|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
המטוס "סולאר אימפולס 2". לא בדיוק העתיד של תעשיית התעופה [צילום: AP/Ajit Solanki]

לעולם בעקבות השמש

המטוס "סולאר אימפולס 2" מנסה להקיף את העולם בעזרת אנרגיית השמש בלבד. בדרך הוא יצטרך גם להגן על עתידה של תעשיית האנרגיה הסולארית
13/05/2015  |   אתר זווית   |   כתבות   |   זווית   |   תגובות
   רשימות קודמות
  בריאות, שוויון וסביבה
  אי ירוק בגג
  האוטו שלנו נוסע רחוק?
  הפסקת אש
  נפאל - אוקלהומה - רמת הגולן?

עם משקל של מכונית פורד פיאסטה ומנוע של חיפושית, מנסה בימים אלה המטוס הסולארי סולאר אימפולס 2 להקיף את העולם תוך הסתמכות על אנרגיית השמש בלבד. המסע צפוי להימשך מספר שבועות ולכלול עצירות במוקדי סחר משמעותיים כגון אבו דאבי, סין, מיאנמר, ניו-יורק ורבת-עמון. אם יצליח, תהיה זו הפעם הראשונה שבה מטוס סולארי, המתבסס על השמש כמקור אנרגיה יחיד, יחצה את האוקיינוס בטיסה מאוישת רציפה שתימשך כחמישה ימים ולילות.

לעולם לא הייתה האנרגיה הסולארית בכותרות כפי שהיא היום, אך הנתונים בשטח בכל הנוגע לעתיד השימוש בה מראים תמונה מורכבת יותר. המסע המרתק מסביב לעולם מעלה שוב לדיון את השאלה האם העתיד באמת נמצא באנרגיה הסולארית, ומה הסיכוי שכולנו נחליף בקרוב את מכלי הדלק השחורים בתאים סולאריים נוצצים?

תא טייס בגודל של מקרר
טייס אחד בלבד [צילום: AP/Tony Avelar]

המסע מסביב לעולם הוא לא פיקניק. תכנון כלי הטיס התחשב בעיקר בהבטחת יעילותו האנרגטית, ולכן כל סנטימטר וכל גרם לאורכו ולרוחבו של המטוס חושבו בדקדוק רב. גוף המטוס עשוי סיבי פחמן, ואת כנפיו מכסים 17,248 תאים סולאריים מתקדמים ביותר. אחרי כל זה, לא נותרו די גרמים וסנטימטרים כדי להבטיח את רווחת הטייס - שמטיס את המטוס מתוך תא שגודלו כגודל מקרר משפחתי. בתא יש מקום לטייס אחד בלבד, שנאלץ להעביר לילות כימים בטמפרטורות שנעות בין מינוס 40 ל-40 מעלות צלזיוס, כשהוא לובש חליפה ייעודית ומסיכת חמצן. ואם לא די בכך, תמרון המטוס לא מאפשר לו שינה רצופה לפרקי זמן ארוכים מ-20 דקות.

כלי הטיס אוגר אנרגיה בשעות היום בארבע סוללות, שמהוות כרבע ממשקלו. בלילה, מנוצלת האנרגיה האצורה בסוללות להפעלת ארבעת המנועים החשמליים של המטוס ומערכות הקשר והבקרה. מהירות השיוט של המטוס משתנה בהתאם לתנועת השמש: בשעות היום משייט המטוס מעל העננים, בגובה 8,500 מטר, שם התאים הסולאריים יעילים ביותר, במהירות 90 קמ"ש. עם בוא החשיכה, מנמיך המטוס לגובה 1,500 מטרים, שם צפיפות האוויר הגבוהה יחסית מאפשרת ריחוף קל במהירות נמוכה של 60 קמ"ש.

דרושים מטוסים עם כורים גרעיניים

מבקרי המטוס ומומחי תעופה קונבנציונלית טוענים כי האפשרות שנמצא את עצמנו בטיסה סולארית מסחרית אינה עומדת על הפרק בטווח הזמן הנראה לעין. "המטוס מסוגל לשאת נוסע אחד בלבד, ולשם כך כנפיו ארוכות כשל מטוס בואינג 747", טוען מומחה של MIT Technology Review, שטען גם ש"מטוסים סולאריים מתאימים לנישות מאוד מסוימות - מזל"טים, למשל. אנו צריכים מטוסים המונעים באמצעות כורים גרעיניים, לא מטוסים סולאריים"

"העתיד נקי", כך מצהיר אתר האינטרנט שמלווה את הטיסה. ואכן, המסע המתוקשר מעלה את המודעות לאפשרויות הגלומות בשימוש באנרגיה סולארית. אם יצליח, יוכיח המסע כי על-ידי שימוש באנרגיית השמש הנקייה ובמחיר של אפס פליטות פחמן ניתן לטוס ללא הפסקה - רעיון שמלהיב קהלים רבים, וחובבי תעופה בפרט. לעומת זאת, מבקרי המטוס ומומחי תעופה קונבנציונלית טוענים כי האפשרות שנמצא את עצמנו בטיסה סולארית מסחרית אינה עומדת על הפרק בטווח הזמן הנראה לעין. "המטוס מסוגל לשאת נוסע אחד בלבד, ולשם כך כנפיו ארוכות כשל מטוס בואינג 747", טוען מומחה של MIT Technology Review, שטען גם ש"מטוסים סולאריים מתאימים לנישות מאוד מסוימות - מזל"טים, למשל. אנו צריכים מטוסים המונעים באמצעות כורים גרעיניים, לא מטוסים סולאריים".

ואכן, בענף התעופה - האחראי ללמעלה מ-12 אחוז מפליטות הפחמן לאטמוספירה הנובעות מתחבורה - נעשים ניסיונות רבים לצמצם את פליטות הפחמן של המטוסים "הרגילים", בעיקר משום שמספר הטיסות רק יגדל בשנים הקרובות. עם זאת, רוב הניסיונות האלה אינם מתבססים על אנרגיית השמש. לאחרונה, למשל, חנכה חברת בואינג את מטוס ה-787, הראשון מסוגו בעולם שבנוי מחומרים מרוכבים. הדגם החדש קל יותר, וצריכת הדלק שלו נמוכה בכ-20 אחוז מהמטוסים הקיימים כיום, כך לפי חברת בואינג. בתעשיית התעופה, המעבר לשימוש באנרגיית השמש נראה רחוק מתמיד.

המחיר זה לא הכל

בינתיים, בגובה פני הים, הולכים ונפוצים פרסומים על הקמת שדות סולאריים עצומי ממדים ברחבי העולם. במדבר מוהאבי שבקליפורניה נחנכה בשנת 2014 החווה הסולארית הגדולה בעולם, עם הספק של 392 מגה וואט, קרוב להספק שמופק בתחנת הכוח רידינג שבתל אביב. באשלים שבנגב תוקם חווה סולארית בהספק של 250 מגה וואט, כחלק מיעדי הממשלה על פיהם עד לשנת 2020 כעשרה אחוז מהחשמל בארץ ייוצר מאנרגיה ממקורות מתחדשים.

לצד האנרגיה הסולארית, מוקמים בעולם יותר ויותר מתקנים המבוססים על מקורות אנרגיה ירוקים אחרים - אנרגיית הרוח, אנרגיה גיאותרמית, אנרגיה הידרואלקטרית ואנרגיה גרעינית (שעל מידת היותה ירוקה ניצח ויכוח עיקש). השוק הדינאמי של הפקת חשמל הוא שוק תנודתי אשר מושפע מאוד ממחירי הדלקים בעולם, דבר שמקשה על ממשלות לקבוע את כדאיותה של שיטה זו או אחרת. לפי מחקר מקיף שביצעה מנהלת רשות מידע האנרגיה של ארצות הברית ב-2014, למשל, מחיר הפקת חשמל הזול ביותר בממוצע מתקבל דווקא בשיטה הגיאותרמית, בשריפת גז טבעי ובמערכות הידרואלקטריות, ואילו בקצה הסקאלה נמצאת האנרגיה הסולארית, המציגה מחירים גבוהים יחסית להפקת קילו-וואט חשמל. עם זאת, העלות הישירה של ייצור החשמל אינה הגורם היחיד שיש להתחשב בו: דוח המועצה הלאומית למחקר בארה"ב, שכותרתו "העלויות הנסתרות של האנרגיה", קובע שבארה"ב בלבד, בשנת 2005, העלויות החיצוניות של ייצור אנרגיה מתחנות כוח פחמיות, הנובעות בעיקרן מהוצאות על תחלואה שמקורה בזיהום אוויר, הגיעו לכדי 75 מיליארדי דולרים. באותו זמן, העלויות החיצוניות הנובעות מאנרגיות מתחדשות היו נמוכות לאין שיעור.

מחר תזרח השמש?
לטיסת מבחן [צילום: AP/Denis Balibouse]

אחרי עיכוב של כשלושה שבועות בשדה התעופה של נאנג'ינג שבמערב סין - עיכוב שנוצר בגלל תנאי מזג אוויר, כמובן, ושלא שיפר במיוחד את התדמית הבעייתית של המיזם - המטוס הסולארי מוכן כעת למקטע המאתגר ביותר, חציית האוקיינוס השקט - מנאנגי'נג להוואי שבארה"ב - בטיסה רצופה שתימשך חמישה ימים ולילות. במרומים, האוויר הצלול יבטיח כי אור השמש שיפגע בתאים הסולארים שעל-כנפי המטוס יומר ביעילות לאנרגיה חשמלית. בינתיים, על פני הקרקע, ימשיך המרוץ לשכלול אנרגיות חלופיות לאנרגיית המאובנים. העתיד צופן בחובו התקדמות משמעותית בחומרים בהם נעשה שימוש בפאנלים הסולאריים, וניתן לצפות כי נצילות הקולטנים תגדל ועלותם תפחת, מה שיביא לירידת מחירי הפקת החשמל ולהפיכתם תחרותיים אל מול הטכנולוגיות האחרות.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  13/05/2015   |   עודכן:  13/05/2015
אסף בן נריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לעולם בעקבות השמש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
14/05/15 02:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המקורות היהודיים תיארו במשנה ובתוספתא את יופיו של חג הביכורים: "כיצד מפרישים הבּיכּורים? יורֵד אדם לתוך שָׂדהו ורואה תאֵנה שבּכרה, אשכול שבּכר, רימון שבּכר, קוֹשרוֹ בגֶמי ואומר: הרי אלו ביכּורים.." (תוספתא ביכורים, ג', משנה א)
13/05/2015  |  בלפור חקק  |   כתבות
ב-7 ביוני יתקיימו בטורקיה בחירות היסטוריות לפרלמנט. הבחירות הקרובות עשויות להכריע את עתידה הפוליטי של המדינה, כאשר הנשיא ארדואן, שהפך מאז עלייתו לשלטון כראש ממשלה ב-2002, מתכוון לבצע שינויים חוקתיים שיעניקו לו סמכויות נרחבות ויהפכו את טורקיה מדמוקרטיה פרלמנטרית למשטר נשיאותי בראשותו. בשנים האחרונות העבירה הממשלה בראשות מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), בראשה עומד ארדואן, החלטות שהעמיקו את אחיזתה של הממשלה במערכת המשפט והעניקו סמכויות נרחבות יותר למשטרה ולמנגנוני המודיעין, כצעד שהגביל את החרויות הפוליטיות במדינה באופן משמעותי. כדי להרחיב את סמכויותיו כנשיא ולהמשיך בתהליך הסירוס של הדמוקרטיה הטורקית, ארדואן תלוי בכך שמפלגת הצדק והפיתוח תצליח לזכות ברוב מוחלט בבחירות הקרובות (מעל לשני שלישים מהמושבים בפרלמנט). ארדואן עמד בראש המפלגה עד 2014, אז נבחר לכהן כנשיא המדינה, אך הוא ממשיך להחזיק בהשפעה רבה על עמדותיה.
13/05/2015  |  מגזין המזרח הקרוב  |   כתבות
שירותי הפיזיותרפיה בארץ לבעלי לקויות שכליות התפתחותיות מבוססים על מספר חוקים: חוק הסעד (טיפול במפגרים) תשכ"ט-1969, חוק החינוך המיוחד התשמ"ח (1988), חוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד (1994), חוק זכויות החולה, התשנ"ו (1996), וחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, 2008.
שלושה מכתבים שהחליפו ביניהם ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, ופרופ' עמוס דה-שליט, מהמדענים החשובים בארץ בראשית ימיה של המדינה, זורקים אור על מה שחשב "הזקן" על מחשוב וטכנולוגיה.
13/05/2015  |  אבי בליזובסקי  |   כתבות
"מים, מזון ואנרגיה - אלה שלושת המשאבים העיקריים שלנו, ובשלושתם נרשם מחסור הולך וגובר כתוצאה מגידול האוכלוסין. האנושות זקוקה לפתרון למשבר הזה, ופתרון כזה מצוי בחקלאות חדשנית המבוססת על הנדסה גנטית."
12/05/2015  |  מגזין הטכניון  |   כתבות
הגאוצ'ו הצמחוני  /  אתר זווית
בריאות, שוויון וסביבה  /  ליהי ברק
אי ירוק בגג  /  ליאור ונטורה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il