|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חד-ממדיות, סילופים ושקרים

התנהלותם של חלק מאמצעי התקשורת בפרשת ברכה לוקה בגישה חד-ממדית מטופשת, ילדותית ומסוכנת. התוצאה היא סילוף האמת ובכמה מקרים גם שקרים מכוונים
12/07/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת ברכה   |   תגובות
זה צדיק וזה רשע [צילום: הדס פרוש, מגד גוזני/פלאש 90]

בוחני כליות ולב
לא משנה שברכה ז"ל עצמו, ככל הידוע, לא הותיר אחריו הסבר להחלטתו הטרגית; יודעי-הכל בתקשורת הם הרי בוחני כליות ולב, בעיקר לאחר המוות, כאשר לא ניתן להכחיש את דבריהם. חלקם עושים כעת ל-News1 את מה שהם טוענים שאנחנו עשינו לברכה; נוכל להבטיח להם, שהתוצאות לא יהיו זהות

כאשר מח"ש בתמונה
העתירה שדחה בג"ץ התייחסה לבדיקה שערכה המשטרה עצמה בנוגע לתלונות נגד ברכה, בדיקה שעמדה בניגוד מוחלט לכללים ונעשתה כמובן בניגוד עניינים מובהק. השופטים קבעו, כי מאחר שכבר הייתה בדיקה, לא צריך לחזור עליה במח"ש. מעניין שכאשר מח"ש סוף-סוף נכנסה לתמונה, הבדיקה (של הפרשות בהן עסקנו ב-News1) העלתה ממצאים הרבה יותר משמעותיים. את העובדה הזאת לא מזכיר איש

כה אמר נחום ברנע
"ברכה ידע מן הסתם מיהו יואב יצחק, ממי הוא ניזון ומה הוא שווה". כה אמר נחום ברנע, שקיבל את פרס ישראל מאהוד אולמרט וגונן עליו במשך שנים. תזכורת: אותו יואב יצחק, שאינו שווה דבר, הוא שחשף את פרשת הולילנד ופרשות אולמרט אחרות, שהביאו לגזרי דין חמורים נגד מיטיבו של ברנע

"לפעמים הוא נוכל"
"רב הוא בעיקר רב. לא נביא, לא קוסם, לא פסיכולוג, לא רופא, לא יועץ נישואין או השקעות, לא יועץ פוליטי ובוודאי לא מומחה לכל דבר... רצויה הפרדה בין רבנים לבין מתחזים. לא כל יהודי עם זקן, מגבעת וגינונים אדמו"ריים הוא רב. לפעמים הוא נוכל". דבריו של חגי סגל (מקור ראשון, 10.7.15) בעקבות פרשות פינטו והרב מהצפון. אני חותם על כל מילה.

יאשיהו פינטו היה פושע, וכל דבריו הם שקר. אפרים ברכה ז"ל היה חוקר משטרה מצטיין, וכל מעשיו כשרים. זוהי התמונה החד-ממדית שמציגים חלק מאמצעי התקשורת בשבוע שחלף מאז התאבדותו הטרגית של ברכה ז"ל. זהו ביטוי, ממש לא ראשון מסוגו, לתפישה של שחור-לבן; תפישה העוסקת באיש במקום ב-issue.

זוהי תפישה מטופשת, ילדותית ואף מסוכנת. מטופשת - משום שבחיים כמעט ואין שחור-לבן; החיים הם רצף של גווני ביניים. ילדותית - משום שהיא פוטרת את המשתמשים בה מן הצורך להתעמק בסוגיות ולעסוק בעובדות; במקום זאת הם קובעים מראש מי הצדיק ומי הרשע וגמרנו. מסוכנת - משום שהיא מובילה להתעלמות מן המציאות ומאפשרת לסלף אותה.

ברוח זו, יש עיתון אחד שבו כל מה שיעשה בנימין נתניהו - יהיה פסול ושגוי ואולי גם בלתי חוקי; ויש עיתון אחד, שבו כל מה שיעשה בנימין נתניהו - יהיה תקין ונכון ואולי גם מודל לחיקוי. יש עיתון אחד, שבו כל מה שיאמרו אנשי שמאל יהיה האמת לאמיתה; ויש עיתון אחד, שבו אותם דברים עצמם יהיו על גבול הבגידה. יש עיתונאים שבשבילם מכבי תל אביב היא הקבוצה של המדינה; ויש עיתונאים שבשבילם זוהי קבוצה החולבת את המדינה. וכך הלאה וכך הלאה, בכל תחומי החיים. זוהי עיתונאות חובבנית ורשלנית, המועלת בתפקידה.


לפי הנושא ולא לפי העושה


אדם בוגר ואחראי יודע, שלעיתים מי שאהוד עליו יעשה מעשים שלא ייראו לו, ולהפך. אני מקווה שביכולתי לומר זאת על עצמי. אני תומך בימין, אך לדעתי ממשלת נתניהו הנוכחית החלה את דרכה בצפצוף בוטה על החוק. אני סבור שמני נפתלי משקר בתביעתו, אך גם ששרה נתניהו היא דמות בעייתית. אני מאוד לא אוהב את התספורת של יצחק תשובה בדלק נדל"ן, אך תומך בעמדתו בנושא הגז. אני שומר מצוות ומתייעץ עם רבנים בענייני הלכה, אך מתייחס בבוז לקוסמים חובשי כיפות ומגודלי זקן.

מי שעוקב אחרי הפרסומים ב-News1 יודע, שזהו הקו המרכזי שלנו. אנחנו בודקים את המידע ואז מגבשים את דעתנו. אנחנו קובעים עמדה לפי הנושא ולא לפי העושה. מי שסופג כאן ביקורת, מקבל מחמאות כאשר לדעתנו הדבר מוצדק - וכמובן גם להפך. תוכלו למצוא כתיבה כזו בנוגע לאהוד אולמרט, בנימין נתניהו, ציפי לבני, יהודה וינשטיין, שי ניצן, ורבים רבים אחרים. וכן, גם לגבי יאשיהו פינטו.

לא זו דרכם של חלק ממי שמנהלים בשבוע האחרון את מסע ההכפשות נגד News1. הללו נגועים פעמיים באותה חד-ממדיות. הפעם הראשונה: בטענתם שיש לדחות בצורה מוחלטת כל דבר שאולי הגיע מכיוון פינטו, ולקבל בצורה מוחלטת כל דבר שהגיע מכיוון ברכה (ויודגש המובן מאליו: אינני יודע מי היו מקורותיו של יצחק; הדיון כאן הוא רק לשיטת הטוענים שהיו אלו פינטו ואנשיו).

הפעם השנייה: בקביעותיהם הנחרצות (וכמובן נטולות הראיות) לגבי מי היו מקורותיו של יואב יצחק, מה היו המניעים שלו ומה היו תוצאות פרסומיו. לא משנה שברכה ז"ל עצמו, ככל הידוע, לא הותיר אחריו הסבר להחלטתו הטרגית; יודעי-הכל בתקשורת הם הרי בוחני כליות ולב, בעיקר לאחר המוות, כאשר לא ניתן להכחיש את דבריהם. חלקם עושים כעת ל-News1 את מה שהם טוענים שאנחנו עשינו לברכה; נוכל להבטיח להם, שהתוצאות לא יהיו זהות.

כאשר עבריין מעיד, יש להתייחס לדבריו בזהירות רבה. קל וחומר - כאשר הוא מעיד נגד איש משטרה. קל וחומר בן בנו של קל וחומר - כאשר מדובר באיש משטרה שהביא למאסרו. אם אחרי כל הזהירויות הללו מתברר שיש לכל הפחות לכאורה משהו בטענות, חובה לחקור אותן עד תומן. נזכור נא: רשויות האכיפה משתמשות בעדויות של עבריינים נגד שותפיהם לפשע. אותו דבר נכון לגבי עיתונאים. גם הם וגם אנשי הרשויות ימעלו בתפקידיהם, אם מצד אחד יקבלו את הדברים ללא שום ספק, ומצד שני - אם ידחו אותם בקש. זה מה שנעשה כאן בפרשת פינטו-ברכה וזה מה שייעשה כאן גם בעתיד.


מה הם לא כותבים


כאמור, הגישה החד-ממדית הזו סופה להוביל לסילוף המציאות, ובמקרה שלנו - גם לשקרים מכוונים. הנה כמה מאלו, בעיקר מעיתוני סוף השבוע.

  • חלק מהכותבים מזכירים שבג"ץ דחה את העתירות נגד ברכה. אבל הם לא מציינים, שבאותו פסק דין ממש (בפברואר השנה) נדחתה גם העתירה נגד הסדר הטיעון עם פינטו, למרות הביקורת של ההרכב בראשות הנשיאה מרים נאור. זהו ההסדר נגדו יוצאים אותם כותבים.

  • העתירה שדחה בג"ץ התייחסה לבדיקה שערכה המשטרה עצמה בנוגע לתלונות נגד ברכה, בדיקה שעמדה בניגוד מוחלט לכללים ונעשתה כמובן בניגוד עניינים מובהק. השופטים קבעו, כי מאחר שכבר הייתה בדיקה, לא צריך לחזור עליה במח"ש. מעניין שכאשר מח"ש סוף-סוף נכנסה לתמונה, הבדיקה (של הפרשות בהן עסקנו ב-News1) העלתה ממצאים הרבה יותר משמעותיים. את העובדה הזאת לא מזכיר איש.

  • חלק מהכותבים מצטטים בצורה חלקית את הודעת משרד המשפטים (7.7.15) ומשמיטים בכוונה את הפיסקה החשובה ביותר: "על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, הוחלט בשבוע שעבר לבדוק גם מידע זה, כמקובל וכנדרש. בשל רגישות הבדיקה, הועברו דיווחים מעת לעת ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה. בדיקה זו הייתה בראשיתה ובישיבה שהתקיימה ביום ה' שעבר אצל היועץ, הוחלט אלו צעדים יינקטו להמשך הבדיקה, אך לא התקבלה שום החלטה על פתיחה בחקירה נגד תנ"צ ברכה". לפיסקה זו משמעות אחת ויחידה: כאשר הלך ברכה לעולמו, התנהלה בדיקה חשאית בעניינו (במילים אחרות: חקירה סמויה).

  • יאשיהו פינטו היה מקור המידע של מח"ש והפרקליטות בעניינו של מנשה ארביב. זה לא מפריע לאיש מן הכותבים הללו. כלומר: מבחינתם פינטו הוא מקור לגיטימי כאשר נוח להם, ומקור בלתי לגיטימי כאשר לא נוח להם.

  • גם אבירם זינו חוטף מהתקשורת באותה צורה חד-ממדית. טוענים נגדו שהוא הפר את קודש הקודשים של עבודת העיתונאי: חסיון המקורות. אבל גם כאן איש לא עוסק במהות – האם המידע שמסר היה נכון. ואנחנו אומרים לכם שהוא היה נכון לגמרי: ברכה מסר לזינו מידע שקרי בתמורה להימנעותו מפרסום ידיעה בעניינו.

  • מוטי גילת יוצא בשצף-קצף נגד הסכמת הפרקליטות לעכב את ריצוי עונשו של פינטו עד לתום הדיון בערעורו, וטוען שאין לכך סיבה, כי הרי כל הערעור הוא על העונש. זהו סילוף מכוון. פינטו מבקש לגזור עליו עבודות שירות, ואם ייכנס לכלא ואז ערעורו יתקבל - הרי שהוא יישב במאסר ללא הצדקה משפטית. ריצוי עונשי מאסר קצרים תמיד נדחה לצורך הגשת ערעור.

  • "ברכה ידע מן הסתם מיהו יואב יצחק, ממי הוא ניזון ומה הוא שווה". כה אמר נחום ברנע, שקיבל את פרס ישראל מאהוד אולמרט וגונן עליו במשך שנים. תזכורת: אותו יואב יצחק, שאינו שווה דבר, הוא שחשף את פרשת הולילנד ופרשות אולמרט אחרות, שהביאו לגזרי דין חמורים נגד מיטיבו של ברנע.


עוד שתי נקודות


1. העתירה למניעת מינויו של ברכה לראש יאח"ה הוגשה בידי פלונית, שזהותה נותרה חסויה ולכן איננו יודעים מה היו מניעיה. היא התבססה על פסק דינו של השופט עמירם בנימיני בנוגע לפרשה שהתרחשה בשנת 2004. אתם יודעים מי הגיש (וכל הכבוד לו על כך) את העתירה שבעקבותיה נחשף חלקית אותו פסק דין? - עיתון הארץ. וזה היה עוד בשנת 2012, לפני שפרשת פינטו נודעה ברבים. אז אולי גם הארץ שירת את פינטו?

2. אם אכן ניהלנו כאן מסע הכפשות חסר בסיס נגד ברכה, מדוע שתקו במשך חודשים ארוכים כל אותם עיתונאים שלא הפסיקו לדבר בשבוע החולף? אם כולם היו עדים בזמן אמת לדיס-אינפורמציה שהם מייחסים כעת לחצרו של פינטו, מדוע לא הוקיעו אותה מיד? שמא תאמרו: הם לא רצו לתת עוד תפוצה לדברי הבלע הללו. אז ראשית, יש טכניקות כתיבה שמאפשרות להכחיש אמירות מבלי לחזור עליהן. ושנית, לאמצעי התקשורת בישראל בדרך כלל אין שום בעיה לחזור על דברים בוטים גם כאשר הם איזוטריים לחלוטין (למשל: כל מיני דברים הזויים של כמה מופרעים מן הימין הקיצוני). אבל פה - הם שתקו ושתקו ושתקו.

תאריך:  12/07/2015   |   עודכן:  12/07/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חד-ממדיות, סילופים ושקרים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
12/07/15 13:35
 
הניה
12/07/15 22:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ברכה
השר לביטחון פנים גלעד ארדן הורה להקים צוות משטרתי שיפיק לקחים וימליץ בפני האם צריך שינוי חקיקה או שינוי נהלים פנים-משטרתיים בעקבות התאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה. בראיון לרינה מצליח בערוץ 2, אמר ארדן: "צריך שתהיה בקרה על קציני משטרה - גם על מצבם הנפשי. גם הם בני אדם".
11/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
עיתון הארץ ודה-מארקר פועלים, בשנים האחרונות, נגד News1 בכלל ונגד הח"מ בפרט. בעיקר משיקולים עסקיים ויוקרתיים, אך גם מתוך רצון לנקום, לפגוע, להשפיל, ולהשיב לעצמם קוראים. כמוהו פעלו, ממניעים שונים, כלי תקשורת נוספים, ובהם: ידיעות אחרונות, ערוץ 2 וערוץ 10, שאת קלונם של בכירים בהם חשפנו פעמים רבות (רביב דרוקר, ברוך קרא, משה נוסבאום). גורמים אלה חברו השבוע יחדיו, יחד עם אחרים, כדי להפיל על הח"מ את האחריות להתאבדותו הטרגית והמצערת של תנ"צ אפרים ברכה.
11/07/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
התייחסות נוספת להכפשות נגד News1 בעקבות התאבדותו של אפרים ברכה וגם: ש"ס יוצרת שקופים חדשים, ירון זליכה מטיף מוסר, מי השופטים שהקלו עם פדופיל והסוקרים שוב נכשלו
10/07/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"מחובתנו היה להגן עליו לאורך כל הדבר וכך עשינו כנגד אותה תעשיית תלונות והשמצות וארטילריה מילולית. מצד שני, חובתנו הייתה גם כאשר מגיעים אלינו לבדוק את הדברים ולא באופן אוטומטי להגיד שאין שום דבר. נאלצנו להלך בין הטיפות בין שתי החובות הללו". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, בהתייחסו לפרשת אפרים ברכה ז"ל (6.7.15).
09/07/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עדי מאירי מוכרת לרבים וטובים כעיתונאית חרוצה, מוכשרת ונמרצת. רק מעטים יודעים כי מאחורי החזות החייכנית והחנפנית מסתתרת בחורה מניפולטיבית וערמומית, המספסרת במידע חשוב, ואינה נמנעת מניצול לרעה של מעמדה כמגישה בקול ישראל (רשת ב') ומפרסום/שידור כזבים רבים כדי להשיג את מטרותיה הבלתי ראויות.
09/07/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il