|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אליק בליק בום

שנה לאחר פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין אליק רון, ברור שהשלכותיו נרחבות והוא מחייב התייחסות של הצדדים בעסקות מכר לבעיית היטל ההשבחה בגין זכויות מותנות
01/07/2015  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
עמית. עיסקה דו-שלבית

לפני כשנה ניתן על-ידי בית המשפט העליון פסק הדין בעניין אליק רון (רע"א 3002/12), אשר הדיון העיקרי בו מתייחס לשאלות המועד הקובע בהיטל השבחה בנוגע לזכויות מותנות בתוכנית מתאר מקומית והאם יש לחייב אף בגינן בתשלום היטל השבחה נפרד. במאמר זה נבחן את ההשלכות של פסק הדין על עסקות מכר ועל ניסוח החוזה.

פסק הדין דן במצב בו קיימות הוראות בתוכנית מתאר מקומית המתנות הענקה של זכויות, כגון: ניוד שטחי בנייה בין קומות, הוספת שטחי בנייה עיקריים בגין תוספת קומות וכדומה, באישור נוסף של הוועדה המקומית (להלן: "הזכויות המותנות"). הזכויות המותנות משולבות בתוכנית עם יתר הזכויות שבתוכנית, אלא שהן "מותנות" - ייתכן שיאושרו בעתיד וייתכן שלא, הכל בכפוף לשיקול דעת הוועדה המקומית.

בעניין אליק רון, המקרקעין עליהם חלה התוכנית נמכרו והמוכר הוציא אישור עירייה לטאבו על העדר חבות בהיטל השבחה. לאחר זמן מה, ביקש הקונה לממש את הזכויות המותנות שבתוכנית והגיש בקשה להיתר בנייה. הוועדה המקומית ביקשה לגבות מהקונה היטל השבחה, בטענה לפיה אישור הזכויות המותנות מחייב בתשלום היטל השבחה. הקונה מצידו טען, כי היטל ההשבחה בגין הזכויות המותנות כבר שולם במועד מכירת המקרקעין.

בית המשפט נדרש לדון בשאלה, האם יש לחייב בהיטל השבחה נוסף עקב אישור הזכויות המותנות, ואם כן - מהו "התאריך הקובע" לחישוב ההשבחה בגינן. במילים אחרות: מה מעמדן של זכויות בתוכנית מתאר מקומית או מפורטת שאישורן תלוי בשיקול דעת נוסף של הוועדה המקומית, לצורך החיוב בהיטל השבחה? האם כטענת הוועדה המקומית יש לגבות את היטל ההשבחה בגין זכויות אלו רק בשלב מאוחר יותר - במועד אישור אותן הזכויות בפועל, אישור אשר לטענתה הוא שמסיים את ההליך התכנוני לגביהן? או שמא, כטענת היזם, ההשבחה נוצרה במועד אישור התוכנית אשר כללה את אותן הזכויות, כך שמלוא ההשבחה שולמה כבר על-ידי המוכר בעת המכירה?


ההשבחה נובעת מאישור התוכנית


השופט יצחק עמית הגיע למסקנה, כי הזכויות שהוטמעו בתוכנית אינן בגדר "הקלה" ויש לראותן כזכויות מעין-מוקנות. לכן, מועד ההשבחה שהוא מועד אירוע המס, הוא עם אישור התוכנית ולא מועד אישור הזכויות בפועל, אולם מימוש הזכויות הוא "דו-שלבי" (בעת המכירה ובעת הוצאת היתר הבנייה).

בית המשפט העליון קבע, כי כאשר המקרקעין נמכרים לאחר אישור התוכנית, הרי שעל אף שמדובר בהשבחה אחת הכוללת את הזכויות המותנות, ניתן לומר שההשבחה התממשה בשני שלבים: בשלב הראשון, עם הכללתן של הזכויות המותנות בתוכנית, ובשלב השני - עם אישורן בפועל. שני השלבים התממשו כתוצאה מאישורה של תוכנית אחת, במובן הרחב של השבחה עקב תוכנית. בכל אחד מהשלבים היה אחד מהנישומים הבעלים של המקרקעין, כך שבית המשפט העליון אינו רואה בעיה לחייב את שניהם בהתאם למידת הניצול שניצל כל אחד מהם את ההשבחה במועד מימוש הזכויות.

מסקנתו של בית המשפט העליון היא, שההשבחה נובעת מאישור התוכנית הכוללת את הזכויות המותנות וזהו אירוע המס; המועד הקובע לחישוב ההשבחה הוא יום תחילת התוכנית; על-פי סעיף 7 (ב) לתוספת ניתן לגבות היטל חלקי בעת המכירה ולחייב ב"השלמת היטל" בעת אישור הזכויות המותנות במועד הוצאת היתר הבנייה, בבחינת מימוש השלב השני של אירוע המס. ההיטל ייקבע בניכוי ההיטל שכבר שולם במועד המכירה בגין הכללת הזכויות המותנות במסגרת התוכנית.

ככל שיבקש הנישום לממש את ההשבחה בגין הזכויות המותנות, הוא ישלם היטל בהתאם למידה שבה מנוצלת ההשבחה בפועל. אם מכר הנישום את המקרקעין לפני שאושרו הזכויות המותנות בפועל, הוא ישלם היטל חלקי בהתאם לעליית השווי שנגרמה עקב הכללת הזכויות בתוכנית. ככל שיבקש הקונה לממש את "יתרת ההשבחה" כתוצאה מאישורן של הזכויות המותנות הלכה למעשה, יהיה עליו לשלם היטל חלקי המשלים לשיעור ההשבחה הכוללת.


נוצר חוסר ודאות


לקביעה זו של בית המשפט יש השלכה מהותית על עסקות המכר וחלוקת תשלום היטל ההשבחה בין הצדדים לעסקה. עד לפסק הדין בעניין אליק רון מקובל היה, כי בעסקת מכר נושא המוכר בהיטל ההשבחה אשר התגבש עד למועד החתימה על ההסכם, ואילו הקונה נושא בהיטל ההשבחה שהתגבש ממועד החתימה. הרציונל שעמד בבסיס מוסכמה זו היה העובדה, שמחיר המכירה אותו משלם הקונה למוכר, נותן ביטוי לכל הזכויות הגלומות בנכס אשר ידועות עד למועד החתימה על ההסכם. בהתאם לכך מקובל היה, כי בידי בא-כוח המוכר ייוותרו חלק מכספי התמורה בנאמנות, עד שהמוכר ימציא אישור עירייה והוועדה המקומית המופנה ללשכת רישום המקרקעין המאשר שלגבי המקרקעין הנמכרים לא קיימת חבות, לרבות בגין היטל השבחה, וזאת עד למועד המכירה.

ההלכה בעניין אליק רון יצרה חוסר ודאות בעסקות מכר, המצריך להבנתנו שינוי במתווה ההסכמות המקובל בעסקות המכר, כמו גם שינוי בניסוח סעיפי החוזה הדנים בחלוקת החבות בתשלום היטל ההשבחה בין הצדדים לעסקה. לכאורה, כיום הקונה נוטל סיכון שאם רכש נכס אשר יש לגביו תוכנית ובה "זכויות מותנות", הוא יידרש לשאת בתשלום היטל השבחה בעת הוצאת היתר הבנייה בעתיד, וזאת אף אם המוכר שילם היטל השבחה בעת המכירה והמציא אישור לטאבו על העדר חבות בהיטל השבחה. לכן נראה, כי הצדדים נדרשים לסכם/להסדיר באופן מפורש האם התמורה כוללת גם את "הזכויות המותנות" ככל שאלו יאושרו.

במקרה בו המחיר כולל תמורה בעבור הזכויות המותנות הללו, נראה שעל הצדדים לסכם, כי על המוכר לדרוש שהוועדה המקומית תוציא לו במועד המכירה, שומת היטל השבחה המתייחסת גם ל"זכויות המותנות". על המוכר יהיה לשלם כבר עתה, למרות שלא חל מימוש עדיין לגבי זכויות אלו, את היטל ההשבחה בגינן. לשם הבטחת תשלום זה, על הצדדים לסכם, כי ייוותרו כספים מתוך כספי התמורה בנאמנות, וזאת עד לקבלת אישור עירייה והוועדה המקומית לטאבו המתייחס גם לזכויות הללו. נציין, כי לא ברור, במבחן הפרקטיקה, האם הרשויות ישתפו פעולה במקרה כזה של קבלת תשלום בטרם מימוש הזכויות המותנות.

אפשרות נוספת היא שהצדדים יסכמו, שהתמורה החוזית איננה כוללת תמורה בעבור ה"זכויות המותנות", שכן אלו אינן קיימות. לפיכך, אם בעתיד יאושרו זכויות מותנות אלו, כי אז תוגדל או לא תוגדל התמורה החוזית למוכר בסכום שיסוכם מראש, והמוכר ישא בהיטל ההשבחה שיידרש במועד הוצאת ההיתר עבור מימוש זכויות אלו. הקושי בסיכום זה הוא העובדה שיהיה על המוכר להמשיך ולהיות מעורב בהליכי התכנון וההיתר בקשר עם הנכס.

תוצאת הדברים היא, שפסק הדין בעניין אליק רון מצריך שינוי בנוהג שהיה קיים באשר לאופן חלוקת החבות בתשלום היטל ההשבחה בעסקות מכר, כמו גם שינוי בניסוח ההסכמים באופן שיתנו ביטוי מלא להסכמות הצדדים. חשוב מאוד להיות ערים לכך, על-מנת שצד לא יידרש לשאת בתשלומים משמעותיים אשר לא צפה אותם כחלק מהעסקה.

בפסק הדין לא נקבע אם הלכה זו חלה רטרואקטיבית או לא. היועץ המשפטי לממשלה הביע את הדעה, כי במקום שבו הייתה הסתמכות על הפרקטיקה לפיה גובה הוועדה המקומית את ההשבחה בגין הזכויות המותנות במועד מכירת המקרקעין, אין מקום להחיל את הלכת אליק רון רטרואקטיבית אלא מעתה ואילך. אולם ברי הוא, כי הכרעה בסוגיה זו חיונית לחיי מכר תקינים ועל-מנת שניתן יהיה לכלכל צעדים בהתאם.
רע"א 3002/12, הוועדה המקומית גבעתיים נ' אליק רון / פס"ד
בית המשפט העליון קובע שמימוש זכויות בנייה מותנות לאחר שהקרקע נמכרה לאחר, אינו אירוע המחייב תשלום נוסף של היטל השבחה

הכותבים הם ממשרד צבי שוב העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  01/07/2015   |   עודכן:  01/07/2015
עו"ד צבי שוב, עו"ד דפנה סירוטה-הולנדר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אליק בליק בום
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הדין הצודקים
1/07/15 11:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החל משנת 2004, העניק המחוקק לרשויות המקומיות סמכות משמעותית המאפשרת להן ביתר קלות לגבות את חובות הארנונה של החברה מבעל החברה.
במשך כל שנות קיומו נאבק החינמון ישראל היום לשינוי התדמית שדבקה בו כאילו הוא ביטאון פרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאותו מממן המיליארדר שלדון אדלסון. והנה, ביום בו דווח בתקשורת כי נתניהו עבר בחשאי פרוצדורה הקשורה בגידול של בלוטת הערמונית (פרוסטטה) - סיפק ישראל היום לציבור את ההוכחה המכרעת לנכונות הטיעון: למרות חשיבותו הציבורית של המידע על מצב בריאותו של ראש הממשלה, לא פורסמה בישראל היום אפילו מילה אחת על החולי שממנו סובל ראש הממשלה, ושאולי יש בו פוטנציאל להשפעה שלילית עתידית על יכולתו לתפקד כראוי.
30/06/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
גילוי נאות: אין לי מושג לגבי הסדר הגז, מתווה הגז בשפה בומבסטית, כי ההסדר חסוי. אין לי מושג מי צודק ומי לא צודק. מילא אני לא יודע, אך כך גם מרבית השרים, הח"כים וכל הגורמים האחרים המעורבים ב"עסק הביש" הזה. אני יודע גם שהממונה על ההגבלים העסקיים התפטר מתפקידו כאות מחאה למדיניותה של הממשלה, קרי מדיניותו של נתניהו.
30/06/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בעת כתיבת שורות אלה, לפני 69 שנים, חל יום השנה לאירועי השבת השחורה. השלטון הבריטי, הפך, במרוצת שנות שלטונו האחרונות, לעויין יותר ויותר ליישוב היהודי. עכשיו סברו העומדים בראשו כאן, וראשי הממשל בלונדון, כי הגיע הזמן להנחית עליו מכה אנושה ולשבור את כוחו החמוש - ההגנה. במצע שתוכנן היטב פשטו כוחותיו על קיבוצים רבים, שנחשבו על ידו למעוזי ההגנה, כדי להחרים את מאגרי הנשק, מתוך הסליקים שנחפרו בהם.
30/06/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
האוכלוסייה של גוש הערים צפויה לגדול ביותר מ-40 אחוזים, ל-2 מיליון תושבים בשני העשורים הבאים. תנועת כלי הרכב באזור גדלה בקצב מהיר מידי והנהגים נתקעים בפקקים מתארכים. כפתרון לבעיה הוצע לבנות רכבת קלה שתוכל לשמש כחלופה למספר הרכבים הפרטיים ההולך ועולה.
30/06/2015  |  יאיר ויסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il