|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
ירי כוחות סעודיים לעבר תימן, 13 באפריל 2015 [צילום: AP/Hani Mohammed]
אחרי מבצע "סופה נחרצת" ולפני עסקת גרעין עם אירן:

הגבול לתיאום ישראלי-סעודי

הערך המוסף לישראל של קשרים חזקים ו/או גלויים יותר עם מדינות המפרץ אינו מובן מאליו, ויש יסוד סביר להאמין שהיתרונות הטמונים בהם יהיו מעטים מכדי להצדיק את חשבון הנפש והמתחים הפוליטיים הפנימיים שהגישה האזורית עתידה לעורר בזירה הפנים-ישראלית
10/05/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
שנאת ישראל
למרות שרוב מדינות ערב הסוניות חוששות מאירן ומתעבות אותה, הרי שהן מתעבות את ישראל לא פחות - גם אם הן פחות חוששות ממנה. זאת, בשל הסולידריות הערבית עם הפלשתינים. לכן, אפילו קשרים דיפלומטיים שגרתיים, שמרבית מדינות ערב עדיין מקיימות עם אירן, הם דבר שלא ייעשה כשמדובר בישראל

   רשימות קודמות
  דוח ענייני ומאוזן
  הכוח הפיננסי הסיני בשירות השאיפות המדיניות
  בדרך להפרת שיווי המשקל בסוריה?
  היוזמה הערבית בראי המציאות האזורית המשתנה
  אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה

בערב הסעודית גוברת הדאגה מאירן, ועמה מתעצם הפקפוק ביכולתו או במוכנותו של ממשל אובמה לבלום את שאיפותיה ההגמוניות של אירן. במקביל, מתחזקת הנטייה הסעודית להתעמת עצמאית מול אירן - עם או בלי אישור אמריקני - גם אם עימות זה יהיה כרוך בשימוש בכוח צבאי. הביטוי הגלוי ביותר לעמדה זו הוא המערכה האווירית, שמובילה ערב הסעודית בתימן, אשר זכתה לכינוי "מבצע סופה נחרצת" (Decisive Storm) ושהחלה בסוף מרס במטרה לעצור את התקדמות המורדים החות'ים, הנהנים מגיבוי אירני. ארצות הברית, בעלת-בריתה הקרובה ביותר של ערב הסעודית, לא יודעה מראש לגבי מבצע זה, כפי שראש פיקוד המרכז נאלץ להודות בפני ועדת השירותים המזוינים של הסנאט. למעשה, האמריקנים שמעו על המבצע רק שלוש שעות לפני שהחל, לאחר שהנספח הצבאי האמריקני נקרא לתדרוך מקדים.

אסרטיביות סעודית עצמאית כזו כלפי שחקניות אזוריות, שנחשדות כנהנות מתמיכה אירנית, או לפחות מול כאלה שתורמות אוביקטיבית להשפעה אירנית במזרח התיכון, אינה חסרת תקדים לחלוטין. לשם דוגמה, כוחות סעודים (ושל איחוד האמירויות) שוגרו לבחריין במרס 2011, בשיא ההתקוממות של הרוב השיעי נגד המלוכה הסונית. אולם, כוחות אלה לא נכנסו לקרב ישיר ולא נטלו חלק מרכזי בדיכוי פיזי של המורדים. לכן, ההתערבות בתימן מהווה התפתחות באקטיביזם הסעודי, שגם אם אינה חדשה היא ללא ספק דרמטית.

חלק מהפרשנים מייחסים שינוי זה למותו של המלך עבדאללה בינואר ולהחלטה של יורשו, המלך סלמאן, לקדם נושאי משרה בעלי זיקה ביטחונית. בין אלה נמנים גם בני הדור הבא של הנסיכים (נכדיו של המלך סעוד), ששניים מהם זכו להימנות 'יורש העצר' ו'סגן יורש העצר'. אולם, בעוד שלא ניתן לשלול פוליטיקה של ירושה כגורם בהחלטותיהם של קובעי המדיניות, ההסבר הסביר יותר להגברת המעורבות הסעודית היא ההשתכנעות העמוקה, המעוגנת באופי השיחות המתנהלות עם אירן בנושא הגרעין, כי ארצות הברית נחושה להגיע להסדר רחב יריעה עם אירן (שכפי הנראה יכלול גם התייחסות לסוגיות אזוריות נוספות). התפכחותן של מדינות המפרץ וערב הסעודית מהביטחון בנחישותה של ארצות הברית לפעול באורח התואם את האינטרסים שלהן הגיעה לנקודה, שהן מאותתות על הכוונה לספק תמיכה משמעותית יותר לכוחות האיסלאמיסטים המתעמתים עם בשאר אל-אסד (ואירן) בסוריה - אותם כוחות שארצות הברית נשבעה "להכיל ובסופו של דבר להביס". החשש האמריקני לגבי התרחקות ערב הסעודית ומדינת המפרץ הביא את הנשיא אובמה לכנס ועידת פסגה עם מנהיגי מדינות המפרץ ב-13 במאי, שמטרתה לסכל אופוזיציה ערבית להסכם הגרעין המתגבש עם אירן - התפתחות שרק תחזק את הביקורת שהוא סופג בזירה הביתית.

כמו ערב הסעודית ושאר מדינות המפרץ, גם ישראל רואה באירן את האויב המסוכן ביותר שלה וגם לה יש ספקות כבדים אשר לשאלה האם ארצות הברית, תחת ממשל אובמה, עדיין מהווה משענת אמינה. כשהם מצוידים בהשקפה זו, חוגים מסוימים בישראל נוטים להאמין כי תיאום אסטרטגי וחיזוק הקשרים עם ערב הסעודית ועם מדינות נוספות הקרובות לה, הופכים יעד מדיניות חשוב. עם זאת, בנסיבות הקיימות, תקווה כזו מתעלמת מהעובדה שלמרות שרוב מדינות ערב הסוניות חוששות מאירן ומתעבות אותה, הרי שהן מתעבות את ישראל לא פחות - גם אם הן פחות חוששות ממנה. זאת, בשל הסולידריות הערבית עם הפלשתינים. לכן, אפילו קשרים דיפלומטיים שגרתיים, שמרבית מדינות ערב עדיין מקיימות עם אירן, הם דבר שלא ייעשה כשמדובר בישראל. עדיין, ישראלים שרואים עצמם כריאליסטים, בייחוד מחוגי הימין הפוליטי, מעדיפים להתעלם (בצורה מובנת מבחינתם) מ'הפיל הפלשתיני' שבחדר יחסי ישראל-ערב, משום העובדה שהם האחרונים שמוכנים לשקול שינוי מהותי כלשהו בעמדה הנוכחית של ישראל בסוגיה הפלשתינית.

בהחלט ייתכן, כי הערכות איום דומות אכן מסייעות לייצר מגעים חשאיים כאלה ואחרים בין דרגים ביטחוניים של ישראל ושל חלק מהמדינות הערביות, המודאגות מהצל שמעיבה השליטה האירנית, וכי נוצר פוטנציאל להרחבת הקשרים בינן לבין ישראל. אולם, הערך המוסף לישראל של קשרים חזקים ו/או גלויים יותר עם מדינות המפרץ אינו מובן מאליו, ויש יסוד סביר להאמין שהיתרונות הטמונים בהם יהיו מעטים מכדי להצדיק את חשבון הנפש והמתחים הפוליטיים הפנימיים שהגישה האזורית עתידה לעורר בזירה הפנים-ישראלית.

יתר על כן, יהא אשר יהא הפוטנציאל של הגישה האזורית, יתרונותיה לא יוכלו להתממש ללא התקדמות ברורה בשאלה הפלשתינית, או אם זו אינה אפשרית - וזה לא תלוי בישראל בלבד - ללא לפחות ראיה משכנעת יותר לכך שהמכשול העיקרי אינו בצד הישראלי, כמו, לדוגמה, הצהרה החוזרת על המחויבות הישראלית לפתרון שתי המדינות, אימוץ העיקרון של יוזמת השלום הערבית, והגבלת הבנייה בהתנחלויות. אולם, הצגת ראיות כגון אלה תהיה כרוכה בשינויי מדיניות, שממשלת ישראל הנכנסת מראה כוונות מועטות בלבד לאמצם. אלה המתגאים בעמדתם הריאליסטית רשאים בהחלט לטעון שה"מחיר הפלשתיני" אינו שווה את ה"תועלת האזורית", אך ראוי שיימנעו מלשקוע לפנטזיה, שלפיה מעורבות ישראלית בתגובה אזורית לאיומים שמונחים גם לפתחה של ישראל - דהיינו האתגר האירני, האיסלאם הקיצוני, החולשה האמריקנית וכל איום אזורי נוסף - תוכל להיות תחליף להתקדמות בסוגיה הפלשתינית, ולא תוצאה שלה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 696 (10.5.15)
הכותב הוא עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, עורך כתב העת "עדכן אסטרטגי".
תאריך:  10/05/2015   |   עודכן:  10/05/2015
מרק הלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגבול לתיאום ישראלי-סעודי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
10/05/15 23:23
 
אדם הגון
11/05/15 06:39
2
רפי לאופרט
22/05/15 15:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הסוריאליזם מתיימר להיות על-מציאותי, על-הגיוני, ולהציג פתרונות קלים, יצירתיים, אך פשטניים, ל"מציאות מכוערת". הוא מקריב ספקנות, מורכבות ושכל ישר על מזבח אמונה ב"מציאות יפה" מונחית-דמיון.
10/05/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
"כמי שעבד 27 שנים בכור הגרעיני בדימונה, שוחחתי לפני שנים אחדות, בחברת ד"ר לאנרגיה גרעינית, יהושע סוקל, עם אלוף פיקוד העורף, יאיר גולן. התברר לנו, לתדהמתנו, שאנחנו הננו הראשונים אשר מסרו לו פרטים על אפשרות כזאת. אחר כך שוחחנו גם עם בוגי יעלון, כשהיה שר לעניינים אסטרטגיים. שוב נוכחנו שאנחנו הראשונים שדנו אתו בנושא. רק זה בלבד מלמד שהנושא הקריטי הזה לכל אחד מאתנו לא זכה לשום טיפול על-ידי אנשים שאמורים היו לכאורה לטפל בו". דברים אלה אמר ד"ר להנדסה גרעינית, מוטי בריל, בסיום שתי סדנאות שדנו על אפשרות של התקפה גרעינית על ישראל, במסגרת סדנאות "פורום אלפרדו" למלחמה הבאה, שמנחה ד"ר אורי מילשטיין.
08/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסנאט בוושינגטון אישר (יום ה', 7.5.15) ברוב מוחץ את הצעת החוק המעניקה לקונגרס 30 יום לבחון כל הסכם עם אירן בסוגיית הגרעין. אין מדובר בסמכות מלאה אלא חלקית. הנשיא ברק אובמה יהיה מחויב להביא לקונגרס כל הסכם שיושג. 98 סנאטורים תמכו בחוק ורק אחד התנגד.
07/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברצוני להעלות 5 שאלות על-מנת לנסות ולהבין מה עומד ביסוד המדיניות של ממשל אובמה במזרח התיכון בכלל, ומול אירן ונושא הגרעין בפרט.
04/05/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בשעה שהשיחות בין נציגי המעצמות לבין אירן על צמצום והגבלה של העשרת האורניום במדינת האייתולות מתנהלות כאילו בנתיבים של "הבנות לקראת סיכום", עוסק השלטון האירני, מאחורי מסך כבד של חשאיות ומניעת פיקוח בינלאומי, בהפעלת מערך ייצור נשק גרעיני המבוסס על פלוטוניום אותו מפיקה אירן בכור הגרעיני שהקימה באראק השוכנת כ-260 ק"מ מטהרן. בהקשר הזה חשוב לדעת, כי רק בנתיב של ייצור פצצות אטום המבוססות על פלוטוניום ניתן להגיע לייצור פצצות המימן בעלות כוח ההרס הגדול פי 1,000 (!!) מפצצות אטום המתבססות על אורניום.
02/05/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
דוח ענייני ומאוזן  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
הכוח הפיננסי הסיני בשירות השאיפות המדיניות  /  עודד ערן
בדרך להפרת שיווי המשקל בסוריה?  /  עומר עינב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
עידכון 2024 של הסוגיה הדמוגרפית    ב-2024 הממסד הישראלי המדיני והביטחוני מעדיף "שקט תעשייתי" (מול הרשות הפלשתינית), וממשיך להדהד את נתוני הלמ"ס הפלשתינית ללא בדיקת נאותות
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
בני גנץ, הממלכתי האציל, איש החיבורים, כלנית מוגנת, המכיל, הסופג, המאחד, הגשר על המים הסוערים, התקווה הישראלית למנהיג מזן אחר, ממלכתי הזכרנו?
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
למרות הורדת דירוג מדינת ישראל על-ידי חברת מודיס', ולמרות הירידה בצמיחה שהייתה ברבעון האחרון של 2023, הכלכלה שלנו נותרה יציבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il