|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לקראת הרכבת הממשלה החדשה

ההתגברות והוועדה

שתי סוגיות משפטיות מהותיות צפויות לעלות על שולחנה של הממשלה החדשה: פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה, והרכב הוועדה למינוי שופטים. למרות שאין ביניהן קשר ישיר, קידומה של הראשונה עשוי לייתר במידה רבה את הטיפול בשנייה
03/05/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
להחזיר את האיזון [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מרים נאור אמרה זאת באיפוק המתחייב ממעמדה; אשר גרוניס כבר משוחרר ממגבלות כאלו והוא דיבר בתקיפות; אהרן ברק, שהוא מזמן אדם פרטי, היה הקיצוני ביותר. שלושת נשיאי בית המשפט העליון ניצלו (28.4.15) את המעמד המכובד במשכן נשיאי ישראל, ופה אחד תקפו את שתי היוזמות המהותיות ביותר של הממשלה החדשה בתחום המשפט: פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה והרכב הוועדה למינוי שופטים.

אפילו אקטיביסט שיפוטי כמו אהרן ברק, נעשה סופר-שמרן כאשר מגיעים לאפשרות שמישהו יפגע - לשיטתו - בבית המשפט העליון בכלל ובבתי המשפט בפרט. שהכנסת תוכל לחזור ולחוקק חוקים שבית המשפט העליון יבטל? "גלולת רעל לזכויות היסוד", כינה זאת ברק. שיהיו יותר פוליטיקאים בוועדה למינוי שופטים? סכנה חמורה לעצמאות מערכת השפיטה, טענו הדוברים.

לשכת נשיא המדינה הקפידה שביום העיון על "כבוד האדם כזכות חוקתית" לא יהיה שום פוליטיקאי (אם נוציא מהחשבון את המארח, ראובן ריבלין), וכך הדברים היו כמעט לגמרי חד-צדדיים. אבל הבה ונבחן אותם במשקפיים אוביקטיביים יותר, לא מפוזיציה של שופטים החרדים לכוחם ולא מפוזיציה של פוליטיקאים החרדים להשפעתם. והנה, למרות שמדובר בשתי סוגיות נפרדות - המסקנה אליה נבקש להגיע כאן היא, שראוי לראות אותן כמקשה אחת.

אולי על חוק המסתננים
כמעט לא מבטל חוקים [צילום: פלאש 90]

נראה, שדרישה לרוב של 70 חברי כנסת בכל שלוש הקריאות היא מידתית ונכונה, במיוחד לנוכח העובדה שמרבית הקואליציות אינן נהנות מרוב שכזה. לצד זאת, יש לקבוע שגם בוועדה שתכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית יהיה צורך ברוב מוחלט, ושבכל ההצבעות יינתן לכל חברי הכנסת חופש הצבעה. ואת ההתגברות יש להגביל בזמן: שלוש-ארבע שנים נראות כתקופה ראויה

תחילה – פסקת ההתגברות. תזכורת: מדובר בחלק מחוק יסוד החקיקה, אם כי יש כעת דיבורים על כך שהיא תבוא לעולם כעומדת על רגליה שלה. לפי ההצעה, אם בית המשפט העליון יבטל חוק בשל היותו מנוגד לחוק יסוד – הכנסת תוכל לשוב ולחוקק אותו ברוב מיוחד לתקופה מוגבלת. הפרטים לא ממש ברורים, אך במקרה זה – הם המהותיים ביותר.

נקדים ונאמר, כי הסיכוי שפסקה זו תופעל, הוא קטן מאוד. אם נגזים מאוד נמצא, שבית המשפט העליון מוציא תחת ידיו פעם בשבוע פסק דין בעל משמעות חוקתית ו/או משפטית רוחבית. אז נניח שמדובר ב-50 פסקי דין בשנה; מספר המקרים בהם בית המשפט העליון ביטל עד היום חקיקה ראשית, נמנה על פחות מאצבעות שתי הידיים. המקרים הבולטים האחרונים היו חוק טל, חוק המסתננים (פעמיים) וסעיף אחד מחוק החרם.

מבין מקרים אלו, הפעם השנייה בה בוטל חוק המסתננים הייתה הבעייתית ביותר, משום שבג"ץ שב וביטל חוק אחרי שהכנסת כבר תיקנה אותו לאור פסיקתו הקודמת. בצדק אמר גרוניס – שהיה אז במיעוט – שהשאלה האם ניתן יהיה לכלוא מסתננים ללא משפט לשנה או לחצי שנה, נמצאת בטווח שיקול דעתו של המחוקק ואינה מצדיקה התערבות שיפוטית. במקרה זה, גם מדובר בחוק שחלקים נרחבים בכנסת ובציבור תומכים בו, כך שאם פסקת ההתגברות כבר הייתה קיימת – בהחלט ייתכן שהיא הייתה מופעלת במקרה הזה.

כלומר: אנחנו מדברים בשנים האחרונות על מקרה אחד שבו הכנסת עשויה הייתה לשוב ולחוקק חוק שבג"ץ ביטל. ונניח שיהיה מקרה אחד כזה בשנה; זה לא מה שימוטט את יסודות הדמוקרטיה וזכויות האדם בישראל. יהיו אף שיטענו, שזה דווקא יחזק יסודות אלו, משום שהמילה האחרונה תחזור לעם דרך נציגיו הנבחרים בכנסת. חוץ מזה, סביר להניח שפסקת ההתגברות תביא מראש את השופטים למתן את התערבותם, ולשלוח את המחוקק לעשות את העבודה גם בלי פסק דין נחרץ.

לגופם של דברים, כאמור, הלגיטימיות של פסקת ההתגברות נעוצה בפרטיה. אם ייקבע ש-61 חברי כנסת יכולים להפעיל אותה – היא פסולה, משום שיהיה קל מאוד להשיג רוב פוליטי כזה. לעומת זאת, אם ייקבע – כמו שהציע ברק – שיהיה נחוץ רוב של 80 חברי כנסת, היא תהיה אות מתה. לכן נראה, שדרישה לרוב של 70 חברי כנסת בכל שלוש הקריאות היא מידתית ונכונה, במיוחד לנוכח העובדה שמרבית הקואליציות אינן נהנות מרוב שכזה. לצד זאת, יש לקבוע שגם בוועדה שתכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית יהיה צורך ברוב מוחלט, ושבכל ההצבעות יינתן לכל חברי הכנסת חופש הצבעה. ואת ההתגברות יש להגביל בזמן: שלוש-ארבע שנים נראות כתקופה ראויה.

התוצאות בשטח מצוינות
לשנות בחירה של 700 בשביל 15?

מה שכן צריך לשנות, הוא לבטל את זכות הווטו של השופטים. אין מקום לכך שבעלי העניין יוכלו למנוע כל מינוי שאינו נראה להם, במיוחד כאשר ככל הנראה הם עושים זאת כדי לחסום בעלי דעות שונות משלהם ושופטים המפגינים עצמאות-יתר. כאן מדובר במהלך פשוט ביותר: לקבוע שמינוי של כל שופט יצריך רוב של שישה מחברי הוועדה. הסבירות למינוי פוליטי מובהק היא נמוכה מאוד, שכן גם בלי קולותיהם של השופטים – יהיה צורך בקולו של נציג האופוזיציה כדי להעביר כל מינוי

נעבור לוועדה למינוי שופטים. כיום חברים בה שלושה משופטי בית המשפט העליון, שר המשפטים, שר נוסף, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. לצורך בחירת שופט יש צורך ברוב של שבעה מבין תשעת חברי הוועדה – מה שמעניק בפועל זכות וטו לשופטי העליון, שמצביעים כגוש אחד.

כאן קל יותר לגבש דעה, משום שניתן לבחון את התוצאות בשטח – וככלל הן מצוינות. כותב שורות אלו ביקר בשנים האחרונות באולמותיהם של כ-150 שופטים, שחלק משמעותי מהם מונו בשנים האחרונות. התמונה הכללית בהחלט מרשימה: שופטים נמרצים ויעילים, בקיאים בתיקים ובחוק, ובעלי מזג שיפוטי נאות המאזן בין זכויות הצדדים לבין החוק וצורכי המערכת.

אבל מי שמדבר על שינוי בהרכב הוועדה, אינו חושב על שופטי השלום וכנראה גם לא על שופטי המחוזי, אלא על שופטי העליון. האם בשל מינוי של 15 שופטים – בממוצע שופט או שניים פעם בשנתיים – יש לשנות את המערכת הממנה כמה עשרות מדי שנה ובסך-הכל 700 שופטים? חוץ מזה, כפי שכבר נאמר לעיל, מספר ההחלטות שאולי מרגיזות את הפוליטיקאים הוא לכל היותר כמה עשרות בשנה, וכנראה הרבה פחות. במילים אחרות: מי שרוצה יותר השפעה פוליטית בוועדה, מכוון למינויים בודדים ולהחלטות בודדות – ולצורך כך מוכן להקריב את הרוב העצום והמכריע של המינויים ושל ההחלטות.

מה שכן צריך לשנות, הוא לבטל את זכות הווטו של השופטים. אין מקום לכך שבעלי העניין יוכלו למנוע כל מינוי שאינו נראה להם, במיוחד כאשר ככל הנראה הם עושים זאת כדי לחסום בעלי דעות שונות משלהם ושופטים המפגינים עצמאות-יתר. כאן מדובר במהלך פשוט ביותר: לקבוע שמינוי של כל שופט יצריך רוב של שישה מחברי הוועדה. הסבירות למינוי פוליטי מובהק היא נמוכה מאוד, שכן גם בלי קולותיהם של השופטים – יהיה צורך בקולו של נציג האופוזיציה כדי להעביר כל מינוי.

ומה הקשר בין שני המהלכים? אם יש פסקת התגברות, זה צריך לספק את מי שחושש מהטיות פוליטיות של שופטי בית המשפט העליון. לא צריך לסנן אותם מראש, כי ניתן יהיה במקרים הנדירים הנחוצים לבטל את החלטותיהם. מבין שני המהלכים, פסקת ההתגברות היא המשמעותית יותר והמוצדקת יותר, וגם משיקולים טקטיים מוטב לקדם אותה ולא את השינוי בהרכב הוועדה. כריכת שני הנושאים יחדיו אולי גם תאפשר להגיע להסכמה עם השופטים ולהימנע מעימות מיותר.

תאריך:  03/05/2015   |   עודכן:  03/05/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהרן ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אילנה סקר / Ilana Seker   אלי כהן / Eli Cohen   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אשר גרוניס / Asher Grunis   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דורית ביניש / Dorit Beinisch   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   חאלד זועבי / Khaled Zoabi   חיים כץ / Haim Katz   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   כבוד האדם וחירותו   מיקי לוי / Mickey  Levy   מרים נאור / Miriam Naor   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נורית קורן / Nurit Koren   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   רוברט אילטוב / Robert Ilatov 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההתגברות והוועדה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/05/15 09:00
2
דניאל143
3/05/15 09:58
 
אהרון שחר
3/05/15 11:47
3
לשנותהרכב הוועדה
3/05/15 13:37
4
אחד העם
3/05/15 16:08
5
צרצר
3/05/15 19:52
6
צרצר
3/05/15 20:13
7
צרצר
3/05/15 20:23
8
צרצר
3/05/15 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
היועץ המשפטי לממשלה בישראל נהנה מסמכויות ועוצמה שאין להן מקבילות במדינות הדמוקרטיות הגדולות. כך מעלה מחקר שערך ד"ר אביעד בקשי מאוניברסיטת בר-אילן עבור פורום קהלת - גוף א-פוליטי המזוהה עם ימין המפה. המחקר השווה את ישראל לארה"ב, קנדה, בריטניה וגרמניה.
21/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"העבירה של מרמה והפרת אמונים היא נושא הראוי להסדרה. זו עבירה מהעבירות הטעונות ליטוש". כך אומרת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בראיון ל"הפרקליטים" - בטאון מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין. זוהי הפעם הראשונה בה נשיא מכהן של בית המשפט העליון מתראיין עם תחילת כהונתו.
21/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
הגיעה העת שבית המשפט העליון יכיר בזכות ל"קניין ציבורי" - כגון רישיון, קיצבה או הטבה - כזכות חוקתית. כך סבור (יום א', 19.4.15) נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק. הוא דיבר בכנס באוניברסיטת תל אביב לרגל פרסום ספר השופט אליהו מצא.
20/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית משפט השלום בתל אביב, צחי עוזיאל, קובע (18.2.15), כי תוספת לחוק העונשין בנוגע למכירת אלכוהול לקטינים היא בלתי חוקתית ולכן אין להתחשב בה. לצד זאת קובע עוזיאל, כי במקרה הספציפי שהובא לפניו - המשטרה פעלה בצורה בלתי מידתית ולאחר מכן הפעילה אכיפה בררנית.
22/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אין כל הצדקה לערער על סמכותו של בית המשפט לבטל חקיקה ראשית של הכנסת. אכן, קיימת מחלוקת בכל הנוגע להיקפה של הביקורת השיפוטית. ברם, לא צריכה להיות כל מחלוקת על עצם הצורך בביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית של הכנסת". כך אומר (יום ה', 15.1.15) נשיא בית המשפט העליון היוצא, אשר גרוניס, בהדגישו שהוא אומר זאת כמי שהיה במיעוט בהחלטות שונות בנוגע לביקורת זו.
15/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
מדוע באמת הוארכה כהונת היועץ המשפטי לכנסת  /  איתמר לוין
"הפרשנות לא נראית לכנסת - חובתה לשנות החוק"  /  איתמר לוין
גרוניס נגד חוק ההתגברות: לא יהיה מחסום לעריצות  /  איתמר לוין
פירוס בבג"ץ   /  מרדכי ליפמן
פעמיים מסתננים  /  עו"ד דוד סנדובסקי
הפיכת 2014  /  עו"ד עידן אבוהב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il