|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הטור של פריצי

משוד קרקעות להרס עתיקות. מעשי המדינה ותפארתה
24/04/2015  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   תגובות
בקעת הירדן [צילום: AP]


כרם נבות וגזלניו

בשנת 1969, שנתיים לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש הגדה המערבית, הוציא צה"ל צו שהגדיר שטח מסוים בין הגבול עם ירדן לבין גדר המערכת הישראלית כשטח צבאי שאסור להיכנס אליו. סביר להניח שהיו לכך סיבות ביטחוניות מוצדקות.

בינתיים יש לנו כבר שלום עם ירדן, ועולה ספק אם יש עוד הצדקה להמשך הצו, וכאן התגלה הסיפור:

בשטח שנסגר ישנם 5,000 דונם של אדמות פרטיות של פלשתינים, פרטיות ללא מחלוקת, כאלה שרשומות על שמם כדין עוד מימי הטאבו הירדני. כל השנים שהשטח היה סגור נמנע מהבעלים מלגשת לאדמותיהם. ניחא. אולם בינתיים התברר שמדינת ישראל העבירה את השטח לידי ההסתדרות הציונית, וזו החכירה אותו למתנחלים יהודים בבקעה שנטעו בשטח מטעי תמרים, למרות חוות דעת של משרד המשפטים שהזהירה כבר אז שהמעשה אינו חוקי ושמדובר באדמות פרטיות שהמדינה אינה רשאית לקחתן מבעליהם ולהעבירן למישהו אחר.

עכשיו הפרשה בבג"ץ, כשבעלי הקרקע מבקשים לקבל חזרה את אדמתם. לטענתם, מרגע שהצבא מאפשר לחקלאים לטעת בשטח הזה מטעים ולעבדם חקלאית, ומרגע שהצבא מסכים שהגבול עם ירדן אינו מהווה יותר איום ומותר לאזרחים לגשת לאדמות הללו ולטעת בהן, הם מי שזכאים לגשת ולעבד את אדמתם הפרטית, ולא אחרים.

פרקליטות המדינה מתנגדת וטוענת בבג"ץ כי אי-אפשר להתעלם עכשיו מהעובדה שהקרקע משמשת מזה זמן רב את המתנחלים, שאמנם קיבלוה שלא כדין ושהיא אכן קרקע פרטית של אחרים, אך הם הנהנים ממנה. כן טוענת הפרקליטות שמדובר בסוגיה מדינית ולכן היא צריכה להיות מובאת בפני הממשלה, ושהיא שתחליט.

ישנם רגעים שבא לך להקיא. זו תחושת הגועל על שמי שמייצגים אותי ואת אזרחי המדינה, ומי שמדברים בשם החוק והיושר והצדק של מדינת היהודים הזו מעזים לטעון טיעונים של גנבים וגזלנים. הפרקליטות מודה שזו קרקע פרטית של פלשתינים, מודה שזו קרקע הרשומה בטאבו על שם בעליה הפרטיים ושלא מדובר באדמות מדינה, מודה שהמדינה מנעה מהם כל השנים גישה לשטח בטיעונים ביטחוניים (מוצדקים או לא - לא חשוב עכשיו), ומאשרת שעכשיו אפשר לעבד את הקרקע, אבל היא מתעקשת שלא בעלי הקרקע יקבלו אותה, אלא מי שקיבלוה לשימושם בשנים האחרונות שלא כדין, ועוד טוענת כי זו סוגיה "מדינית". סוגיה מדינית? ככה קוראים היום לגניבה? ככה קוראים היום לגזל? ככה קוראים היום למעשה גזילת כרם נבות, בשם המלכות והממלכה, רק כי מישהו חמד וגנב וגוזל את ענביו של האומלל והדל?

ומי שלא מבין למה יותר ויותר סתם אנשים הגונים ברחבי העולם התרבותי מתחילים להסתייג ממדינת ישראל ואזרחיה, למה היא מצטיירת בארצות המערב כמדינה בעלת משטר המאבד כל יסודות של מוסר, שיתבונן בסוגיה זו. היא לא מסובכת. היא לא מדינית. היא פשוטה. היא ברורה. היא שקופה: לקחתם אדמה פרטית ורכוש של אנשים פרטיים, העברתם אותה לידי ההסתדרות הציונית שמחכירה אותה ליהודים, ועכשיו אתם מסרבים להחזיר את הקרקע הגזולה לבעליה. ולכל המדברים ונואמים כאן בשם המורשת היהודית, תרבותה וערכיה: זכרו ששום נביא תנ"כי לא היה נותן לכם אפילו רגע אחד של חסד בגין המעשה. אני מצטער, אבל אתם לא יכולים, לפחות מרגע זה, לעצום עיניכם או לסכור פיותיכם ולומר כי לא ידענו, לא ראינו ולא ידינו היו בגזילה הזו. אלה ידינו שלנו - ידי המדינה והפרקליטות שלה. אלה חוקינו שלנו, החוקים שאנו העברנו ומעבירים בכנסת שאנו בחרנו ובוחרים בה, ואלה עובדי הציבור שלנו וכל המעשים הללו נעשים מטעמנו, בשמנו ובסמכותנו.

עתיקות ההיסטוריה

כ-350 אתרים ארכיאולוגים התגלו ותועדו כבר באזור בית שמש, החל באתרים מהתקופה הפרה-היסטורית, שזה האלף השביעי לפני הספירה (9,000 שנה לפני שנולדתם), עבור באתרי התיישבות הכנענית, היהודית, תקופות בית ראשון ושני, התקופה הביזנטינית, המוסלמית, הצלבנית וכך הלאה, קדימה ואחורה, עד קום המדינה.

רוב האתרים הללו ייעלמו וייקברו בקרוב תחת 15,000 יחידות דיור חדשות הנבנות כיום בבית שמש עבור הציבור החרדי (צפי לכ-150,000 תושבים חדשים בעיר, כן ירבו שם). ולא. אין צורך למנוע בנייה חדשה בגלל עתיקות, אבל כן חובה ואפשר לשנות תכנון ולבנות בצורה שתשמר את העתיקות הללו. לא רק כי שם, בעמקי בית שמש, עדולם והאלה, מתחוללים סיפור התנ"ך, כיבוש כנען, המרדף אחרי שמש בגבעון, הר שוכה, פלישתים ודוד, פרשיות שמשון ארוך השער ושלוש הפלישתיות שלו, כיבוש ערי מבצר ואירועי מלחמה בבליים, מצריים, פרסיים, רומיים ויהודיים, החזרת ארון הברית, קרב ישראל ביהודה ומה לא, אלא כי שם מצויה ושמורה עדות חיה ומרשימה, החקוקה באבן ובחימר ובמטמוני עפר וראיות מדעיות, לתולדות האנושות בחלק ארץ זו.

וכשיבוא היום והאזור יירגע, ומשהו מחלומם והבטחותיהם של שרי התיירות וראשי ממשלה וראשי ערים ומועצות בישראל, שהבינו כי 10 ואף 20 מיליון התיירים הצפויים לבקר אותנו בכל שנה יכולים לעשות את יושבי הארץ הזו מבוססים ועשירים כמו בעלי פנסיונים שוויצרים, תעלה השאלה להיכן בדיוק נוליך אותם לביקור? כבר היום, עם בקושי 2 מיליון תיירים לשנה, סימטת ה"ויאה דולורוזה" בעיר העתיקה של ירושלים כבר פקוקה מאנשים עד שקבוצות תיירים לא יכולות יותר לעבור בה בקיץ, ותורי הכניסה להר-הבית משתרכים לפעמים עד מחסן רימוני הגז והאלות של מג"ב, כשכל אוטובוסי התיירים תקועים בסימטאות ירושלים ומחפשים אפשרות חניה במעלה בית הקברות וראס אל עמוד. אז כשיבוא לארץ התייר ה-4 מיליון, שהובטח לנו כבר לפני עשור, הוא בטח ייתקע כבר בכניסה לשער הגיא.

לכן, מדינה שמבינה מה מכניסה ומותירה לה תיירות (2,000 דולר בממוצע לגולגולת מ-10 מיליון תיירים הם הכנסת 20 מיליארד דולר, שזה יותר מכל ההוצאה הלאומית שלנו על תקציב הביטחון - או לחלופין זה פי 8 מכל תקציב סל הבריאות של המדינה), מדינה כזו חושבת קדימה ומתכננת להיכן יבואו התיירים לעתיד. מדינה חכמה לא קוברת ומשמידה אתרי תיירות היסטוריים עבור כמה שיכונים. האבנים העתיקות הללו יכולות להיות שוות זהב. ממשלת איטליה מרוויחה כיום בכל שנה מחורבות פומפי המתה, יותר מכל מה שכל הקיסרים הרומיים כולם גם יחד גבו ממנה כמיסים בכל השנים בהם היא הייתה עדיין חיה ותוססת. לקבלת פרופורציות, תשאלו בנתיבות ובשדרות כמה מרווחים כיום מסתם קבר של מת מודרני יחסית, ותבינו מה אפשר לעשות ולהכניס מכל חורבות התנ"ך ועתיקות שדה הקרב של דוד וגוליית.

אבל אולי לא צריך לדאוג. כי כמו שממשלת ישראל מתנהגת וכמו שתיירי העולם מבינים לאיזה כיוון היא מוליכה, ייתכן שאנו לא צריכים להיות מודאגים מה יהיה בבואו של התייר ה-10 מיליון וגם לא מבואו של זה הארבעה מיליון. כי למרות שתעשיית התיירות העולמית מכפילה עצמה כל 6-5 שנים, לנו השנה יש בערך את אותו מספר תיירים שהיו לנו כבר לפני 7 שנים ולפני 10 שנים וגם לפני 15 שנים, בהבדלים סטטיסטיים קלים. נראה שיש כמה דאגות שכנראה לעולם לא צריכות להדיר שינה מעינינו: אפשרות של שלום, פריחה בתיירות, שלווה או רוגע. ותודה לממשלה.

תאריך:  24/04/2015   |   עודכן:  24/04/2015
אברהם פריד (פריצי)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
24/04/15 14:52
2
באום
24/04/15 17:25
3
יוא"ב
24/04/15 17:51
4
נטע אורי
27/04/15 08:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
'אדם אחד משתעל, וכל הארץ חוטפת שפעת'. זהו למעשה המסר שמשקף סיום הפרשה בסוגיית ההקפדה על טהרת המשפחה. "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה". לפנינו אפקט הפרפר, המונח ביסוד חוק האקולוגיה הרוחנית, המלמד על הזיקה הרוחנית-פיסית שקיימת בין האדם לסביבתו.
24/04/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
השבת אנחנו קוראים את הפרשות "אחרי מות" ו"קדושים". בפרשה השנייה מצווה התורה בין השאר (ויקרא יט): [יח] לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'. על הציווי החיובי בפסוק, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אומר ר' עקיבא (ירושלמי נדרים ל/ב ועוד): זהו כלל גדול בתורה. כלל גדול פירושו שכל התורה תלויה בו; שאם זוכה אדם לקיים ציווי זה, חזקה עליו שיקיים את התורה כולה. מזכיר מאוד את אמירתו של הלל הזקן כשלושה דורות לפני ר' עקיבא (שבת לא/א): מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי; אמר לו, "גיירני על-מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת" דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל - גייריה. אמר לו, "דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור". מה ששנאוי עליך אל תעשה לחברך, זו היא כל התורה כולה וכל השאר הוא פירוש לעניין הזה, לך ללמוד.
24/04/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לא תמיד אנחנו מדברים על העניינים העיקריים, ולא תמיד הנקודות הטפלות הן באמת חסרות חשיבות. הנה כמה דוגמאות מן הימים האחרונים
24/04/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
במסגרת העבודה על ספרי בתחום מימון המונים, ראיינתי די הרבה יזמים שהעלו קמפיינים, גם כדי לאסוף טיפים ולחלוק מידע, וגם בניסיון להבין את סוד הקסם. בין היתר דובבתי את תומר אביטל (מאה ימים של שקיפות), ליאורה אמיתי (צוות המומחים של שקט תעשייתי), נטע חנין (ג'וחה הוסטל), רן קורי (אנג'ל ואפרייט) ודרור ברן (סנסיבו). מרגש לראות איך האנשים היקרים הללו משתפים מידע וחולקים טיפים בנדיבות ובפתיחות, המנוגדת לכל מה שלמדתי בעולם הישן והאפלולי.
24/04/2015  |  עמית גל  |   מאמרים
משהו בסדר החגים הלאומיים שלנו לא מסתדר אצלי. המעבר הרגשי מיום השואה ויום הזיכרון אל שמחת יום העצמאות הוא כידוע מעבר לא פשוט. והנה למרות זאת, כל שנה אני מוצא את עצמי ממשיך הלאה לאחר הימים הללו כאילו לא אירע דבר...
24/04/2015  |  הרב בעז גנוט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il