הפיכת יהודים לשעירים לעזאזל היא תופעה נפוצה הנמשכת זה למעלה מאלפים שנה. קרוב לוודאי שהביטוי המזיק ביותר שלה הוא טענתם של נוצרים רבים כי כל היהודים, בכל דור ודור, אחראים למותו של ישו, הנתפס כבנו של אלוהים. הטלת האשמה תודלקה בחלקה על-ידי השליח מתי (הבשורה על-פי מתי כ"ז:כה) ש
לדבריו, יהודים בני זמנו של ישו קיבלו עליהם את האחריות למותו באומרם: "דמו עלינו ועל בנינו".
משמעותה של האשמה כה קיצונית היא שבעיני נוצרים, יהודים היו התגלמות הרוע המוחלט: הם אשמים בביצוע הפשע הנתעב ביותר, דהיינו רצח האל. היהודים כהתגלמות הרוע המוחלט היא כשלעצמה הופכת למוטיב יסודי של אנטישמיות לאורך אלפי שנה. היא היוותה את התשתית לצורות מגוונות אחרות של הפיכת יהודים לקורבן חטאת, ובגירסאות העכשוויות - גם טופלת על ישראל קשת אינסופית של אשמות שווא. במהלך השנים האשמות שווא אלו גם הובילו לפוגרומים קשים, גירושים וצורות רבות של אפליית יהודים לרעה.
חלק גדול מן התשתית התיאורטית לניתוח התופעה של השעיר לעזאזל הניח לפני כמה עשורים הפילוסוף הצרפתי רֶנֶה ג'ירארד. לדבריו, "הקורבנות של אלימות בלתי מוצדקת או של אפליה מכונים שעירים לעזאזל, במיוחד כשהללו אינם נענשים על 'חטאם' של אחרים, כפי שטוענים מרבית המילונים, אלא על מתחים, סכסוכים וקשיים מסוגים שונים...הפיכת קורבנות לשעירים לעזאזל מאפשרת לרודפים להתחמק מבעיות שנראות סבוכות מאוד". הגדרה זו של ג'ירארד מכסה היבטים רבים של התופעה שבה הופכים את היהודים ואת ישראל לשעירים לעזאזל.
אותה גברת בשינוי אדרת
תופעה זו משתמשת במוטיבי-שנאה שהם למעשה מוטציות של מוטיבים ישנים מאותו סוג. הנה כמה דוגמאות לכך.
אחד המוטיבים הקלאסיים של תופעת השעיר לעזאזל הוא הטענה כי יהודים בכוונה מדביקים אחרים במחלות. בימי הביניים, כשרבים באירופה מתו מהמגיפה השחורה, הואשמו היהודים בגרימת המגיפה על-ידי הרעלת הבארות.
בדומה, בעשורים האחרונים מאשימה
התקשורת המצרית ישראלים בהרעלת פירות וירקות שהם מייצאים למצרים. ב-2007 פרצה בערב הסעודית בהלה בעקבות שמועה שישראל הבריחה למדינה, דרך "מסדרון תת-קרקעי סודי",
מלונים נגועים בווירוס האיידס. ממשלת סעודיה נאלצה לצאת בפומבי בהסבר כי וירוס האיידס אינו מועבר לבני אדם על-ידי פירות. ואילו בשיא הבהלה של שפעת העופות ב-2006, כתב היומון הרשמי של סוריה "אלת'אורה" כי ישראל פיתחה בכוונה את הווירוס במטרה להסב נזק לשכנותיה הערביות. זהו רק מבחר קטן של דוגמאות עכשוויות מתת-המוטיבים של הקרבת שעיר לעזאזל.
מוטיב אנטישמי פופולרי אחר של הקרבת שעיר לעזאזל הוא עלילת הדם. באירופה הנוצרית מקורה ההיסטורי הוא בנורוויץ' שבבריטניה. ב-1144 טפלו על הקהילה היהודית אשמת שווא שהיא הרגה ילד נוצרי בן 12 בשם וויליאם למטרות טקסיות. עלילות דם אנטישמיות כאלו נמשכו בחברות הנוצריות לאורך השנים, ומשם
התפשטו לעולם המוסלמי.
גירסה עכשווית של עלילת הדם היא האשמת שווא של ישראל בקצירת איברים. באוגוסט 2009 פרסם היומון השוודי הנפוץ ביותר
"אפטונבלדט" הסוציאל דמוקרטי מאמר מאת דונלד בוסטרום שכותרתו "בוזזים את אבריהם של בנינו".
בוסטרום טען כי יש שמועות שצה"ל הורג פלשתינים וקוצר את אבריהם להשתלות, בשיתוף פעולה עם הממסד הרפואי בישראל.
מאפיין חדש הקשור בתופעת השעיר לעזאזל הוא שמידע רב זמין ושופך אור על היקפה וחשיבותה. דוגמה מאירת עיניים לכך היא ההתקפות ה-11 בספטמבר הרצחניות על ארה"ב שביצעו מוסלמים סעודיים.
מוסלמים רבים ברחבי העולם אינם מייחסים התקפות אלו לבני דתם אלא לישראל. כך,
סקר שערכה ב-2009 אוניברסיטת מרילנד האמריקנית 8 שנים לאחר ביצוע ההתקפות מצא כי 31 אחוז מהירדנים, 19 אחוז מהפלשתינים, 17 אחוז מהמצרים ו-6 אחוזים מהאזרביג'אנים מאמינים כי ישראל אחראית למתקפות הללו.
סקר מ-2015 שערך העיתון הרשמי של הרשות הפלשתינית "אל-חיאת אלג'דידה" סמוך לאחר מתקפות הטרור בפריז על "שארלי הבדו" ועל המרכול "היפר כשר" הצביע על כך ש-84.4 אחוז מן הנשאלים הפלשתיניים האמינו כי "המתקפות מעוררות חשד שאולי ישראל עומדת מאחוריהם". רק 8.7 אחוזים מן הנשאלים האשימו במתקפות הללו את עליית האיסלאם היסודני באירופה.
מאז השפל הכלכלי הגדול, היוו היהודים השעיר לעזאזל של משברים כלכליים עולמיים. על יהודים בכלל וישראל בפרט נטען כי הם גרמו לשפל הכלכלי העולמי של 2008 ולמשבר האירו. סקר שערכה ב-2009 "הליגה נגד השמצה" ב-7 מדינות באירופה העלה כי 31 אחוז מהנשאלים מאמינים כי יהודים בשוק הכספים הם האחראים למשבר הכלכלי. ואילו על-פי סקר שערך ב-2009 ה"בוסטון ריוויו" בין נשאלים אמריקניים, 38.4 אחוז מן הנשאלים ייחסו ליהודים דרגה כלשהי של אחריות למיתון הכלכלי.
גם ישראל היא השעיר לעזאזל ומוצגת כגורם לכל אי-השקט במזרח התיכון. יש פוליטיקאים מערביים הטוענים בחוסר תום לב כי אם ישראל תפסיק לבנות בהתנחלויות ביהודה ושומרון, תיפסק האלימות במזה"ת, ולחלופין, מושמעת הטענה האבסורדית כי שלום בין ישראל והפלשתינים יביא קץ למסעות הרצח נגד מוסלמים ואחרים שמבצעים מוסלמים במזרח התיכון. גירסה אחרת היא טפילת האשמה על ישראל שפלשתינים מוסלמיים רודפים פלשתינים נוצריים.
הגיעה העת שמדינת ישראל תתחיל לחשוף בשיטתיות את האחראים לתופעה החוזרת ונשנית של הפיכת ישראל והיהודים לשעיר לעזאזאל ושל טפילה שיטתית של אשמות שווא עליהם. כשהדבר מתאפשר, על ישראל גם לציין מיהם המבצעים האמיתיים של הפשעים המיוחסים לה.