|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ועדת חקירה לבירור השחיתות

כל שני וחמישי פורצת שערוריית שחיתות חדשה מצעד הנחקרים נראה אין סופי וכולל נשיא מדינה וראש ממשלה, רמטכ"ל ושר אוצר, רב ראשי, חברי כנסת ומי לא השחיתות הציבורית התפשטה לממדים מפלצתיים הגיעה השעה להציב את הטיפול בשחיתות הציבורית בעדיפות עליונה
17/05/2015  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט. השחיתות הגיעה לראש הפרמידה [צילום: פלאש 90]

חדשים לבקרים מתגלית פרשת שחיתות חמורה במדינה ומטלטלת את הציבור החרד לצביונה הערכי. השחיתות הציבורית הינה איום אסטרטגי על קיום שלטון החוק והדמוקרטיה, אך גם נושאת בחובה נזק כלכלי רחב ממדים לאזרחים. קו אדום נחצה בכל פרשה חדשה עד כי נראה שלא נותרו קווים אדומים - והביטוי "הגענו לשפל המדרגה" נשחק כמעט לחלוטין. קצרה היריעה מלהזכיר את רשימת עובדי הציבור ונבחריו שהואשמו בשחיתויות בשנים האחרונות. את השערורייה האחרונה מובילים עורך-דין ידוען, פרקליטת מחוז לשעבר, ואחד שהיה רב-פקד בלהב 433.

עבירות על השחיתות הציבורית, בין שהן פליליות ובין שהן מנהליות, מסווגות קרימינולוגית כעבירות "צווארון לבן". זהו מטבע לשון שטבע הקרימינולוג האמריקני אדווין סאתרלנד בשלהי שנות ה- 30 של המאה הקודמת, כשביקש להפליל חוג גדול של עבריינים שנזקן של העבירות שביצעו עולה לאין שיעור על הנזק הנגרם מעבירות "רגילות", אך הם לא הוגדרו כעבריינים. סאתרלנד מצא כי מדובר באנשים מכובדים, בעלי מעמד חברתי גבוה, שביצעו עבירות פליליות ומנהליות במהלך עיסוקם המקצועי, אך נמצאו מתחת לרדאר המשפטי והמחקרי.

ישראל נתפסת בעיני עצמה כמדינה עם שחיתות גואה

ארגון השקיפות הבין לאומית מצא כי ישראל ממוקמת בשנים האחרונות בין המקומות 30 - 39 מתוך כ-180 מדינות במדד תפיסת השחיתות. בין מדינות ה- ‏OECD‏ ישראל ממוקמת בשליש התחתון של מדינות אלה: במקום ה- 23 לערך מבין 34 חברותיו. על-פי סקר שביצע הארגון על הערכת פעולות הרשות המבצעת כנגד השחיתות בישראל עולה כי בשנת 2013 למעלה מ-71% מהציבור הישראלי מצא שהרשות המבצעת אינה יעילה בלוחמה בשחיתות. גם הבנק העולמי בסקרים רב שנתיים למדד השחיתות ואיכות השלטון בישראל מצא את ישראל ממוקמת סביב המקום ה- 68 המביש מתוך כ-200 מדינות. בשנת 2011 נמצא על-פי סקר שביצע ארגון השקיפות הבינ"ל כי למעלה מ-70% מהציבור הישראלי סבור כי רמת השחיתות בישראל עלתה בשלוש השנים האחרונות. גם אם נמצאים פגמים מתודולוגיים בשיטה בה נערכים סקרים אלו - התמונה עגומה ואינה מפתיעה.

להתמודדות עם השחיתות השלכות כלכליות מרחיקות לכת. לדוגמה, אחת הסיבות העיקריות לשיהוי רב השנים לקבלת ישראל לארגון ה- ‏OECD הייתה הנכונות של ישראל, הלכה למעשה, להשתתף במאמץ העולמי למלחמה בשחיתות. רק בשנת 2008 נחקק בישראל החוק האוסר מתן שוחד לעובד ציבור זר, ולמרבה החרפה רק בשלהי שנת 2009 נקבע בישראל כי תשלומי שוחד לעובד ציבור זר לא יוכרו כהוצאה מוכרת לצורכי מס. עם זאת משנת 2008 ועד היום, לא נפתחה אף לא חקירה פלילית אחת בישראל בעניין שוחד בעסקות בין לאומיות. האם עובדות אלו מעידות על מוסר כפול בקרב הציבור הישראלי בכל הנוגע ליחס כלפי השחיתות כשלעצמה?

האם רשויות מונעות מידע מהציבור כדי להאדיר עצמן?

כך או כך התמונה המצטיירת על מצב השחיתות בארץ אינה מלאה. היא מבוססת בעיקר על סקרים ולא על סטטיסטיקה רשמית ואינה מפלחת את מוקדי השחיתות לפי ארגונים ונושאי משרה כמו השלטון המקומי, גורמי אכיפת החוק, מערכת הבריאות, גופי הביטחון, חברי כנסת ושרים ועוד. בהיעדר תמונה ברורה קשה לרדת לשורש הסיבתיות לתופעה ולהתפשטותה. לא זו אף זו, גופים רבים ברשות המבצעת אינם מפרסמים נתונים המשקפים היבטים בשחיתות הציבורית הנוגעים לפעולותיהם. כך למשל המחלקה לחקירות שוטרים שבמשרד המשפטים (מח"ש) לא פרסמה מאז היווסדה, בתחילת שנות ה- 90, דוח סדור על היקף פעילותה ובכלל זה התפלגויות של אנשי משטרה שנחקרו לפי סוגי עבירות, דרגותיהם ותוצאות החקירה נגדם. גם פרקליטות המדינה והנהלת בתי המשפט אינה מעמידה לרשות הציבור באורח שיטתי נתונים על היקפי התיקים הנמצאים בטיפולם והתפלגותם - בעיקר אלו העוסקים בעבירות בגין שחיתות ציבורית. לכן אין לציבור יכולת אמיתית לא רק להעריך את היקף התופעה אלא את יעילותן של המערכות השלטוניות בהתמודדות איתה.

מנגד, הזירה הציבורית גדושה בטענות לא רק על שחיתות גואה, אלא בעיקר על אין אונות מתמשכת בהתמודדות איתה - ובכלל זה טענות על חקירות פליליות הנמשכות זמן רב, שיהוי בפרקליטות בטיפול בתיקי החקירה המגיעים אליה, משפטים הנמשכים לאורך שנים ופוגעים במראית פני המשפט, ומעל לכל עונשים מגוחכים. העובדה כי עובדי ציבור שפעלו בניגוד לטוהר המידות ממשיכים לכהן בתפקידם, או חוזרים למשרות ציבוריות רמות, מעידה על ליקוי מאורות ערכי בחברה הישראלית. אין ספק כי כל אלו פוגעים בהרתעה ובתנאים כאלו לא ניתן למנוע את התפשטותה של התופעה ולצמצמה.

ועדת חקירה ממלכתית - אמצעי אפקטיבי לשינוי תודעתי

אין מנוס אלא לראות בתופעת השחיתות הציבורית בישראל עניין בעל חשיבות ציבורית חיונית אקטואלית הטעון בירור. על הממשלה, או לחלופין על ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה, להפעיל את הסמכות שניתנה להם בחוק, להקים ועדת חקירה ממלכתית על-ידי פנייה לנשיאת בית המשפט העליון שתמנה את העומד בראשה, שופט בכיר, ואת חבריה. מאז שנחקק חוק ועדות חקירה תשכ"ט-1968 ועד היום פעלו בישראל 18 ועדות חקירה ממלכתיות, 4 מהן הוקמו על-ידי הכנסת כאמור. מרביתן בעניינים הנוגעים למעשים פליליים כגון: הצתת מסגד אל-אקצה, שחיתות במשחקי הליגה בכדורגל, שחיתות סביב הפעלת שדות הנפט בסיני, ויסות מניות הבנקים ועוד.

לא זו אף זו, בישראל פעלו גם ועדות בירור ממשלתיות בעניינים הנוגעים לפלילים, אשר בשונה מוועדת חקירה ממלכתית חבריה והעומד בראשה מתמנים על-ידי הממשלה ולא על-ידי נשיא בית המשפט העליון, וסמכויותיה ומעמדה הציבורי נמוכים מוועדת חקירה ממלכתית. הזכורות ביותר בתחום זה הן "ועדת שימרון" משנת 1978 לבירור נושא הפשיעה בישראל, שהוקמה על-רקע הטענות על קיומו של פשע מאורגן בישראל, ו"ועדת זיילר" משנת 2005 שבדקה את התנהלות מערכת אכיפת החוק בפרשת האחים פריניאן והשוטר צחי בן אור ז"ל. אומנם היו גם כמה ועדות חקירה פרלמנטריות שבדקו עניינים הנוגעים לפלילים כמו הסחר בבני אדם, בראשות ח"כ זהבה גלאון, משנת 2002, אך ועדות אלו לוקות בדימוי ציבורי נמוך בגלל זיקתן הפוליטית לכאורה למפלגות הבית.

גילוי הסיבות להיווצרות תופעה הוא המפתח והבסיס לפתרון או להתמודדות אפקטיבית איתה למצער. השלמה עם התופעה בדרך של התעלמות, או רפיון, או על-ידי הצדקות לקיומה הינה התשתית להסלמתה. השחיתות הציבורית הינה תופעה שכל רשויות המדינה - המחוקקת, המבצעת והשופטת אמורות לפעול נגדה, כל אחת כשלעצמה וכולן ביחד כמערכת שלטונית. על כן נדרש גורם על, מקצועי ואוביקטיבי שיברר את הסיבות להתפשטות התופעה וימליץ על דרכי התמודדות מערכתיים ונוקבים. אמירות בנוסח "עוד ועדת חקירה" ומשיכה בכתפיים הינן כניעה וקבלת המצב. הציבור הישראלי החרד לגורלה של המדינה דורש התמודדות אמיתית עם השחיתות וצמצום דרסטי בהיקפיה.

הוועדה אמורה לברר את הסיבות להתפתחותה של השחיתות הציבורית בישראל, בין אם מדובר במערכות שלטון לא נגישות, לא יעילות ולא שקופות ובין אם מדובר בנורמות התנהגותיות של חיבוק המצליחנים וגיבורי החייל - גם אם קופת שרצים בכיסם. מקומם של גופי האכיפה לא ייגרע משבט הביקורת, יחד עם החקיקה והשפיטה. על הממשלה להצהיר כי היא תאמץ את כל המלצות הוועדה כפי שהיא מחויבת לעשות ותקצה את המשאבים הנדרשים לקיימן. התעלמות מהמלצות ועדת החקירה הממלכתית לבירור תופעת השחיתות הציבורית, או שחיקתן, הינה מעשה שלטוני מושחת כשלעצמו, כשם שעצימת עין מול מעשה מושחת הינה שותפות וסיוע לקיומו. לעיתים אין הממשלה ששה להקים ועדת חקירה והיא נאלצת לעשות כן אך בגלל לחץ ציבורי אותו יש להניע עד שתקום הוועדה, ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  17/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת חקירה לבירור השחיתות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
17/05/15 16:55
2
אהרון שחר
17/05/15 19:19
3
רפי להבי
18/05/15 16:43
4
עודד ב
18/05/15 18:48
5
לכותב הנכבד
19/05/15 15:25
6
כך בדר"כ
19/05/15 15:31
7
דנינו את ארדן
27/05/15 11:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני האפיפיור, אתם עומדים לחתום על הכרה במדינה ערבית-פלשתינית. איננו תמימים לחשוב שאתם סבורים כי בכך תקדמו את השלום. סביר יותר להניח שבכך אתם חושבים למלט את הנוצרים מחרב האיסלאם המשמידה את שרידי הקהילות הנוצריות העתיקות באזורנו.
17/05/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
ירושלים שלי היא בראש ובראשונה סמל התגלמות הקדושה. ירושלים היא משכנם המרכזי של הר-הבית והכותל המערבי, עיר של חצרות אדמו"רים שאלפי חסידים מסתופפים בצילם, ומהשראה סמלית זו יונקת כל עשיית החולין שלי.
17/05/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
יום ירושלים, שחל היום, הסב את תשומת הלב לכמה מאפיינים חדשים של העיר. אין ספק ירושלים היא בראש ובראשונה סמל התגלמות הקדושה, משכנם המרכזי של הר-הבית והכותל המערבי. ירושלים היא עיר של חצרות אדמו"רים, שאלפי חסידים מסתופפים בצילם. אך יש גם ירושלים של חול. עיר של תרבות, מרכז פריחתם של מוסדות יצירה ואמנות. בית הסופר, בית ש"י עגנון, הספריה הלאומית, תיאטרון ירושלים, החאן הירושלמי ועוד מככבים בגלריה העירונית.
17/05/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
מערכת הבחירות שנכפתה עלינו בגלל חוסר היכולת למשול כאשר בלבה ניסיון חשאי להחלפת השלטון של יושבים וחברים בממשלה עצמה. בניגוד לצפוי ובניגוד לסטטיסטיקה של ממשלות אחרות כאשר המקדים את הבחירות הפסיד בהן. זכה הליכוד בנצחון רב רושם עם 30 מנדטים.
17/05/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
יהדות פולין שישבה בטריטוריות הפולניות הנרחבות ב"ארבע ארצות": פולין-ליטא-בלרוס ואוקראינה - הייתה דומיננטית ביותר בעם היהודי בגלויות ובתפוצות במשך 1000 שנות ההיסטוריה של יהדות פולין. יהדות זו הושמדה בשואה, וצאצאיה שלא הושמדו חיים בישראל, בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה, בארגנטינה ובדרום אפריקה. יהדות זו מנתה כשלושה וחצי מיליון נפש.
17/05/2015  |  דוד סנדובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il