|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אובמה, האיותאללה וספרי ההיסטוריה

צחוק עשה שר ההיסטוריה שבשנת 2000 העניק פרס נובל לשלום לג'ימי קארטר הנשיא האמריקני הדמוקרטי שאיפשר את עליית ח'ומייני לשלטון, וב-2009 פרס נובל לשלום לברק אובמה הדמוקרטי שעומד לאפשר אירן גרעינית
24/04/2015  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
עשר סיבות לא לחתום על הסכם עם איראן גרעינית [צילום: AP]

פעם חשבתי שההיגיון מניע את מדיניות החוץ האמריקנית. לאחרונה מתברר שיש כיום קבוצה של מקבלי החלטות אמריקניים השואפת להגיע בכל מחיר עם האיותאללה להסכם גרעין. מרגע שהאיותאללה הבחינו במטרה זו של הקבוצה, הם הקשיחו את עמדותיהם כדי לסחוט ממנה היתר לפרויקט גרעין תמורת הסכם שהם יעשו טובה לאמריקנים ויחתמו איתם עליו.

מצב זה יביא בהכרח להסכם טוב עבור מנהיגי אירן ורע עבור האמריקנים והעולם. לא "אירן", כי מרבית האוכלוסייה האירנית שהיא חילונית לגמרי רוצה לראות במפלת האיותאללה, ואינה מעוניינת בהסכם שיעניק להם אורך נשימה כלכלית ועוצמה פוליטית, גם אם לא יפתחו נשק גרעיני.



להלן 10 סיבות למה חשוב לא לחתום עם האיותאללה על שום הסכם:

1. מסמך ההבנות כפי שנחתם בלוזאן בתחילת אפריל לא ימנע משליטי אירן להגיע לנשק גרעיני. אפילו ברק אובמה הודה בכך. אולי התקופה שבה האיותאללה יגיעו לנשק גרעיני תארך יותר, אבל הנשק הגרעיני האירני יירשם בספרי ההיסטוריה על שם אובמה.

2. הניסיון ארוך השנים של משא-ומתן עם האיותאללה הוכיח שהם מחפשים בקביעות כל דרך להונות, לשקר, לאחז עיניים ולהסתיר את האמת, מאחורי מושג ה"תקיה" המתיר להם לשקר ולרמות ככל שהאינטרס שלהם מכתיב להם. האם יש מישהו בעולם המערבי שעדיין מאמין להם ולכוונותיהם? לדוגמה, פסק ההלכה של עלי חמינאי האוסר על פיתוח נשק גרעיני הוא סוג של "תקיה": שהרי אם הוא אוסר זאת, למה הם צריכים כור פלוטוניום שכל שימושו הוא צבאי בלבד?

3. הסכם שישחרר את האיותאללה מהסנקציות יעניק זריקת חיים לשלטון המנוגד לחלוטין לערכים שהמערב בכלל וארצות-הברית בפרט טוענים שהם מאמינים בהם. אם ארה"ב ואירופה היו באמת מאמינים בחירות האדם, בדמוקרטיה, בזכויות אדם, בזכויות נשים, בזכויות מיעוטים, בזכויות הומוסקסואלים ולסביות, בחופש דת ובחופש מדת, הם כלל לא היו יושבים עם שליטי אירן ונציגיהם לשום משא-ומתן. לכן, כל הסכם עם האיותאללה הוא בגידה של המערב בעשרות מיליוני אירנים ובזכותם לחיות חיים נורמליים, כמו אזרחי אירופה וארה"ב.

4. כל הסכם שלא יכלול פירוק מלא של תוכנית הגרעין האירנית כולה, יעודד את האיותאללה שיראו בכך אות שאללה בכבודו ובעצמו נתן להם את הניצחון על הכופרים - הנוצרים, האמריקנים והאירופים, שותי היין ואוכלי החזיר.

5. תחושת הניצחון של האיותאללה תכניס את המזרח התיכון למערבולת פוליטית, צבאית ומדינית שאת ניצניה כבר רואים כיום במלחמה בתימן, בהמשך לשפיכות הדמים בסוריה, בעירק ובלבנון שלה הם אחראים.

6. הסכם עם האיותאללה יכניס את המזרח התיכון למרוץ חימוש גרעיני, וקיים סיכוי גדול שחומרים גרעיניים מסוכנים ימצאו את דרכם לידי ארגוני טרור שקשה לאתרם, לחסלם ולהרתיעם.

7. אחת המטרות המניעות את האיותאללה היא רצונם המוצהר להשתלט על מֶכָּה ומדינה, כדי להחזיר לשלטון האיסלאם לממשיכי דרכו של עלי בן אבי טאלב, הח'ליף הרביעי ומייסד השיעה, שנרצח ב-661 לספירת הנוצרים. הסכם גרעין יחזק את כוונתם זו היכולה להתגשם רק על-ידי חיסול הממלכה הסעודית. כך, הסכם עם המערב יגביר את המתח בין אירן וערב הסעודית, העלול להגיע למלחמה כוללת במפרץ וחיסול תעשיית הנפט והגז באזור. לא נדרש דמיון מפותח כדי לשער מה יקרה למחירי האנרגיה בעולם במקרה כזה.

8. שחרור האיותאללה מהסנקציות יעביר לידיהם עשרות ואף מאות מיליארדי דולרים, ואלה יושקעו בחלקם ביצוא טרור, ובעידוד קבוצות שיעיות במזרח התיכון, באסיה, באירופה ובאמריקה הצפונית והדרומית, להיכנס לפעולה כדי להחזיר את השיעה לשלטון האיסלאם והעולם.

9. מיליארדי הדולר שיגיעו לידיהם של שליטי אירן יאפשרו להם לרכוש פוליטיקאים במדינות המערב, וכך הם ישתקו את יכולתן של המדינות הללו לפעול נגד ההשתלטות העוינת של האיותאללה על מדינות המערב ועל האינטרסים שלהם.

10. הסכם עם האיותאללה יביא קבוצות מיליטנטיות איסלאמיות סוניות שיצאו מחממת הטרור של "האחים המוסלמים" - אל-קאעידה, מדינת האיסלאם, בוקו חראם, שבאב אלמוג'אהדין, ג'בהת אלנוסרה, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ועוד ארגוני טרור רבים אחרים הפועלים בזירות שונות - להאשים את ארה"ב ואירופה בחיזוק השיעים, והאשמה זו תגביר את הטרור הסוני נגד ארה"ב ואירופה.



מכתב הפרידה

די בעשר סיבות אלה למנוע כל הסכם עם האיותאללה. אך מיד עולה השאלה, איך למנוע מהם להשיג נשק גרעיני? התשובה פשוטה: על קבוצת נשיאיהן של ארה"ב, בריטניה, צרפת, אוסטרליה וגרמניה לשלוח לשליטי אירן מכתב גלוי בזו הלשון:

"ידידינו הנכבדים,

"משחקכם תם, וכך גם המשא-ומתן איתכם. איננו מאמינים אפילו למילה אחת שלכם, ודאי לא לחיוכי נשיאכם, ולכן לא יהיה איתכם כל הסכם. עליכם לפרק תוך שבוע מרגע זה את כל מתקני הגרעין באראק, בפורדו, בנתאנז, בפרצ'ין ובכל מקום אחר, לחסל את כל הצנטריפוגות ולשלוח אלינו את כל המתקנים הללו באוניות. שימו לב היטב: חילות הים, האוויר והיבשה שלנו מקיפים אתכם והם כבר מחממים את מנועיהם. ובעוד שבוע מהיום אנו מתחילים ליישר אתכם עם האדמה, אם לא תעשו את כל מה שאנו דורשים מכם. 'קראו את שפתותינו', התייחסו ברצינות לדברינו, כי לא ניתן לכם אפילו שנייה נוספת.

"על החתום: ברק אובמה, דיוויד קמרון, פרנסואה הולנד, טוני אבוט ואנגלה מרקל".

ככל שהאיום יהיה רציני ואמין יותר, כך מעטים הסיכויים שיהיה צורך לממשו, כי האיותאללה אינם מתאבדים, ובראש סולם העדיפויות שלהם נמצאת המטרה לשמר את שלטונם, את מדינתם ואת השאיפות שלהם לחזור לשלטון האיסלאם. אם הם יועמדו בפני ברירה אמיתית ואמינה בין חיסול והישארות בשלטון, הם יבחרו להישאר בשלטון גם במחיר של ויתור על תוכנית הגרעין שלהם. זוהי הדרך היחידה שבה ניתן לשכנע אותם לוותר על תוכנית הגרעין הצבאית שלהם. שום דרך אחרת - ובעיקר הסכם - לא ימנע מהם להתחמש בנשק גרעיני שתוצאותיו תהיינה הרסניות לעולם כולו.

השאלה היחידה היא האם יש למנהיגי המערב הנחישות למנוע מאירן נשק גרעיני. עד עתה לא הפגינו מנהיגי המערב נחישות מספקת, ולכן האיותאללה לא חשו שהם חייבים לוותר על תוכניתם להחמשות גרעינית. זוהי הסיבה העיקרית להקשחת עמדותיהם. הם מעודדים מהרג וטרור בתימן, בעירק, בסוריה, בלבנון ובעזה, ומייצאים נשק ותחמושת לזירות לחימה רבות, למרות האיסור שהטילה עליהם מועצת הביטחון בהחלטה 1747 משנת 2007.

אובמה עומד בימים אלה בפני הברירה, האם להיכנס לספרי ההיסטוריה כמנהיג שבימיו נפתחה הדרך בפני אירן להפוך למעצמה גרעינית, בדומה לג'ימי קרטר שההיסטוריה לעולם תאשים אותו כמי שסייע לח'ומיני להשתלט על אירן, או להיכנס לספרי ההיסטוריה כמי שמנע את התגרענותה של אירן, ומקומו יהיה כמו זה של הנשיא ג'ון קנדי, שבנחישותו הצליח ב-1962 לסלק את הטילים הסובייטיים מקובה.

קנדי היה דמוקרט. ללמד שנשיא אמריקני אינו חייב להיות רפובליקני כדי להיות נחוש ולהציג עמדה החלטית כלפי סכנות המאיימות על ארה"ב והעולם. כל שעליו לעשות הוא להפעיל את הכוח שארה"ב פיתחה בממון רב ובמאמץ גדול, כדי למנוע מלחמה שתדרדר את העולם למלחמה גרעינית שהאיותאללה מסוגלים להטיל את העולם לתוכה, רק בשל אמונתם כי אללה מכוון את דרכם ומונע מהם לטעות.

צחוק עשה שר ההיסטוריה כשהעניק בשנת 2000 את פרס נובל לשלום לג'ימי קרטר, "על מאמציו למצוא פתרונות שלום לסכסוכים בינלאומיים, קידום הדמוקרטיה וזכויות האדם, וקידום של התפתחות כלכלית וחברתית". מעניין מה חשבה ועדת הפרס על מאמציו של קרטר לקדם את הדמוקרטיה וזכויות האדם באירן, כשאיפשר לח'ומייני להשתלט עליה. צחוק שר ההיסטוריה יהיה גדול עוד יותר אם דווקא הנשיא אובמה - שזכה בפרס נובל לשלום ב-2009 - יהיה הנשיא שיאפשר לאיותאללה להשיג נשק גרעיני.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  24/04/2015   |   עודכן:  24/04/2015
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה, האיותאללה וספרי ההיסטוריה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
24/04/15 20:23
2
סניל
25/04/15 22:03
3
שמ
25/04/15 22:11
 
אהרון שחר
26/04/15 08:09
4
כש70%
26/04/15 09:12
5
מגבון לח
27/04/15 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מוסקבה אומרת כי מערכות הטילים נגד מטוסים מדגם אס-300 לא יסופקו לאירן בעתיד הקרוב. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "טאס" כי מוסקבה סבורה שחשוב יותר לקבל החלטה פוליטית ומשפטית שתאפשר לספק לטהרן את מערכות הטילים.
23/04/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ממתין עד ל-30 ביוני ומתכוון להזמין לאחר מכן את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור בבית הלבן. זאת, במסגרת ניסיון של הממשל האמריקני לשפר את היחסים בין ארצות הברית לישראל. היחסים בין המדינות הידרדרו בתקופה האחרונה על-רקע המתיחות בין אובמה לבין נתניהו בשל המחלוקת העזה שיש לנתניהו עם אובמה על הסכם הגרעין עם אירן.
23/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
ההסרה המוחלטת של סנקציות נגד אירן תועיל לאינטרסים של הכלכלה הרוסית, ואף תביא יציבות לאזור. כך אמר (יום ד', 22.4.15) שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. הוא ציין כי אין איסור של האו"ם על סחר בנפט וגז עם טהרן.
22/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בשבוע שעבר הודיעה רוסיה על שחרור והעברה קרובה של מערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-300 לאירן. אספקת המערכות עוכבה בשש השנים האחרונות, למרות שלתפיסתה של רוסיה הן מיועדות להגנה ולא להתקפה ולמרות שאירן שילמה עבורן. זאת, בעקבות פנייה של ארצות הברית וישראל למנוע מאירן מערכות אלה בזמן שמעצמות המערב מנסות לשכנעה לנטוש את תוכנית הגרעין הצבאית שלה הן באמצעות משא-ומתן והן תוך איום בהפעלתה של האופציה הצבאית נגד תשתיות הגרעין האירניות. בשל התפיסה, כי מדובר במערכות הגנה, אספקתן אינה מהווה הפרה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על אירן, אך יש לזכור כי ההקשר הרחב יותר של התפתחות זו, הוא המאבק על השפעה, המתנהל בין רוסיה לבין המערב בכלל וארצות הברית בפרט, על-רקע הרחבתה של פריסת נאטו למדינות מזרח אירופה, סוגיית פריסת מערכות הגנה אמריקניות נגד טילים בליסטיים במזרח אירופה, ומעל לכל - העימות באוקראינה והסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה בשל אופן התנהלותה במשבר זה. הסנקציות ממוקדות בגורמי ממשל וכלכלה בכירים ברוסיה ונתפסות על-ידי השלטונות כמיועדות לערער את היציבות הפנימית והמשילות. נראה, כי זה הרקע לבחירה הרוסית בהרחבת העימות בינה לבין ארצות הברית והמערב גם למזרח התיכון.
22/04/2015  |  אודי דקל, צבי מגן  |   כתבות
מוטי בריל, ד"ר להנדסה גרעינית, שעבד 27 שנים בקריה הגרעינית בדימונה ואחר כך היה ראש עיריית ערד, טוען ש"קיימים בישראל שישה אתרים אסטרטגיים לאומיים, שאם תחליט אירן לתקוף את ישראל בנשק גרעיני היא תטיל פצצות גרעיניות עליהם: 1. מפרץ חיפה; 2. תחנת הכוח בחדרה; 3. הקריה בתל אביב; 4. נמל אשדוד; 5. תחנת הכוח באשקלון; 6. הקריה הגרעינית בדימונה. אולם אם תוטל פצצה אחת, המטרה תהיה הקריה בתל אביב.
22/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il