האם משנה
משרד התחבורה את מדיניותו ומתכוון לאשר הרחבה בשבת של הפעלת מוניות השירות? כך לפחות טוענת מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב וסגנית ראש העירייה
מיטל להבי, לאחר שיחה שקיימה עם מנכ"ל משרד התחבורה
עוזי יצחקי ועם ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאיר חן.
בישיבת ועדת התחבורה בעיריית תל אביב-יפו, שעסקה כולה בנושא תחבורה ציבורית 24/7, גילתה להבי כי יצחקי וחן הבינו את הצרכים והוחלט לפעול בשני מסלולים - בטווח הקצר, להאריך את מסלולי חמשת קווי מוניות השירות הקיימים (4, 4א', 5, 5א' ו-16) ולאפשר להם להתנייד באזורים נוספים בעיר. לטובת העניין הוקם צוות שבו חברים יוסי נזרי ממונה הסעים ומוניות במשרד התחבורה וצוות מקצועי מעיריית ת"א-יפו; בטווח הארוך, להכניס לתל אביב קווים חדשים של מוניות שירות שירַשתו את העיר העברית הראשונה, ויפעלו גם בשבתות ובמועדי ישראל. הרפורמה בענף המוניות צפויה להתחיל בשנת 2016.
דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה מכחיש באופן נחרץ את דבריה של להבי, ובתגובה קצרה מסר:
"לא היה ולא נברא!".
המנכ"ל היה נגד
כאשר עלה הנושא לסדר היום לפני שלוש שנים בדיוק, התבטא בעניין בכיר משרד התחבורה שאמר בשיחה סגורה, כי "המשרד לא יאשר הארכה של קווי מוניות שירות הפועלים בתל אביב בשבת, וודאי שלא הוספה של קווים חדשים". דבריו של הבכיר נחשפו כאן ב-News1, וכעת ניתן לגלות כי הדובר היה לא אחר מאשר מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי.
האם שינה יצחקי את מדיניות המשרד ב-180 מעלות כטענת להבי והתיר שינוי במדיניותו הרשמית של המשרד אותה מכתיב שר התחבורה ישראל כ"ץ? ימים יגידו. מי שכן שינה את מדיניותו היא סגנית ראש העירייה להבי, חברת סיעת מרצ, שאמנם מדברת על תחבורה ציבורית, אך בפועל מציגה תוכנית להפעלת שירות באמצעות מוניות שירות
ולא באמצעות אוטובוסים, בהתאם להחלטה שקיבלה במאי 2012 הנהלת העירייה, שצמצמה את החלטת מועצת העיר לאפשר גם לאוטובוסים לנוע בשבת.
"אם לא יאשרו לנו מוניות שירות - נשכפל את שבוס", אמרה להבי תוך שהיא מכוונת למיניבוס אותו החלה להפעיל בליל-שבת שעבר אגודת תחבורה ירושלמית שיתופית, קואופרטיב חדש המאגד בעיקר צעירים השוכרים שלושה מיניבוסים למקומות הבילוי בבירה. נדב כהן ותמר מוקדי, נציגי המיזם שהגיעו לכינוס מייחלים להרחבתו בעתיד לעוד קהלים. הם סיפרו לנוכחים כי כ-600 איש הצטרפו לקואופרטיב, אך רק כ-100 עשו שימוש בשבוס בליל ההפעלה הראשון, ובנסיעה האחרונה הייתה רק נוסעת אחת. הם גילו כי חלק מהנרשמים לקואופרטיב הם צעירים מסורתיים שאינם נוסעים בשבת אך תומכים ברעיון הליברלי, וציינו כי ראש העירייה
ניר ברקת לא התייחס ולא נדרש להתייחס לעניין משום שמדובר במיזם פרטי.
בשבוס אומרים עוד כי ההחלטות בקואופרטיב מתקבלות באופן דמוקרטי והשימוש במיניבוס נעשה לא רק בשל מספר המשתמשים הלא-גדול, שלא הצריך יותר משלושה מיניבוסים, אלא גם כדי לא לעורר התנגדות. לדבריהם, נהג החברה המזרח-ירושלמית שהועמד בכוננות להפעלת מיניבוס נוסף נותר ללא תעסוקה. את השירות יכולים לקבל רק חברי הקואופרטיב המשלמים דמי חבר שנתיים בסך 50 שקלים, בתוספת תשלום עבור הנסיעה באמצעות אפליקציה ייעודית, כאשר תעריף הנסיעה נקבע בסוף החודש, לאחר בחינת ההוצאות, באופן שאינו עולה על 12 שקלים לנסיעה (לכיוון אחד). הם מתכננים בעתיד גם מסירת מידע בזמן אמת באשר להגעת ההסעה לתחנות האיסוף.
"לפרוץ את הגבולות בתוך גוש-דן"
מיטל להבי שיבחה את היזמים ואמרה כי היא מצפה ליום בו תהיה תחבורה ישראלית שיתופית בכל רחבי המדינה ולא רק בירושלים. היא הוסיפה כי בעיריית תל אביב-יפו נחושים לקדם
תחבורה ציבורית בשבת, אך לא רק ב"מדינת תל אביב", כלשונה, אלא בכל הארץ באופן שתקשר בין תל אביב לערי הפריפריה ולערי הלווין ו"לפרוץ את הגבולות בתוך גוש-דן". לדבריה, היא עומדת בקשר בנושא עם נציגי ציבור במטרופולין ירושלים, במטרופולין חיפה ובמטרופולין באר שבע, והמטרה היא ליצור נגישות.
חיים גורן, חבר דתי במועצת העיר ומבוגרי ישיבת הר עציון שבראשה עומד הרב יעקב מדן - ממנסחי אמנת גביזון-מדן, אמר בדיון כי הוא תומך בהרחבת השירות בשבת בשני תנאים - (1) הרחבת השירות גם בימי חול לשכונות נוספות כמו שכונת שפירא בה הוא מתגורר; (2) צמצום המסחר בשבת כפי שנכתב באמנה.