|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
פליטים מהעיר תל אביאד שבמחוז סנליאורפה לאחר שחצו את הגבול לטורקיה במנוסתם מהמערכה המתפתחת בין האיסלאמיסטים לכוחות הכורדים ולוחמי האופוזיציה הסורית, 13 ביוני 2015 [צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

סוריה: התרחישים השליליים והבחירה הישראלית

המענה היחיד לשלושת התרחישים הוא חיזוק והרחבת מנופי ההשפעה הישראלים בדרום סוריה וברמת הגולן. לשם כך, מומלץ לתכנן אסטרטגיה משותפת עם ירדן, בגיבוי אמריקני, לכינון אזור השפעה משותף בדרום סוריה. במסגרת זאת, יש לחתור לתיאום עם שחקנים "חיוביים", כמו כוחות 'צבא סוריה החופשית', קהילות מקומיות וקבוצות מיעוטים, כגון הדרוזים
30/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  המבוי הסתום של החזרת סנקציות
  התאיידות האופציה הצבאית האמריקנית
  מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי
  עזה תחילה (שוב)?
  תקוות גדולות מול החששות שנותרו

מאזן הכוחות הנוכחי בסוריה מושפע מהשסע התלת-קוטבי במזרח התיכון - בין הציר השיעי בהובלת אירן לבין הציר הסוני בהובלת ערב הסעודית, כשהגורם הסלפי-ג'יהאדי, שבהובלת 'המדינה האיסלאמית', מהווה קודקוד שלישי. שדה המערכה העיקרי כיום הוא בסוריה, שבשטחה מתמודדים ביניהם כל הגורמים בעלי האינטרס - הקבוצות המשתייכות ל'ציר השיעי'; הקבוצות השייכות ל'מחנה הסוני' ובכלל זאת גורמי ג'יהאד עולמי; 'המדינה האיסלאמית'; המעצמות - רוסיה וארצות הברית; המיעוטים הנלחמים על חייהם, כמו כורדים, דרוזים, עלאווים; וכן המדינות הגובלות עם סוריה. בשל הקושי להעריך ולשרטט את מצב הסיום של המערכה בסוריה, נוטים לציין שלושה תרחישי-אב, בהנחה שסוריה לא תחזור למצבה כפי שהיה טרם פרוץ מלחמת האזרחים:

1. דומיננטיות אירנית בשיתוף חיזבאללה והמיעוט העלאווי, שימשיכו לאחוז במרכזי הכובד בסוריה;

2. נפילת סוריה לידי הכוחות הסלפיים, עם דומיננטיות של 'המדינה האיסלאמית';

3. המשך הכאוס, ללא הכרעה ברורה, ערב-רב של גורמים הלוחמים זה בזה.

מדיניות אי-התערבות ישראלית
[צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

מאבק הכוחות האזורי, שמשתקף בלחימה בסוריה, לצד אי-הוודאות אשר למצבה של סוריה בעתיד וחוסר היכולת לחזותו, ובפרט יכולת השפעה מוגבלת על המתרחש ואי-רצון לשקוע במערבולת האזורית ולשאת באחריות לתוצאותיה, הובילו לגיבוש מדיניות אי-ההתערבות הישראלית במערכה. ממשלת ישראל סימנה לא מכבר את אירן כאיום המרכזי על מדינת ישראל - אם באופן ישיר ואם באמצעות זרועותיה - חיזבאללה ומשטרו של בשאר אל-אסד. לכאורה, עד כה השתפר מצבה האסטרטגי של ישראל כתוצאה מתהליך ההתפרקות של החוליה הסורית ב'ציר האירני', מבלי שנדרשה להשקיע תשומות ולקחת סיכונים גבוהים. כמו-כן, רווחת הערכה, כי גדל מרחב האינטרסים המשותף של ישראל והמדינות הסוניות המתפקדות, ואף קיים בסיס לשיתוף פעולה ביניהן, הממוקד בחתירה לנטרל את ההשפעה האירנית במרחב ולעצב את פניה של סוריה ביום שאחרי משטר בשאר אסד. על-רקע זה, ישראל נמנעת מלהקדים את המאוחר ולבחור מה התרחיש המועדף עליה מבין שלוש הברירות הרעות: דומיננטיות אירנית או 'המדינה האיסלאמית' או המשך הכאוס בשטח סוריה. מדיניות זו התבססה על ההבנה, שאינה בלתי-הגיונית, כי במציאות הנוכחית אין תכלית בהיסמכות על גורם כלשהו ולא ניתן להשפיע על עיצובה של סוריה, ללא 'מגפיים בקרקע', קרי - מעורבות צבאית מסיבית.

לקראת שינוי מצב אסטרטגי
[צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

בהנחה שמדינת ישראל צריכה להתארגן לקראת הבאות, ומתוך הבנה, כי הולכת ונשחקת הבחירה של עמידה מנגד, אזי עליה לרענן את מערכת השיקולים האסטרטגיים שמהם נגזרת מדיניות אי-ההתערבות. במסגרת זאת נדרשת חשיבה מאתגרת, המצביעה על תופעת 'המדינה האיסלאמית' כאיום חמור אף מהאיום האירני

זליגת האירועים מסוריה לישראל, אשר באה לביטוי בלחץ בני העדה הדרוזית על ישראל לסייע לבני עמם בהגנה עליהם, כמו גם ההערכה, כי קרבה נקודת ההיפוך שבה יאבד משטר אסד את מאחזיו האחרונים - התפתחות שתביא את אירן להעצים את מעורבותה במלחמה בסוריה, ולצד זאת האפשרות ש'המדינה האיסלאמית' תשתלט על מרחבים נוספים שיינטשו על-ידי צבא אסד, מחייבות את ישראל לקיים הערכת מצב אסטרטגית, לסמן את המצב והיעדים שייטיבו לשרת את האינטרסים שלה, ולהכווין את פעולותיה בהתאם.

הנחת היסוד של מקבלי ההחלטות בישראל לפני ובמהלך שינוי פני המזרח התיכון מאז 2011, היא שאירן מהווה את האיום האסטרטגי העיקרי על ישראל. תוכנית הגרעין השאפתנית של אירן, שמטופלת כעת גם במסגרת הבינלאומית, הייתה ועודנה המוקד למאמציה המדיניים והצבאיים של ישראל. זאת ועוד, ישראל מודאגת מהסכם בין אירן והמעצמות, שבמסגרתו אירן תוכר כמדינת 'סף גרעינית', ובד בבד, היא תמשיך להפעיל את זרועותיה, בעלות יכולת לטווח כל נקודה בישראל בנשק תלול-מסלול מלבנון, מסוריה ואף מרצועת עזה, ולשגר פיגועי טרור לשטח ישראל. מצב זה, אינו קביל בראייתה של ישראל. מכאן נגזרת הציפייה הישראלית להתפרקות 'הציר האירני'.

על ישראל להתמודד עם השקפתן של חלק ממדינות המערב (וייתכן אף של הממשל האמריקני), לפיה דווקא אירן, היא גורם מייצב בכאוס השורר בסוריה, בעירק ובמזרח התיכון כולו. זאת, בעקבות לחימתה ב'מדינה האיסלאמית' ועל יסוד הערכה, כי היא מדינה אחראית, שניתן לכונן מולה 'כללי משחק' מקובלים.

בהנחה שמדינת ישראל צריכה להתארגן לקראת הבאות, ומתוך הבנה, כי הולכת ונשחקת הבחירה של עמידה מנגד, אזי עליה לרענן את מערכת השיקולים האסטרטגיים שמהם נגזרת מדיניות אי-ההתערבות. במסגרת זאת נדרשת חשיבה מאתגרת, המצביעה על תופעת 'המדינה האיסלאמית' כאיום חמור אף מהאיום האירני. תרחיש שבו הארגון מצליח לכבוש שטחים ברמת הגולן ולהתבסס בהם, יעמיד את ישראל פנים אל פנים מול גורם, שאינו פועל על-פי כללי המשחק הבין-מדינתיים. זאת, בניגוד לאירן, סוריה וחיזבאללה, אשר מולם מתקיימת מערכת של כללי משחק וההגיונות סדורים. יש להניח, שאם רמת הגולן ושטחים נוספים שבשליטת אסד ושותפיו יפלו לידי 'המדינה האיסלאמית', אזי גם הנשק לסוגיו, המצוי באותם שטחים, ייתפס בידי 'המדינה האיסלאמית'. הניסיון מוכיח, כי 'המדינה האיסלאמית' יודעת להפעיל מערכות נשק מתקדמות ולגייס פליטים מצבא עירק וסוריה לשורותיה. נשק אסטרטגי ברשותה, יהיה מסוכן יותר לישראל מאשר אותו הנשק בידי 'הציר האירני', עליו פועלים שיקולים מרסנים.

גורם נוסף לסימון 'המדינה האיסלאמית' כאיום מרכזי, קשור במדיניותן ובמצבן של שכנותיה של ישראל וכן בבנות-בריתה. אמנם, אירן ושלוחותיה מהוות אויב משותף לישראל ולירדן, מצרים, ערב הסעודית ומדינות המפרץ, אך יכולתה לפגוע בהן, היא מוגבלת משום שאוכלוסייתן, היא ברובה המכריע סונית. לפיכך, אירן מתקשה לגייס אהדה בקרב רוב האוכלוסייה במדינות אלה וכך לשנות בהן את המאזן בין הכוחות הפנימיים. קושי נוסף הניצב בפני אירן בהקשר זה הוא, שמשאביה בעת הנוכחית מתוחים במספר רב של זירות במקביל. עקב כך, היא מתקשה לייצר מאסה קריטית של השפעה. לעומת זאת, ל'מדינה האיסלאמית' פוטנציאל איום גדול על המדינות השכנות לישראל, שכן ביכולתה להשפיע על קבוצות אוכלוסייה סוניות מתוסכלות, שדרכן חסומה. ואכן, מתנדבים מקרב המדינות הסוניות מצטרפים לרעיון 'המדינה האיסלאמית' ואף לשורותיה. עד עתה, האיום הוכל במאמץ רב על-ידי המשטרים השולטים, אך התעצם והתרחב במדינות הכושלות והמתפוררות באזור. השתלטות של 'המדינה האיסלאמית' על סוריה, ואפילו על מרבית שטחה, עשוי לחולל גלי הדף בדמות כאוס בירדן, בלבנון, בחצי-האי סיני ואף בערב הסעודית ובנסיכויות המפרץ.

מזווית הראייה הישראלית, קשה לדמיין הרבה תרחישים שליליים יותר מהצפת ירדן בפעילים של 'המדינה האיסלאמית', המאיימים על בית המלוכה ומערערים את היציבות בממלכה. שיקול חשוב נוסף בקביעת המדיניות הישראלית, הוא מערכת היחסים בינה לבין ארצות הברית, אשר גמרה אומר להיאבק ב'מדינה האיסלאמית' תחילה. פגיעה ישראלית באירן, גם אם בעקיפין, עשויה לגרום להתחזקות 'המדינה האיסלאמית', ותהווה נדבך שלילי נוסף במערכת היחסים המתוחה בין ישראל לארצות הברית. זאת ועוד, פגיעה כזו עלולה אף להתנגש באינטרסים של מדינות המערב, בתקופה שישראל נדרשת לסייע לממשלותיהן במאבק שהן מנהלות בחרמות ובמסעות הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

מה בכל זאת ישראל יכולה לעשות?
[צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

בתוך הסבך הזה, ישראל בחרה להתמקד במענה לתרחיש המשך הכאוס, ופעלה ליצירת מנופי השפעה על קבוצות מורדים והנהגות מקומיות בדרום סוריה ובפרט ברמת הגולן. הסיוע ההומניטרי שמוגש מצד ישראל לגורמים אלו, המזוהים כמורדים הנלחמים במשטר אסד ובכוחות המסייעים לו - קודס האירניים, חיזבאללה ומליציות שיעיות - מבסס דימוי, כי ישראל תומכת הומניטרית וצבאית בגורמי ג'יהאד סלפי, כמו ג'בהת אל-נוסרה, הנלחצים במשטר אסד. דימוי זה מועצם על-ידי גורמי 'הציר' - אירן, משטר אסד וחיזבאללה - שאף מפעילים לוחמת מידע שתכליתה להמריד את האוכלוסייה הדרוזית בישראל נגד מדיניות ממשלת ישראל והסיוע ההומניטרי שמוגש על ידה ברמת הגולן.

המענה היחיד, המתאים למגוון התרחישים שצוינו, הוא חיזוק והרחבת מנופי ההשפעה הישראלים בדרום סוריה וברמת הגולן. לשם כך, מומלץ לתכנן אסטרטגיה משותפת עם ירדן, בגיבוי אמריקני, לכינון אזור השפעה משותף בדרום סוריה. במסגרת זאת, לחתור לתיאום עם שחקנים "חיוביים" (או פחות שליליים), כמו כוחות 'צבא סוריה החופשית', קהילות מקומיות, ארגונים שאינם נמנים על הקבוצות הסלפיות הקיצוניות, וקבוצות מיעוטים, כגון הדרוזים. שותפויות עם גורמים אלה, גם אם מוגבלות בזמן בלבד, תתבסס על סיוע צבאי והומניטרי, אספקת צרכים חיוניים לאוכלוסייה, עד לכדי יצירת כלכלת גבול, שכוללת נתיבי אספקת סחורות מישראל לדרום סוריה. לישראל ולירדן יכולות אוויריות ויכולות מנגד מתקדמות, שבאמצעותן תוכלנה לכונן 'אזור אסור לטיסה' בשטחים מוגדרים, ובד בבד להעניק מעטפת הגנה מנגד לשחקנים שישתפו עמן פעולה, ללא הפעלת כוחות יבשתיים. פעילות בכיוון זה, תחזק את הברית האסטרטגית בין ירדן לישראל, תבלום את התרחבות ההשפעה של אירן וחיזבאללה מחד-גיסא, ושל ג'בהת אל-נוסרה וגורמי ג'יהאד סלפיים מאידך-גיסא, ותמנע את היווצרותו של 'ואקום', שאליו שואפת לחדור 'המדינה האיסלאמית'. חשוב, כי הדרוזים, הן בהר הדרוזים והן ברמת הגולן הסורית, יהיו חלק ממערך השחקנים המסומנים כשותפים של ישראל וירדן. בתוך כך, ישראל וירדן תסמנה מרחב מוגן אליו יוכלו להימלט פליטים דרוזים ולהעניק להם את הסיוע ההומניטרי הנדרש.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 714 (28.6.15)
אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. ממלא-מקום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  30/06/2015   |   עודכן:  30/06/2015
אודי דקל, עומר עינב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבו מוחמד אל-ג'ולאני   אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   איברהים מחלב / Ibrahim Mahleb   בורהאן ע'ליון   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   בשאר אסד   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גדעון לוי / Gideon Levi   גלעד שר / Gilead Sher   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   הומניטרי   היית'ם  אל-מלאח   חאלד משעל   חסן נסראללה   חסן רוחאני   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק   מחמוד א-זהאר   סמדר פרי / Smadar Peri   עארף דלילה   עבדול רזאק  עיד   עודד גרנות   עימאד אל-עילמי   עלי חמנאי   עמאר עבדול חמיד   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   קובי מיכאל / Kobi Michael   רון לאודר   ריאד א-טורק   ריאד אל-אסעד   ריאד סיף   רנטיסי עבד אל-עזיז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg   תמאם סלאם / Tamam Salam 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוריה: התרחישים השליליים והבחירה הישראלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב עמר
30/06/15 22:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
המתקפה שמובילה ארה"ב נגד דאעש לא תצליח לחסל את הארגון, ובוודאי שלא תשנה את גל הרדיקליזציה המוסלמית במזרח התיכון. כך מעריך אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן והמזכיר הצבאי לראש הממשלה, בניתוח שפרסם החודש במסגרת מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
29/06/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ממשיך במדיניות ההתרסה שלו נגד ממשל אובמה במחאה על הסכם הגרעין הצפוי עם אירן. לאחר ששיגר את בנו, יורש העצר ושר ההגנה, הנסיך מחמד בן סלמאן, לרוסיה לפני כעשרה ימים, לסכם על הסכמים אסטרטגיים עם הנשיא פוטין, הוא שיגר אותו ב-24 ביוני לצרפת למטרה דומה.
27/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
התפטרות ממשלת ההסכמה הלאומית הפלשתינית בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה עברה לדיון בוועד הפועל של אש"ף, שהינו למעשה "חותמת גומי" של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן). הוועד הפועל של אש"ף החליט על הקמת ועדה שתקיים, במשך כשבוע, התייעצויות עם כל הפלגים הפלשתינים ובהם חמאס על הקמת ממשלת אחדות לאומית.
25/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
האכזבה בתימן היא גדולה בעקבות כישלון השיחות בז'נבה שנמשכו חמישה ימים, בחסות האו"ם, בניסיון להגיע לפתרון מדיני בנושא המשבר בתימן. כך, על-פי דיווחים עיתונאיים.
23/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
המלך הסעודי, סלמאן בן עבד אלעזיז, נמצא על כסאו רק חמישה חודשים אולם הוא שינה את מדיניותו של קודמו המלך עבדאללה ועבר לנקוט מדיניות חדשה אקטיבית ופרגמטית המבוססת על אינטרסים כדי להתמודד עם סכנת התפשטותה של אירן במזרח התיכון.
23/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
המבוי הסתום של החזרת סנקציות  /  אואן אלתרמן
התאיידות האופציה הצבאית האמריקנית  /  גדעון סער, זכי שלום
מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי  /  שמעון שטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il