|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חוקת תשע"ה

חוקים חקוקים בטבע העולם

עד כאן אלה דברים של יהודי מאמין הלוואי עלינו מנהיגים עם אמונה כזאת והנה טענת המחץ שמתאימה אפילו למנהיגים שלנו
28/06/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
כתוב בתורה [צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע יש כמה וכמה עניינים שאפשר וצריך לדבר עליהם, אבל קודם נדבר על שמה של הפרשה. הנה הפתיחה של הפרשה (במדבר יט): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. [ב] זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה ה' לֵאמֹר... מכאן שמה של הפרשה, פרשת חֻקַּת, ולפיכך כל העניינים הכתובים בה נכללים תחת השם הזה. הפרשה פותחת ב-זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה והנושא הראשון הוא דיני פרה אדומה. וכמו שאומר רש"י, הפשט הוא שהדינים האלה לא ניתנו להבנת השכל האנושי: לפי שהשטן ואומות העולם מונין (אונאת דברים, מקנטרים) את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה?! לפיכך כתב בה "חקה" גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה. בהשקפה ראשונה מדובר בדיני פרה אדומה, שכאמור השכל האנושי אינו עשוי למצוא להם הסבר. אבל הרי לא כתוב זֹאת חֻקַּת הפרה אלא זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, מה הכוונה, שהעיקרון השולט בדיני פרה אדומה שולט בדינים של כל התורה?

התורה מקיימת את העולם

מסתבר שזה בדיוק המסר. אומנם את רוב מצוות התורה אנחנו עשויים להבין היטב בשכל ועם רובן אנחנו עשויים אפילו להסכים, אבל המסר של פרשת השבוע הוא חד-משמעי: הבסיס לקיום המצוות הוא העובדה ש-זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה. והתורה במהותה היא מעל ומעבר לשכל האנושי, שכן היא חכמתו של בורא העולם בכבודו ובעצמו. והעובדה שיש דברים שאנחנו מצליחים להבין בתורה זה מפני שכך רוצה בורא עולם, שגם השכל האנושי יבין. והבורא גם רוצה שיהיה הנברא שותף כביכול לו עצמו, לבורא יתברך בניהול העולם (ובקיומו). וחלקו של הנברא מתקיים על-ידי שהוא לומד תורה ומקיים מצוות. או בלשון הזוהר הקדוש: כל מאן דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה, כביכול הוא מקיים כל עלמא, קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא, בר נש מסתכל בה באורייתא ומקיים עלמא, אשתכח דעובדא וקיומא דכל עלמא אורייתא איהי.

לחיות עם פרשת השבוע

ומכיוון שהתורה היא המנהלת את העולם, גם כל העניינים והאירועים שמתרחשים בו מתאימים במדויק לאמור בתורה, רק שצריכים להתאמץ כדי לגלות את ההתאמה הזאת. וכמו שאמרנו פעמים רבות על יסוד תורת החסידות, צריכים לחיות עם הזמן, עם הפרשה שקוראים באותו שבוע. להתבונן בה, להבין מתוכה את התנהלות העולם - בסביבה המיידית שלנו וגם בסביבה הרחוקה מאתנו - בכל זמן נתון, וללמוד ממנה הוראות כיצד להתייחס לאירועים השונים. נתבונן, אם כן, בכמה אירועים המסופרים בפרשת השבוע וננסה ללמוד מהם לימינו. והאירוע הראשון (פרק כ): [א] וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן, בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַיֵּשֶׁב הָעָם, בְּקָדֵשׁ; וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם, וַתִּקָּבֵר שָׁם. [ב] וְלֹא-הָיָה מַיִם, לָעֵדָה; וַיִּקָּהֲלוּ, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן. שני אירועים בשני פסוקים רצופים, מות מרים ומחסור חמור במים.

מיתתם של צדיקים מכפרת

האירוע הראשון מסופר מיד לאחר סיום דיני פרה אדומה. רש"י מצטט מחז"ל: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה? לומר לך, מה קרבנות מכפרין אף מיתת צדיקים מכפרת. והרי לא פעם אנחנו תוהים על פלוני או אלמוני שהיו כל כך טובים, ומדוע נפטרו בטרם עת לכאורה? הנה לנו התשובה, במיתתם כיפרו על הכלל. אבל מיד אחר מות מרים, וְלֹא-הָיָה מַיִם לָעֵדָה... אומר רש"י: מכאן שכל ארבעים שנה היה להם הבאר בזכות מרים. ועם מות מרים נעלמה פתאום הבאר. וכל כך התרגלו לנס הזה, שבמדבר יש להם מים זמינים בלי שיצטרכו לטרוח או לשלם עליהם, שלא שאלו את עצמם בזכות מה או בזכות מי יש להם. מסתבר שזהו הטבע האנושי, מתרגלים אפילו לנס גלוי ותוך זמן קצר מתייחסים אליו כאל משהו טבעי. על כל פנים כעת הם צמאים ודורשים ממשה פתרון מיידי.

אחרי מות קדושים

בהמשך כתוב הסיפור המפורסם איך שמשה הכה בסלע (במקום לדבר אליו) והוציא ממנו מים שהספיקו לכולם, עם כל מה שהשתלשל מהעובדה שהכה בסלע במקום לדבר אליו. מה שמלמד אותנו שאפילו למנהיג מושלם כמשה אסור לחרוג כהוא זה מן ההוראות שהקב"ה נותן. ומכיוון שהדברים אירעו בשנת הארבעים, השנה האחרונה לנדודים במדבר, רצף האירועים הוא תכוף: [כג] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, בְּהֹר הָהָר, עַל-גְּבוּל אֶרֶץ-אֱדוֹם, לֵאמֹר. [כד] יֵאָסֵף אַהֲרֹן, אֶל-עַמָּיו, כִּי לֹא יָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל--עַל אֲשֶׁר-מְרִיתֶם אֶת-פִּי, לְמֵי מְרִיבָה. [כז] וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה'; וַיַּעֲלוּ אֶל-הֹר הָהָר, לְעֵינֵי כָּל-הָעֵדָה. [כט] וַיִּרְאוּ, כָּל-הָעֵדָה, כִּי גָוַע, אַהֲרֹן; וַיִּבְכּוּ אֶת-אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם, כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל. אהרון היה אוהב שלום בתוך עם ישראל ובהשכנת שלום הוא עסק יום יום. לכן כולם הרגישו בחסרונו ובכו.

כשלגוי יש הזדמנות

עד כאן דיברנו בדברים הנוגעים בתוך המסגרת הפנימית של עם ישראל, כאשר התכלית היא להביא אותנו להתבונן במה שקורה לנו ובסובב אותנו דרך המשקפים של התורה. אבל יש גם אצל שכנינו אירועים הנוגעים לנו ולפעמים נוגעים מאד. גם באלה צריך להתבונן מזווית הראיה של התורה. כי התורה מנהלת את העולם כולו, לא רק אותנו. אם כי הכל הוא בהתייחס אלינו, כלומר לטובתנו, אבל מה שקורה אצלם גם הוא בהתאם לאמור בתורה. הנה למשל הסיפור הראשון (פרק כא): [א] וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ-עֲרָד, יֹשֵׁב הַנֶּגֶב, כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל, דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים; וַיִּלָּחֶם, בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ, שֶׁבִי. מה הוא שמע? רש"י מצטט מחז"ל: שמע שמת אהרון ונסתלקו ענני כבוד. יותר משלושים ותשע שנים הקיפו ענני הכבוד את בני ישראל ואיש לא יכול היה להתקרב אליהם של ברצונם. והנה נסתלקו ענני הכבוד.

הגוי מחפש פרצות

גם כאן, בני ישראל לא טרחו לבדוק בזכות מי יש להם ענני כבוד המגנים עליהם מכל רע. יותר מזה, הם התרגלו כל כך למציאות הזאת, לנוכחות של ענני הכבוד ביום ושל עמוד האש בלילה, עד שנוכחותם לא הפריעה להם בכל עת שעלתה בלבם איזו טרוניה אודות מחסור מדומה בבשר וכדומה. כעת התברר לכולם כי לענני הכבוד הם זכו מכוחו של אהרון. והגוי, ברגע שזיהה הזדמנות לפגוע בבני ישראל, הוא לא היה צריך שום סיבה ולא חיפש שום תירוץ, הוא יצא למלחמה. לתשומת לבם של המתאמצים לרצות את הגויים. כאן, בני ישראל התפללו, הקב"ה עזר והם ניצחו. אבל יש מקרים שבהם אנחנו לא יודעים שמישהו זומם נגדנו משהו ומקרה כזה רמוז בפרשה שלנו: [יז] אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל, אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת: עֲלִי בְאֵר, עֱנוּ-לָהּ. הם עברו בנחל צר מאד, בקניון, ופתאום ראו אברים אנושיים נסחפים במים. הבינו שהקב"ה חיסל את מי שארבו להם על המורדות התלולים ושרו לכבודו.

לא כדאי לפגוע ביהודי

בפרשה מסופר על עוד כמה עימותים עם גויים. אנחנו נתבונן באחד נוסף. היה זה לאחר שכבשו את אזור ארנון מיד חשבון מלך האמורי: [לג] וַיִּפְנוּ, וַיַּעֲלוּ, דֶּרֶךְ, הַבָּשָׁן; וַיֵּצֵא עוֹג מֶלֶךְ-הַבָּשָׁן לִקְרָאתָם הוּא וְכָל-עַמּוֹ, לַמִּלְחָמָה--אֶדְרֶעִי. עד כאן זה די צפוי; עוג חשב שבני ישראל מסכנים אותו ויצא למלחמה. אבל כאן קורה משהו שלא פגשנו קודם: [לד] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, אַל-תִּירָא אֹתוֹ--כִּי בְיָדְךָ נָתַתִּי אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-עַמּוֹ, וְאֶת-אַרְצוֹ; וְעָשִׂיתָ לּוֹ--כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ לְסִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן. אם ה' טורח להרגיע את משה, אַל-תִּירָא אֹתוֹ, זה אומר שמשה אכן פחד ממנו. מדוע? הרי עד כאן לא מצאנו שום רמז לפחד אצל משה. אלא שלעוג היו זכויות היסטוריות ומהן חשש משה; שמא יגברו זכויותיו ובני ישראל ייפגעו חלילה. אבל: [לה] וַיַּכּוּ אֹתוֹ וְאֶת-בָּנָיו וְאֶת-כָּל-עַמּוֹ, עַד-בִּלְתִּי הִשְׁאִיר-לוֹ שָׂרִיד; וַיִּירְשׁוּ, אֶת-אַרְצוֹ.

המצאת היסטוריה

ובאמת, איך זה שלא עמדו לו זכויותיו? אלא שהוא יצא למלחמה ורצה לפגוע בבני ישראל מיוזמתו, בלא שום התגרות מצד בני ישראל. בכך הוא איבד את כל הזכויות שעוד היו לו. וכמובן, גם זה לקח חשוב מאוד לכל הדורות: מי שפוגע, או אפילו רק מנסה לפגוע בבני ישראל, פותח חשבון עם הקב"ה. וכאן מן הראוי לציין כי בהפטרה מוזכרים בפירוט רב האירועים המסופרים בסוף הפרשה (שופטים יא): [ד] וַיְהִי, מִיָּמִים; וַיִּלָּחֲמוּ בְנֵי-עַמּוֹן, עִם-יִשְׂרָאֵל. זו הייתה תקופת השופטים, מנהיגים שקמו כדי לפתור בעיה שהתעוררה. למנהיג המזדמן קראו יפתח והוא מנסה להימנע ממלחמה: [יב] וַיִּשְׁלַח יִפְתָּח מַלְאָכִים, אֶל-מֶלֶךְ בְּנֵי-עַמּוֹן לֵאמֹר: מַה-לִּי וָלָךְ, כִּי-בָאתָ אֵלַי לְהִלָּחֵם בְּאַרְצִי. [יג] וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ בְּנֵי-עַמּוֹן אֶל-מַלְאֲכֵי יִפְתָּח, כִּי-לָקַח יִשְׂרָאֵל אֶת-אַרְצִי בַּעֲלוֹתוֹ מִמִּצְרַיִם, מֵאַרְנוֹן וְעַד-הַיַּבֹּק, וְעַד-הַיַּרְדֵּן; וְעַתָּה, הָשִׁיבָה אֶתְהֶן בְּשָׁלוֹם.

האמת ההיסטורית

הטענות של מלך בני עמון מתבססות לכאורה על המסופר בפרשה שלנו, אבל בפרשנות חופשית מדי. יפתח השיב לו שבני ישראל לא נלחמו כלל בעמון ומואב, רק בסיחון שכבש קודם חלקים מעמון וכך הגיעו חלקים אלו לידי ישראל: [כג] וְעַתָּה ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, הוֹרִישׁ אֶת-הָאֱמֹרִי, מִפְּנֵי, עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל; וְאַתָּה, תִּירָשֶׁנּוּ (???). [כד] הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יוֹרִישְׁךָ, כְּמוֹשׁ אֱלֹהֶיךָ--אוֹתוֹ תִירָשׁ; וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' אֱלֹקֵינוּ, מִפָּנֵינוּ--אוֹתוֹ נִירָשׁ. עד כאן אלה דברים של יהודי מאמין. הלואי עלינו מנהיגים עם אמונה כזאת. והנה טענת המחץ שמתאימה אפילו למנהיגים שלנו: [כו] בְּשֶׁבֶת יִשְׂרָאֵל בְּחֶשְׁבּוֹן וּבִבְנוֹתֶיהָ וּבְעַרְעוֹר וּבִבְנוֹתֶיהָ, וּבְכָל-הֶעָרִים אֲשֶׁר עַל-יְדֵי אַרְנוֹן, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, שָׁנָה--וּמַדּוּעַ לֹא-הִצַּלְתֶּם, בָּעֵת הַהִיא (???). יפתח חשב אך ורק על האינטרסים של ישראל; לא עניינו אותו האינטרסים של מלך עמון, וכך הוא ניצח.

תאריך:  28/06/2015   |   עודכן:  28/06/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוקים חקוקים בטבע העולם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
28/06/15 21:55
 
נסים ישעיהו
28/06/15 23:13
 
אהרון שחר
29/06/15 13:36
2
יוסי פלס
29/06/15 23:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמה ימים דווח בתקשורת על מגעים חשאיים המתנהלים בין ישראל לבין טורקיה לקראת חידוש היחסים הדיפלומטיים לאחר ניתוקם בעקבות המשט הקודם במאי 2010 אשר יצא מטורקיה. מי שבוחן את ההתנהלות של ישראל באותו האירוע, אינו יכול שלא לקבוע שהייתה זו טעות איומה שעבורה ישראל שילמה מחיר כבד. מעבר לניתוק היחסים בין ישראל לבין טורקיה, יחסים שיש בהם היבטים אסטרטגיים משמעותיים, ישראל עדיין מתמודדת עם בעיות קשות דוגמת איומים על תביעות בבית הדין בהאג, גינויים קשים בפורומים בינלאומיים וכד'. כל זאת עבור מה? עבור ניסיון מוצלח של מארגני המשט ההוא להשפיל את ישראל בזירה הבינלאומית, להראות לעולם עד כמה חיילי צה"ל הם ברוטליים, ולהפיק מכך תועלת הסברתית רבתי. לצערנו הרב, הם הצליחו. תוצאות המשט ההוא ב-2010 חייבות לעמוד לנגד קברניטי המדינה כיום לקראת המשט החדש שיצא מיוון. הרוגים על ספינות המשט הנוכחי, בדומה לתשעת ההרוגים במשט מרמרה, התעמתות קשה עם חיילים ופצועים, שוב יעמידו את ישראל במצב קשה מאוד. אין צורך בכך.
28/06/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מרוב התלהבות מהעיסוק בדקויות: כן פשעי מלחמה, לא פשעי מלחמה, שכחנו שמעל כולנו מרחפים כאורים ותומים ערכי צאן ברזל. ערכים שאיש לא בחר באופן דמוקרטי! ואיש לא יכול לשנותם בעזרת הדמוקרטיה! משום שחובבי הדמוקרטיה מסרבים לאפשר לדמוקרטיה לשנותם בתירוץ מציאה: "עריצות הרוב".
28/06/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
לא מזמן התמלאו העיתונים והכתבות בטלוויזיה בסיפורי מעשה כיצד הפירות והירקות האורגניים אינם כאלה תמיד וזאת בגלל שלל סיבות כגון ריסוסים המגיעים ממרחק (רחף)דשון באמצעים מלאכותיים ועוד.
28/06/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בדף הפייסבוק שלו פנה יאיר לפיד בשאלה לבאסט גאטס אחד מנציגי עוכרי ישראל לכנסת ישראל: "המשט שיצא הלילה מיוון לכיוון עזה אינו משט הומניטרי. אין שום דבר הומניטרי בתמיכה בארגון טרור רצחני. יסביר באסל גטאס איך זה שאחרי ההינתקות במקום לבנות בתי ספר ובתי חולים בגוש-קטיף, בנו בחמאס מנהרות טרור והחלו לירות רקטות על אזרחים תמימים".
28/06/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
מזה שבוע הסגמנט הרוסי של האינטרנט הישראלי מבעבע ורותח כמו סיר מרק ענק. מאות דיונים, ריבים, הכפשות, ויכוחים לוהטים - כל זה סביב מסמך שפורסם בשישי שעבר בו-זמנית במספר אתרים ברוסית, יחד עם השקת אתר צנוע שנקרא "תורת ישראל הרוסית". ועל מה כל הבלאגן, שכמוהו באמת שלא היה הרבה זמן ברשת?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il