|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

תיק הפנים לישראל כ"ץ - ובמלואו...

הליכוד חייב לשים במשרד הפנים אדם שיכול להיות גם איש ביצוע מעולה, גם בעל ניסיון אדמיניסטרטיבי, ובמיוחד איש בעל פקחות פוליטית
24/04/2015  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
כ"ץ. האיש הנכון [צילום: אורי מרשנסקי]

הקרב על תיק הפנים לא החל בגלל דרישותיו של משה כחלון אלא שלליכוד - ובמיוחד לנתניהו, נוח יותר שהרע יהיה כחלון, ולכחלון נוח שיוצג כהרע. ומדוע? לאחר שנתיים וחצי של עימות בין נתניהו לחרדים הרי שלא מתאים לרה"מ לפתוח את המו"מ הקואליציוני ברגל שמאל, ועוד עם ש"ס ואריה דרעי. אבל מנגד, ימים ספורים לאחר הבחירות, קיבל נתניהו דרישה כמעט אולטימטיבית מכל ראשי הרשויות המוניציפליות של הליכוד וגם מכאלה שמזוהים איתו, לא להעביר את תיק הפנים לדרעי. הבעיה של הללו איננה דווקא בהעברת התיק לש"ס, שהרי לאחד כמו אלי ישי הם לא היו מעוררים מהומה אם התיק הזה היה מועבר אליו, ולאוו דווקא רק מסיבות של קרבה רעיונית. דרעי הוא בבחינת "בד אדום" לכל ראש ראשות שאיננו שייך למחנה הסוגדים לאריה דרעי. הליכוד קיבל 30 מנדטים - שליש מהח"כים בפרלמנט, ולכן זכותם של הרשויות המוניציפליות במדינה להישלט ע"י איש ליכוד ולא ע"י נציג של שבעה מנדטים עם עבר מפוקפק בחלוקת כספים ובניהול משרד הפנים. ומהעבר הזה בדיוק פוחדים ראשי הרשויות של הליכוד.

אחת האשמות שעלתה שוב ושוב נגד אריה דרעי - בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, הייתה הטענה כי דרעי התנה העברת כספים לרשויות המקומיות וצרכיהן שלא על-פי שיקולים אדמיניסטרטיביים ולא על-פי קריטריונים אמיתיים אלא על-פי התנאי שלאחר העברת הכספים ראש הרשות יעביר "דמי לא יחרץ" בסכום הנקוב ע"י דרעי ל"אל המעיין" או לסניף אחר של "דחליל" מטעם ש"ס. והייתה גם האשמת משנה אישית בהמשך לתנאי הזה. הטענה הייתה שלאחר העברת הכסף ל"דחליל" של דרעי ברשות זו או אחרת, הרי שדרעי משך מה"דחליל" "דמי לא יחרץ" לעצמו. נכון אומנם שמאז דרעי עבר קורס מניעה בעיר רמלה אבל האימה הפסיכולוגית של אותם ראשי רשויות עדיין קיימת לעתיד, ובאמת מדוע שיסתכנו שוב אם מפלגתם מונה שליש מהפרלמנטרים הישראלים?

אבל - כאמור, נתניהו החליט להיות מנומס פוליטית ולכן הוא חיפש את המפלגה הראשונה שתוציא לו את ערמוני דרעי מאש הקואליציה, והאיש שהתלבש לו ככפפה ליד בעניין הזה היה כמובן משה כחלון. ליחידת התכנון במשרד הפנים יש דמיון גם ליחידה טריוויאלית במשרד האוצר, ומי ככחלון מחפש יותר ויותר "אתגרים כלכליים". עבור כחלון - להיות קשוח כנגד ש"ס ובמיוחד נגד דרעי, זו איננה מטלה אלא זקיפות קומה עם הרבה קרדיט בציבור ובתקשורת: הנה האיש החדש - ישן הזה מצדיק את דגל ה"מיסטר קלין" שלו, ועוד נלחם באיש ובמפלגה שהדגל השחור של השחיתות עדיין מונף אצלה כצל עבר. נתניהו גם יודע היטב כי בעברת היחידה במשרד הפנים למר כחלון הרי שיחסך לליכוד תיק מיניסטריאלי בכיר שכחלון היה עלול לדרוש.

תיק הפנים - עם או בלי האגף לתכנון, יועבר כאמור לאיש ליכוד. הליכוד חייב לשים שם אדם שיכול להיות גם איש ביצוע מעולה, גם בעל ניסיון אדמיניסטרטיבי, ובמיוחד איש בעל פקחות פוליטית. זהו תיק שבו תלויים מגזרים שונים ואף מנוגדים, ובו מבוצעת מדיניות הפעלת החוק הישראלי באופן הכי מעשי והכי פרטני. בתיק כזה אי-אפשר למנות מישהו שמדיניותו היא "צלופחית" ו/או שהוא חסר עמוד שידרה. ישראל כ"ץ - בפחות מחמש עשרה שנה כח"כ ואח"כ כשר, הוכיח את כוחו הפוליטי מדרגת נאמניו בליכוד ועד אחרון הפקידים שפעל תחתיו במשרדי החקלאות והתחבורה. הלה גם ידוע בעמוד שידרה של אי-התחנפות או שבירה לפני גורמים פוליטיים יריבים, רק כדי למצוא חן בעיניהם. האיש הוא אומנם מוגדר כחילוני אבל הרקע שלו הוא בהחלט דתי והוא גם יכול להבין לליבות מגזרים אחרים. הוריו מקורם היה בחבל מרמורש שבעבר היה הונגרי וכיום הוא רומני. זהו האזור היחיד אולי בקרב בני גלות אירופה שגם החילוני ביותר שהם קשור למסורת היהודית, כמו שאמנם קורה אצל רוב גלויות המזרח. הוא גדל בבית שאורח חייו היה דתי ומקור זקניו חרדי למהדרין, ולימים גם למד בישיבה תיכונית. מנגד, הרי שלאחר שרותו הצבאי הוא היה יו"ר אגודת הסטודנטים בי"ם ואח"כ הארצית. אין ספק שככזה הוא מבין וידע את צרכי כל האוכלוסייה הישראלית, ומשרד הפנים זקוק בדיוק לשר קונצנזואלי כזה. מבחנו הגדול של כ"ץ - אם יקבל את תיק הפנים, יהיה בנוגע להגינותו כלפי הסקטור הערבי. אם כ"ץ ידע להפריד בין השקפותיו הרעיוניות - מדיניות לצרכים הבסיסיים של המועצות המוניציפליות הערביות ולגבי השרות האזרחי של המשרד בסקטור הערבי, הרי שלו ולליכוד צפויה עדנה פוליטית. דווקא איש ימין מובהק יכול להיות מספיק חזק כדי לשנות את היחס המפלה שממנו סובל הסקטור הערבי.

כ"ץ הוכיח במשרד התחבורה - אותו הוא חפץ לעזוב, רק מסעות הצלחה. זהו שר התחבורה הראשון במדינה שהפך את משרד התחבורה למשרד בכיר שאיננו רק מתמצה בחלוקת גו'בים אלא מתמחה בהקמת פרויקטים תחבורתיים מהירים שהביאו את ישראל להריח את רמת התחבורה המודרנית העולמית.

ולגבי היהדות החרדית, הרי שדווקא כ"ץ עדיף לה במשרד הפנים מאשר שר חרדי - שיהיה במעקב תמידי (ובמיוחד אריה דרעי...) ע"י הגוורדיה הפוליטית האנטי דתית, ממר"צ ועד לח"כי הליכוד. מעבר לעניינים מוניציפליים הרי שמשרד הפנים הוא מקום רגיש בענייני רישום דת ומדינה ורק אחד שיודע לאזן ולהבין את כולם - ועם אופי חזק, יוכל להצליח בו בנושאים הדתיים מול הסחף האנטי דתי. אחד כזה אינו יכול להיות שר חרדי.

וישנה עוד סיבה לחרדים לא לרצות שר חרדי. ממשרד או מראש רשות חרדי עלולים לסבול שוב ושוב הגורמים החרדים שאינם משתייכים למקורביו. בראשית שנות ה-90 עלה אהוד אולמרט לראשות עיריית י"ם בעזרת יהדות התורה. בסקטור החרדי בירושלים - ובמוסדות הדת בעיר, קיוו לעדנה לאחר שנותיו הרבות של טדי קולק. אבל אז קרה דבר מוזר - ממוסדות תורה ובתי כנסת עד לראשי המועצה הדתית בעיר, החלו הגעגועים לקולק האנטי דתי. הסיבה הייתה פשוטה. למרות עמדותיו האנטי דתיות של קולק הרי שבחלוקת הממון והמשרות הוא היה הוגן לכל המגזר הדתי והחרדי משום אי-היותו נוגע בדבר, אבל כשבאו המפלגות החרדיות והתיישבו על מכסה קופת התקציבים הרי שהם חילקו קודם כל למלחכי הפנכא שלהם ולאחרים זרקו פירורים, והכול תחת ראש העיר החדש. דוגמה אחרת היא ת"א שלאחר מלחמת המפרץ בשנת 1991. בית הכנסת של הרב שדמי בכביש הטייסים בת"א ספג סקאד וניזוק. לשווא פנה הרב שדמי לנציגי המפד"ל, יהדות התורה וש"ס בעיריית ת"א. הללו - ללא חמלה, טענו כי הוא אינו נמנה על אנשי שלומם. דווקא אלה שהלכו לקראתו היו שני חברי מועצת העיר ממפלגת העבודה ומהאגף השמאלי שלה, יוסי שפרלינג ודורון ספיר, שהביאו לשיקום בית הכנסת מתוך מניעים נקיים והומניטרים...

יש לציין כי כ"ץ - כשר תחבורה, הוכיח כי אינו נכנע או מתרפס לפני האנטי דתיים בסוגיות כמו כשרות בתחבורה הציבורית ובמיוחד בנוגע לקוי ה"מהדרין" של אגד וחברות תחבורה נוספות. עמדתו כיום - לגבי הנסיעה בשבת מצד אנשי מר"צ, מורה כי זהו האיש הנכון במשרד הפנים עבור הציבור הדתי והחרדי ההולך וגדל ברוך ה'.

טוב יעשה נתניהו אם ימנה את כ"ץ לשר הפנים, כדי שנתניהו יוכל לישון טוב בלילה בעניין ההתרחשויות במשרד כה מורכב. ומאחר שדרעי כבר לא יהווה בעיה וסיכון למשרד הפנים הרי שאפשר בהחלט להותיר את האגף לתכנון במשרד הפנים, שהרי לכחלון תהיה מספיק עבודה קשה במשרד האוצר.



תאריך:  24/04/2015   |   עודכן:  24/04/2015
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיק הפנים לישראל כ"ץ - ובמלואו...
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הכיצד ?
24/04/15 20:40
 
אליהו קאופמן
25/04/15 22:46
 
שאלה אליך
27/04/15 19:46
 
בהמשך
28/04/15 22:12
2
איששש
24/04/15 21:31
 
אליהו קאופמן
25/04/15 21:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
לא תמיד אנחנו מדברים על העניינים העיקריים, ולא תמיד הנקודות הטפלות הן באמת חסרות חשיבות. הנה כמה דוגמאות מן הימים האחרונים
24/04/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ככל שמתארכים ונמשכים המגעים הקואליציוניים בין מפלגת הליכוד לבין שאר המפלגות האמורות להקים הממשלה הבאה, למעט מפלגת כולנו - דומה, כי עניינו האישי והדווקני של היחיד ועניינה האישי והדווקני של המשפחה בישראל, כגרעין קיומי, חי ונושם, אינו מעניין, כלל וכלל, את מי העוסקים ובוחשים במלאכת הרכבת הקואליציה והקמת הממשלה הצפויה הבאה. הכל עסוקים בעניינים "גבוהים" הנישאים מעל לאמירי האילנות. אם אין עוסקים הם בסוגיה הפלשתינית ובענייני ביטחון, רחמנא ליצלן, עוסקים הם בניסיונות לגבש רוב קואליציוני שימנע מבית המשפט העליון לבטל חקיקת הכנסת, אלא ברוב של תשעה משופטי בית המשפט העליון. הגיעו הדברים כדי כך שאנשי הליכוד תבעו להכליל עניין זה בתוככי ההסכמים הקואליציוניים ואלמלא התעקשותו וסירובו של משה כחלון להכללה זו, היו הם מצליחים בכך.
יוזמתו של בנימין נתניהו להזמין את ח"כ איימן עודה, ראש "הרשימה הערבית המשותפת", לשיחת פיוס, צריכה להיות התחלתו של תהליך שיהווה מפץ פוליטי ביחסים בין יהודים לערבים. הליכוד חייב להבין כי ערביי ישראל, ללא קשר לסכסוך הפוליטי בין ישראל לפלשתינים ולעולם הערבי, רשאים לזכויות שוות בכל הנוגע לתנאים סניטרים מינימליים כמו ביוב, מים, חשמל ועוד.
21/04/2015  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
מגעים מתקיימים בין הבית היהודי לש"ס לפתרון המחלוקת על השליטה במשרד לשירותי דת. על-פי ההצעה המסתמנת, יופקד התיק בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושתי השותפות הקואליציוניות יתחלקו בתפקידי סגן השר והמנכ"ל. הבית היהודי יקבל את תפקיד סגן השר לשירותי הדת וש"ס תקבל את תפקיד מנכ"ל המשרד עם אפשרות לרוטציה בין התפקידים כעבור שנתיים.
21/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נענה הבוקר לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והאריך בשבועיים את תקופת מלאכת הרכבת הממשלה.
20/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
בנט: תיק הדתות לש"ס? - אין מו"מ!  /  עידן יוסף
נתניהו הציע לדרעי: כלכלה או תחבורה  /  איציק וולף
ערוץ 1: נתניהו והרצוג נועדו בחשאי  /  עידן יוסף
נתניהו והרצוג לא נפגשו  /  יואב יצחק
כחלון למשרד הדתות  /  מרדכי איזנברג
במקום להוקיר תודה  /  בעז שפירא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il