|   15:07:40
דלג
  לאה טרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

יומן תרבות

"גן סיפור" בחולון חוגג 50

תערוכה חדשה במוזאון ירושלים - מסע התרפקות נוסטלגי והשפעה של התרבות האסתטית של ישראל הנמשכת עד היום גני הסיפור של חולון הפזורים ברחבי העיר כוללים כיום עשרות גנים ציבוריים בהם פסלי חוצות של אמנים ידועים בהשראת שירים וסיפורי ילדים פסטיבל יידיש חדש בסוזן דלל אשר יציג את נכסי התרבות של המוזיקה והיצירה האידית
05/04/2015  |   לאה טרן   |   כתבות   |   תגובות
גני סיפור בחולון [צילום: יח"צ]


1965 היום

בתערוכה זאת מתקיים מסע בזמן. זאת השנה שבה הוקם מוזאון ישראל ביוזמתו של ראש העיר המיתולוגי- טדי קולק. זה מסע של התרפקות נוסטלגית והשפעה של התרבות האסתטית של ישראל הנמשכת עד היום.

התערוכה מציגה את התרבות החזותית והחומרית שאפיינה אז את מדינת ישראל, החל מפריטים יומיומיים, אותם היה ניתן למצוא בכל בית, כמו רהיטי הזורע, בית האופנה משכית, אלבום של יהורם גאון, מכשירי חשמל שונים, ספרי ילדים ועוד.

בלב התערוכה עבודות אמנים שפעלו באותה שנה, החל מארדון, זריצקי ושטרייכמן, דרך דור הביניים של שנה זאת, אביגדור אריכא ויעקוב אגם, וכלה באמנים צעירים שרק החלו את דרכם האמנותית, כיאיר גרבוז ומיכה אולמן.

באותה שנה נפתחה המחלקה לעיצוב המוצר בבצלאל. וכן התקיים שבוע האופנה הראשון בארץ ונחנך במלון הילטון. תל אביב. לצד הפעילות האמנותית הישראלית,יוצגו בתערוכה עבודות בינלאומיות משנת 1965, יוזף בוייס ויוקו אונו. אלה מאפשרות להבין את מידת הפתיחות של ישראל להשפעות חיצוניות, כמו גם הרהיטים של "דניש", שאותם ניתן היה למצוא בכל בית בישראל.

מפגש מיוחד מתקיים בין שני אופני צילום אופייניים לתקופה, יומני חדשות קולנועיים, יומני "כרמל", שצולמו בשחור-לבן, ולוו בקריינות מליצית, בומבסטית, לצד אולפני "גבע", סרטוני המשפחה הצבעוניים. התערוכה מציעה מבט מיוחד על השינויים החברתיים והאמנותיים, שחלו בחברה הישראלית, מאז הוקם המוזאון ועד ימינו.

פרויקט גן סיפור בחולון - חוגג כ-50

פרויקט "גן סיפור" בחולון עיר הילדים, חוגג בימים אלה כ-50 גנים המשלבים ספרות ילדים ופיסול סביבתי ברחבי העיר. הוא החל את דרכו לפני יותר מעשר שנים.לצד מוזאון הילדים, המדיטק, המרכז לתיאטרון בובות, המוזאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס.

גני הסיפור של חולון הפזורים ברחבי העיר כוללים כיום עשרות גנים ציבוריים בהם פסלי חוצות של אמנים ידועים בהשראת שירים וסיפורי ילדים כולם במסגרת פרויקט פיסול סביבתי יחיד מסוגו בארץ הנקרא גן סיפור.

גני הסיפור של חולון מצטרפים לשורה של אתרים נוספים בעולם בהם הוקמו פרויקטים של אמנות סביבתית כדוגמת הפטלי בהולנד, הפרויקט של האמנית ניקי סאו פאאל באיטליה, פינות הסיפור בטיבולי שבדנמרק וגני הפיסול המוכרים מהיורודיסני בצרפת.
גני הסיפור של חולון כוללים את הגנים הבאים:

גן הסיפור של אליעזר והגזר: האמן דוד פיין, הקים מיצב פיסול המבוסס על "אליעזר והגזר", על-פי יצירתו של הסופר לוין קיפניס ז"ל. בהשראת הסיפור עיצב האמן סידרה של פסלי אבן ברונזה, מסותתים על-פי פרקי הסיפור. מיקום: רחוב ברנדס בשכונת קריית שרת.

גן סיפור והילד הזה הוא אני: האמנית עפרה צימבליסטה הקימה מיצב פיסולי בהשראת יצירתו של יהודה אטלס "והילד הזה הוא אני". המיצב כולל סידרת פסלים עשויים חומר פיברגלס צבוע בגווני כחול, על-פי הדמויות מן הסיפור ובהן: פסל "הילד המשחק", ופסל "הגברת עם השמשיה". את הפסלים הכחולים של צימבליסטה קשה לפספס ואפשר לראות אותם באתרים רבים נוספים בארץ כדוגמת המוזאון הפתוח בתפן, בקריית אונו ובבית היולדות של בי"ח איכילוב. מיקום: ברח' מרבד הקסמים פינת רח' המלאכה

גן סיפור הארנב ממושי: האמנים ורדה גבעולי ואילן גלבר עיצבו קבוצה של פסלי אבן בהשראת "הארנב ממושי" מאת סופרת הילדים שלומית כהן-אסיף. מיקום: פסלי הארנבים ממוקמים בגן ברחוב העבודה 12 בחולון.

גן הסיפור של הנסיך הקטן: האמן אילן אוורבוך עיצב פסל ענק מאלומיניום בציפוי פטינה בהשראת הספר "הנסיך הקטן" מאת אנטואן סט אכזיפרי. גן "הנסיך הקטן" מוקדש כולו לפרקי "הנסיך הקטן" עם מתקני שעשועים ברוח הסיפור. עבודה זו ממוקמת בשכונת ג'סי כהן בחולון.

גן סיפור העץ הנדיב: האמן בוקי שוורץ עיצב קבוצה של פסלי ברזל גדולי ממד בהשראת "העץ הנדיב" מאת סילברסטיין. סידרת פסלי הברזל של העצים הורכבה מצינורות ברזל ענקיים, צבועים באדום, כשבקצהו של כל עץ קבועה מראה. הטבע הסובב את היצירה משתקף במראה. מיקום: פסלים אלה ממוקמים ברחוב הופיין פינת רח' ויצמן.

בחוה"מ פסח, לראשונה בארץ, יקיים מרכז סוזן דלל את פסטיבל היידיש הבינלאומי הראשון,שיחגוג את השפה והתרבות האידית עם אמנים ומבצעים צעירים, עכשוויים ותוססים מהארץ ומחו"ל.

הפסטיבל, בהפקת מרכז סוזן דלל ובניהולו האמנותי של אלי גרינפלד, יתקיים בחוה"מ פסח: 4-6 אפריל 2015.

פריחת היידיש

בשנים האחרונות הפכה היידיש לטרנד בארץ ובעולם כולו. השפה היהודית העשירה והעסיסית,עושה קאמבק.שפת היידיש זוכה בשנים האחרונות לתנופה ותחייה בישראל ובעולם. השפה שדיברו רוב יהודי העולם עד לשואה, אותה שפה עשירה, עסיסיתו שופעת, חווה פריחה מחודשת בארץ ובעולם ועל במות העולם.

מעריכים את מספר דוברי היידיש בעולם כמיליון וחצי. רוב דוברי היידיש חיים בארה"ב, ארגנטינה וישראל. ארה"ב היא מרכז ליצירה הספרותית האידית וברחבי מדינה זו לומדים יידיש ביותר מ-30 מוסדות להכלה גבוהה.

בישראל, יש מסלול לימודיי ידיש באוניברסיטאות ובמכללות. תלמידים לומדים יידיש בבתי הספר התיכוניים כשפה שנייה. מוזיקאים צעירים מקליטים ומופיעים ביידיש.

חזרתה של היידיש, לא פוסחת גם על הרשת: בלוגים, עמודי פייסבוק, פורומים ומופיעים ביידיש את האינטרנט.

הפסטיבל החדש בסוזן דלל יציג את נכסי התרבות של המוזיקה והיצירה האידית כפי שמבוצעים על-ידי להקות ואמנים בני זמנינו בתקופה בה היידיש חווה פריחה.

אורחת מרכזית בפסטיבל היא הזמרת קאיהKAYAH)) הנחשבת ליוצרת הפופ החשובה ביותר בפולין. קאיה עבדה והקליטה עם גדולי אמני מוזיקת העולם:סזאריה אוורה וגורן ברגוביץ עמו הקליטה גם אלבום משותף שנמכר במעל מיליון עותקים ובקיץ הקרוב יצאו השניים לסיור הופעות משותף. קאיה שתפה גם לאחרונה פעולה בפולין עם עידן רייכל ויסמין לוי.

קאיה, שרה ביידיש כחלק מחיפוש שורשיה ובעקבות זאת יצרה מהפכה תקשורתית בפולין. בפסטיבל היידיש, היא תופיע עם סולני תזמורת טרנס-אוריינט מפולין ותבצע את מיטב שירי היידיש ושירים בטעם של פעם אשר נוצרו בפולין. כמו-כן תשיר קלאסיקות בפולנית, שתורגמו לעברית ומוכרים בארץ: "תכול המטפחת", "שבת אחרונה שלי" ועוד.

מנורבגיה תגיע לפסטיבל, בנטה קאהן,(BenteKahan), זמרת היידיש הבינלאומית, המתגוררת היום בפולין. קאהן תבצע, מתוך אלבומיה,שירי יידיש מרחבי אירופה מן המאות הקודמות ועד ימינו. בנטה קאהן, ילידת נורבגיה, מוותיקות זמרות היידיש בעולם משמשת היום גם כמנהלת מרכז התרבות היהודי הגדול בוורצלוב, פולין, שהיה בעבר בית הכנסת "החסידה הלבנה", שוקם והפך לאחד ממוקדי המשיכה הגדולים בעולם, לתרבות היהודית.

בביקור ראשון בארץ תגיע לפסטיבל הזמרת השבדית לואיזה לין עם היידישע קאפליה הנחשב לאחד ההרכבים הבולטים בסצנת מוזיקת העולם בסקנדינביה. (Louisa Lyne&di YiddisheKapelye). לין היא מהמבצעות הצעירות במוזיקת היידיש בעולם והיא תבצע במופע שירי יידיש משני אלבומיה שיצאו לאור בשוודיה.

במופע הפתיחה התוסס של הפסטיבל יופיע הרכב הכלייזמר שפילבערג שיארח המופע יקח את הקהל למסע מוסיקלי בין השטייטל לעיר, שירי אהבה, חופש, חסידות וגאולה.

השפילברג מארחים שלושה מהבולטים בסצנת היידיש בישראל:

אבישי פיש - זמר, יוצר, שחקן ומתרגם.מומחה לשירת עם ביידיש, כתב מוזיקה לתיאטרון הבימה ובאר שבע.

סווטלנה קונדיש - זמרת בולטת בדור החדש של המוזיקה היהודית בעולם. מבצעת מוזיקה יהודית מסורתית וחדשה ומשמשת גם כחזנית. היא למדה אצל נחמה ליפשיץ האגדית .

מנדי כהאן - נציג בולט ופעיל בתרבות היידיש בישראל. מופיע ברחבי העולם כזמר ומספר סיפורים, משחק בתאטרון גשר. ייסד את ה"יונגיידיש", מוזאון חי ומקום מפגש המוקדש ליידיש בתל אביב.

במופע נוסף בפסטיבל תקדיש הזמרת אורה זיטנר רסיטל אינטימי ליצירתו של איציק מאנגר, מגדולי היוצרים היידיים.היא תבצע אתשיאי הקלאסיקה וגם שירים שלו שתורגמו לעברית ע"י יעקב שבתאי והולחנו על-ידי סשה ארגוב.

המופע "שירי יידיש מהשטייטל, מהבית ומהתפוח הגדול" יקח את הקהל למסע משפחתי ובו הזמרת הצעירה, פאוסטינה אבד עם אמה לאנה סוקולוב שרות משירי סבא, מטביי (מוטל) מי שהיה שחקן וזמר בתיאטרון היידיש של קייב ואם סגירת התיאטרון, פתח אולם מופעים בביתו הפרטי, להמשיך את המורשת.

עוד בפסטיבל "אוהבים ביידיש" עם הצמד דורי אנגל ומירי רגנדורפר עם מיטב שירי האהבה ביידיש מכל הזמנים, השירים מלווים בקטעי קישור ומערכונים ממיטב פניני החכמה וההומור ביידיש. הפקה של תיאטרון היידיששפיל, מלווה בתרגום לעברית.

ובפסטיבל הזה גם רוקדים ביידיש! בהפקה מיוחדת לכבוד הפסטיבל תעלה יצירת המחול העכשווית "וונדערלנד - מהדורה מיוחדת" של הכוריאוגרף ברק מרשל בביצוע להקת מחול ענבל שהתאים לה מרשל בעריכת גיורי פולטי. היצירה מבוססת על "וונדרלנד" המצליחה ועל קטעים מיצירות נוספות של מרשל בפס קול ביידיש של האחיות ברי המיתולוגיות ומוסיקת יידיש מניו-יורק.

כחלק מאירועי הפסטיבל יתקיים הסיור "יידיש והעיר הגדולה" (יידיש און די גרויסעשטאָט) "בעקבות היידיש, מנווה צדק עד חוף הים (מנטהריי).טיול מודרך בעברית, מתובלת ביידיש בהנחייתו של יעד בירן ובמהלכו ייחשף הקהל לתרבות היידיש שפרחה בין תל אביב ליפו, לסיפורים על יוצרים וחולמים ביידיש לסיפורים על מחזה ביידיש שעלה בבית חרושת נטוש, על ספרדים הנהנים מהצגות ביידיש, על מלחמת השפות ועל "פצצת סירחון" באולם פיינגולד, על קזבלן והעולם התחתון האשכנזי ביפו בשנות ה-50.

תאריך:  05/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
לאה טרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע יוצא יופיטר כוכב השפע, מהנסיגה בה שהה בחודשים האחרונים, ואילו פלוטו הכוכב שגורם לשינויים מהפכניים בחיים... נכנס לנסיגה.
05/04/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
הטיטאן המיתולוגי פרומתיאוס (אחיו של אטלס) נודע בעיקר בשל יכולתו לחזות את העתיד, וכן בכך שגנב את האש מהאלים והעניקהּ לבני-האדם. פרומתיאוס ובני-האדם נענשו (בנפרד) על המעשה הזה אבל את הנעשה כבר אי-אפשר היה להשיב. הקשר בין יכולת ניבוי לבין הפקת אנרגיה מאפיין גם את שאיפותיהם של פרופ' ליאור קרוניק וחברי קבוצת המחקר שהוא עומד בראשה, במחלקה לחומרים ופני שטח במכון ויצמן למדע. הם מתמקדים, בין היתר, בתופעות פוטו-וולטאיות – הפקת חשמל מאנרגיית השמש – באמצעות חומרים אורגניים זמינים וזולים. התהליך שעליו מבוססת הפוטו-וולטאיקה הוא הפרדה של נושאי מטען חשמלי שעוּררו על-ידי אור השמש. כדי להבין לעומק תהליך זה נדרשים מודלים חדשים, טובים יותר, שיאפשרו לחזות תכונות של חומרים.
04/04/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מוכה ומובס. אחרי מערכה בת תשע שנים, שהחלה בסוף 2005 עם סדרת החשיפות ב-News1 (שנמשכו כשלוש שנים), נתון אולמרט במצב משפטי קשה. בלא מוצא מהכלא. זה בדיוק הזמן להסדר טיעון כולל ומקיף, שיכלול את שלושת כתבי האישום (כולל שיבוש הליכי חקירה ומשפט והדחת שולה זקן לעדות שקר), שיאפשר הקלה משמעותית בעונשו תמורת הודאה מצד אולמרט בעבירות החמורות המיוחסות לו. להודאה מפיו של נאשם בכלל ושל אולמרט בפרט יש ערך ציבורי ומשפטי ניכר.
04/04/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
ארנון מוזס, הידוע בכמה מוקדי כוח כאיש תאב עוצמה וכסף קל, הפך בשנים האחרונות לספקולנט לחיץ וקל דעת. במקום להשתמש בחוכמה ברווחים ההיסטוריים שצבר אישית ובאלה שהצטברו בקופת ידיעות אחרונות, כדי לבצר את מעמדו בשוק התקשורת - במיוחד מול ישראל היום ושוק האינטרנט המצוי במסלול של צמיחה מהירה, התפתה מוזס להשקיע מאות מיליוני ש"ח בעסקות פיננסיות מהירות ולהמר בשוק המט"ח.
04/04/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
טוביה נדב, בן 85, שהורשע ברצח שותפו, ליאון אדם, בשתי יריות בעורף ובראש, בקיץ 2004, נשלח למאסר עולם אותו הוא מרצה החל מאוגוסט 2004. עתה, לאחר שחלפו 11 שנים, הוא מבקש לצאת לחופשה. העילה לבקשה: שורה של מחלות זיקנה, ובראשן: מחלת דמנציה שבה לקה. משפחתו של הקורבן מתנגדת, מטעמים מובנים, לאפשר לו יציאות לחופשה.
04/04/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il