|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קרובים של חיילים, שנלקחו בשבי על-ידי כוחות דאעש בהתכתשויות עם כוחות הביטחון בקרבת עיר הגבול ערסאל, מוחים מול משרדי הממשלה בבירות. 2 באוקטובר 2014 [צילום: AP/Bilal Hussein]

חולשתה הגוברת של לבנון

שבריריות פוליטית וקיטוב פנימי הם שילוב קטלני, במיוחד במדינה שזקוקה לעמידה איתנה מול השפעה גוברת של מלחמת האזרחים בסוריה, ולנוכח משבר ביטחוני מתמשך וקשיים כלכליים, חברתיים ופוליטיים הכרוכים בקליטתם של 1.2 עד 1.5 מיליון סורים שנמלטו עד כה ללבנון
14/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  האו"ם ומערכות הנשק האוטונומיות
  שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות
  ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה
  אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?
  חמאס מתמרן בזירה מורכבת

הנשיא הלבנוני האחרון, מישל סלימאן, עזב את המשכן הנשיאותי בארמון בעַבּדה לפני יותר משנה, ב-24 במאי 2014. מאז ניסה הפרלמנט הלבנוני יותר מעשרים פעם לבחור את יורשו, אך עד כה ללא הצלחה. תחילה כשל הפרלמנט בהשגת רוב של שני שלישים הדרוש לבחירת מועמד מתוך הקהילה הנוצרית. בסבבי ההצבעה הבאים שנערכו, כדי למלא משרת מפתח סמלית ופוליטית זו, לא הושגה המכסה הנדרשת של נוכחות שני שלישים מחברי הפרלמנט, כדי לתת תוקף לבחירות. הוואקום הנשיאותי הוא סימפטום למבוי סתום פוליטי רחב יותר, שמנע משתי הקואליציות הפוליטיות המרכזיות - 'ה-8 במרס' ו'ה-14 במרס' - להסכים על מועמד שיהיה מקובל על שתיהן, הן משיקולים צרים והן בשל חוסר אמון הדדי מושרש.

מובן שקיטוב פנימי עמוק אינו דינמיקה חדשה בלבנון. כדאי לזכור שמישל סלימאן עצמו נבחר כמועמד מוסכם רק באמצעות 'הסכם דוחה' שהושג בתיווך קטר במאי 2008, ולא מעט בזכות תיווך סעודי-סורי מאחורי הקלעים. ההסכם הביא לקיצם של 18 חודשי שיתוק פוליטי, וגישר באופן זמני על הפער העדתי-פוליטי בין מחנות 'ה-8 במרס' ו'ה-14 במרס'. מאוחר יותר נדרשה לראש הממשלה הנוכחי, תמאם סלאם, אשר מונה לתפקיד במרס 2013, כמעט שנה, כדי לגבש נוסחה לממשלת אחדות לאומית שתהיה מקובלת על כל הגורמים הפוליטיים המרכזיים.

המשבר המתמשך בממסד הפוליטי הלבנוני מנע מהמדינה להעביר רפורמות פוליטיות וכלכליות חשובות, לרבות שינוי שיטת הבחירות הארצית, והביא את חברי הפרלמנט להאריך את המנדט שלהם ולדחות את הבחירות לפרלמנט - בפעם השנייה מאז בחירתם ביוני 2009 - לפחות עד 2017.

ברקע מעגל אכזרי זה של קיטוב פנימי וחולשה מדינתית נמצאת, כמובן, מלחמת האזרחים בסוריה. מאז שפרצה ב-2011, היא העמיקה את הקרע בין קואליציית 'ה-8 במרס' לקואליציית 'ה-14 במרס'. דינמיקה זו ניזונה גם ממעורבותו הגוברת של חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה. בשבועות האחרונים, בעוד לבנון מונה 365 ימים ללא נשיא, החמירו המתחים הפנימיים עוד יותר.

ככל שמלחמת האזרחים המדממת בסוריה התרחבה, כך שקע חיזבאללה עמוק בסכסוך, ובסופו של דבר הפך למכפיל כוח מכריע עבור משטר אסד, ולגורם מפתח באסטרטגיית הלחימה שלו. בתוך לבנון, מעורבות פעילה זו הובילה למתקפות חריפות נגד הארגון הלבנוני-שיעי מצד מחנה 'ה-14 במרס', בהובלת 'תיאר אל מוסתקבל' (תנועת העתיד) של סעד חרירי. הקרבות של חיזבאללה בסוריה תרמו גם הם לחשיפת המפלגה וחבריה למתקפות מצד ארגונים סלפים ג'יהאדיסטיים, המשתייכים ישירות או בעקיפין לארגוני ג'יהאד בסוריה.

'איום התכפיר' העסיק את חיזבאללה בשנה האחרונה. הארגון השקיע בשיפור ביטחונו הפנימי ובביטחון הקהילה שלו, תוך הגברת שיתוף הפעולה עם כוחות צבא לבנון והפעלת לובי פוליטי, במטרה להפוך את עליית כוחות הג'יהאד הסלפי בלבנון לבעיית ביטחון לאומי ממדרגה ראשונה. הדיון על ההשפעה של גורמים ג'יהאדיסטיים בלבנון בלט בעיקר בעקבות המתקפה הדרמטית שהתחוללה באוגוסט 2014 בעיירת הגבול הלבנונית ערסאל. לוחמי אל-נוסרה ודאעש תקפו ישירות את חיילי צבא לבנון, בתגובה לכך שצבא לבנון עצר את מפקד אל-נוסרה בלבנון. הם חטפו 37 מאנשי כוחות הביטחון הלבנוני, 25 מתוכם מוחזקים עדיין בשבי.

בעקבות התנגשות ראוותנית זו הגביר צבא לבנון את נוכחותו בשטח תוך שיתוף פעולה טקטי עם חיזבאללה, במטרה להשיב את שליטתו באזור. במהלך השנה האחרונה אירעו כמה התנגשויות גלויות בין תומכים ואוהדים של אל-נוסרה ושל דאעש מצד אחד, לבין אנשי חיזבאללה וצבא לבנון מנגד. אולם למרות ההתמקדות הגוברת בהתמודדות עם אתגר ה'תכפיר', אזורי ההרים לאורך גבול לבנון-סוריה המשיכו לשמש מקום להתבצרות חמושים קיצונים, ושטחי הבור סביב ערסאל - אשר קל להסתנן דרכם - הפכו לבסיס מבצעי עבור כ-3,000 עד 4,000 לוחמי ג'יהאד, שרובם משתייכים לדאעש ולאל-נוסרה.

סוגיית ההתמודדות עם ארגוני 'תכפיר' מסוג זה נעשתה בעייתית ומעוררת מחלוקת בשבועות האחרונים, בעקבות מתקפת הנגד הרחבה שקיים חיזבאללה בתיאום עם צבא סוריה, במטרה להשמיד את השרידים האחרונים של מתנגדי המשטר באזור האסטרטגי של קלמון, תוך התמקדות באזור הגבול ההררי בין לבנון לסוריה. המבצעים תוארו על-ידי חיזבאללה הן כמוצלחים ביותר והן כחיוניים, לא רק לארגון ולתומכיו אלא גם כדי "להגן על לבנון" מפני 'הכופרים'. אולם עם שוך הקרבות בצדו הסורי של הגבול עבר חיזבאללה להתמקד בשטחי הבור סביב ערסאל, והעביר בכך את שדה הקרב ללבנון.

התפיסה האסטרטגית של חיזבאללה ביחס לפעולותיו והרלוונטיות שלהן ללבנון נגד 'איום התכפיר' הוסברה בפירוט על-ידי מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, במהלך סדרה של נאומים שנשא במאי 2015. בפנייתו הפומבית הדגיש מנהיג חיזבאללה, כי סילוק נוכחות גורמי 'תכפיר' באזור הגבול, הוא בראש ובראשונה אינטרס לבנוני. נסראללה המשיך וקבע שמטרה זו חיונית לארגון, והיא גם "נכונה" עבור "העם הלבנוני". נסראללה הצהיר בגלוי שגם אם הממשלה תפגין נכונות לסבול את הכיבוש התכפירי של חלקים בלבנון (התייחסות לערסאל ולסביבתה), הרי העם הלבנוני ימשיך לפעול כדי לשים קץ למצב זה.

אין צורך לומר שהצהרות אלה רק הוסיפו שמן למדורת המתח העדתי. פוליטיקאים בולטים במחנה 'ה-14 במרס' מתחו ביקורת חריפה על הצהרות חיזבאללה, והאשימו את הארגון השיעי-לבנוני הן בזלזול בממשלת לבנון באמצעות האיום לקחת את העניינים לידיו, והן בדחיפת הצבא לקרב מסוכן נגד דאעש ואל-נוסרה בגבול לבנון-סוריה.

עמדתו התקיפה של חיזבאללה לגבי ערסאל מצטרפת להתנגשויות האחרונות בין 'תנועת העתיד' לחיזבאללה עקב המחלוקת לגבי העימות בתימן, ולהצהרתו של שר הפנים - איש 'תנועת העתיד' נוהאד משנוק - בדבר נכונותו לסייע לערב-הסעודית לרדוף את שני בכירי חיזבאללה המבוקשים בממלכה, והיא מרחיקה עוד יותר את הסיכוי לדיאלוג אפשרי בין הארגון למפלגה. יתרה מכך, המבצעים הצבאיים הנרחבים שחיזבאללה מנהל לאחרונה בערסאל ובסביבותיה - אזור עם רוב סוני ברובו - מגבירים עוד את המתחים במדינה, במיוחד שעל-פי הנתונים הרשמיים הפך מחוז ערסאל למקום משכנם של 40,000 פליטים סורים (הריכוז הגדול ביותר בכל אזור הבקאע).

הצבא הלבנוני מצדו הגביר בשבועות האחרונים את פגיעותיו באנשי ג'יהאד בערסאל ובסביבותיה, בעודו מצהיר, כי הוא מוכן לעימות כולל מול איום הג'יהאד. ללא קשר לכך הציתו הצהרות חיזבאללה ויכוח לאומי סוער בעניין הצעדים הבאים שעל הצבא לנקוט. הוויכוח העצים את המתח בין קואליציות 'ה-14 במרס' ו'ה-8 במרס', וערער עוד יותר את יציבות הממשלה ושאר מוסדות המדינה השבריריים בלבנון.

שבריריות פוליטית וקיטוב פנימי הם שילוב קטלני, במיוחד במדינה שזקוקה לעמידה איתנה מול השפעה גוברת של מלחמת האזרחים בסוריה, ולנוכח משבר ביטחוני מתמשך וקשיים כלכליים, חברתיים ופוליטיים הכרוכים בקליטתם של 1.2 עד 1.5 מיליון סורים שנמלטו עד כה ללבנון. בעיקר נראה כי הוואקום הנשיאותי שנמשך כבר שנה שלמה והשיתוק הפוליטי המתמשך מעמידים בספק את כלל השיטה הפוליטית במדינה, שכוננה לאחר מלחמת האזרחים בלבנון ומתבססת על שיתוף-כוח עדתי. חוקרים אחדים מנסים להעריך כיצד תיראה סוריה בעידן שלאחר אסד, אולם ראוי גם להקדיש מחשבה לדמותה של לבנון בעידן שלאחר הסכם טאא'יף.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 708 (11.6.15)
ד"ר בנדטה ברטי הצטרפה למכון למחקרי ביטחון לאומי במסגרת תוכנית ניובאוואר לתלמידי מחקר. כיום היא חוקרת מן המניין במכון ומתמחה בטרור ואלימות פוליטית במזרח התיכון, ארגונים איסלאמיים קיצוניים ופוליטיקה פלשתינית ולבנונית.
תאריך:  14/06/2015   |   עודכן:  14/06/2015
בנדטה ברטי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חולשתה הגוברת של לבנון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
14/06/15 21:56
2
אהרון שחר
15/06/15 09:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
שדרוג התיאום הביטחוני בין ישראל לסעודיה שופך אור על תרומת ישראל לביטחונה הלאומי של סעודיה, העולה בחשיבותה ככל שפוחת כוח ההרתעה של ארה"ב מול איומים מיידיים, מוחשיים וקטלניים מבית היוצר האירני.
14/06/2015  |  יורם אטינגר  |   כתבות
כשלונן של התנועות הפוליטיות כגון הבעת' שצמחה בסוריה, הנאצריזם במצרים, הלאומיות הערבית וגם הקומוניזם, משך את ההמונים במדינות ערב לאיסלאם ולאיסלאמיזם
12/06/2015  |  מנשה שאול  |   כתבות
אחת התוצאות של תופעת "האביב הערבי" הייתה התחזקותה של תנועת "האחים המוסלמים" במזרח התיכון, תנועה שממנה צמח האיסלאם הג'יהאדיסטי הקיצוני בשתי שלוחותיו, אל-קאעדה וארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).
11/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
במשך עשרות שנים התרגלו שליטיה ונתיניה של הממלכה הסעודית לחיים במסגרת מוסכמות פנימיות, אזוריות ובינלאומיות ברורות. המלך, יורשו ובכירי הממשל באו תמיד מקרב בניו של מייסד הממלכה, עבד אל-עזיז ("אבן סעוד"), ותמיד הגיעה משפחת המלוכה להסכמות בחדרי חדרים בדבר המינויים הבכירים. כלכלת המדינה הייתה יציבה ומשגשגת, דבר שהבטיח יציבות כלכלית וחברתית. גם אם נשמעו לעיתים רמיזות מבחוץ בדבר היום שבו יאזל הנפט, היו רוב אזרחי הממלכה ומנהיגיה פוטרים אותן בגיחוך ואומרים כי יום זה אכן יגיע, אולם רק בעוד מאה או אולי מאתיים שנה. האזרחים נהנו מרמת ביטחון-פנים גבוהה, וגם גלי הפיגועים שביצע ארגון אל-קאעידה בעשור הקודם נבלמו ביעילות ובנחישות על-ידי מנגנוני הביטחון. האיומים החיצוניים על הממלכה אומנם הטרידו את ראשיה, אולם הם ידעו שברגע האמת תיחלץ ארה"ב לעזרתם, כפי שקרה במלחמת המפרץ ב-1991.
10/06/2015  |  נחום שילה  |   כתבות
תנועת חמאס מנסה, מזה זמן רב, להתפייס עם משטרו של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי אשר רואה בה חלק בלתי נפרד מתנועת "האחים המוסלמים" שאותה הוא הוציא מחוץ לחוק בארצו.
10/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
האו"ם ומערכות הנשק האוטונומיות  /  לירן ענתבי
שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות  /  קובי מיכאל
ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il