|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ביקור אצל המבקר

בין הרכבת הממשלה לבין פרשת רונאל פישר, היה השבוע גם דוח בן 1,500 עמודים של מבקר המדינה. מצאנו לנכון להתייחס שוב לשבעה מן הפרקים המרכזיים בדוח, וגם לצורה בה סיקר ynet פרק אחר
08/05/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   דוח שנתי 65ג (2015)   |   תגובות
גם זה היה השבוע [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת]


ממעצרים לאלימות
שום דבר לא מזיז לו כלום [צילום: פלאש 90]

יש קשר ישיר בין הזינוק במספר המעצרים בשנים האחרונות, לבין הזינוק במספר מקרי האלימות והעבירות של שוטרים ולריבוי המייאש של מחדלי חקירה. כאשר יוחנן דנינו דורש משוטריו להגדיל בצורה ניכרת את מספר המעצרים בכלל והמעצרים עד תום ההליכים בפרט, הוא מרגיל אותם לפגוע בזכויות אזרח – שכן ברור שחלק מהם יהיו מיותרים ואולי גם מעצרי שווא. מכאן קצרה הדרך למכות, לחיפושים בלתי חוקיים, לפגיעה בפרטיות ולשאר מרעין בישין. וכאשר יש כל כך הרבה מעצרים, וכאשר יש לחץ להגיש כתבי אישום כדי להביא למעצרים עד תום ההליכים, רק טבעי שיהיו מחדלי חקירה ולו רק בגלל העומס.

המבקר יוסף שפירא אינו הראשון היוצא נגד יעדי המעצרים של דנינו. דיברו על זה בין היתר הסניגוריה הציבורית והנשיאה בדימוס דורית ביניש, אבל דנינו מתעלם. תהיו בטוחים שגם דוח המבקר לא יזיז לו כלום, כי שום דבר לא מזיז לו כלום. כל שנותר הוא לקוות, שהמפכ"ל הבא – שיצטרך לבצע הרבה מאוד עבודות ניקוי ושיקום אחרי הרפש וההרס שדנינו מותיר אחריו – יוריד את היעדים הללו מעל סדר היום. ואם לא – ראוי להביא את העניין להכרעת בית המשפט העליון, כי יש כאן לא מעט פגיעות בזכויות יסוד חוקתיות.


ביצה סרוחה
עצימת עיניים של השלטון המרכזי [צילום: פלאש 90]

את הפרק על הליקויים בבחירות המוניציפליות של 2013 פותח שפירא, בצורה מאוד יוצאת דופן, בהדגשה מודפסת של המשפט ולפיו ניתן היה למנוע אותם אם משרד הפנים היה מתייחס לממצאי הביקורת על הבחירות של 2008. והליקויים קשים עד קשים מאוד: החל בפגיעה בטוהר המידות בהעסקת עובדים במשרד הפנים ובוועדות הקלפי, המשך למקרים של אלימות ושיבוש מהלך הבחירות, ועד כדי חשש מבוסס לזיופי קולות.

ההזנחה של משרד הפנים מרגיזה אבל לא מפתיעה. אחד הגורמים המרכזיים לתפקודן הלקוי של רשויות מקומיות רבות ולשחיתות הנפוצה בשלטון המקומי, הוא עצימת העיניים של השלטון המרכזי. שרי הפנים לדורותיהם לא ששים להיכנס לביצה הסרוחה של רשויות מקומיות פושטות רגל, המנוהלות כאחוזות פרטיות של ראשיהן, מקורביהם ובני משפחותיהם. ראשית, זה לא "סקסי" ולא נותן כותרות. שנית, למה להתעסק עם פוליטיקאים מקומיים? או שהם לא מעניינים, או שיש להם מהלכים במרכזי המפלגות ובקרב בוחרי הפריימריז. וכאשר הרשויות מתרגלות לפעול כמו במערב הפרוע, הרי שפגיעה בליבת ההליך הדמוקרטי היא כמעט מחויבת המציאות.


האסון הבא
15 שנה ודבר לא נעשה [צילום: AP]

תמיד חשבנו שאצלנו מתעוררים אחרי שמתרחש אסון. אני זוכר גשר להולכי רגל מעל כביש החוף, שהוקם רק אחרי שנדרסו שם ילדים. בא מבקר המדינה ומוכיח, שבישראל של המאה ה-21 – אפילו אסונות כבר לא משנים. תאמינו או לא, אבל 15 שנים אחרי אסון ורסאי, רוב ההמלצות שנבעו מחקירתו עדיין לא יושמו. עברו 11 שנים מאז שוועדת החקירה הממלכתית, בראשותו של ורדי זיילר, הצביעה על הפגמים והמחדלים שעלו בחייהם של עשרות בני אדם – וכמעט דבר לא נעשה.

למה? משום שענייני תכנון ובנייה הם מורכבים, עמוסי ביורוקרטיה ומייאשים. משום שכמו בתחום השלטון המקומי – אין בהם תהילה תקשורתית קצרת טווח, אלא צורך בעבודה סיזיפית ונטולת תהילה ארוכת טווח. ולכן, אם הדרג המדיני לא יושב על הווריד של הדרג הפקידותי – דבר אינו משתנה. אפשר כבר להתחיל לכתוב את הדוח של ועדת החקירה הבאה אחרי האסון הבא.

הנמל הטובע
שחיתות ניהולית וציבורית [צילום: יניב ועקנין]

מי שחושב שהשחיתות בנמל אשדוד מתחילה ונגמרת אצל אלון חסן, כדאי שיקרא את הפרק בדוח המבקר המוקדש לנמל זה. הוא יראה שם כיצד מי שהיה יו"ר הנמל, גדעון סיטרמן, התערב בניהול השוטף וניסה לדחוף לפחות מינוי פוליטי אחד של חברת ליכוד – המפלגה עימה הוא מזוהה. המנכ"ל דאז, שוקי סגיס, ציטט את סיטרמן כאומר שהמינוי הזה חשוב לשר ישראל כץ. הלה הכחיש, אבל אני נוטה להאמין לסגיס, כי איכשהו הדברים מסתדרים לי עם מכלול התנהגותו של כץ לאורך השנים.

לצד זאת, סיטרמן וסגיס והמנהלים הכפופים להם הזניחו כמה מן המשימות החשובות ביותר שלהם: ניהול הרכש ופיתוח הנמל. אני לא אוהב שהופכים כל דבר לפלילי, ולא אומר שטכנית אפשר לטעון שזוהי הפרת אמונים בתאגיד; מה שכן אגיד הוא, שזו לכל הפחות שחיתות ניהולית וציבורית, משום שמדובר בהפקרת נכס ציבורי מהחשובים בישראל. וחוץ מזה, אם כך מתנהגים המנהלים – מה לנו להתפלא שבכירים בוועדי העובדים מרשים לעצמם לנהוג כאילו הנמל שייך להם?

מיליונים לרמאים
המצב עוד יחמיר [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

אחד הפרקים המוזרים ביותר בדוח עוסק בתמיכתן של המדינה בישיבות. המוזרות נובעת מהעובדה, שהביקורת מתייחסת לתקופה בה עמדו אנשי יש עתיד, יאיר לפיד ושי פירון, בראש משרדי האוצר והחינוך – ולמרות זאת, הביקורות על הישיבות היו בבחינת בדיחה לא מצחיקה. אגף החשב הכללי ויתר על בדיקות שטח בישיבות, וכך אפשר לאלפי צעירים לקבל תמיכה כספית חודשית ופטור מגיוס – למרות שאינם לומדים בפועל. ואילו משרד החינוך, המעניק את הכספים בפועל, המשיך להזרים אותם באין מפריע.

המבקר אינו מסביר את פשר התופעה הזאת, כי אין זה מעניינו. אולי הגורם היה התמשכות ביורוקרטית, שאותה לא הצליחו השרים לשנות. אולי הגורם היה הרצון להימנע מהתנגשות חזיתית נוספת עם הציבור החרדי, אחרי שהתעמתו איתם על הגיוס והקצבאות. כך או כך – התוצאה הייתה שכולנו המשכנו להזרים מיליונים לרמאים. ותהיו בטוחים, שתחת הממשלה החדשה – המצב הזה רק יחמיר.

כל דאלים גבר
רק תנסו לגעת בהם [צילום: דוברות חברת החשמל]

איך יכול להיות שהמדינה עוברת על חוקיה-שלה? לא יודע, אבל עובדה. המבקר מקדיש פרק ארוך להטבות הניתנות לעובדים בתאגידים ציבוריים, ואשר אין הם משלמים מס עליהן כפי שקובע החוק. ההיגיון כאן ברור מאוד: אם הטבות בשווה כסף לא יהיו חייבות במס, אפשר יהיה להתחמק מתשלום מס על חלקים נכבדים מן השכר. העובדה הזו ידועה לכל רואה חשבון מתחיל ולכל עורך דין טירון, וגם לכל חשב שכר מיומו הראשון. ובכל זאת, אלפי עובדים מקבלים מדי חודש הטבות כאלו בלי לשלם מס.

הסיבה נראית ברורה: המעסיקים והמדינה לא רוצים להתעסק איתם. לכו תנסו לפגוע במשהו בכיסיהם של עובדי חברת החשמל או הרכבת; הרי כולנו יודעים מה יהיה. וכך, מי שאמורים להוות אות ומופת לציות לחוק – המדינה ומוסדותיה – מהווים אות ומופת לכלל "כל דאלים גבר".

הורגים חוקים
מטילים וטו [צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90]

גם שרים מצפצפים על החוק, והם עושים זאת בצורה שיטתית כאשר אינם מתקינים את התקנות ההופכות חוקים לבני-ביצוע. בפועל, נוטלים השרים לעצמם זכות וטו על החקיקה, שכן בהעדר תקנות להפעלת החוק – הוא הופך לאות מתה. שפירא אינו שואל מדוע קיימת תופעה זו, אז אנחנו נשאל וגם נענה: זו דרכה של הממשלה לקבור חוקים שהיא אינה רוצה. כאשר הכנסת מעיזה להעביר חוק בניגוד לעמדת הממשלה, או כאשר שר מוצא על שולחנו חוק שאינו נראה לו, הדרך הטובה ביותר להרוג אותו היא למנוע את יישומו.

יש לזה פתרון: לקבוע בחקיקה, שאם השר לא יתקין את התקנות תוך פרק זמן קצוב – הכנסת תוכל לעשות את זה במקומו. מדובר בעבודה משפטית-טכנית, ויש לכנסת מספיק אנשי מקצוע טובים שיוכלו למלא את המשימה; ואם אין – שווה להשקיע בעוד כמה עורכי דין. מאחר שהכנסת כאמור מעבירה חוקים גם בניגוד לעמדת הממשלה, אין סיבה שהיא לא תעביר גם חוק שיאפשר לה לממש את החוקים שהיא מחוקקת.

כמעט-אנטישמי
שלושה עמודים מתוך 74

"מזון מושמד בגלל כשרות והימנעות מתרומות" – הכריזה הכותרת ב-ynet. זו דוגמה מובהקת להוצאת דברים מהקשרם. הפרק העוסק באובדן מזון משתרע על פני 74 עמודים. שלושה מהם – דהיינו פחות מ-5% - עוסקים בנושא הכשרות, כאשר שפירא עוסק בעיקר בהשמדות כפולות בשל שני הכשרים, ובשאלה האם יש פתרון הלכתי להשתמש לפחות בחלק מהמזון.

הבעיות העיקריות גדולות ונרחבות בהרבה: העדר מדיניות מקיפה, הימנעות משימוש בעודפים בגופים ממלכתיים גדולים, חוסר מסורת של איסוף מזון ותרומתו לנזקקים, ועוד סיבות רבות. אבל למה לטרוח ולהציג בכותרת את התמונה במלוא מורכבותה, אם אפשר להסית עוד קצת נגד הציבור הדתי? למה לתת כותרת עיתונאית, אם אפשר לתת כותרת כמעט-אנטישמית? ולמה בעצם עדיין יש לי ציפיות מ-ynet?

דוגמא מובהקת להוצאת דברים מהקשרם
תאריך:  08/05/2015   |   עודכן:  08/05/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקור אצל המבקר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
8/05/15 19:08
2
אהרון שחר
9/05/15 09:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"ממצאיו של דוח זה מלמדים על תופעה ולפיה אף שהמחוקק קבע חובה להתקנת תקנות, התקנות אינן מותקנות או מותקנות באיחור. מציאות זו מעידה על הפרה של הוראות החוק, חוטאת להגשמת דבר המחוקק, מותירה חוקים ככלים ריקים ובסופו של דבר פוגעת בציבור הרחב". כך אומר (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצטרף (יום ג', 5.5.15) לביקורת על הזינוק במספר המעצרים בעשור האחרון. שפירא אינו מציין זאת, אך הגידול בשלוש השנים האחרונות היא פרי מדיניותו המוצהרת של מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו.
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליקויים קשים, פגיעה בטוהר המידות וחששות לזיופים - כל אלו עולים (יום ג', 5.5.14) בדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013.
05/05/2015  |    |   חדשות
יו"ר נמל אשדוד לשעבר, גדעון סיטרמן, התערב בניהול השוטף של הנמל ואף ניסה לדחוף מינויים בלתי תקינים ועל-רקע פוליטי של פעילותו בליכוד. כך קובע (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ישיבות קיבלו תמיכות עודפות וחייבות למדינה 25 מיליון שקל, נכון ליולי שעבר - מגלה (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח שלו על האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך. אגף החשב הכללי במשרד האוצר אינו פועל לגביית חובות אלו, ומסתפק בקיזוז מתמיכות שוטפות ועתידיות.
05/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il