|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

"הלוואי שהלובי בעד תחבורה ציבורית בשבת <br>היה פועל לשיפור התחבורה הציבורית בכלל"

מה העריכה צמרת משרד התחבורה בשנות התשעים בבואה לנסח את התקנה המגבילה את פעילות התחבורה הציבורית בשבת? אלכס לנגר, שהיה סגן המפע"ת באותן שנים, משחזר ומסביר בראיון ל-News1 למה עד היום אין בנמצא קו "חיוני" ואלו עידכונים צריך אולי לעשות בסטטוס-קוו
13/07/2015  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
לנגר. הרבה מוטיבציה להגיע להסכם [צילום: שחר צרפתי]

לשמור מכל משמר
"ההסדר הקפיא את תמונת המצב שהייתה ב-1 בינואר 1991, ולאורך השנים שמרנו עליו מכל משמר. כלומר, עשינו משחק הגון לשמור על ההסדר כלשונו בלי "לסדר" אף אחד, שדי ששני הצדדים יהיו שקטים עם ההסדר בידיעה שהסטטוס-קוו נשמר כמו שצריך. האמינות גרמה להסדר להחזיק המון שנים"

תחקיר: משרד התחבורה ביקש למנוע מאזרחים לעלות על אוטובוסים בשבת
עידן יוסף
בימים בהם סערה הארץ על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אישר משרד התחבורה קווים בשבתות הקיץ לחיילים בלבד * רק חוות דעת משפטית איפשרה לאזרחים לעלות לאוטובוסים * חוות דעת משפטית אחרת: הפעלת קווים במקומות בהם הותר לנוע בשבת - בעייתית
לרשימה המלאה

תקנה 386א - הגבלת הפעלה של קו שירות בימי מנוחה
(א) הרשות לא תיתן רשיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה אלא בקו שירות -

(1) המשרת נוסעים לבית חולים;
(2) המשרת נוסעים לישוב ספר;
(3) המשרת נוסעים לישובים שתושביהם אינם יהודים;
(4) שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת ביטחון הציבור;
(5) שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית.

(ב) האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על קו שירות רצוף שניתן לגביו רשיון קו לפני יום ט"ו בטבת התשנ"א (1 בינואר 1991); לעניין זה, "קו שירות רצוף" - קו שירות שהרשיון שלו ניתן להפעלתו הרצופה ביום המנוחה החל בשעה 13:00 של ערב יום המנוחה.

סוגיית הפעלת התחבורה הציבורית בשבת רוויה בלא-מעט סחרירים (ספינים), חצאי אמיתות ומניפולציות בעדה ונגדה. מדובר בנושא מורכב המלא סעיפים, תתי-סעיפים ופרשנות שרק בודדים במדינה בקיאים בפרטי ההסדר. אחד מהם הוא אלכס לנגר. לנגר (67), כיום יועץ תחבורה ועד לפני שלוש שנים שימש כמנכ"ל בפועל של משרד התחבורה ממנו פרש לאחר 39 שנות שירות.

לנגר נחשב בזמנו לאיש החזק ביותר במשרד התחבורה, ועד היום נחשב לסמכות הבלתי מעורערת למומחיות בתחום התחבורה הציבורית. הוא שימש תחת 18 שרי תחבורה ובהיותו סגן בכיר למפקח הארצי על התעבורה היה ממנסחי התקנות בשנת 1992, שקיבעו את האופן בו צריכה להיראות השבת הציבורית במדינת ישראל עשרות שנים קדימה.

אלכס, היית הפקיד האחרון שנשאר במשרד מאותו זמן. מה אתה יכול לחדש בנושא שלא ידענו?

לנגר: "אנשים לא יודעים, אבל יש הרבה קווים שפועלים בשבת. בחיפה הם הכי מפורסמים, אבל יש כל מיני מקומות. חלק מן הקווים, גם אם אינם נוסעים לאורך כל השבת, הם 'פוגעים' בשבת במובן שהם יוצאים כמה שעות לפני צאת השבת ומזנבים בשבת. היינו עם הרבה מוטיבציה להגיע להסכם כי הערכנו שפוליטית, במקרה של עימות חזיתי בנושא הזה, החילונים יפסידו והחרדים יקחו את הסטטוס-קוו רחוק עוד יותר לכיוון ההחמרות, ולא רצינו להתנגש מולם".

בזמנו, אמר לי בכיר לשעבר במשרד התחבורה כי ההסדר בעניין שבת נועד להרגיע את הרוחות.

לנגר: "זה נכון. המטרה הייתה לא לעשות מריבה. הערכנו לפני יותר מ-20 שנה שבמקרה של עימות החרדים ינצחו ו'יגלחו' אותנו עוד".

מה הייתה עמדתו של משה קצב, שר התחבורה באותן שנים?

לנגר: "כאשר הגענו לסיכום, כל המערכת התייצבה מאחוריו והסיכום קיבל הסכמה ממשלתית מלאה. איש משרי התחבורה לא העז עד היום לקרוא תיגר נגד החרדים בדבר הזה".

ומה בעצם אמר ההסדר?

לנגר: "ההסדר הקפיא את תמונת המצב שהייתה ב-1 בינואר 1991, ולאורך השנים שמרנו עליו מכל משמר. כלומר, עשינו משחק הגון לשמור על ההסדר כלשונו בלי "לסדר" אף אחד, שדי ששני הצדדים יהיו שקטים עם ההסדר בידיעה שהסטטוס-קוו נשמר כמו שצריך. האמינות גרמה להסדר להחזיק המון שנים. ההסדר משקף את מאזן הכוחות הפוליטי במדינה. בצד זה צריך להזכיר שהחרדים הם הקליינט הכי טוב של התחבורה הציבורית, אפילו ברמה העסקית - אין כמוהם בישראל! זה מגזר שכמעט כולם נוסעים בתחבורה הציבורית, הנושא הזה חשוב להם מאוד ואין מגזר שנאמן כל כך לתחבורה הציבורית".

"ביקוש מועט בשבת"
לנגר. כ"ץ נכשל בתגובתו [צילום: שחר צרפתי]

מה היה קורה אם החרדים היו פותחים במרד צרכנים נגד תחבורה ציבורית בשבת?

לנגר: "אני לא יודע מה היה קורה. מה שאני יודע להגיד לך, זה שלאורך השנים הקהילות החרדיות שינו את אופיין - עברו מהערים הגדולות להתגורר בערי שינה. תראה סביב ירושלים את ביתר עילית-קרית ספר, תל ציון וגם באשדוד ובערד ובקרית אתא ובזכרון יעקב ואיפה שאתה רוצה. כל זה נסמך על תחבורה ציבורית ברמה טובה וגבוהה. המערכת הלכה איתם כי הם קליינטים ונתנה להם שירות פי כמה מאשר משקלם באוכלוסייה, בעוד שלאחרים...אתה יודע, התחבורה הציבורית משרתת רק מספרים זעומים מתוך הקהילה. כשמתכננים שכונה חרדית כמעט לא צריך לתכנן חניה, כי כמעט אין להם מכוניות".

לחילונים לא מגיע לקבל תחבורה ציבורית 24/7?

לנגר: "החילונים לא נאבקים באמת על תחבורה ציבורית בשבת. תשאל כל אחד, הוא יענה לך שהוא בעד, אבל בפועל הוא לא ייסע. יש לזה ביקוש מועט גם בגלל רמת המינוע הגבוהה וגם בגלל שחלק מהציבור החילוני הוא מסורתי ולא נוסע בשבת בכלל או נוסע מעט. רוב משתמשי התחבורה הציבורית הם יומיים ומשתמשים באוטובוס כדי להגיע לעבודה וכדומה. המציאות הזו לא קיימת בסופי-שבוע, ובטח שלא בשבת. אז מה נשאר, קצת לים, קצת ביקורי קרובים או צרכים אחרים, אני לא יודע מה. יש מזה מעט מאוד וגם אם יפעילו בשבת צריך לזכור שזאת הפעלה יקרה מאוד, שגם צריכה להיות סלקטיבית מאוד כדי לא להסיע אוטובוסים שמסיעים אוויר".

ומספר הנוסעים באוטובוסים בשבת אינו מצדיק הפעלת קווים?

לנגר: "יש נוסעים בודדים. בירושלים למשל היה קו פיראטי של מוניות שירות בשבת לכל רחבי העיר, והשירות הזה מת לאט-לאט כי איש לא נסע. אבל לא רק בירושלים, גם בציר ז'בוטינסקי בגוש-דן פועלות מוניות שירות, שבדרך כלל אני לא מתעלף מהן כי הן אולי מזיקות לתחבורה הציבורית ברמת המאקרו, גם להן אין דרישה גדולה והן פועלות הרבה יותר חלש מבימי חול. לכן הוויכוח הוא יותר ברמה העקרונית. בוויכוח ברמה העקרונית אין לי מה לתרום הרבה".

סטטוס-קוו מעודכן
לנגר. אין קו חיוני [שחר צרפתי]

אם זה היה תלוי בך, כדי להתיר נסיעות לפי ההסדר הקיים. מה מספר המינימום של נוסעים שהיית דורש כדי לאשר כזה קו?

לנגר: "אם זה היה תלוי בי ונכנסים למלחמה על הסטטוס-קוו, הייתי מציע סטטוס-קוו מעודכן: לבטל קווים שמספר הנוסעים בהם מועט ובמקומם לפרוס כמה קווי שלד מטרופוליניים לאורך גוש-דן. איש לא בדק זאת. צריך לעשות סקרים, אבל זה מסובך מאוד-מאוד לבדוק את הביקוש. אבל לא בהכרח בגלל שצריך, אלא יותר בגלל הוויכוח העקרוני לגבי תחבורה ציבורית בשבת".

אחד הסעיפים בתקנה 386א(א) המאפשרת מתן היתר לקו לפעול בשבת [לנוסח התקנה - ראו משמאל] הוא שמדובר בקו "חיוני לדעת הרשות לצורך קיום שירותי תחבורה ציבורית". על הסעיף הזה נתלות עיריות בבואן לבקש תחבורה ציבורית בשבת. מה הייתה כוונתכם כשניסחתם את הסעיף העמום הזה?

לנגר: "ניסוח התקנה כולה נועד כדי לאפשר שתי מטרות עיקריות - בתי חולים וצרכים צבאיים - אם ישנם כאלה. הסעיף נוסח כך למקרה שלא תהיה לנו ברירה ונהיה מוכרחים-מוכרחים לאשר קו כזה - שזה לא יהיה בניגוד להסכמות".

אם לפרש את דבריך - אתה בעצם אומר שהסעיף "חיוני" נועד לאפשר קו חריג?

לנגר: "חריג מאוד".

כאשר עיינתי בטיוטת התקנה, מצאתי שבמקור לא הופיעה המילה "חיוני", אלא מינימום קילומטרים. כלומר, שמדובר בהיתר לקו ארוך מאוד.

לנגר: "איש מאיתנו באמת לא ידע מה אנחנו רוצים. רצינו סתם מכשיר שהיה ויהיה לנו איזה אירוע שלא חשבנו עליו - שיתאפשר לנו לעשות את זה. זו הייתה הכוונה, ועובדה שבפועל לא נעשה שימוש בסעיף הזה".

סעיף נוסף בתקנה 386א(א) מאפשר הפעלת קווים שישרתו נוסעים לבתי חולים. היכן בדיוק עובר הגבול, הרי מכל מקום בארץ ניתן למתוח קו לכל בית חולים?

לנגר: "אי-אפשר לבחור קריטריונים מדויקים למשהו שאתה לא יודע את פרטיו. ההסדר הזה היה ניסיון להגיד: חבר'ה, אנחנו לא נוסיף קו אם לא באמת צריך אותו. אז מה זה באמת 'צריך'? ניסו איזו דרך לנסח את זה, אבל לא ראו בעיניים איזה קו ספציפי, ממש לא".

מה לגבי קו 51 של דן למשל שמגיע לבית חולים בילינסון?

לנגר: "כן, הוא אחד מהקווים החריגים שראו צורך לאשר".

בניגוד לסעיף הראשון של התקנה שמנה את ההיתרים להפעלת קו בשבת, קיים סעיף ב' של התקנה המתייחס לקווים שקיבלו היתר לנוע לכל אורך השבת כגון בחיפה. מתחקיר היסטורי שערכתי עולה שמדובר בהוראת שעה שלא ניתן להתיר על פיה קווים באזור חיפה שרשיונם ניתן אחרי 1 בינואר 91'. מדוע אפוא לא פעלו כפי שמחייב החוק?

לנגר: "זה באמת נכון. האמת שכשכתבנו את זה לא תיארנו לעצמנו שנעשה רה-ארגון של כל הקווים ואז ישַנו את מספריהם. תרגמו את הדברים לפי מה שהעריכו שהייתה 'רוח המשורר'. אני לא חושב שזה נעשה נגד החרדים. יכול להיות שמכל מיני סידורים שגו ולא שמו לב לפרטי הסטטוס-קוו. זה בערך מה שקרה, אבל לא בגלל שמישהו מתחכם".

מדוע בחיפה אין אוטובוסים בחגים שסמוכים לשבת?

לנגר: "האמת, אני לא יודע. אני מוכרח לומר לך: עשיתי מהפכות עם ראש עיריית חיפה יונה יהב בתחום התחבורה הציבורית. יהב מודע מאוד לתחבורה ציבורית וגם התחייב בבחירות לשפר אותה. הפעלנו שם קווים שכונתיים וכו', ובכל מערכת השינויים שעשינו אני לא זוכר שנושא השבת עלה לדיון. לא ניתנה לזה תשומת לב מיוחדת. שמרו על הסטטוס-קוו ואיש לא התכוון להזיז אותו. יכול להיות שבפועל פה ושם קווים עשו איזה שינוי, אבל זה לא היה כתוצאה מאיזושהי הכוונה מרכזית. זה נבע סתם משיקולים מקומיים של מי שבנו את לוח הזמנים".

אגד שלט אז במדינה
[צילום: צבי גיל]

היום הלובי של בעלי הרכב הפרטי מנצחים בנוק-אאוט את הלובי למען תחבורה ציבורית. אין מספיק משאבים, אין מספיק נתיבים לאוטובוסים. המדינה קטנה וצפופה ועוד מעט נגיע למצב שהגודש יפגע במשק שלנו. לצערי, התחבורה הציבורית נשרכת מאחור ועוד מעט נגיע למצב שנהיה מוכרחים להטיל הגבלות על רכב פרטי

אם היית יודע בזמנו על קו בחיפה שנוסע רק מכוח הסטטוס-קוו אבל מסיע רק שני נוסעים. היית מבטל את הנסיעה הזו?

לנגר (צוחק): "קודם כל, כן. כי אני חושב שהמשאבים של המדינה הם דבר חשוב ולא 'שורפים' אותם סתם. אם יש מעט נוסעים צריך לבטל נסיעות ואם יש הרבה נוסעים צריך להוסיף, אבל לדעתי איש לא עושה את זה. לא נוגעים בזה. כאשר החלטות פוליטיות מקפיאות מצב, זה יוצר עיוותים עם הזמן. יכול להיות שלפני 25 שנה זה פעל 'פיקס' וכל הקווים פעלו לפי איזשהו צורך. אבל ברור ש-25 שנה אחרי זה לא נכון, ואם לא מייצרים התאמות כאלה ואחרות - זה לא טוב. בעיקרון, תחבורה ציבורית צריכה לפעול לפי הצרכים - המערכת צריכה להיות גמישה, צריכה להיות רגישה, צריכה לקיים ספירות וסקרים שוטפים, לראות שהקווים משרתים, ושאוטובוסים יוצאים בזמן מתי שהנוסעים צריכים אותם. אם לא עוסקים בתכנון הדווקני הזה, אז זה רע מאוד".

זה אפשרי במצבת כוח האדם הקיימת ברשות הארצית לתחבורה ציבורית?

לנגר: "צריך להסתכל על ההיסטוריה שלנו. בעבר, הרגולטור בכלל לא עשה כלום חוץ ממתן רשיונות כוללים. אגד שלט במדינה ומחלקת התכנון שלהם שמנתה איזה 60 עובדים היא שתכננה את כל המסלולים והנסיעות וגם עשו ספירות נוסעים לאורך הקווים ובתחנות שיא. השקיעו בזה עבודה גדולה. בתכנון התוך-קואופרטיבי נכנסו גם שיקולים זרים של איזה נהג ואיזה סידור (לנהג הזה מגיע אוטובוס חדש אז האוטובוס הולך איתו לקו גם אם לא צריך וכל מיני פטנטים). אבל כשעשינו מהפכה ומשנת 2000 התחלנו להכניס תחרות - זה אילץ אותנו בעצם להיכנס לנעליהם ולעשות תכנון. אנחנו כרשות היינו משוחררים מהשיקולים הזרים ועשינו תכנון נטו של תחבורה ציבורית. נכנסנו לזה ולמדנו את זה. היום בהחלט הרבה יותר טובים בזה. לאט-לאט הרגולטור הופך להיות יותר מקצועי, וכשתקומנה הרשויות במבנה המלא שלהן (רשויות מטרופוליניות) - כך זה צריך להיות: הרשות מתכננת את הכל, והמפעיל רק מפעיל".

האם נכון לדעתך להעביר את ההחלטה אם להפעיל קו בשבת למפעילים?

לנגר: "לא. הנכון הוא שתמיד הרגולטור יעשה את כל ההחלטות האלה ולא המפעיל. השאלה היא מי הרגולטור. אנחנו המדינה היחידה בעולם שאחראית על התחבורה הציבורית בכל הארץ. אין דבר כזה בשום מקום. בעולם נמצאת הרגולציה על התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות וכך צריך להיות גם כאן. הסתכלות ארצית לוקה בחסר ולכן תמיד עדיף שכל שיווי המשקל והפשרות, גם לגבי שבת, ייעשו על-ידי הדרג הפוליטי המקומי. רשויות מטרופוליניות מגלמות בתוכן את שיווי המשקל הפוליטי האזורי. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית צריכה להיות המנחה המקצועי והרשויות המטרופוליניות צריכות להיות בעל-הבית. הקווים הבינעירוניים צריכים להישאר תחת הרשות הארצית. היא פחות חשובה מאשר התחבורה העירונית וצריכה להישאר בידי הממשלה או שתחולק לפי גזרות".

בוא נדבר על הפרשנות שהייתה נהוגה במשרד התחבורה בנוגע לקווים שהותרו בתקנה 386א(א). מהתחקיר ההיסטורי שערכתי, דוּבּר רק על שעון קיץ ורק על הוצאת קווים מהשעה 17:00 והלאה ביום שבת. אתה מכיר את הפרשנות הזו?

לנגר: "כן, נכון. עשו חישוב מה קורה עם אוטובוס שיוצא מעיר רחוקה, כמה זמן לוקח לנהג להגיע וכו' ונתנו אינדיקציה בכל מיני אומדנים. הקדימו נסיעות בגלל יעדים רחוקים, בגלל קשיים לוגיסטיים של הקו וגם כי לא הייתה תחבורה ציבורית כמו היום. אמרו: אנחנו לא באמת רוצים להפעיל אותו בשבת, אבל אין לנו ברירה".

אם כך, האם יש מקום לבטל קווים שיוצאים לפני צאת שבת במקומות בהם חל שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית במוצאי שבת?

לנגר: "תסתכל על זה כך: מאחר שמדובר בהסדר שעומד כבר המון שנים ומי שמפעיל אותו זה הממונים המחוזיים לדורותיהם במשרד התחבורה שהם אלה שהזיזו קווים ועשו שינויים, אז יש לפעמים סטיות לפי הפרשנות שנתנו לאו-דווקא לפי כוונת המחוקק. הזיזו את הקו פה, הזיזו שם ולפעמים גם טעו - אבל לא חושב שהמדיניות זזה".

מכוח איזו תקנה פועלים בשבת קווי נצרת - מכוח סעיף א' המתיר קווים לישובים שאינם-יהודיים כפי שטוען היום משרד התחבורה או מכוח הוראת המעבר בסעיף ב'?

לנגר: "מכוח סעיף ב'. בנצרת פעלו גם בעבר לאורך השבת מפעילים ערבים שהסיעו נוסעים ערבים, ולימים גם אגד לקח חלק מהפעילות. בזמנו היו מעט יהודים ובקושי השתמשו בקווים בשבת. עכשיו יש הרבה" [אוכלוסיית נצרת עילית הכפילה את עצמה בעקבות גל העלייה ממדינות חבר העמים בשנות התשעים, ע.י.].

לאלכס לנגר יש גם מה לומר לגבי ההתבטאות המתסיסה של שר התחבורה ישראל כ"ץ. "אני חושב ששר התחבורה נכשל בתגובתו לנושא התחבורה הציבורית בשבת ("לכו לבוז'י", ע.י.). חבל. הוא לא היה צריך לייחס לפונים תכונות שלא היו להם. איש אינו מסתיר שזה כורח פוליטי. הסטטוס-קוו הוא פשרה פוליטית וזה נושא לגיטימי להיאבק עליו בפוליטיקה, כל אחד כפי שהוא רואה את הדברים. תחבורתית, יש לזה משמעות קטנה מאוד. הלוואי שכל הלובי החזק שמפעיל לחצים לתחבורה ציבורית בשבת היה מפעיל אותם על שיפור התחבורה הציבורית בכלל. היום הלובי של בעלי הרכב הפרטי מנצחים בנוק-אאוט את הלובי למען תחבורה ציבורית. אין מספיק משאבים, אין מספיק נתיבים לאוטובוסים. המדינה קטנה וצפופה ועוד מעט נגיע למצב שהגודש יפגע במשק שלנו. הייתי רוצה לראות את כולם נעמדים על הרגליים האחוריות להכריח את ראש עיריית תל אביב רון חולדאי לתת עוד נתיבים בלעדיים לאוטובוסים. אם היית יודע כמה מתנגדים וכמה מלחמות וכמה מכות קיבלנו עד שהצלחנו להעביר את הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. אם הוא כל כך מוצלח למה אין עוד נתיבים מהירים? למה אוטובוס לא יכול לחצות את תל אביב מצפון לדרום עם זכות דרך מופרדת ובלעדית? לצערי, התחבורה הציבורית נשרכת מאחור ועוד מעט נגיע למצב שנהיה מוכרחים להטיל הגבלות על רכב פרטי.

אחת הטיוטות של תקנה 386א
עוד בעניין תחבורה ציבורית בשבת
תאריך:  13/07/2015   |   עודכן:  13/07/2015
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הלוואי שהלובי בעד תחבורה ציבורית בשבת היה פועל לשיפור התחבורה הציבורית בכלל"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליאנה
13/07/15 13:44
2
שמ
13/07/15 14:37
 
היהודי הניצחי
13/07/15 23:27
3
איליה
13/07/15 20:55
4
yosseff
13/07/15 23:07
5
דוד34343434
15/07/15 00:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עסקניה החרדיים של פתח תקוה אומרים כי במסגרת מכרז התחבורה הציבורית החדש הובטח להם קו שירות לחוף הים הנפרד בהרצליה. כדי להגיע אל החוף נאלצים היום תושבים דתיים וחרדיים של העיר לנסוע נסיעה ארוכה בשני קווים או יותר.
13/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רכבת ישראל הודיעה (יום א', 12.7.15) כי היא נאלצת בשלב זה, מטעמי בטיחות הנוסעים והרכבות, לסגור את תחנות נהריה ועכו. תנועת הרכבות דרומה תתחיל ותסתיים בתחנת קריית מוצקין.
12/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות פניית נוסע לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, צפויה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לקיים (יום ב', 20.7.15) דיון בנושא השארת נוסעים בתחנות הביניים בידי אגד.
12/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת שפיר הנדסה ו-גלה מבקשות (9.7.15) לפסול את זכייתן של סולל בונה והחברה הסינית CRTG במכרז לבניית מנהרות בחלקו המערבי של קו הרכבת הקלה בתל אביב. השתיים מבקשות מבית המשפט המחוזי לקבוע שהן הזוכות במכרז, לאחר שדורגו במקום השני בפער של 0.7% מהקבוצה הזוכה.
12/07/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
משרד התחבורה אישר את פתיחתם של ארבעה קווים מדלגים חדשים ש"נתפרו" לציבור החרדי - שלושה מהשכונות החרדיות בטבריה ואחד מחיפה. כך נודע ל-News1.
09/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il