|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הגרעין האירני - סיכוי לזרעי שלום

מדינה מסוגרת, מבודדת ומוחרמת, כשהיא נפתחת, מביאה איתה בשער הראשי רוחות של חופש. זאת עושה הכלכלה, התיירות, האנשים שבאים, בין אם אלה משקיעים או סתם מטיילים.לא אתפלא אם אירן תיפתח בשלב כלשהו בפני התיירות העולמית, ובין היתר האמריקנית. האייתולות מן הסתם לא ישישו להתפתחות כזאת, אבל הדינאמיקה של פריחה כלכלית תעשה את שלה
16/07/2015  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
חגיגות הסכם גרעין באירן. פתח להתחדשות [צילום: AP/Ebrahim Noroozi]

במבול שיורד עלינו בנושא ההסכם על הגרעין האירני, אני ושכמוני, משולים כטיפה בים. אלא שכמו הסוגיה האירנית חייבה דיון ציבורי שאכן התנהל, גם ההסכם שהושג בז'נבה מחייב דיון ציבורי, רחב ומעמיק. זאת גם אם הקבינט המדיני ביטחוני וראש הממשלה הם נגד ההסכם וגם אישים פוליטיים שונים הצהירו שהם נגדו. לכן אני מעיז להכניס את ראשי אל בין הצוקים האדירים, של תובנה גיאופוליטית, של תקדימים היסטוריים, של ניתוחים קשים, שלא לדבר על הצונאמי של כול עריצי הטלוויזיה הישראלים ו"פרשנינו לענייני ביטחון" ולא לראות חושך בעקבות ההסכם עם אירן. להפך. אני רואה אור בקצה המנהרה, אם ניסע בזהירות, בזהירות. לאמור למלא אחר הכלל הגדול של נהיגה.אל תהיה צודק, היה נבון.

אינני חושב שיש חילוקי דעות רציניים לגבי החלופה המלחמתית שלפיה כאילו בהפצצה של פצצות עומק לאורכה ולרוחבה של אירן נעצור פיתוח פצצה גרעינית, אם לאירן יש היכולת המדעית, ומשאבים שעומדים לרשותה להגיע לזה. אני רואה עצמי פטור מלהזכיר מה היה קורה למדינה הקטנה שלנו, אם אירן מגיבה, גם לא בנשק גרעיני.אין זאת הפעם הראשונה,ומדובר בשלבים הראשונים של המו"מ האירני, שאני התבטאתי בכוון החיובי, אם יושג הסכם.

לא שמותר להיות זהירים, אלא חייבים להיות זהירים ולעמוד על מילוי קפדני של ההסכם בעיקר מצד אירן. במציאות הזאת שנוצרה, הגיוני היה שישראל את המאבק שלה עכשיו תנהל בזירה הזאת. כול מנהיג אחראי ונבון, בקואליציה ובאופוזיציה שעתידה של ישראל יקרה לו מן הראוי שיאמץ גישה זאת. שכן האמירה המיוחסת לראש הממשלה (על-ידי מקורביו - כפי שפורסם) שביבי "מוכן להתאבד" בסוגיה האירנית, היא מדויקת במטפורה, אף שלא זאת היא המשמעות המילולית שמשתמעת מן הציטוט הזה.

גם אם ביבי הוא בחזקת קמיקאזה, הוא לא יטביע את נושאת המטוסים ששמה ארצות הברית ולא יסכן את חיי הקברניט שלה שהוא הנשיא. גם המשל של העקרב והצפרדע אינו מתאים למצב הזה. שכן העקרב יצלול ויישאר במעמקים והצפרדע תעלה למעלה, גם אם היא תהיה פגועה.אבל אל חלילה לראש הממשלה, במדיניות שלו, לקחת את העם אתו לתהום. לפי סקר שפורסם אמש בערוץ 10 30% מן הציבור חושבים שישראל צריכה להפציץ את מתקני הגרעין האירני. אני מייחל שלא נגיע למצב לערוך סקר בין אותו קהל,אם חלילה נפציץ ומה שיבוא אחר כך.

אבל בכול המערכה הזאת נגד הגרעין האירני, הצד הטקטי היה דומיננטי יותר מאשר הצד האסטרטגי.הא- ראייה ניהול המאבק בקונגרס האמריקני כנגד הנשיא של ארה"ב. גם כטקטיקה היא מן השטן. אם תרצו, זאת תחילתה של התאבדות פוליטית.ההסכם הוא אכן רחוק מלהיות מושלם. אבל מה מושלם בעולמנו. הרי גם הדמוקרטיה, במדינות המתוקנות,שלא כוללת את ישראל, היא ה"רע במיעוטו".זאת המציאות,שעמלים לשנותה פה ושם אך חייבים לחיות אתה, אם חפצים חיים אנו.

האסטרטגיה היא הנשק הכלכלי

כיום אנו כמעט פטורים מללמוד היסטוריה, אף כי תמיד היא מורה טובה, חרף האמירה שאני מביא מדי פעם של הפילוסוף הגרמני הגדול הגל כי "ההיסטוריה מלמדת אותנו שהיא לא מלמדת אותנו מאומה". הנשק היעיל ביותר בעולם של ימינו הוא הנשק הכלכלי. זאת בין השאר התוצאה החיובית של הגלובליזציה של הכלכלה. העם האירני, ובעיקר הדור הצעיר רוצה רווחה כלכלית ולא מלחמה. הוא רוצה עתיד טוב ולא הרג. הרי הסכיתו ושמעו מה אומרים מצביאי צה"ל והמוחות הביטחוניים בכול הקשור בעזה. הם אומרים, ובלשון רמה, כי באין פתרון כלכלי למצוקה של תושבי עזה,הגזרה שוב תתחמם. העזתים לא רוצים את הזה, ואני חושב שגם הישראלים- לא. ומה שחל על עזה הקטנה חל שבעתיים על אירן הגדלה, ואירן היא מעצמה אזורית. היא הייתה כזאת בהיסטוריה, היא הווה והיא תהיה.סעודיה, דרך משל, לא הייתה קיימת,ואינה כזאת ולא תהייה.

בעידן שלנו לפני דור אחד, נפלה המעצמה הצבאית האדירה בעולם- ברה"מ. זאת, כפי שכבר הוזכר רבות, לא בגלל נחיתות בנשק, אלא בשל התפוררות המשק שלה.אפילו אם תיקחו לדוגמה את הרוצחים הקנאים של דאעש, יש להם יכולת הלחימה מכיוון שיש להם משאבים כלכליים, או בתמיכה מן החוץ או בשדות נפט שעליהם השתלטו. קחו מהם את החמצן הזה והם ייפלו. הרבה יותר מאשר מן ההפצצות מן האוויר.לכן מה שהביא את אירן להגיע להסכם הוא החרם הכלכלי עליה, וזה נשק שגם יהיה יעיל בעוד עשור, כאשר אירן כבר תהיה פטורה מן ההסכם, שלא לדבר על זה, שעָם אשר נמצא ברווחה כלכלית, ואינו מנודה בעולם ירצה להמשיך במצב הזה ולא לערער אותו.

קצת היסטוריה

בזמן הזה לפני מאה שנה התחוללה מלחמת העולם הראשונה, יחסית המלחמה הקטלנית ביותר שבה המין האנושי הקיז נהרות של דם.אך מה שקרה לאחר המלחמה, והתקוות בעקבותיה לעולם שלוו כמו הצהרת הנשיא ווילסון על ארבעה עשר הנקודות המפורסמות, והקמת חבר הלאומים,היה שכבר אז נזרעו הזרעים לעליית הנאציזם בגרמניה ולמלחמת העולם השנייה. מצד אחד הקומוניזם נולד ומאידך אמריקה החרימה את חבר הלאומים וחזרה לבדלנות.מדינות הברית באירופה מצידן קרעו את גרמניה לגזרים, הפכו אותה לחורבן כלכלי, התעללו בה ובכך במו ידיהם הקימו את גרמניה הנאצית שלושים שנים לאחר מכן בעקבות הניצחון על הנאצים בשנת 1945, בעלות הברית לא חזרו על המשגה הפטאלי הזה.יחד עם שיקום אירופה הם שילבו בה את גרמניה. יחד עם שחרור אסיה מן הכיבושים של יפן, הם הכניסו את יפן למעגל הדמוקראטי.

כמה אופייני הוא שהאיש שבו קשור המהפך הזה היה ראש המטה הכללי של צבא ארצות הברית הגנרל ג'ורג' מרשל, ש"תוכנית מרשל" לשיקום אירופה קרויה על שמו, וזאת בהיותו שר החוץ של ארה"ב, והוא זכה בפרס נובל. ואגב,בהקשר זה לא מפתיע כי רוב המפקדים בדימוס של צה"ל הם "פיסניקים", וכי גם היום ראשי מערכת הביטחון, בחלק הצבאי(לא הפוליטי) הם "שומרי הסף" כנגד הרטוריקה המסוכנת וצחצוח חרבות, של הדרג הפוליטי.הם אלה שלא רק אחראים על כוח האדם של צה"ל, אלא גם על חיי החיילים וכן על הציוד המתוחכם מאוד של צה"ל אשר רובו, הוא, מה לעשות, אמריקני. מטוסי החמקן, פצצות העומק ושאר האמצעים מסוגם, אלה שאמורים להגיח לאירן- הם תוצרת אמריקה, וגם ברובם מתנת אמריקה.אם מישהו שכח זאת, אז הנשיא אובמה בראיון לפרשן הבכיר של הניו-יורק טיימס, טום פרידמן אמר זאת. הוא התייחס בין היתר ל"כיפת ברזל" אשר היא פרי שיתוף פעולה אמריקני וממון אמריקני.וערלי אוזן עוד ישמעו על כך בעתיד הקרוב, מי הוא שדואג לביטחונה של ישראל.

כשמדינה מבודדת נפתחת

לחלק ההיסטורי הזה יש עוד פן והוא אנושי. מדינה מסוגרת,מבודדת ומוחרמת כשהיא נפתחת, מביאה אתה בשער הראשי רוחות של חופש. זאת עושה הכלכלה, התיירות, האנשים שבאים, בין אם אלה משקיעים, או סתם מטיילים.לא אתפלא אם אירן תיפתח בשלב כלשהו בפני התיירות העולמית, ובין היתר האמריקנית. האייתולות מן הסתם לא ישישו להתפתחות כזאת, אבל הדינאמיקה של פריחה כלכלית תעשה את שלה .וחוץ מזה, גם באירן לא לעולם חוסן לאייתולות. כמו שברוסייה הסובייטית לא היה חוסן לחברי הפוליטביורו. ראו מה קרה בבורמה,לאחר שהיא נפתחה. מה קורה לקובה, לאחר שהיא נפתחת לעולם. זאת בעקבות הסכם היסטורי עם ארה"ב.

גם לחלק המעשי יש עוד היבט. אירן היא ללא ספק תמנון עם זרועות טרור בעולם, גם במזרח התיכון וגם באפריקה. אשר לנו, שליחם של האירנים הם החיזבאללה בצפון ובמידה קטנה יותר החמאס בדרום. ההתלהמות של שליטי טהרן על מלחמה כנגד ישראל, מעולם לא עברה את הגבול של מחשבה על התקפה ישירה עליה. למטרה זאת היו לה לטהרן "שליחי מצווה" בדמות החיזבאללה,על הגבול ואנשיה שלה בחו"ל. עכשיו לאחר ההסכם, טהרן, גם כדי לשמור על תדמיתה, כמדינה שוחרת שלום, בעקבות ההסכם תהיה הרבה יותר זהירה (והיא גם עד כה נהגה בזהירות למופת) בשיסוע " כלבי האשמורת", שלה. זה ועוד. בשעה שעד כה הקשר היחיד בזירה הגלובלית מול אירן היו רוסיה וסין, עתה יש עוד גורם, חשוב עוד יותר- ארה"ב. ואם טהרן תחשיב את עמדתה של אמריקה, והדעת נותנת שתחשיב, ההסכם יהווה גורם עקיף להורדת הלהבה המלחמתית באזורנו.

גם אם התזה שהבאתי, ואני יודע שיש לה שותפים, שמבטאים זאת בתקשורת, או בשיחות פנימיות, היא בחזקת "הרהורי לב" -wishful thinking, היא לא פחות חשובה מ"הרהורי לב" על פגיעה, זמנית, ביכולת הגרעין האירני, או באמצעות החנקתה הכלכלית . ומדוע לחלום חלומות מבועתים, אם אפשר לחלום חלומות מתוקים, אשר יש והם הופכים למציאות. מי כמונו, במדינת ישראל, יודעים זאת, לפחות אלה שהיו כאן עם הקמתה או שבאו לפניה.

תאריך:  16/07/2015   |   עודכן:  16/07/2015
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגרעין האירני - סיכוי לזרעי שלום
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
16/07/15 18:32
2
סניל
17/07/15 08:15
3
אביטל
18/07/15 07:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אין ספק שההסכם עם אירן הוא גרוע ובתוך מספר שנים יהיה לאירן נשק גרעיני. אומנם לא קראתי אפילו סעיף אחד בהסכם כפי שלא קראו אותו העיתונאים והפרשנים המלומדים ואני מניח שגם כל השרים שהגיבו לפני שההסכם פורסם. פשוט קשה לקרוא משהו לפני שהוא מופץ לציבור ומדובר בהסכם ארוך למדי.
16/07/2015  |  משה גולדבלט   |   מאמרים
הסכם הגרעין בין אירן למעצמות התקבל בהלם גדול ומבוכה במדינות ערב. התחושה אצלן היא תחושה של בגידה, ארצות הברית ויתרה עליהן כבנות ברית אסטרטגיות והעדיפה את אירן שהיא מדינה קיצונית התומכת ומעודדת טרור בכל העולם.
16/07/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
עם חתימת הסכם הכניעה של המערב מול אירן הגרעינית, תם עידן הדיבורים. עכשיו הגיע הזמן שהנהגת ישראל תנסה נתיב אחר שאולי יוכל להבהיר לעולם שהסיפור לא תם, הוא רק מתחיל, וכי מדינת היהודים לעולם לא תשלים באפס מעשה עם איום חרב דמוקלס שהניף עולם האיסלאם האירני מעל ראשה. נתיב אחר - כן, אבל לא מדובר בהמלצה לצאת למלחמה כוללת או לתקיפה אווירית על אתרי הגרעין האירנים. בפועל יכולה ישראל לנסות לפתח חזית אחרת נגד המעצמה האירנית החדשה והיא: פעילות מאסיבית לגיבוש ברית הגנה עם מדינות האיסלאם המאוימות גם הן על-ידי אירן: מצרים, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ וגם ירדן.
16/07/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, טוען כי הסכם הגרעין שנחתם בוינה ימנע מאירן להגיע לנשק גרעיני. במסיבת עיתונאים שערך בוושינגטון טען אובמה כי על ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, המתנגד להסכם להציג חלופה ראויה. כשנשאל על האפשרות שהייתה להשיג הסכם טוב יותר שיוודא באופן הדוק יותר כי אירן לא תשיג יכולת גרעינית השיב אובמה כי אירן לא הייתה מסכימה לחתום על הסכם כזה.
15/07/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בימים האחרונים בעקבות החתימה על הסכם הגרעין בין אירן למעצמות המערב, מרבים אמצעי התקשורת לדבר בו ולנתחו. ההסכם קם והיה לעובדת חיים חדשה, חיה ואף נושכת ובועטת במזרח התיכון.
15/07/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il