|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שישה בשישי

פישר, מלכה ומה הלאה

המשפט בפרשת רונאל פישר יצא לדרך השבוע. מבט על ההישג של מח"ש בהסדר עם מלכה, על הטקטיקה של פישר, על העבר של דוד ועל צורת הניהול של סובל
12/06/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת רונאל פישר   |   תגובות
לא בטוח שיהיה משפט [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]


ת"פ 28759-05-15, מדינת ישראל נ' ערן מלכה ואח' / פרוטוקול, 10.6.15
פרוטוקול משפט פישר, 10.6.15: הודאתו של ערן מלכה, דיון על חשיפת חומרי חקירה
ת"פ 28759-05-15, מדינת ישראל נ' ערן מלכה ואח' / כתב אישום מתוקן
כתב אישום מתוקן בפרשת רונאל פישר בעקבות הסדר הטיעון עם ערן מלכה

ערן מלכה
צעד של יאוש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הסדר הטיעון עם ערן מלכה הוא הישג מרשים מאוד של מח"ש. תמורת מחיקתו של סעיף שולי - מה זה עוד שיבוש הליכים אחרי שורה ארוכה של עבירות שוחד, מרמה, הלבנת הון, שיבושים ועוד - היא קיבלה ממנו עדויות שעשויות להפליל את ברונו שטיין, לסבך את אפרים ברכה ולקבור עמוק עוד יותר את רות דוד ויאיר ביטון. בקשתה הצפויה של המדינה לגזור עליו שבע-תשע שנות מאסר אינה מהווה הקלה; קשה לראות בית משפט שהיה גוזר על מלכה עונש חמור יותר, גם אם היה מנהל את משפטו עד תומו.

מבחינת מלכה, זהו צעד של יאוש. הראיות נגדו כנראה כל כך חזקות, עד שהאפשרות היחידה שנותרה לו לנסות ולחסוך שנה-שנתיים בכלא הייתה לחתום על ההסדר. גם עופר ברטל ודב גלעד כהן, הקוסמים שהשיגו לשולה זקן 11 חודשי מאסר, לא יכלו להועיל לו יותר מדי. ושלא יהיה לכם ספק: מלכה ראוי לעונש כבד במיוחד, עונש שיגרום לכך שלפחות במשך חמש שנים אף שוטר לא יעז אפילו להתחיל לחשוב על שוחד.

רונאל פישר
בינתיים הוא מקשה על המדינה

לא ברור איזו טקטיקת הגנה ינקטו פישר ועורכי דינו, רון שפירא ונטלי שטרול. לכאורה, הראיות נגד פישר מוחצות: גם עדי מדינה, גם גרסאות של אחרים, גם המון תכתובות ווטסאפ ממכשיר הסמארטפון שלו. בחקירתו שמר פישר על זכות השתיקה, מה שיקשה עליו עוד יותר לתת גירסה בפעם הראשונה בבית המשפט.

נכון לעכשיו, הסניגורים מקשים על המדינה בכל מיני בקשות וטרוניות: בנוגע לחילוט הזמני, בנוגע להבאתו לבית המשפט, בנוגע לצו החיסיון ועוד. זה בסדר נקודתית, אך ודאי אינו מהווה תחליף לקו הגנה של ממש. ייתכן שנכון לעכשיו מטרתם היא להרוויח זמן וגם להראות שאינם מתכוונים להיכנע בקלות. אבל בשורה התחתונה, הסיכוי היחיד של פישר – שוב: על פניו – הוא להגיע להסדר טיעון שיחסוך לו כמה שנות מאסר. ואולי הוא יסכים לספר את האמת על קשריו עם רות דוד ולהפוך גם הוא לעד מדינה, תמורת הקלה בעונש.

השאלה היא האם פישר רוצה/מסוגל להודות באשמה. כדאי לזכור, ששפירא אינו ליטיגטור ועיקר המוניטין שלו הוא כאקדמאי מוביל. באולם רווחה השבוע הערכה, שפישר שכר את שפירא משום שהוא רוצה לנהל בפועל את הגנתו ולעשות את זה עד הסוף.

רות דוד
במבט לאחור [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מה שמוביל אותנו לנאשמת מספר 3. השאלה האם רות דוד העניקה או לא העניקה טובות הנאה לרונאל פישר כאשר שימשה כפרקליטת מחוז תל אביב (פלילי), היא אחת החשובות ביותר בפרשה. זה לא רק מהסיבה המובנת – חומרת המעשים אם יתברר שאכן כך היה – אלא גם לנוכח האפשרות שהיו אז בפרקליטות כאלו שהעלימו עין ממעשיה והם ממשיכים לעבוד בה כיום.

בהקשר זה חשוב מאוד להדגיש: מה שרואים במבט לאחור, אינו מה שבהכרח ראו בזמן אמת. יכול להיות שהיום נגיע למסקנה, שלדוד ופישר היה קשר מושחת ארוך שנים, ושבשמונה שנותיה כפרקליטת המחוז, היא העניקה יחס מועדף ללקוחותיו ב – נגיד – עשרה מקרים. האם בזמן אמת יכול היה מישהו להבחין במעשים כאלו של בערך פעם בשנה? האם כאשר פרקליטת המחוז מקבלת עשרות ומאות החלטות, יכול מישהו לשים לב לדפוס פעולה הנוגע לסניגור מסוים? האם פרקליט בדרג נמוך יותר צריך לייחס לממונה עליו מניעים מושחתים כאשר אינה מקבלת את דעתו?

סביר להניח שהתשובות לשאלות הללו הן שליליות. אך כדי להיות בטוחים, חובה לחקור ולוודא שאין היום בפרקליטות פירות רקובים שנטעו בזמן כהונתה של דוד. וזה, כמובן, לצד הצורך למצות איתה עצמה את הדין, אם יתברר שיש ממש בחשדות הללו. טוב עשה יהודה וינשטיין כאשר הורה על חקירת משטרה מלאה ויש לבצע אותה בצורה מקיפה.

הסדרי טיעון
חיסכון בזמן [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

יש לי הרגשה, שמשפט מלכה-פישר-דוד לא ממש יתנהל. דומה שלפחות שלושת אלו יגיעו להסדרי טיעון. מלכה ודוד הודו במידה רבה במיוחס להם, וכפי שאמרנו – לא ברור איזו הגנה יכולה להיות לפישר. כך שמהצד שלהם, האינטרס בהסדר ברור: לחסוך חלק מהעונש (אם כי ייתכן שההחמרה הצפויה באישומים נגד דוד תקשה על הגשה להסדר איתה). אבל מדוע שהמדינה תסכים, אם יש לה ראיות כל כך טובות כפי שהיא טוענת?

ראשית, החיסכון בזמן יהיה משמעותי גם מבחינת מח"ש והפרקליטות. כמעט כל חוקרי המחלקה גויסו לחקירת פרשת פישר, ואם הם גם יצטרכו להעיד – היא שוב תשותק לימים ארוכים. ומבחינת הפרקליטות, ברור שעדיף לסיים את התיק תוך שתיים-שלוש ישיבות ולא תוך שנתיים-שלוש של הליך בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון.

שנית, ואולי זה העיקר: עדי מדינה הם חרב פיפיות. הם אומנם מעידים מתוך לב ביצת הפשע, אך אינם בדיוק נרקיסים שצמחו בה אלא חלק מן המדמנה. אם היו למדינה מספיק ראיות חיצוניות מוצקות, היא לא הייתה צריכה את ע"י, העוזרת לשעבר של פישר שהפכה לעדת מדינה, את הקבלן ששון חי ואת ההודעות של מלכה. מבחינת התביעה, מוטב שהנאשמים יודו וגם במחיר של עונש פחות חמור, שכן היא יכולה להיות בטוחה בהרשעה בלא להסתכן בחקירה נגדית צולבת של ע"י, חי ומלכה.

המשטרה
איזו תרבות ארגונית [צילום: AP]

אי-אפשר להתייחס לחלקו של ערן מלכה בפרשה כאל "מקרה קיצון" ו"תפוח רקוב" כפי שאוהבים לומר יוחנן דנינו ולהקת המעודדות שלו. וזה לא רק משום שלא עובר שבוע בלי פסק דין נגד איזשהו "מקרה קיצון" נוסף או נגד "תפוח רקוב" מספר-מי-יודע-כמה.

מה שחייב להדיר שינה מעינינו הוא ליקוי המאורות המוסרי המוחלט שהוביל את מלכה לפעול בצורה כל כך מושחתת, כל כך הרבה זמן – עד כדי בידוי ראיות ותפירת תיקים. התנהלות כזו אינה יכולה להיות מנותקת מתרבות ארגונית שמאפשרת אותה, ועליה אנו עומדים כאן שוב ושוב: המשטרה היא ארגון שבו אמירת האמת אינה נתפסת כעיקרון-על ואולי אפילו לא כעיקרון בעל חשיבות ממדרגה ראשונה. רק באווירה כזאת יכול קצין מוביל ביחידת עילית לקבל שוחד במשך שנים ולעשות בתיקים כאוות נפשו.

וזה מביא אותי לנקודה השנייה, שהיא כבר מחרידה באמת: מי לידנו יתקע, שמעשים כאלו – דהיינו יצירת חקירות יש מאין מסיבות מושחתות – לא יכולים להישנות? האם יש למשטרה מנגנוני בקרה שימנעו זאת? האם בכלל אפשר למנוע זאת? על זה מגיעות לנו תשובות מצמרת המשטרה, אלמלא היא הייתה עסוקה בפסטיבל זחוח של פרידה מן המפכ"ל הכושל ביותר בתולדותיה.

משה סובל
יעיל, בלי קיצורי דרך [צילום: פלאש 90]

השופט משה סובל אותת בדיון הקראת כתבי האישום, כי הוא מתכוון לנהל את המשפט ביעילות אבל בלי קיצורי דרך. הוא שם לב לכל פרט (כולל תוספת של סעיף בכתב האישום שמח"ש לא הפנתה לגביו את תשומת הלב) והקפיד על הנהלים, כפי שצריך לעשות בהליך פלילי. הוא גם נטל הפסקה של חצי שעה כדי לקרוא את כתב האישום המתוקן לפני שהרשיע את ערן מלכה לפי הודאתו. מצד שני, כאשר החל רון שפירא להעלות טענות מקדמיות, העיר לו סובל שלא זה המקום לכך ואמר לתובעות שהן אינן צריכות להגיב.

סובל יצטרך להיות גם בתפקיד המפשר בין הצדדים, שהתקוטטו לא מעט השבוע בשאלת מסירת חומרי החקירה לסניגורים. בדיון זה הוא נתן להם להוציא קיטור, אך די מהר חתך לכיוון מתן החלטה. דיוני ההוכחות צפויים להיות עוד יותר טעונים, ותפקידו זה של סובל יהיה עוד יותר משמעותי.

המוניטין של סובל הוא בעיקר של אדם חכם מאוד. במשפטו של אהוד אולמרט, כחבר בהרכבים שהובילו שני שופטים דומיננטיים (מוסיה ארד ויעקב צבן) הוא לא בלט באולם. כעת ההצגה כולה שלו.

תאריך:  12/06/2015   |   עודכן:  12/06/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי כרמל / Uri Carmel   אילון מכלוף / Eylon  Machluf   איתן פלג / Eitan Peleg   אלון חסן / Alon  Hassan   אסף גולן / Assaf Golan   אפרים ברכה   ברונו שטיין / Bruno Shtein   ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO    דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   הלבנת הון   זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen   חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich   יאיר ביטון / Yair Biton   יאיר  גולן / Yair Golan   יהודה וינשטיין   יוחנן דנינו   יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass   יורם ברק / Yoram Barak   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב צבן   יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger   ירון בארי / Yaron Be'eri   ליאורה נהון / Liora Nahon    ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar   מוסיה ארד   משה סובל / Moshe Sobel   משה סעדה / Moshe Saadda   נועם עוזיאל / Noam Uziel   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   נסים מרום / Nissim Marom   ע"י   עדי כרמלי / Adi Carmeli   עופר ברטל / Ofer Bartal   עפר נמרודי / Ofer Nimrodi   ערן מלכה / Eran  Malka   קובי כחלון / kobe kahlon   קרן אלטמן / Keren Altman   רון שפירא / Ron Shapira   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונן יצחק / Ronen Yitzhak   רועי בר / Roee Bar   רות דוד / Ruth David-Blum   רמי דואני / Rami Douani   שולה זקן / Shula Zaken   שי ברס / Shay Baras   ששון חי / Sasson Hay 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פישר, מלכה ומה הלאה
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלונד
12/06/15 10:14
2
מיכל מירושלים
12/06/15 10:19
 
מטרות הטיוח
12/06/15 12:44
3
לידיעת לוין
12/06/15 10:21
4
לוין ממזער
12/06/15 10:56
5
פסיכולוג
12/06/15 10:58
 
לא תמים
12/06/15 13:11
 
תכתובת
12/06/15 17:18
6
אליהו חיים
12/06/15 11:46
7
אליהו חיים
12/06/15 11:46
8
חרד
12/06/15 11:47
 
צבר
13/06/15 01:12
9
זינגלה
12/06/15 12:39
10
urixo
12/06/15 14:28
11
ללוין - מחדל שלך
12/06/15 14:39
12
מבשרת
12/06/15 14:56
13
אהרון שחר
12/06/15 16:28
14
יונית הרפי
12/06/15 18:19
15
דגדג
12/06/15 18:21
16
אביר איכות השלטון
12/06/15 21:46
17
שוקי משעול
12/06/15 23:42
18
חקירה יש מאין
13/06/15 02:58
19
א.ב
13/06/15 10:14
20
gregory
13/06/15 10:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רונאל פישר
היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הורה על חקירה משטרתית מלאה נגד עו"ד רות דוד, בחשד לביצוע עבירות פליליות בתקופה שכיהנה כפרקליטת מחוז תל אביב (פלילי). ההחלטה התקבלה לאחר כמה שבועות במהלכם בוצעה בדיקה משטרתית, בהתאם להנחיה של פרקליט המדינה, שי ניצן, שהורה על בדיקת החשדות שהועלו לגבי סדרה של פעולות בשנים 2010-2000 ובקשריה של רות דוד עם עו"ד רונאל פישר.
11/06/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
"בפעם הראשונה שערן קיבל לצערנו שלמונים זה לווה בכך שרונאל השקה אותו בחצי בקבוק וויסקי לשוכרה, בכך שהוא ביקש ממישהי לפתות אותו באופן מסוים מאוד יחד עם השכרות, ואלו השיטות". כך טען (יום ד', 10.6.15) סניגורו של ערן מלכה, עו"ד עופר ברטל, בדיון על בקשת המדינה לעצור את מלכה ואת רונאל פישר עד תום ההליכים נגדם. "ערן הוא לא היחיד שנפל בפח", הוסיף ברטל וציין כדוגמה נוספת את עו"ד רות דוד.
11/06/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ברגע שקראתי המשפט שצוטט בעיתונות, מתוך חקירתו של רפ"ק ערן מלכה במשטרה, לפיה הוא הרגיש חשוב מאוד, בנוכחותו של עו"ד רונאל פישר, שנתן לו הרגשה של "אחד מהחבר'ה" והתייחס אליו, כאל שווה בין שווים, במרוצת עשרות שיחות נפש שהיו למלכה עם עו"ד רונאל פישר, בענייני "העסקים" שלהם, כשבקבוק וויסקי מונח ליד משתתפי פגישות חברתיות אלה (שכללו אחרים, מלבד מלכה ופישר), הבנתי שלא מדובר במשפט טכני וכתב-אישום משותף שהוגש נגד שבעה נאשמים, אלא מדובר במשפט פלילי, שמייצג התנהגות פלילית ועבריינית, לכאורה, של מי שרואים עצמם, כעידית שבעידית של החברה הישראלית.
10/06/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
רב-פקד ערן מלכה הודה כצפוי (יום ד', 10.6.15) בכתב האישום המתוקן נגדו בפרשת רונאל פישר, הכולל שורה ארוכה של עבירות קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ואחרות. המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה במקביל לשופט משה סובל, כי ייתכנו תיקונים נוספים בכתב האישום, בהתאם להתפתחויות בחקירה.
10/06/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ניצב בדימוס ברונו שטיין הוא הקצין הבכיר שנחקר בחשד לקבלת שוחד מרונאל פישר. שמו הותר לפרסום (יום ד', 10.6.15), לאחר שחלפו 48 מאז עוכב לחקירה בידי מח"ש.
10/06/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il