|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

אנשי הנדל"ן של השבוע

ששת החלוצים של "מחיר מטרה"

שישה יזמים עשו השבוע היסטוריה וזכו במכרזי רמ"י לבניית 952 דירות מוזלות בראש העין יוסי פרשקובסקי; יגאל דמרי; גיא ודורון לוי; גיל גבע ואריה בכר; אמיר נחום; אביגדור אהרוני סוד המחיר הנמוך: ישלמו רק 250 אלף שקל לדירה
22/05/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ראש העין. על לוח המטרה [צילום: עידן יוסף]

שישה יזמי נדל"ן פרטיים, חלקם ידועים, אחרים מוכרים פחות, עשו השבוע היסטוריה. הם הראשונים בתולדות ענף הנדל"ן בישראל, שזכו במכרזי "מחיר מטרה" של רשות מקרקעי ישראל. השישה, פרטיים וחברות יקנו מגרשים בראש העין, שעליהם יבנו קרוב ל-1,000 דירות במחירים נמוכים במאות אלפי שקלים(!) ממחירי השוק, קבועים וידועים מראש.

עוד לא היה דבר כזה בענף הנדל"ן של ישראל, אם כי תוכנית "מחיר למשתכן", שהופעלה בעבר, דומה במקצת לתוכנית הנוכחית. שר הבינוי לשעבר, אורי אריאל, הוא שהגה, עם מומחי משרדו, את התוכנית, קידם אותה למרות התנגדותו של שר האוצר (אז) יאיר לפיד, והגיע עד ראש הממשלה כדי לקבל אישור.

העיקרון פשוט: הרשות תמכור מגרשים במכרזים, על-פי החוק. היזמים ימכרו 60% (לעיתים אף יותר) מהדירות במחירים נמוכים, ואת היתר במחירי השוק. איך ירוויחו? ממכירת הדירות הנותרות מצד אחד, ומרכישת המגרשים בזול מצד שני. אריאל משקיף היום על הצלחתו מרחוק, כי הוא כבר יושב במשרד החקלאות.

מי שנשארים בשטח, במכרז הראשון וההיסטורי, הם ששת הזוכים. הם יתחייבו למכור דירות של 3 חדרים ב-810 אלף שקל, ודירות של 4 חדרים בכ-990 אלף שקל, כולל הכל - מע"מ, חניה ואיכות בנייה גבוהה לפי דרישות משרד הבינוי. מי הקונים? כל אזרח (בניגוד למגבלות של תוכניות אחרות), גם אם יש לו דירה, רק שיתחייב למוכרה בתוך שנה. החלוצים לוקחים כמובן סיכון, בגלל החובה למכור את רוב הדירות במחירים נמוכים וקבועים. איך יעמדו בכך? נראה בעתיד.

יוסי פרשקובסקי: טלפון לארה"ב
יוסי פרשקובסקי

הזוכה הגדול ביותר הוא חברת פרשקובסקי השקעות, שתרכוש מגרש לבניית 422 דירות, ומתוכן 253 דירות זולות במסגרת "מחיר מטרה". המנכ"ל יוסי פרשקובסקי (בנו של הבעלים ויו"ר ארנון פרשקובסקי) ניצח על הכנת המכרז והגשת ההצעה. הודעת הזכייה הגיעה (יום ד', 20.5.15) למשנה למנכ"ל חיים קראדי ולסגן המנכ"ל מרדכי נחמיאס. יוסי עצמו נמצא בארה"ב, והם מיהרו לטלפן אליו ולהודיעו.

במכרז זה קרה דבר חריג: כל הזוכים הציעו, כפי שאפשר היה לצפות, מחיר נמוך בעד המגרש, הרבה פחות מהערכת השמאי הממשלתי. פרשקובסקי היה היחיד שהציע מחיר גבוה פי שלושה - 23.6 מיליון שקל, לעומת שומה של 7.25 מיליון שקל. הייתה אפילו הצעה גבוהה יותר, ועל כך בהמשך. נראה, שהחברה מעריכה שזהו מגרש טוב מאוד, ששוויו הרבה יותר מהערכת השמאי. פרשקובסקי, כמו כל הזוכים, משלמת גם הוצאות פיתוח, שהן במכרזים אלו עיקר התשלום - 91.5 מיליון שקל במקרה של חברה זו. היא תבנה 253 דירות למכירה בזול, ו-169 דירות למכירה רגילה.

הוצאות הפיתוח נעות, בכל עסקה, בין 3,000 ל-3,500 שקל למ"ר. כלומר, כ-250 אלף שקל לדירה בת 80 מ"ר. התשלום בעד המגרש עצמו זניח, חוץ מהמקרה של פרשקובסקי.

חברה זו היא גם היחידה לפי שעה, שחשפה את תנאי התשלום, הזהים לכל הזוכים. דוגמה בולטת: הוצאות הפיתוח צמודות למדד תשומות הבנייה לאוקטובר 2014. יש לשלם 15% מהסכום בתוך 50 יום מהזכייה, ואת היתרה בתוך 170 יום. החברה מתכננת לממן את הבנייה משילוב הון עצמי וממימון בנקאי.

יגאל דמרי: מתבסס במרכז
יגאל דמרי [צילום: בוצ'צ'ו]

היזם הוותיק יגאל דמרי זכה במגרש השני בגודלו, לבניית 341 דירות, ומתוכן 205 דירות מוזלות. הוא גם יוכל לבנות מרכז מסחרי קטן. דמרי ישלם 88.6 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח. המחיר שישלם בעד המגרש עצמו הוא רק 1.8 מיליון שקל, לעומת שומה של 11.1 מיליון שקל.

דמרי בונה זה שנים רבות באזור הדרום והנגב, ובשנים האחרונות החל לבנות גם במרכז הארץ, נתניה לדוגמה. הפרויקט בראש העין מבסס את אחיזתו בבנייה למגורים באזורי הביקוש העיקריים. לכן, בניית מאות הדירות בראש העין חשובה מאוד לו ולחברה. מעניין לציין, שחברת דמרי הרשומה בבורסה עדיין לא הודיעה רשמית על הזכייה.

גיא ודורון לוי: מכירים את השטח
דורון לוי

זוג הקבלנים הוותיקים כבר מכירים את ראש העין. כי הם בונים מאות דירות יוקרה בשכונה החדשה, פסגת אפק. הפעם זה יהיה סיפור אחר, כי, כמו כל הזוכים האחרים, יהיה עליהם לבנות לפי אמות מידה קבועות מראש של משרד הבינוי, הפרושות על פני חוברת שלמה. עבורם זו אינה בעיה, כי הם בונים טוב. אלא שבמקרה זה עליהם למכור בזול, במחירים נמוכים מאלו של פסגת אפק. לוי יקנו מגרש ל-326 דירות, מתוכן 196 במחיר מטרה. הם ישלמו בדיוק כמו דמרי, 88.6 מיליון שקל.

אמיר נחום: הקבלן מחדרה
אמיר נחום [צילום: יח"צ]

אורתם-מליבו, שתקנה מהרשות מגרש ל-276 דירות, ומהן 166 במחיר מטרה, היא תשלם 77.7 מיליון שקל, כולל פיתוח. אורתם-מליבו היא חברה קבלנית טובה וותיקה, בבעלות מהנדס הבניין הוותיק אמיר נחום. לפני כשנה וחצי קרה לה תקר: מרפסת נפלה מבניין שבנתה כקבלנית בעבור גינדי השקעות בחדרה. היה חשש שהמוניטין של החברה ייפגע לזמן מה. אבל החברה התאוששה, והתברר שהשם הטוב נשמר, והיא קיבלה עבודות נוספות. העובדה שאורתם-מליבו תהיה גם היזם וגם הקבלן הראשי, עשויה לעזור בהשגת רווחיות סבירה.

תדהר: משלושה יוצא אחד
גיל גבע [צילום: אלעד נחום]

חברת הבנייה הפרטית הוותיקה תדהר, בשליטת אריה בכר וגיל גבע, תקנה מגרש ל-157 דירות, מהן 94 מוזלות. היא תשלם 42.4 מיליון שקל.

לאמיתו של דבר, הגישה תדהר את ההצעה הגבוהה ביותר גם למכרז שבו זכתה פרשקובסקי. היא הציעה 3.5 מיליון שקל יותר מפרשקובסקי. מדוע לא זכתה? כי אחד מתנאי המכרז קבע, שכל יזם יכול לזכות רק במגרש אחד, וזאת כדי להבטיח תחרות, הנחוצה לגבי אותו חלק מהדירות שיימכר במכירה חופשית. לרמ"י יש שיטת חישוב מורכבת, הקובעת באיזה מגרש זוכה בעל ההצעה הגבוהה ביותר.
מעניין לציין, שתדהר ניסתה לזכות גם במגרש שלישי, זה שיימכר לגיא ודורון לוי. היא לא זכתה, ולו גם משום שהציעה 4 מיליון שקל פחות ממה שהגיעו גיא ודורון לוי.

אביגדור אהרוני: נציג ירושלים

חברת אדור א.ד. פרויקטים זכתה במגרש הקטן ביותר, המיועד לבניית 63 דירות ושטח מסחרי קטן, מתוכן 38 דירות מוזלות במסגרת מחיר מטרה. החברה נמצאת בשליטת יזם הנדל"ן אביגדור אהרוני. כמו כמעט כל הזוכים האחרים, שילם אהרוני בעד הקרקע הרבה פחות משוויה על-פי השמאי הממשלתי - 2.55 מיליון שקל לעומת שומה של 10.1 מיליון שקל. יחד עם הוצאות פיתוח, ישלם 17.3 מיליון שקל.

אביגדור אהרוני ("אדור" הוא קיצור שמו הפרטי) הוא יזם ירושלמי פרטי, יחסית לא-מוכר. לפני 7 שנים תכנן לבנות בניין בן 4 קומות, ובו שלוש דירות יוקרה, על מגרש קטן בשכונה הירושלמית קריית יובל. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה החליטה לדרוש ממנו לבנות 6-5 דירות. אין פרטים לגבי המשך התפתחות הפרויקט.

אל תכנסו לאופוריה - 4 מגרשים לא נמכרו

אין מקום לאופוריה שהביעו אנשי משרד הבינוי, שהם אבות השיטה: המכרז היה לאמיתו של דבר ל-10 מגרשים, ורק שישה נמכרו. שני מגרשים לא נמכרו כי הוגשה רק הצעה אחת (כך קבעו הכללים), ולשניים אחרים לא הוגשה אף הצעה. הדבר הקטין את היקף הפרויקט בכ-450 דירות. למגרשים האחרים הוגשו לא יותר מ-5 הצעות למגרש, לא הרבה לגבי עיר מבוקשת כראש העין. "מחיר מטרה" נמצאת עדיין בחבלי לידה. נצפה לתוצאות המכרז השני מסוג זה במודיעין בחודש הבא.

תאריך:  22/05/2015   |   עודכן:  22/05/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הימים הקרובים יהיו מעניינים בזכות המפגשים של ונוס ויעוררו ריגושים ברמה האישית, אבל זה יהיה לטווח קצר והעניין שיתעורר יסתיים גם די מהר. האווירה של אהבה תשפיע עד סוף החודש, התחושה מביאה ידידות וסימפטיה בשיחה של ארבע עיניים. כל רומן חדש, לא יאריך ימים. אלה ימים נחמדים בעיקר לאלה מכם העוסקים ביצירה ובכתיבה.
22/05/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
החתירה הבלתי פוסקת לעצמאות אנרגטית הניעה בשנים האחרונות פעילות רחבת היקף של חיפושי גז ונפט בים התיכון. החל משנות ה-80, פיתוחים טכנולוגיים אפשרו קידוחי גז ונפט במים עמוקים, שהבשילו בעשור הראשון של שנות האלפיים לגילויים של מאגרי גז גדולים ב"מים הכלכליים" של ישראל - רצועה מול חופי ישראל, שמדינת ישראל רשאית לנצל את המשאבים בה. הקידוחים, יחד עם פעילות ענפה של הנחת צינורות גז ותנועת מכליות נפט אל חופי הארץ, מגבירים מאוד את הסיכוי לדליפת נפט שתזהם את מי הים ואת חופי הארץ.
22/05/2015  |  אתר זווית  |   כתבות
ביום 30.3.2015, בשעה תשע בבוקר, כמה שעות לפני שסיימתי את כתיבת הפרק האחרון של ספרי החדש "אומץ לב" שעומד לצאת לאור בימים אלו, סיימו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים את הקראת פסק הדין בערעור במשפט שזכה לשם מעטפות טלנסקי. אהוד אולמרט, ראש ממשלה לשעבר, הורשע בעבירות מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות חמורות. הרשעה פלילית שלישית בתוך שנה של מגלגל העיניים והעבריין הסדרתי שהצליח במשך שלוש שנים להתחזות לראש ממשלת ישראל.
22/05/2015  |  אריה אבנרי  |   כתבות
עליית נוכחות הג'יהאד בחצי האי סיני גובה מחיר הולך וכבד מהאוכלוסייה המקומית ומהחברה השבטית באזור. במטרה להתמודד עם האתגר, התכנסו מנהיגי השבטים מכל חצי האי ב-10 במאי 2015 ודנו בתוכנית פעולה. ההצהרה שיצאה מ"איחוד שבטי סיני" לא הייתה הצהרת מלחמה נגד "מדינת סיני" - הארגון המשויך לדאעש - כפי שתיארו זאת רבים בתקשורת המצרית. עם זאת, להמלצות הפעולה שנוסחו יש השלכות משמעותיות על המערכה הצבאית שמנהלת מצרים בצפון סיני, ועל קובעי המדיניות במצרים שמעוניינים להפריד בין האוכלוסייה האזרחית לחמושים באזור.
21/05/2015  |  זאק גולד  |   כתבות
מדינת ישראל נחשבת למעצמה בתחום השיקום של שיניים חסרות, עם כ-100,000 איש העוברים השתלות שיניים מדי שנה, וכשלושה-ארבעה שתלים בממוצע למטופל, נתון המציב את ישראל במקום הראשון בעולם במספר ההשתלות הדנטליות ביחס למספר התושבים. עם זאת, מטופלים רבים הצריכים לעבור טיפולי השתלות שיניים, תוהים לגבי השאלות שיש לשאול את רופא השיניים לפני התחלת תהליך ההשתלה.
21/05/2015  |  מואיגר גוסטבו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il