|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
נשיא תימן המודח, עלי עבדאללה סאלח [צילום: AP]
"לרקוד על ראשי נחשים"

נשיא תימן המודח עדיין מושך בחוטים

רבים בתימן ומחוצה לה, טוענים כי לעלי עבדאללה סאלח ברית סודית עם החות'ים, וכי הוא עומד בראש מזימה לערער את יציבותה של תימן על-מנת לשוב ולכבוש בה את השלטון
31/03/2015  |   מגזין המזרח הקרוב   |   כתבות   |   מגזין המזרח הקרוב   |   תגובות
נגד או בעד אל-קאעידה?
במשך שנים, מיצב סאלח את עצמו ואת משטרו כמכשול היחיד כנגד התפשטות אל-קאעידה בתימן, מה שסייע לו לזכות בתמיכה צבאית וכלכלית מצד ארה"ב וסעודיה. למעשה, סאלח הואשם לא פעם בכך שהותיר לאל-קאעידה להמשיך ולפעול בתימן כדי לשמור על הסיוע החיצוני שהקנה לו תפקידו כבעל ברית במאבק כנגד הארגון

ההרפתקה הסעודית בתימן
יוני בן-מנחם
ההתקפה הסעודית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן היא תחילתה של הרפתקה צבאית שעלולה לגרור אותה למלחמה ממושכת. סעודיה מנסה לשמור על מעמדה האסטרטגי במפרץ ולבלום את השתלטותה של אירן על מדינות נוספות
לרשימה המלאה

   יוני בן-מנחם
המשבר בתימן: האם חמאס זונחת את אירן?

   יואל גוז'נסקי, אפרים קם
המלחמה בתימן: מבחן לקולקטיב הערבי

   רשימות קודמות
  בין אקדמיה לפוליטיקה, בין מזרח למערב
  רעידת האדמה של המיואשים
  לאחר עשור: רצח חרירי עוד לא פוענח
  מי מפחד מבחירות לפרלמנט במצרים?
  "לצלם מבעד לרעלה"

בעוד העולם הערבי והמערבי עסוקים בתפקידה של אירן במלחמת האזרחים הנוכחית בתימן ובהשתלטותם של המורדים החות'ים על הבירה צנעא, מעט מדי תשומת לב ניתנה למאבקי הכוחות הפנימיים בתימן, ובאופן מיוחד לתפקידו של הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח. רבים בתימן ומחוצה לה, טוענים כי לסאלח ברית סודית עם תנועת "אנסאר אללה" (החות'ים), וכי הוא עומד בראש מזימה לערער את יציבותה של תימן על-מנת לשוב ולכבוש בה את השלטון.

בנובמבר 2011, לאחר 33 שנים בשלטון, ומחאה אלימה שנמשכה מספר חודשים, הסכים סאלח לוותר על כסאו ולהעביר את סמכויות ניהול המדינה לסגנו מזה כעשרים שנה, עבד רבו מנצור האדי. זאת במסגרת עסקה שנחתמה בתיווך סעודי. אלא שעם העברת השלטון, לא נאלץ סאלח לוותר על השפעתו במדינה לחלוטין, כאשר הוא נהנה מחסינות מפני העמדה לדין. מפלגתו, "הקונגרס הכללי של העם", הורשתה להתמודד בבחירות לאחר עזיבתו וסאלח אף המשיך לעמוד בראשה.

באחת מהתבטאויותיו הבולטות, השווה הנשיא המודח את משימת השלטון בתימן ל"ריקוד על ראשי נחשים". זאת לאור האפקטיביות החלשה של השלטון המרכזי בתימן והצורך המתמיד לקיים במדינה מערכת של פטרונות ואיזונים בין פסיפס מורכב של שבטים מתחרים, קבוצות פוליטיות יריבות, וארגוני מורדים חמושים. ואכן, עזיבתו של סאלח את תפקיד הנשיא, לא מנעה ממנו להמשיך ולהפעיל את השפעתו על הגורמים השונים בקרב השבטים בצפון תימן, במערכת הפוליטית, בתקשורת ובקרב הצבא וכוחות הביטחון. סאלח מואשם בכך שמאז עזיבתו את השלטון, הוא משתמש בהשפעה זו כדי לערער את המערכת הפוליטית ואת המדינה במטרה לשוב יום אחד אל כס הנשיאות, או כפי שמומחים רבים מעריכים, למנות את בנו אחמד לתפקיד.

נאמנות לנשיא ולבנו

אחמד עלי סאלח התמנה בתקופת שלטונו של אביו לעמוד בראש "המשמר הרפובליקני" התימני, ורבים מעריכים כי ניסיונותיו של סאלח האב למנותו כיורש עמדו כאחת הסיבות המרכזיות למרד כנגדו ב-2011. בניסיון למגר את השפעתו של קודמו בתפקיד, קידם הנשיא הנוכחי האדי רפורמה בכוחות הביטחון התימנים החל משנת 2012, במסגרתה הועברו מתפקידם רבים מתומכיו של סאלח. האדי האשים את תומכי סאלח בצבא בניסיון לחבל במאבקו כנגד ארגוני טרור במדינה, כולל ארגון אל-קאעידה. ב-2013, בוצעה רפורמה נוספת שכללה את פירוק "המשמר הרפובליקני" והקמת כוח חדש במקומו. אחמד סאלח הועבר מתפקידו ומונה לתפקיד השגריר במדינת איחוד האמירויות, בניסיון ברור להרחיקו מעמדות כוח והשפעה על כוחות הביטחון.

אלא שהמהלך ככל הנראה רק הגביר את תסכולו של הנשיא המודח בעוד השפעתו הפוליטית ובקרב הצבא נותרה משמעותית. למעשה, על-פי ההערכות כשליש מהצבא התימני נותר נאמן לנשיא הקודם ולבנו אחמד. בחיפושו אחר בעלי-ברית חדשים, בשנת 2014 פנה סאלח, על-פי הדיווחים, למורדים החות'ים וחבר אליהם כדי לערער את יציבות שלטונו של יריבו, הנשיא החדש האדי. על-פי דיווחים שפורסמו במספר אמצעי תקשורת, שבטים בצפון תימן הנאמנים לסאלח חברו אל החות'ים בספטמבר 2014, ובסיוע של אנשיו של סאלח בצבא, שערקו וחברו אל החות'ים, הצליחו לכבוש את עיר הבירה צנעא.

על-פי הדיווחים, גם הכוחות הנותרים מסביב לבירה קיבלו הוראות מגבוה שלא להילחם ואילו יחידות שהמשיכו להיאבק מצאו את עצמן מנותקות מאספקה וחימוש. באותה הזדמנות, החות'ים גם סייעו לסאלח לסגור חשבון ישן ופשטו על כוחותיו של עלי מוחסן אל-אחמר, הגנרל שהתייצב כנגד שלטונו של הנשיא לשעבר עם פרוץ המרד ב-2011. מוחסן עצמו נמלט לסעודיה. למעשה, חלק מהכוחות שהמשיכו להילחם כנגד כניסתם של החות'ים לצנעא לא היו קשורים כלל לצבא התימני אלא היו שייכים למיליציות הקשורות למפלגת אל-אסלאח, מפלגה איסלאמיסטית סונית הקשורה לאחים המוסלמים ויריבתם המרה של החות'ים.

ברית שאינה טבעית

סאלח עצמו מכחיש את הדיווחים אך הקונצנזוס סביב מעורבותו במשבר הנוכחי מאחורי הקלעים רחב למדי. למעשה, בנובמבר האחרון החליטה מועצת הביטחון של האו"ם להטיל סנקציות הכוללות איסור נסיעה והקפאת נכסים על הנשיא לשעבר ביחד עם שניים ממנהיגי החות'ים. זאת בטענה כי מעורבותם בנעשה בתימן הביאה לערעור היציבות במדינה. אחד ממנהיגי החות'ים אף הודה בינואר האחרון בראיון לאחת מסוכנויות הידיעות כי ישנם מגעים ותיאום בין ארגונו ובין סאלח.

יש לציין כי הברית של סאלח עם החות'ים אינה ברית טבעית. למרות השתייכותו של סאלח לאותו זרם דתי כמו החות'ים, השיעה הזיידית, הנשיא לשעבר עמד בראש קמפיין צבאי מתמשך כנגד החות'ים בין 2004 ל-2011, קמפיין שהוביל כבר ב-2009 להתערבות צבא סעודיה לתמיכה בצבא התימני. כעת פועלים הכוחות הסעודים במסגרת מלחמתם בחות'ים גם כנגד מטרות בצבא תימן המזוהות כשייכות לתומכיו של סאלח. מבחינת הסעודים, בעלי בריתו של סאלח בעבר, פעולותיו של סאלח לערעור היציבות בתימן שהביאו להרחבת ההשפעה השיעית והאירנית במדינה, כמו גם להתפשטותו של אל-קאעידה, הופכות אותו כעת לאויב.

החבירה אל החות'ים, יריביו לשעבר, מסייעת לסאלח להוכיח כי הנשיא האדי נכשל במאמציו לשמור על יציבות המדינה וכי סאלח ומשפחתו הם היחידים שיכולים להשיב את הסדר על-כנו. במשך שנים, מיצב סאלח את עצמו ואת משטרו כמכשול היחיד כנגד התפשטות אל-קאעידה בתימן, מה שסייע לו לזכות בתמיכה צבאית וכלכלית מצד ארה"ב וסעודיה. למעשה, סאלח הואשם לא פעם בכך שהותיר לאל-קאעידה להמשיך ולפעול בתימן כדי לשמור על הסיוע החיצוני שהקנה לו תפקידו כבעל ברית במאבק כנגד הארגון. כעת טוענים מומחים העוקבים אחרי הפוליטיקה התימנית כי הרומן בין סאלח לחות'ים עומד להסתיים כיוון שהנשיא לשעבר אינו זקוק להם יותר, וייתכן כי ההתערבות הבין-ערבית תוביל אותו לזנוח את החות'ים ולחפש מסלול פעולה שונה. דיווחים מתוך צנעא מוסרים כי נוכחותם של החות'ים ירדה באופן משמעותי מאז תחילת המבצע וכי פוסטרים של סאלח ובנו מעטרים את רחובות העיר.

ב-30 במרס, פורסם כי אחמד סאלח פוטר מתפקידו כשגריר באבו דאבי, בצעד נוסף במאבק האישי המחריף בין הנשיא הנוכחי לנשיא המודח. עם זאת, סאלח, שהיטיב "לרקוד על ראשי הנחשים" בעודו בשלטון, צפוי להמשיך ולמשוך בחוטים של הפוליטיקה התימנית המסובכת גם בעתיד הנראה לעין.

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
תאריך:  31/03/2015   |   עודכן:  31/03/2015
מגזין המזרח הקרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשיא תימן המודח עדיין מושך בחוטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
כוחות הביטחון העירקיים משגרים רקטה אל עבר עמדות דאעש במהלך עימותים בתיכרית, 130 קילומטר מצפון לבגדד, עירק, ביום שני, ה-30 במרס, 2015.
לאור ביקור נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בערב הסעודית בתחילת מרס 2015 ופגישתו עם המלך החדש, סלמן בן עבד אל-עזיז, דובר בשני הצדדים על פתיחת דף חדש ביחסים בין המדינות. ארדואן הינו אחד מבין מספר ראשי מדינות שפקדו את ריאד לפגישות עם המלך החדש. קדמה לביקורו בממלכה פגישה בין המלך סלמן ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ולאחריו התקיימה פגישה בין המלך לבין ראש ממשלת פקיסטן, נוואז שריף. כן דווח, כי מתנהלים מגעים בין חמאס לבין ערב הסעודית וכן שחאלד משעל צפוי לבקר בממלכה.
המשבר בתימן הינו ביטוי נוסף של המדיניות האמריקנית הכושלת של הנשיא אובמה במזרח התיכון המסמלת הפניית עורף לגורמים המתונים וכניעה בפני הגורמים הקיצוניים.
27/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בתקופה האחרונה הייתה לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי עדנה. בוועידה הכלכלית למען מצרים שהתכנסה במשך 3 ימים בשארם אלשייח' נכחו 15 ראשי מדינות ונציגים של 80 מדינות. אירן, טורקיה וישראל לא הוזמנו לוועידה.
27/03/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
סעודיה הפציצה (יום ו', 27.3.15) את המעוז התימני הצפוני בו שוהים מורדים שיעים ומתקנים צבאיים מרכזיים אחרים, במסגרת מבצע משותף של הקואליציה בראשות ממלכת המפרץ. התקיפות האוויריות בוצעו זה היום השני.
27/03/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רעידת האדמה של המיואשים  /  ד"ר אלון פרגמן
לאחר עשור: רצח חרירי עוד לא פוענח  /  יואב נורסלע
מי מפחד מבחירות לפרלמנט במצרים?  /  מגזין המזרח הקרוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il