|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

רפורמות: מתקוות ודיבורים - למעשים

שני אנשים במדינה מסוגלים להוביל מהפך היסטורי - בנימין נתניהו ומשה כחלון. אך אתגרים רבים ניצבים בפניהם מול רצונם לבצע רפורמות בישראל
29/03/2015  |   דניאל דורון   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
יכולים. משה כחלון ובנימין נתניהו [צילום: פלאש 90]

הניצחון של הליכוד בהנהגת נתניהו הוא ניצחון ענק, גם בשל ההפרש הגדול והבלתי צפוי בינו לבין "המחנה הציוני", וגם מפני שהושג למרות ההתגייסות של כל האליטות, בייחוד בתקשורת, החוששות שנתניהו ימוטט את "השיטה" המושחתת בפוליטיקה, בכלכלה ובתקשורת ("רק לא נתניהו" הייתה סיסמת הקרב שלהם). שלטון האליטות התגבש בימי מפא"י, ימי ה"סולידריות" הנפלאה, בין אנ"ש, בעלי הפנקס האדום, לבין אותן המשפחות של אוליגרכים מחוברים ששודרגו לטייקונים, אחרי שהפופוליסטיים בליכוד, "מטיבי העם", הרחיבו את מדינת הסעד שמפא"י הקימה.

הניצחון מעניק לנתניהו כוח שלטוני רב, אך הוא יהיה כנראה מסובך, ולכן פחות אפקטיבי. עדיין יש לנתניהו הזדמנות היסטורית לא רק למהפך פוליטי, חילופי גברי בכנסת, אלא למהפך חברתי וכלכלי שסוף-סוף ישחרר את הישראלים מהשיטה שדירדרה עם מהמוכשרים בעולם, במדינה שהושקעו בה 300 מיליון דולר, לעם של אביונים המשתכרים שכר בושה שאינו מאפשר למאות אלפי משפחות לגמור את החודש, שיטה הכופה על עוד מאות אלפי צעירים לעזוב את הארץ; שיטה שהפכה את החברה הישראלית לחברה מפולגת בסכסוכים על הטבות מהממשלה שבידן להפוך קבוצות או אנשים המחוברים לפוליטיקה לעשירים מקורח (כאותו עו"ד נדל"ן, שרגא בירן, שיחד עם עוד יזם נדל"ן, עו"ד אשר רשף, יסד בעבר את אגודת הקומוניסטים העברים, אך זה לא מנע ממנו לנצל את "ידיעתו בעבודה מול מינהל מקרקעי ישראל" כדי לצבור מיליארדים; נחשו איך, ונסו להבין מדוע כשיש בישראל בוודאי עוד אלפי עורכי דין בנדל"ן, ועוד מאכערים, מתווכים ופוליטיקאים שהם רק מיליונרים, הדירה שלכם עולה פי חמישה מדירה דומה ברמאללה) או לדון את חיי חסרי ההשפעה הפוליטית לחיי דלות חסרי עתיד.

נתניהו וכחלון יחד

שלוש רפורמות
אם נתניהו וכחלון יצליחו לעבוד יחדיו, באמון ובשיתוף פעולה מלא, ולהתגבר על המכשולים העצומים שמתנגדי הרפורמה בוודאי ייצרו, יש סיכוי שהם יצליחו לבצע לפחות שלוש רפורמות מרכזיות

את המהפך ההיסטורי הזה מסוגלים להוביל שני אנשים - ראש הממשלה, המדינאי היחיד בין הפוליטיקאים, האיש היחיד שמבין באמת בכלכלה, ומודע לעובדה כי היא היסוד לחברה בריאה ולחוסן ביטחוני, האיש שהוביל באומץ רב את הרפורמה הגדולה (גם אם הבלתי מושלמת) בשווקים הפיננסיים, שאחרי כמה עשורים של מיתונים וחוסר צמיחה בישראל הביאה חמש שנים של צמיחה גבוהה, בת 5% לשנה, תקופה שבה הוכפלה ההכנסה הממוצעת בישראל, וחסכונות הציבור יותר מהוכפלו (מ-1.2 ל-2.7 טריליון שקל, וזאת בעיצומו של משבר עולמי), תקופה שבה האבטלה ירדה דרמטית וכן שיעור העוני, וזאת בניגוד לשקרים שנכתבו בעיתונות שבתקופת נתניהו נהרסה הכלכלה ורמת החיים ירדה.

נתניהו יוכל למצוא סיוע רב במשה כחלון המיועד לשר אוצר, שבעבר ביצע בנחישות ובכישרון, ומול התנגדות עזה, את הרפורמה בטלפוניה, שחסכה לישראלים מאות שקלים לחודש אחרי שהמחירים המופקעים שסחטו מהם חברות הסלולר צנחו, עקב הכנסת תחרות לסקטור הקרטליסטי הזה.

אם השניים יצליחו לעבוד יחדיו, באמון ובשיתוף פעולה מלא, ולהתגבר על המכשולים העצומים שמתנגדי הרפורמה בוודאי ייצרו, יש סיכוי שהם יצליחו לבצע לפחות שלוש רפורמות מרכזיות.

בפיננסים, בדיור, בבריאות
תוכנית קטסטרופלית. גרמן [צילום: פלאש 90]

רפורמה אחת צריכה להיות במערכת הפיננסית הכוללת בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות, הגובים מהציבור למעלה ממאה מיליארד שקל לשנה (פי שישה ממה שהחברות הסלולריות גובות אחרי הרפורמה), והשנייה בדיור שמינהל מקרקעי ישראל המושחת, וכל הקשורים אליו, הבנקים וגילדת השמאים שבה הם שולטים, הקבלנים (קרטל הבונה את הארץ ברווחים מופקעים), המונופולים של תעשיות הבנייה, וועדות התכנון המספקות לצבא גדול של פוליטיקאים, עורכי דין ומאכערים מכל סוג היודעים "להסתדר" איתן ועם ראשי ערים כאולמרט ומרעיו רווחי ענק, כל אלה שהרחיקו את הדיור מחוץ להישג ידם של הרבה מאזרחי ישראל, בייחוד מהצעירים וממעוטי ההכנסה.

רפורמה שלישית חייבת להיעשות בדחיפות במערכת הבריאות שהשרה יעל גרמן, עם הרעיונות הקולקטיביסטיים שלה, כמעט שדירדרה עוד יותר כשניסתה להפוך אותה רק ל"ציבורית", בלי להתיר לרפואה פרטית להכניס תחרות למערכת כדי שתתייעל. התוכנית של גרמן הייתה גורמת לכך שכל מערכת הבריאות תנוהל בצורה קטסטרופלית כמו בתי החולים הממשלתיים (ואפילו ה"ציבוריים" כמו הדסה). גרמן דגלה במערכת ציבורית מפני שהיא האמינה באמונה טפלה שבעלות ציבורית מבטיחה שוויון, כאשר למעשה היא מבטיחה טיפול נאות רק לשכבה שלה, כלומר למחוברים בעלי הפרוטקציה, ואילו השאר, ללא תחרות והתייעלות, ימשיכו לקבל טיפול צולע - כל זאת, לתפארת השוויוניות כמובן.

באין תמיכה בכנסת

אך גם בתנאים של הקונסטלציה הפוליטית המתהווה, כשהרפורמות יהיו אולי מופקדות בידי אנשים מבינים ובעלי כוונות טובות, אין כלל ביטחון שהן יצאו אל הפועל, אפילו אם האופוזיציה, הביורוקרטיה הממשלתית ופקידי ממשלה בכירים, שעתידם עם הטייקונים, יימנעו מלהכשיל אותן כדרכם. זאת על-אף שרק רפורמות כאלה יכולות לגאול את החברה הישראלית מחרפת העוני שעדיין פוקדת הרבה מדי מתושביה, ומהשיטה הנפוטיסטית המשחיתה שיצרנו כאן, שאינה מאפשרת לצעירים להתקדם ולהתפרנס בכבוד.

כי הרפורמות - שהטייקונים ואלפי המחוברים אליהם, עורכי הדין, רואי החשבון, יח"צנים, אנשי תקשורת, כל אלה שהתגייסו להפיל את ראש הממשלה מפחד הרפורמות הצפויות - לא יצאו אל הפועל בלי תמיכה מסיבית בכנסת. הניסיון מלמד כי הרבה מהח"כים לא רק שאינם מסייעים לביצוע רפורמות הפוגעות באינטרסים של הטייקונים התורמים לבחירות הפנימיות שלהם, אלא מנסים להכשיל אותן. רק לאחרונה ראינו כיצד ח"כים, ופקידי ממשלה בכירים ביותר, כולל היועץ הכלכלי לראש הממשלה יוג'ין קנדל, נלחמו בחירוף נפש בוועדת הכספים נגד ההצעה לקבוע רף נמוך יותר, שרק מתחתיו תותר אחזקה צולבת על-ידי אותם בעלים של חברות ריאליות וחברות פיננסיות. זאת כדי למנוע ניגוד אינטרסים חמור שבגינו רוב האשראי בישראל זורם למחוברים (כאליעזר פישמן, 18 מיליארד, לפי ההערכות בעיתונות) שעה שהנגב והגליל מתנוונים כלכלית עקב מחנק אשראי המונע מתן אשראי אפילו נמוך לפירמות קטנות חסרות קשרים.

התנגדות גלויה וסמויה של ח"כים ובכירים היא רק סימפטום לבעיה הרבה יותר עמוקה שתעמוד כמכשול לרפורמות - הקשר האמיץ מאוד בין הון-שלטון-עיתון שהצליח לסכל רפורמות כבר עשרות שנים, בבנקאות, למשל, קרוב לשלושים שנים, מאז דוח בייסקי, שנכתב לאחר מפולת מניות הבנקים שכמעט מוטטה את הכלכלה (אחת משלוש פעמים, כי על-אף המאמצים של המפקח על הבנקים, ואולי בגינם, שבשם היציבות שומר למעשה על המבנה הקרטליסטי של שוק ההון, ולא איפשר להקים בנק חדש בישראל כבר שישים שנה, אין יציבות, כי ללא תחרות וההתייעלות הבאה בעקבותיה הבנקים ימשיכו להיות בסכנת מפולת).

מכשול נוסף בתהליך

כסף לפוליטיקאים
יש באוצר אנשים טובים רבים, אבל משימתם העיקרית היא לגייס כספים לפוליטיקאים, כמה שיותר. עקב כך האוצר עיכב לפעמים רפורמות חיוניות בטענה שהן יפחיתו את ההכנסות מהמיסים הגבוהים, כלומר יצמצמו, חס וחלילה, את החלק מההכנסה הלאומית המבוזבז במיליארדים רבים על שירותים גרועים כמו בבריאות, בחינוך ובכל פעילות אחרת של הממשלה

יש עוד מכשול גדול בדרך לניסוח הרפורמות ולביצוען. הביורוקרטיה הממשלתית הכוללת את הפקידות הגבוהה ואת מרבית הרגולטורים, שנכבשו בחלקם על-ידי בעלי ההון, או פוזלים לעבודה אצלם (כמו רוב המפקחים על הבנקים שמצאו קריירות חדשות בשכר של עשרות מיליונים אצל אלה שבעבר פיקחו עליהם, כגליה מאור שמפקחת על הנבדקים, שהפכה למנכ"לית של בנק לאומי והישגיה ידועים) לא מסייעים תמיד לביצוע נאמן של הרפורמות, ובדרך לביצוע אפילו מעוותים את כוונתן.

גם באוצר יהיו בעיות. יש בו אנשים טובים רבים, אבל משימתם העיקרית היא לגייס כספים לפוליטיקאים, כמה שיותר. עקב כך האוצר עיכב לפעמים רפורמות חיוניות בטענה שהן יפחיתו את ההכנסות מהמיסים הגבוהים, כלומר יצמצמו, חס וחלילה, את החלק מההכנסה הלאומית המבוזבז במיליארדים רבים על שירותים גרועים כמו בבריאות, בחינוך ובכל פעילות אחרת של הממשלה.

כדי שמעצבי הרפורמות יצליחו להעביר אותן דרך המטחנה הפוליטית, הם יזדקקו לרוח גבית מהציבור שילחץ על הפוליטיקאים לסייע, או לפחות לא להפריע, לביצוע הרפורמות. אבל דעת הציבור, לרוע מזלנו, מעוצבת בחלקה הגדול על-ידי תקשורת מוטה אידיאולוגית, שחלקה משרת בגלוי את בעליו, הטייקונים ושותפיהם. גם עיתונאים רבים משרתים את הטייקונים בגלוי, כסבר פלוצקר, מי שהיה העורך המרכסיסטי של "על המשמר" והפך בשנים האחרונות לסניגור כל כך קיצוני של הטייקונים שהוא מכחיש בעזות מצח שקיימת בכלל בישראל בעיית ריכוזיות ולא נותן לעובדות לבלבל אותו. בטלוויזיה יש את עודד שחר, המונופול על ענייני הכלכלה ב"שידור הציבורי" (שהוא לכאורה "שלך" ו"בשבילך", לא השקר היחיד המופץ על-ידי הכת הסגורה של חסידי מדינת הרווחה שהשתלטה על המיקרופון "שלנו" ועושה בו כרוחה, אגב הדרה של כל קול אחר).

לא תשמע בשירות הציבורי את ההערכה שבמחיר של מאות מיליארדים רבים מדינת הרווחה אומנם איפשרה לעניים לא למות ברעב, אך המחיר שהיא גובה על השירות הזה, הבזבוזים שהיא גורמת ומבול הכסף שהיא מזרימה לידי הטייקונים דנים את מעוטי ההכנסה ואת צאצאיהם כבר דור שלישי לעוני מחפיר, ההולך, מתפשט ומעמיק, שעה שהמיסים הרבים שהיא גוזלת מהעובדים היצרניים חונקים את הצמיחה הכלכלית שהיא התקווה היחידה לעניים להשתחרר מצבת העוני ומהפטרונות של הפוליטיקאים.

קשיים אחרים רבים

כמעט בכל מדינה בעולם, סטודנטים, שעול הפרנסה עדיין אינו כבד עליהם, והחיים עדיין לא שחקו מהם לגמרי את הרצון והכוח להילחם על תיקון החברה, הם בין המובילים את הרפורמות הנדרשות. לא בישראל. גם מפני שעליהם לעבוד לפחות חלקית לפרנסתם, וגם מפני שארגוני הסטודנטים, שרובם סניפי מפלגות, התברכו בעסקונה הדומה לעסקונה המפלגתית והם משתמשים בפוליטיקה של הקנאה וה"מגיע לי" רק כדי לגייס את קהל הסטודנטים להפגין בעד עצמם, בעד סובסידיה לשכר הלימוד שלהם (אקט אנטי חברתי בעליל, כי למה שבן למשפחה שאינה יכולה לממן את הלימודים שלו באוניברסיטה חייב לסבסד סטודנטים, רובם ממשפחות מסודרות). כך אוגרים פעילי הסטודנטים בולטות המסייעת להם בדרכם אל משמני הכנסת, כמו איציק שמולי וחבריו להנהגה שמעולם לא גייסו סטודנטים למלחמה בריכוזיות הפוגעת בכל, אלא רק להגדלת הסובסידיות לסטודנט.

אם הסטודנטים כך, מוריהם גרועים מהם. לבד מניסיון של האידיאולוגים השמאלנים הרבים שביניהם לנצל את המצוקה החברתית כדי להעמיק את שטיפת המוח שחלקם (כמו זאב שטרנהל ואבנר דה-שליט) עושים בפקולטות למדעי החברה למען החזרת הסוציאליזם הנפלא לארץ, על-ידי שימוש בטיעון השקרי שהרעות החולות של ישראל הן חולייו של הקפיטליזם - וזאת בארץ שכל המבנה הכלכלי שלה עוות והושחת על-ידי הסוציאליזם, ארץ המלאה במעורבות ממשלתית ביורוקרטית שחנקה מזמן את כוחות השוק - הם מעולם לא התייצבו מול השיטה המושחתת, מול הבנקאים והטייקונים. אולי מפני שהאוניברסיטה זוכה לתרומות ומענקי מחקר מבעלי ההון. בין הכלכלנים יש כאלה הנשכרים על ידם למתן עצות, ואפילו באקדמיה אין נושכים את היד המאכילה אותך אלא בעקיפין ובזהירות.

אולי משום כך כמעט שלא הייתה בישראל רפורמה חשובה אחת שבאה מתוך המערכת, ובתמיכת האקדמיה והתקשורת, או עברה ללא מלחמה קשה נגד רבים מהפוליטיקאים, הטייקונים ואלפי השרתים שלהם, עושי דברם.

יש עוד קשיים רבים בדרך לביצוע רפורמות, כמו החוסר בידע כלכלי מקצועי, כי כידוע האוניברסיטאות בארץ התרכזו בנושאי מאקרו ויש ידע יחסית קטן בנושאי מיקרו הנוגעים יותר לרפורמות.

כל הקשיים שמנינו, ועוד, יעמדו כנראה בפני הרפורמות המתוכננות. מוטב שאלה המקווים לחוללן יתכוננו היטב.

תאריך:  29/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
דניאל דורון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אשר רשף   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בנק לאומי לישראל בע"מ / Leumi Bank LTD   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party   הוצאת עיתון הארץ בע"מ   הליכוד   המחנה הציוני / Hamachane Hzioni   הרשימה המשותפת   זאב שטרנהל   חיים כץ / Haim Katz   יהדות התורה והשבת   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יחד   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   יש עתיד   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל ביתנו   כולנו   מאכערים   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   מרצ   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נדב פרי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עודד שחר   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ש"ס 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפורמות: מתקוות ודיבורים - למעשים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלחמה ביוקר המחיה
29/03/15 16:22
2
אהרון שחר
29/03/15 17:44
3
אורן ירושלמי
29/03/15 18:02
4
שמ
29/03/15 23:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
מסע השנאה תפס כותרות ויותר משפגע בביבי פגע ביאיר לפיד ובמפלגתו. יאיר, אותו משיח-נסיך על הסוס הלבן, הצטייר לפתע כנקמן רדוף-שדים, אדם מר וממורמר. את מעמד המשיח הפסיד חיש לכחלון
29/03/2015  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
בנימין נתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה בעיקר משום שראש מפלגת העבודה יצחק הרצוג נכשל בניסוח חזון פוליטי ברור ובגיבוש בריתות פוליטיות לקידומו. הרצוג היה ככל הנראה חוזר אל האופוזיציה גם אם המחנה הציוני היה בכמה מנדטים גדול מהליכוד.
29/03/2015  |  עפר זלצברג  |   מאמרים
זו הייתה אחת ממערכות הבחירות המדהימות שידעה המדינה. מפלגת השלטון שהובלה על-ידי נתניהו, נראתה כמי שהולכת לספוג בבחירות מכה אנושה, עד כדי כך שרבים נבאו לה שהיא תתרסק עד לשפל של 18 מנדטים מול 28 של המחנה הציוני. לפתע פתאום, במין מעשה קוסמות פוליטית שלא היה מבייש את הודיני, הצליח נתניהו להפוך את קערת הסקרים על פיה, והוביל במו ידיו את הליכוד לניצחון מרשים וסוחף שהדהים את המדינה. ואת הקסם הפוליטי הזה, עשה נתניהו לבד, על-רקע משבר דיור ויוקר המחיה הקשה בארץ; המשבר הקשה עם אובמה והממשל האמריקני; ממצאים קשים של דוחות מבקר המדינה בעניין משבר הדיור וההתנהלות במעון ראש הממשלה, ושלל פרשיות שצצו בזה אחר זה, על בזבוז ונהנתנות של רה"מ ואשתו.
29/03/2015  |  שמוליק ספיר  |   מאמרים
קריאתו של בנימין נתניהו ביום הבחירות למצביעי הימין לצאת ולהצביע, כי "כמויות של ערבים מגיעות לקלפי ומוסעים באוטובוסים" זכתה כזכור לקיתונות של ביקורת מבית ומחוץ. מאז הבחירות אין מפסיקים גורמי השמאל המתוסכלים לשוב ולהזכיר זאת, כדי לצייר את ראש הממשלה כגזען, וכדי להבאיש את ריחו של שלטון הליכוד.
28/03/2015  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
עם פתיחת המו"מ הרשמי בין ש"ס לליכוד, אמר (יום ה', 26.3.15) יו"ר ש"ס אריה דרעי "כי הבחירות היו על דרך ולא על תיקים, לפיכך לא נדון כלל על נושא התיקים לפני שיסוכמו הנושאים החברתיים של ש"ס".
26/03/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
ריבלין: על הממשלה להיות רחבה ככל שניתן  /  איציק וולף
הנשיא יטיל על נתניהו להרכיב ממשלה  /  עידן יוסף
בקבוק תבערה הושלך לעבר תומכי אלי ישי  /  איציק וולף
בני ציפר, אני אדם ביזרי גאה  /  איתן קלינסקי
בחירות 2015  /  יהודה בן מאיר
ה'בית' ו'יחד' לא תנועות ערכיות  /  הרב ישראל רוזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il