בשנת 2005 נמשכו מגמות הגידול במספר ובהיקף גיוסי הכסף בשוק ההון והתחזקות התחרות בין שוק ההון לשוק האשראי הבנקאי. מספר ההנפקות לציבור של ניירות ערך עמד בשנת 2005 על 171, מתוכן 51 הנפקות של חברות חדשות. כך עולה מהדוח השנתי של רשות ניירות ערך אשר מסכם את שנת 2005. הדוח הוגש לשר האוצר ולוועדת הכספים של הכנסת.
נתונים נוספים בדוח מצביעים, כי בסך-הכל גייס המגזר העסקי 25,524 מיליוני ש"ח. לשם השוואה, בשנת 2004 התקיימו 103 הנפקות, מתוכן 31 הנפקות של חברות חדשות, ובסך-הכל גיוס של 11,203 מיליוני ש"ח. עוד עולה, כי מספר קרנות הנאמנות הפעילות הגיע ב- 2005 ל- 918 קרנות ששווי נכסיהן 125 מיליארד ש"ח, וזאת בהשוואה ל- 795 קרנות בשנת 2004, ששווי נכסיהן עמד על 101 מיליארד ש"ח.
ברשות הקימו מחלקה בינלאומית
במהלך שנת 2005 הוקמה ברשות מחלקה חדשה - המחלקה הבינלאומית. ברשות מציינים, כי מחלקה זו החלה השנה לבחון את תהליכי ההתאמה של הרגולציה המקומית בתחומי המשפט והחשבונאות למדיניות ולסטנדרטים הנקבעים בידי גופים בינלאומיים כגון הארגון הבינלאומי של רשויות ניירות ערך (IOSCO) והמוסד הבינלאומי לתקינה בחשבונאות (IASB).
הם מוסיפים, כי המהלך החשוב והמשפיע ביותר לשילוב שוק ההון הישראלי בכפר הגלובלי הוא אימוץ כללי הדיווח הבינלאומי (IFRS) בישראל החל משנת 2008. המהלך החל בשנת 2005 במשותף עם לשכת רואי חשבון בישראל והמוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות.
מהלך נוסף וחשוב הוא אימוץ הסטנדרטים המקובלים במדינות ה-OECD בנושא ממשל תאגידי (Corporate Governance). ב-2005 השלימה ועדה ציבורית ברשות פרופ' זוהר גושן את עבודתה בנושא והגישה את המלצותיה לרשות בראשית שנת 2006. ברשות מוסיפים, כי ישום אימוץ כללי "Best Practice" צפוי להביא לחיזוק נוסף של אמון הציבור במנגנוני הבקרה של התאגידים המדווחים ולהשתלבות שוק ההון בכלכלה הבינלאומית.
הנפקת מניות של קרנות השקעה בנדל"ן
החל מ-1 בינואר 2006 מתאפשרת, לראשונה, הנפקת מניות של קרנות השקעה בנדל"ן (REIT). לצורך כך הותקנו בשנת 2005 תקנות ניירות ערך חדשות המתאימות את המצב המשפטי והחשבונאי הקיים לסביבת החיים של קרנות הנדל"ן.
בנוסף, אימצה הרשות בשנה זו את דוח הוועדה הבינמשרדית בעניין הנפקת איגרות חוב מגובות נכסים שבראשה עמדו עו"ד לייזה חיימוביץ מטעם הרשות ועו"ד משה אשר מטעם רשות המיסים בישראל. הוועדה הוקמה על-מנת לאתר את החסמים המונעים את התפתחות השוק משני למשכנתאות המספק עוגני השקעה סולידיים המאופיינים בהיקפי הנפקה ובנזילות גבוהים. בראשית שנת 2006 בוצעה הנפקה של אגרות חוב מגובות בהלוואות מגופים מוסדיים ובקרוב צפויות הנפקות של אג"ח מגובות במשכנתאות.
המטרה ב- 2006: הגברת פעילות הפיקוח והאכיפה
בעוד שנת 2005 הסתמנה כשנת "רגולציה", בכוונת הרשות להקדיש את מאמציה בשנת 2006 להגברת פעילות הפיקוח והאכיפה בעיקר בקשר עם התנהלות מנגנוני הבקרה כגון הדירקטורים ורואי החשבון המבקרים. החל משנה זו יעשה הפיקוח גם באמצעות פניות יזומות של הרשות לתאגידים או לגורמי הבקרה ובמידת הצורך, גם בביקורת בתאגידים. כמו כן, בכוונת הרשות ליזום בדיקות רוחב של נושאים שהיא סבורה שיש להדק את הפיקוח בהם.
2005: שנת הרפורמה המבנית בשוק ההון
שנת 2005 הייתה שנת הרפורמה המבנית בשוק ההון. מרבית החקיקה ליישום המלצות ועדת בכר הושלמה, יישומה של החקיקה החדשה אך החל ובשנת 2006 החלה הרשות להשקיע משאבים רבים בהערכות לשינויים המבניים החלים בשוק ההון ובהיערכות לביצוע הסמכויות החדשות שהופקדו בידה במסגרת רפורמה זו. לקראת סוף השנה, לדוגמה, החלה הרשות לתת היתרים למי שמבקשים להיות בעלי שליטה במנהל קרן נאמנות, וכן החלה בהיערכות לקראת הסדרה ופיקוח של תחום העיסוק החדש של משווק השקעות, תוך כדי הפרדת העיסוק בינו לבין יועץ השקעות.
להשלמת רפורמת בכר ובהמשך לאסטרטגית השתלבות שוק ההון בשוק הפיננסי הגלובאלי, הגישה הרשות שתי הצעות חוק שנועדו להקל על הצעה לציבור בישראל של קרנות נאמנות זרות ועל פעילות בישראל של מנהלי תיקים זרים. הרשות צופה שיישום רפורמות אלה יביא לחיזוק התחרות בתחומי הייעוץ וההפצה של ניירות ערך וקרנות נאמנות ולשיפור איכות ומחיר המוצרים והשירותים המוצעים לציבור המשקיעים.
בשנת 2005 ביצעה הרשות 5,680 יחידות בחינה של יחידים המבקשים לקבל רישיון יועץ השקעות או מנהל תיקים, וזאת בהשוואה ל- 3,629 יחידות בחינה בשנת 2004. החל משנת 2006, תידרש הרשות לבצע את תהליכי הבחינות ולהעניק פטורים על סמך לימודים אקדמיים גם לעוסקים בייעוץ פנסיוני - עיסוק חדש שהוסדר אף הוא במסגרת רפורמת בכר ויהיה נתון להסדרה ופיקוח של משרד האוצר וצפוי כי בשנה הקרובה, מעבר לגידול ביועצי השקעות ומנהלי תיקים יטופלו למעלה מ-2000 מועמדים חדשים מתחום הייעוץ הפנסיוני.
לצד רפורמה "בכר" יודגש תיקון מס' 8 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995. זהו התיקון המקיף ביותר שנעשה מאז חקיקתו של חוק זה והוא משקף את מכלול הניסיון שנצבר על פני השנים ביישומו. בתיקון נקבע לראשונה כי הפיקדונות המובנים המשווקים בידי הבנקים יחשבו ל"נכס פיננסי" לעניין חוק זה – ומכאן שמכירתם מחייבת מתן ייעוץ מקצועי בידי יועץ השקעות מוסמך.
גידול בתיקי החקירה
בשנת 2005 חל גידול במספר תיקי החקירה שנפתחו ובשיפור ההרתעה על דרך צמצום פרקי הזמן שבין התרחשות האירועים לבין תגובת הרשות וכן בייעול וקיצור זמן החקירה של הרשות. צעדים אלה ננקטו כחלק מראיה אסטרטגית של קביעת סדרי עדיפות, יעדי אכיפה והרתעה. עיקר הדגש ניתן השנה לאכיפה בתחומים כעסקות שבין התאגיד לבעל שליטה בו; פעילות תרמית בניירות ערך של תאגידים שאינם עומדים בכללי השימור של הבורסה; חשיפה ומניעת חדירה של גורמי פשע לשוק ההון; ומתן טובות הנאה בקשר עם הפצת יחידות בקרנות נאמנות.
בנוסף, וכחלק מן הראיה האסטרטגית, הוגבר שיתוף הפעולה בין הרשות לבין יתר גופי האכיפה, בעיקר משטרת ישראל ורשות המיסים בישראל. שיתוף הפעולה בין גורמי האכיפה הינו יעד מרכזי בביצוע מלאכת האכיפה, בעיקר בתחום המלחמה בפשיעה הכלכלית והרשות צופה כי בשנת 2006 תתחזק מגמת שיתוף הפעולה.