|   15:07:40
  אביעד הכהן  
נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שררה? עבדות!

המשפט העברי, מימי התנ"ך ועד לאחרוני הפוסקים, מדגיש את חובתו של השר לשרת את העם, לפעול בשקיפות ולא לשכוח מאין בא ולאן הוא הולך
03/05/2015  |   אביעד הכהן   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
מהלך מורכב ומסובך [צילום: פלאש 90]

לשונו של אחשוורוש
הצד השווה שבכל לשונות ה"שררה", שמבטאים הם שלטון על אחרים. ומכאן גם ציוויו של המלך אחשוורוש, בדבר שררתו של איש על אשתו: "להיות כל איש שורר בביתו" (אסתר א', כ"ב), שלא ברור אם בלשון רצינית נאמר, שמא בלשון שחוק. מכאן גם דימויו של ה"שר" כאיש מורם מעם, יחיד סגולה, הרוכב על הסוס בשעה שעבדיו-נתיניו מהלכים על הארץ

אין הדעת סובלתן
כלל גדול זה, שלפיו ה"שררה" אינה צריכה להיות מנוף לצבירת כבוד אלא להפך, פתח לעבודה קשה למען הציבור ובשירותו, קיבל ביטוי בהרבה ממקורות חז"ל. כך, לדוגמה, בדברי התלמוד במסכת פסחים קי"ג, ע"ב: "ארבעה אין הדעת סובלתן: אלו הן: דל גאה, ועשיר מכחש, וזקן מנאף ופרנס מתגאה על הציבור בחינם"

כעוסק בתורה דמי
"ממונה על הציבור צריך שיפקח עיניו על עסקי ציבור בכל לבבו ובכל נפשו, ויניח עסקיו לעסוק בצרכי ציבור, שהרי אמרו: 'העוסק בצרכי רבים כעוסק בתורה דמי (דומה)'. וצריך שיהא זריז ומהיר במלאכתו מלאכת שמים, לא ישקוט ולא ינוח כי אם כילה הדבר, ומצווה הבאה לידו אל יחמיצנה. ויעשו כל מעשיהם בצדק ובמשפט בסדר ואופן יפה לצאת ידי שמים וידי בריות

"מלאכת המרכבה" של קואליציה וממשלה חדשה בישראל היא תמיד מהלך מורכב וסבוך. ולא אחת אף דבק בה טעם רע, עד שהיה מי שכינה אותה "גועליציה".

בין כך ובין כך, "קומץ" הכסאות אינו משביע את כל ה"אריות", חברי הכנסת המבקשים להצטרף לממשלה, וראש הממשלה אנוס על-פי דיבורו של המחוקק לבור לו מתוכם את הראויים והטובים ביותר.

בימיה הראשונים של המדינה, ובתקופה שקדמה לה, התלבטו מנווטי דרכה מה שם ייקרא לחברי הממשלה. היו שדבקו בכינוי הלע"ז "מיניסטר", אך לסוף נתקבל המונח העברי המקורי "שר". עיון ב"תורת השררה" במשפט העברי מלמד שכמה וכמה הלכות גדולות וחשובות נאמרו בה. יש מהן שהורתן ולידתן בדין, ויש מהן שקרובות יותר לעולמה של תורת האתיקה והמוסר.

בדברים הבאים נבקש, בקצירת האומר, לברר מקצת מ"הלכות שררה", לבחון את טיבן וטבען ולעמוד על השלכותיהן לימינו ובימינו (המבקש להרחיב דברים בעניין זה יוכל לעיין במאמרי, "למהות השררה במשפט העברי", קובץ הציונות הדתית תשס"ב, עמ' 500-488).


שרים ומשפט - ולא בזיקה הנוכחית


בלשון המקרא משמשת ה"שררה" כשם נרדף ל"מלוכה" ול"שלטון", לעתים בכוח הזרוע. כך, לדוגמה, נאמר אצל אבימלך (שופטים ט', כ"ב): "ויָשַֹר אבימלך על ישראל שלש שנים", ובהקבלה למלכות: "הן לצדק ימלוך מלך, ולשרים למשפט יָשֹרוּ" (ישעיהו ל"ב, א').

זיקה זו שבין השר והמשפט, ניכרת גם בדברי העברי למשה רבינו: "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" (שמות כ', י"ד), ובכינוי "שופטים" שבו נתעטרו מנהיגי העם ב"תקופת השופטים", שמכוון כלפי תפקידי הנהגה ולא כלפי תפקידי שיפוט והערכה במחלוקות שבין איש לרעהו, כשם שנתייחד בימינו ל"שופט". (ומקל וחומר שהזיקה בין שר ומשפט אינה מכוונת כלפי העמדתם של שרים לדין...)

המקרא רואה ב"שררה" ממד מובהק של שלטון על אחרים. ומכאן תלונתה של עדת קורח כנגד משה רבינו: "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ... כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר" (במדבר ט"ז, י"ג).

הצד השווה שבכל לשונות ה"שררה", שמבטאים הם שלטון על אחרים. ומכאן גם ציוויו של המלך אחשוורוש, בדבר שררתו של איש על אשתו: "להיות כל איש שורר בביתו" (אסתר א', כ"ב), שלא ברור אם בלשון רצינית נאמר, שמא בלשון שחוק. מכאן גם דימויו של ה"שר" כאיש מורם מעם, יחיד סגולה, הרוכב על הסוס בשעה שעבדיו-נתיניו מהלכים על הארץ (קהלת י', ז').

ההיבט השלטוני של ה"שררה" הועתק גם לתחומי חיים אחרים. כך בצבא, "ופקדו שרי צבאות בראש העם" (דברים כ', ט'); וכך במערכת המשפט, בעצתו הטובה של יתרו למשה חתנו: "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלוהים, אנשי אמת שונאי בצע. ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמישים ושרי עשרות" (שמות י"ח, כ"א-כ"ב).


השררה - תמיד בשניים


אכן, כפי שאמר הלורד אקטון, "הכוח משחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט". באין רואה, קיים חשש שהשר ישכח מאין בא ולאן הוא הולך, מה תפקידו ולפני מי הוא עתיד ליתן דין וחשבון, וישתמש בשררתו לא לשם שמיים ולא לשם הציבור שלשמו הוא צריך לפעול.

יתר על כן: בהעדר בקרה ראויה ושקיפות, עשוי ה"שר" לנצל מעמדו לרעה. לפיכך קבעו כבר חכמים הראשונים כלל גדול שנתקבע במשנה (שקלים ה', ב'): "ואין עושין שררה על הציבור בממון פחות משנים", כך בגרסת כתב יד קויפמן (והיא הגירסה המשובחת של המשנה), ובנוסח שבמשנת כתב יד ליידן: "ואין עושין שררה על הציבור פחות משניים", היינו בכל דבר ועניין, ולא רק בדברים שבממון. עשיית ה"שררה" בשניים נועדה ליצור מנגנון פיקוח של איש אחד על רעהו, ולמנוע ניצול השררה לרעה.

הכלל הגדול של המשפט העברי, שמבטא את מהותה של שררה, בא אגב מעשה מופלא שנזכר בתלמוד (הוריות י', ע"א-ע"ב): "רבן גמליאל ורבי יהושע הוו אזלי בספינתא [=היו מפליגים בספינה]. בהדי דרבן גמליאל הוה פיתא. בהדי רבי יהושע הוא פיתא וסולתא [=עם (ביד) רבן גמליאל הייתה פת. עם רבי יהושע היו פת וסולת]. שלים פיתיה דרבן גמליאל. סמוך אסולתיה דרבי יהושע [=נגמרה הפת שבידי רבן גמליאל, וסמך על הסולת שביד רבי יהושע]. אמר ליה [=אמר לו, רבן גמליאל לרבי יהושע]: מי הוה ידעת דהוה לן עיכובא כולי האי דאיתית סולתא [=וכי היית יודע שנתעכב כל כך עד שהבאת אתך סולת]?

"אמר ליה [=אמר לו, רבי יהושע לרבן גמליאל]: כוכב אחד לשבעים שנה עולה ומתעה את הספנים, ואמרתי שמא יעלה ויתעה אותנו. אמר ליה [=אמר לו, רבן גמליאל לרבי יהושע]: כל כך [=הרבה חוכמה] בידך ואתה עולה בספינה? אמר ליה [=רבי יהושע לרבן גמליאל]: עד שאתה תמה עלי, תמה על שני תלמידים שיש לך ביבשה: רבי אלעזר חסמא, ורבי יוחנן בן גודגודא, שיודעין לשער כמה טיפות יש בים, ואין להם פת לאכול ולא בגד ללבוש. נתן דעתו להושיבם בראש. כשעלה [=רבן גמליאל ליבשה], שלח להם ולא באו. חזר ושלח ובאו. אמר להם [=רבן גמליאל]: כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם! שנאמר (מלכים א', י"ב): 'וידברו אליו לאמר אם היום תהיה עבד לעם הזה'".

כלל גדול זה, שלפיו ה"שררה" אינה צריכה להיות מנוף לצבירת כבוד אלא להפך, פתח לעבודה קשה למען הציבור ובשירותו, קיבל ביטוי בהרבה ממקורות חז"ל. כך, לדוגמה, בדברי התלמוד במסכת פסחים קי"ג, ע"ב: "ארבעה אין הדעת סובלתן: אלו הן: דל גאה, ועשיר מכחש, וזקן מנאף ופרנס מתגאה על הציבור בחינם".

ופירש רבי יעקב עמדין, מחכמי אשכנז המאה הי"ח בהגהותיו למסכת פסחים: "נראה לי דבכל גוונא [=בכל אופן שהוא] - 'בחנם' קרי לה, לפי שהגדולה באה לו מחמתם, כדאמרינן (ברכות ל"ב, ע"א): כלום נתתי לך גדולה אלא בשביל ישראל?".


לא לברוח מן האחריות


כמה יפים הם דברי הרמב"ם במשנה תורה (הלכות סנהדרין פ"ג, ה"י): "כך היה דרך חכמים ראשונים בורחים מלהתמנות, ודוחקים עצמם הרבה שלא יישבו בדין עד שידעו שאין שם ראוי כמותם, ושאם יימנעו מן הדין - תקלקל השורה. אף-על-פי-כן לא היו יושבים בדין אלא עד שמכבידים עליהם העם והזקנים ופורצים [=מפצירים] בהם".

והוסיף עליו רבנו מנחם המאירי: "לעולם יהא הדיין או הפרנס או שאר הממונים נזהרים שלא תזוח דעתם עליהם במינויים, אלא כל שכן שישפילו עצמם ויהיו יראים על נפשם מעונשי הדין או המינוי, ויתמיד במחשבתו מה שנאמר (איוב כ') 'אם יעלה לשמים שיאו' וכו' וכן 'כי לא לעולם חוסן' (משלי כ"ז)".

ונחתום בדבריו הנוקבים של רבי אלעזר פאפו, פוסק ורב בקהילה הספרדית בבולגריה וברומניה בראשית המאה ה-19, בעל ה"פלא יועץ", שכתב בספרו:

"ממונה על הציבור צריך שיפקח עיניו על עסקי ציבור בכל לבבו ובכל נפשו, ויניח עסקיו לעסוק בצרכי ציבור, שהרי אמרו (ירושלמי, ברכות פ"ה, ה"א) 'העוסק בצרכי רבים כעוסק בתורה דמי (דומה)'. וצריך שיהא זריז ומהיר במלאכתו מלאכת שמים, לא ישקוט ולא ינוח כי אם כילה הדבר, ומצווה הבאה לידו אל יחמיצנה. ויעשו כל מעשיהם בצדק ובמשפט בסדר ואופן יפה לצאת ידי שמים וידי בריות.

"ואם לא יוכל לצאת ידי כל הבריות, והימצא יימצאו אנשי ריקים ופוחזים שמדברים תועה [=דופי, גנאי] עליהם - לא יחושו ולא יקפידו, שגם משה רבינו עליו השלום לא יצא ידי חובת עם ישראל, 'וידבר העם באלקים ובמשה' (במדבר כ"א, ה'). רק יעשו מעשיהם לשם שמים. ואל יאמר אדם: מה לי ולצרה הזאת! שאם כה יאמרו כולם, נמצא עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה... ומה טוב ומה נעים שממוני הזמן לא יסמכו על בינתם ויחלקו כבוד אל הזקנים ושרי העיר ויתייעצו עימהם על כל דבר ודבר 'ותשועה ברוב יועץ' (משלי י"א, ד'; כ"ד, ו')".

המאמר פורסם במקור בגיליון 5 של "שו"ת ועוד", עלון המשפט העברי של ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
הכותב הוא דיקן ביה"ס למשפטים והמרכז האקדמי "שערי משפט".
תאריך:  03/05/2015   |   עודכן:  03/05/2015
פרופ' אביעד הכהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שררה? עבדות!
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/05/15 09:42
2
עטרה שגב קלימי
3/05/15 12:10
 
אהרון שחר
5/05/15 12:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
מרים נאור אמרה זאת באיפוק המתחייב ממעמדה; אשר גרוניס כבר משוחרר ממגבלות כאלו והוא דיבר בתקיפות; אהרן ברק, שהוא מזמן אדם פרטי, היה הקיצוני ביותר. שלושת נשיאי בית המשפט העליון ניצלו (28.4.15) את המעמד המכובד במשכן נשיאי ישראל, ופה אחד תקפו את שתי היוזמות המהותיות ביותר של הממשלה החדשה בתחום המשפט: פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה והרכב הוועדה למינוי שופטים.
03/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
על-רקע הכוונה להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה לשיעור של 20%, מתחייב שר האוצר המיועד ח"כ משה כחלון "לא לפגוע בקונים או בשוכרים". בראיון לערוץ 2, אמר: "הגענו לממשלה כדי לפתור את בעיית הדיור בבנייה, לא במיסוי".
02/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ, החבר בממשלה ה-33 בראשה עומד בנימין נתניהו, ונודע כאחד הגורמים החזקים במרכז הליכוד, קיים פגישה לפני הבחירות, עם ארנון מוזס, העומד בראש קבוצת ידיעות אחרונות. כך נודע ל-News1. מטרת הפגישה: יוזמת מוזס ולחציו לגייס את כ"ץ כדי שיסייע בסילוקו של נתניהו מראשות הליכוד מיד לאחר הבחירות לכנסת ה-20. ישראל כ"ץ מכחיש, מכל וכל, ובאופן גורף, דבר קיומה של פגישה עם מוזס.
02/05/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
מי שהביא את הניצחון למפלגת הליכוד במערכת הבחירות האחרונה היה בנימין נתניהו. על זה אין עוררין. בימים האחרונים, לפני יום הבחירות עצמו, ניהל נתניהו קמפיין אישי ומוצלח שהעביר מנדטים ממפלגות ימין אחרות למפלגת הליכוד והפך אותה למפלגה גדולה עם 30 מנדטים.
01/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
צוותי המשא-ומתן של הליכוד והבית היהודי רשמו (יום ו', 1.5.15) התקדמות במשא-ומתן הקואליציוני, לאחר שהסכימו בסוגיית מימון סייעת שנייה לגני ילדים - סלע מחלוקת מרכזי, שעלות מימונו כמיליארד שקלים. בליכוד פועלים כעת לאתר מקורות תקציביים למהלך.
01/05/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
לפיד: מכירת חיסול של כל מה שחשוב לחברה  /  איציק וולף
כחלון יחיל מס רכישה ל-20%  /  אלעזר לוין
משה כחלון העיד מטעם קובי מימון  /  איתמר לוין
תגידו את האמת  /  איתמר לוין
דוד ליצמן נגד גוליית נתניהו  /  עמי דור-און
כמו פיל בחנות חרסינה  /  אלעזר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il