|
רשת מגה. מחירים מופקעים [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
הדברים ניכתבים לאחר "הידיעה המשמחת" על הצלת מגה לכאורה מפירוק וכינוס נכסים. אז למה הפסימיות? מכיוון שעדיין לא הפנימו כניראה מנהלי מגה והאחראים על האסטרטגיה והשיווק ברשת, את הכשלון המכפיר המתמשך גם כיום בחוסר הבנת המפה הקמעונאית והצרכנית בישראל. כל מי שניכנס ושם את "כספו בכפו" לסניף מגה, די נדהם מהחוצפה או הטימטום והחובבנות של כל מי שקובע את אסטרטגיית המחירים והמוצרים ברשת.
באופן קבוע לאורך שנים, ממצבת רשת "מגה" את עצמה כרשת יקרה, חסרת מעוף, אדישה למחאת הצרכנים ולשינויים מהותיים בהתנהגות הצרכנים. דוגמה? - רשת "שופרסל שלי" רחוקה מלהיות רשת שיווק זולה ואטרקטיבית, ברמת המוצרים והמחירים. סניפיה ממוקמים בד"כ בשכונות המגורים, בדומה לאסטרטגיה ולפריסה של סניפי "מגה בעיר". מדהים להיווכח כי פערי המחירים לדוגמה בפירות העונה (כמו ענבים,אפרסקים, נקטרינות ועוד), בסניפי מגה, יקרים בעשרות אחוזים ולעיתים אפילו ב 100% מסניפי "שופרסל שלי"! זה הגיוני בעיניכם?
מגה ניסו בחלק הסניפים לעבוד על הציבור (תרתי משמע), ביצירת "חווית קנייה", עם ניחוח שמזכיר קצת את "עדן טבע" הרשת האחות הקבוצה שנימצאת גם היא במצב אפילו חמור יותר על סף סגירה. ניסיון כושל שסיבתו העיקרית כאמור המחירים המופקעים של מוצרים המתבטאים במיוחד בפירות וירקות אך בעוד מוצרים רבים בסניפים.
ובמקום זאת מה אנחנו שומעים "הפתרון הגאוני" שמצאו במגה להציל את הרשת? קמפיין פאתטי במיליוני שקלים, בכיכוב עובדי הרשת, שהם באמת היחידים שיש לומר מילה טובה עליהם, אבל אין בו שום בשורה לצרכנים שאיבדו אמון ברשת היקרה הזאת שדואגת בעיקר לכיסם של המנהלים הבכירים ובעלי העניין.
אם באופן מיידי לא יפעלו בהנהלת הרשת לשינוי דרמטי באסטרטגיה השיווקית ובתימחור המוצרים ברשת, למחירים הוגנים ואפילו זולים, לא יהיה סיכוי ל"מגה" לשרוד את המשבר, אם בעלי השליטה שגזרו קופונים שמנים בעשרות ומאות מיליונים כל השנים, לא יתחילו לנהוג בצניעות ואכפתיות אמיתית, הקריסה כניראה הסופית של "מגה", תתרחש הרבה יותר מוקדם מהצפוי.