בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אי-אפשר להבין סיפור רק באמצעות השואה
|
אלף שנות חיים יהודיים בארבע שעות ביקור של סופרים ומשוררים חברי אגודת הסופרים העבריים ● יו"ר המשלחת המשורר בלפור חקק, הסופר והעיתונאי מאיר עוזיאל, הסופר אוריה באר, המשוררת והמתרגמת ענת זגורסקי שפירנגמן, המשוררת והציירת לאה טרן
בפגישה מעניינת עם מנהל המוזאון היהודי, פרו' סטולה, קבלנו סקירה קצרה על תכניו ובנייתו של המוזאון, המיוחד בצורתו ובשטחו. כמו גם בהצגת החומרים ובהתאמתם לעולם הטכנולוגי של היום. השם פולין הוא שם עברי שניתן לארץ המדהימה הזאת, על-ידי יהודים מהגרים, שהגיעו אליה עקב גירוש מארצות המערב, ומשמעו: פה-לין. כלומר כבר מראשית דריכתם על אדמת פולין ראו בה מתיישביה החדשים בית. ואכן הקהילה היהודית בפולין הייתה עד מלחמת העולם הראשונה, הקהילה הגדולה ביותר בעולם. בתכנון המוזאון היהודי התחילו כבר לפני עשרים שנה, הוא שוכן במבנה מרהיב, שתוכנן בידי אדריכלים מפינלנד והוקם בלב האזור בו היה הגטו של ורשה, מול האנדרטה של נתן רפפורט לזכר גיבורי הגטו. המשימה שלקח על עצמו המוזאון היא כמעט בלתי אפשרית: להציג בתערוכה אחת אלף שנות חיים יהודיים בפולין, הכוללות תקופות זוהר, פריחה, יצירה ושואה. חרף העניין הרב שמעורר המוזאון החדש בעולם הרחב, הוא מיועד, בראש ובראשונה, לפולנים עצמם. בפולין, שרק לפני 25 שנה השתחררה מהשלטון הקומוניסטי של אחרי הכיבוש הגרמני, אין עדיין מוזאון היסטורי שמספר את תולדותיה. מסיבה זו, ממלא המוזאון היהודי החדש תפקיד חינוכי חשוב במדינה, שרוב מוחלט של תושביה הם נוצרים קתולים: הוא לוקח אותם למסע לאורך ההיסטוריה הפולנית. עבודה משותפת "המסר לפולנים הוא פשוט: לא תבינו את ההיסטוריה שלכם בלי להכיר את הפרק היהודי שלה", אומר פרופ' סטולה. גם לישראלים וליהודים יש לו מסר: "לא תבינו את ההיסטוריה היהודית בלי להכיר את ההיסטוריה הפולנית. רוב יהודי העולם - מוצאם בפולין. אי-אפשר להבין את הסיפור שלהם רק באמצעות השואה" שהתחוללה על אדמתה של פולין. התצוגה מחולקת לשמונה גלריות, אשר בשטח כולל של למעלה מ-4000 מ"ר, מספרות אודות תרבות ומורשת יהודי פולין. הגלריות הינן: יער (אגדות אודות תחילת קיום היהודים בפולין), הפגישה הראשונה (960-1500), פאראדיסוס לודארום (1569-1648), העיירה (1648 - 1772), אתגר העת החדשה (1772-1914), ברחוב היהודי (1918-1939), השואה (1939-1945) ולאחר המלחמה (1944 ועד היום) - מציגים בהן את אלף שנות החיים היהודים על אדמת פולין, עשר מאות קיום משותף של היהודים והפולנים. אנו מדברים על עבודה משותפת, על תחרות וסכסוכים, על אוטונומיה, אינטגרציה ואסימילציה. אין נרתעים מנושאים קשים, אך אין אלו ממלאים את הדפים העיקריים בהיסטוריה בת אלף שנים זאת. לדעת יוצרי המוזאון, גישה כזאת מאפשרת הצגה אמיתית ושקולה של העבר ושל בניית דיאלוג והבנה בין התרבויות. לתצוגת הקבע אופי נרטיבי: המבקר יטבול בהיסטוריה המסופרת על-ידי פריטי מורשת, תמונות, תצוגות אינטראקטיביות, רקונסטרוקציות ודגמים, הקרנות וידאו, צליל וטקסט. בכל שלב של מסע זה בעבר משתדלים להתקרב עד כמה שאפשר ליומיומיות, משמיעים את קול הסוחרים היהודים, המלומדים והאמנים בכל תקופה, הרבנים, בעלות הבית, הפוליטיקאים, רושמי העיתים והמהפכנים. האטרקציה המרכזית של הבניין היא הכניסה לאולם המרכזי. האולם המרכזי יוצר חומה גבוהה, גלית. החלל הריק מסמל את הסדקים בהיסטוריה של יהודי פולין. הוא דומה בצורתו לערוץ, אשר יכול גם להידמות לקריעת ים סוף של בני ישראל במצרים. במוזאון כמעט 13,000 מטרים רבועים של שטח ובו, מלבד תערוכת הקבע, גם אולם רב תכליתי עם 480 מושבים, חדרי תצוגה זמניים, מרכז חינוך, מרכז מידע, חדר משחקים לילדים, בית קפה וחנות. לסיכום אוכל לומר,כי המוזאון היהודי בוורשה הרשים אותי מאוד, מבחינת חווית הזהות היהודית שלי, שורשיה. תכניה, אופן הצגת החומרים הרבים שנאספו בחקירה גדולה,באיסוף. בתיעוד,בשחזור בכל האמצעים הנרטיביים האפשריים.
|
תאריך:
|
25/05/2015
|
|
|
עודכן:
|
26/05/2015
|
|
לאה טרן
|
אי-אפשר להבין סיפור רק באמצעות השואה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עובר ושב
|
26/05/15 12:55
|
|
בימים שיש ושבת, י"א - י"ב בסיון תשנ"א, (24-25 לחודש מאי, 1991), התקיים מבצע שלמה שבמהלכו הוטסו לישראל כ-14 אלף מיהודי אתיופיה. מבצע שלמה סיים שורה של מבצעי עליה ופעילות שנמשכה למעשה מתחילת שנות החמישים. בסיום המבצע היה רובה הגדול של קהילת יהודי אתיופיה בישראל מלבד מעטים שנשארו מאחור מסיבות שונות והגיעו לישראל לאחר מכן וכל הקבוצה של מתנצרים המכונה פלאשמורה שלאחר מאבק להכרה בהם כיהודים הגיעו גם הם לישראל במהלך 20 השנים אחרי מבצע שלמה.
|
|
|
בקומת הקרקע של מלון מנדרין, שבחוף הצוק של צפון תל אביב, ממוקם "אספרסו בר" כביסטרו וכבית-קפה מעוצב להפליא, המיועד למפגש-התרגעות מלאה, על-רקע נופו המשכר של הים. המיקום הוא ממש מהמם ומשרה על אורחיו אווירה של שלווה אמיתית. זו בדיוק הסיבה שהגענו לשם, חדורי-סקרנות להמשך הצפוי.
|
|
|
כאמן שכל תערוכה שלו שונה מקודמתה ומהווה פריצת דרך באמנות, לוקאס סאמארס (1936) הוא אולי האמן החדשן, היצירתי והנועז מכולם. מאז המהפכה של הניו-יורק סקול וחברי המופשט האכספרסיוניסטי בה, שהפכה את ניו-יורק למרכז העולמי לאמנות, החלו להנץ בסוף שנות החמישים קבוצת אמנים חדשה, שהעזה ללכת הלאה, ולחדש מאז ימי ג'קסון פולוק, מרק רותקו, ארשיל גורקי וחבריהם. לצד פרנק סטלה ויוצרי סגנון הפופארט, הבקיע והנץ גם לוקאס סאמארס. האמן היווני במקורו, הפתיע ביצירת פסלים עשויים מסמרים.(טכניקה ששוחזרה בידי ג'יימס רוזנקויסט בתערוכתו ב"גוגנהיים" לפני שנים אחדות).
|
|
|
שר האוצר משה כחלון נתון לסיכון כלכלי משמעותי ביותר, כמו גם לניגוד עניינים מובנה בתפקידו כשר האוצר, וזאת מחמת תביעת ענק בהיקף 190 מיליון ש"ח התלויה ועומדת נגד 19 נתבעים, ובהם רעייתו ליאורה כחלון, ונגד מיודענו, שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון.
|
|
|
שישה יזמי נדל"ן פרטיים, חלקם ידועים, אחרים מוכרים פחות, עשו השבוע היסטוריה. הם הראשונים בתולדות ענף הנדל"ן בישראל, שזכו במכרזי "מחיר מטרה" של רשות מקרקעי ישראל. השישה, פרטיים וחברות יקנו מגרשים בראש העין, שעליהם יבנו קרוב ל-1,000 דירות במחירים נמוכים במאות אלפי שקלים(!) ממחירי השוק, קבועים וידועים מראש.
|
|
|
|