|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

החזון

מה בין חומש במדבר לחומש דברים? על דיבור ומסעות והמנהיגות שביניהם מיהו מנהיג? פני הדור כפני הכלב? תוכנית חוֹמש - לא מה שחשבתם וגם על אֵיכָה וחזון: בין צדק לצדקה עם הפנים לשלום
29/07/2015  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
המרגלים. משה מדבר אל העם בסמלים [ציורו של גוסטב דורה]

פרשת דברים, שנקרא השבת, פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או אירועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ.

מבחינה זאת הפרשה היא המשך מובהק לספר במדבר, שחתם אף הוא בפרשת מסעי בחזרה על מסעות המדבר. כמו שם, כפי שראינו, גם כאן אין מדובר בשיעור בגאוגרפיה או בהיסטוריה. המטרה של איזכור המסעות היא הלקחים הטמונים בהם. עם זאת, בפרשתנו אין איזכור מפורט של המסעות, כמו בפרשת מסעי, אלא תקציר שלהם בלבד. המסעות מתמקדים בעיקר בהכנה לכניסת היהודים לארץ, מבחינה היסטורית ובמסרים הנלמדים מהם.

דַבֵּר אלי בסמלים

בפרשות מטות - מסעי עמדנו על הקשר האולטימטיבי בין כוח הדיבור לסמלֵי המסעות. קשר הדוק זה משתקף כבר בפתיח של הפרשה. "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". המילה 'דברים' מצביעה לא רק על הנושאים הנידונים בפרשה, אלא בראש ובראשונה היא מלשון דיבור. משה רבנו מלמד את העם לשמור על טוהר הלשון וניצולה כמכשיר בלעדי ללימוד תורה ועשיית מצוות, משה מוכיח את ישראל על השימוש הלא נכון והבלתי מבוקר בכלי הדיבור, שהוביל לתלונות חסרות שחר של העם במדבר, לחטא העגל ולחטא המרגלים. לא לשווא פרשה זו, שעיקרה דברי תוכחה, נקראת ב'שבת חזון' (על שם ההפטרה "חזון ישעיהו") שלפני תשעה באב.

כבר ציינו ששמות הערים בפרשת מסעי אמורים לשמש תמרור אזהרה מפני החטאים הגלומים בהם. לעומת זאת, הפסוק שלנו, הפותח את ספר דברים, מדבר כולו בסמלים, שמאחוריהם מסתתרים חטאי ישראל במדבר, חלק משמות המקומות אף אינם ריאליים, אלא כאמור סמליים בלבד. כל החטאים מסתתרים בפסוק אחד, המהווה את תמציתם. כך למשל, 'במדבר', ו'מול סוף' מייצגים את מסֶכֶת הקיטורים של העם שאמרו 'מי יתן מותנו במדבר' וכן 'המִבְּלִי אין קברים במצריים'. 'בערבה' מזכירה את ערבות מואב, ששם חטא העם בחטא בעל פעור. במדבר פארן מזכיר את חטא המרגלים. ומהו 'תופל' ו'לבן'? אומר רש"י זה המן הלבן שתפלו עליו ישראל טענות שונות ומשוּנות,

מדוע אפוא משה מדבר בסמלים, ולא בתוכחה ישירה לעם? לשאלה זו נדרש גם רש"י. תשובתו היא כי משה דיבר ברמזים מפני כבודם של ישראל. תשובה אפשרית נוספת, שנראית לי, היא שאיש אינו אוהב לקבל דברי תוכחה . לכן לא פעם הם נאמרים בדרכים עקיפות, ולא בצורה גלויה וישירה. בסמלים, כמו בפסוק זה, וגם במשלים, שהנביאים הירבו להשתמש בהם, כדי שהעם או היחיד יזהו את עצמם בתוכם, ויתקנו את חטאיהם.

אפשר גם לראות בפסוק זה סוג של כותרת, או ראשי פרקים. מתוכם יפרט משה את החטא הרלוונטי ביותר לפני כניסת העם לארץ, והוא חטא המרגלים, כדי שהעם ילמד להעריך את ארץ ישראל ומעלת קדושתה ויחזק את בטחונו ואמונתו בהקב"ה. ומי לא היה בכלל החטאים? ניחשתם, הנשים כמובן.

תוכנית חומש

קשר נוסף, שניתן להצביע עליו בין שתי הפרשות הנזכרות לפרשתנו, הוא דומני כוחה של מנהיגות, שתפקידה הוא בראש ובראשונה לשמש מודל התנהגות לעם. יהושע בן- נון וכלב בן יפונה היו המנהיגים היחידים מבין המרגלים, נשיאי השבטים, שלא מעדו, ומשה אכן מעניק להם ציון לשבח, כמי שעתידים גם להיכנס לארץ.

אך מעבר לכך, בתוך הסקירה הקצרה של משה ממסעות חורב ועד מואב, חוזר משה על עצת יתרו לגבי ביזור סמכויות מדורג, שהיא תוכנית אב, כדי להתמודד עם המעמסה האישית, החברתית והמשפטית של העם.

כזכור, הציע יתרו מֵעֵין תוכנית חוֹמֶש (חמישה מעמדות). משה עומד בראש ההיררכיה הדתית והמשפטית. הוא המתווך בין העם להקב"ה בשאלות הלכתיות. מתחתיו יש שרי אלפים, מאות, חמישים ועשרות, כדי להתמודד עם עומס הפניות המשפטיות של הציבור. הפעם נוספה גם רשות האכיפה - השוטרים. אולם ראוי להתבונן בתכונות הנדרשות מהמנהיגים. בנושא זה מעניין לערוך השוואה בין פרשת יתרו לפרשתנו.

בפרשת יתרו נדרשים השופטים להיות עשירים, אך גם שונאי בצע, כדי שלא ינצלו את הקופה הציבורית להטבות אישיות. נשמע מוּכר? מבחינה אישית עליהם להיות אנשי אמת ויראת שמיים. בפרשת דברים, לאור הניסיון העשיר של משה עִם עַם טרחן, חשדני ונרגן, כפי שמעיד משה מתוך נסיונו האישי, הוא אינו נזקק הפעם ליועץ חוץ, בדמות יתרו, שיעמוד על כך.

כדי להתמודד עם סיטואציה מורכבת זו, נדרשים השופטים להיות אנשים (בתורה אנשים, בדומה לאדם, זהו תואר לצדיקים) גם חכמים ונבונים (פיקחים המבינים דבר מתוך דבר). כדי למנוע רינונים וחשדות סביבם, עליהם להיות גם שקוּפים, הידועים לשבטיהם. וכמובן הם צריכים לעמוד בראש העם ולהפגין מנהיגוּת.

למרבה הצער, חז"ל הצביעו על ירידת הדורות, שהעדר הנהגה הוא אחד המאפיינים המובהקים שלה. מבחינה ציורית הם תיארו את המצב: "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, שנראה המוביל, הוא המוּבל על-ידי העם.

בדומה לכלב, הפוסע לפני אדונו, אך בסיבוב - בצומת קבלת ההחלטות - מסתכל אחורה לעֵבר אדונו, לראות לאן פניו מוּעדות, כך המנהיגים. הם רואים לאן נושבות רוחות העם והתקשורת,ׁ ומחליטים - לא פעם הכרעות גורליות -על פיהם.

על השופטים לעשות משפט צדק, ללא משוא פנים. כדאי לשים לב כי ההפטרה "חזון ישעיהו" מתמקדת בסוגיה חשובה זו כתנאי לגאולה, ביחד עם שמירת מצוות אמיתית, העובדה שהשופטים מעלו בתפקידם, והיהודים לא קיימו מצוות מעשיות, אלא התמקדו בסממנים פולחניים בלבד, כהקרבת קורבנות, הייתה מגורמי החורבן. דברי הנביא ישעיהו, שנכתבו לפני כאלפיים שנה, נראים כה אקטואליים, כאילו נלקחו ממציאות ימינו אנו: "שריִך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים. יתום לא ישפוטו, וריב אלמנה לא יבוא אליהם". זו היא בדיוק הרלוונטיות של האבל על החורבן גם בימינו - העובדה שהגורמים לחורבן, השחיתות והזלזול במצוות, לא תוקנו עדיין, וממשיכים לשלוט בחיינו האישיים והציבוריים ללא רסן. על כך כבר אמרו חז"ל: "דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאילו חרב בימיו".

מבחינה לשונית המילה 'איכה' היא המגשרת בין הפרשה וההפטרה למגילת איכה. בפרשה, כפי שראינו, משה קובל על העם: אֵיכָה אשא טורחכם ומשאכם וריבכם". בהפטרה קובל הנביא, איכה הייתה לפרוּצה "קריה נאמנה...צדק ילין בה, ועתה מרצחים".

השלום בתורה צריך להיות בין איש לרעהו, ובין איש לבוראו. אך אנו רואים, כי השלום הוא גם בין ישראל לעמים. ישראל פותחת בשלום עם אויביה. היא נקראת לא לפתוח במלחמה עם עמון ומואב, ומנסה לקרוא לשלום גם לסיחון ועוג, שלא נענו לקריאה, ופתחו עליה במלחמה. התורה תמיד עם הפנים לשלום. האויבים, כמה מוּכר, פניהם למלחמה.והשארהיסטוריה. גם בנקודה זו טמון הקשר בין חומש במדבר לחומש דברים.

תאריך:  29/07/2015   |   עודכן:  30/07/2015
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשימה זו תחומה ב-ד' אמות של חיי מהגרי עבודה, שבאו כחוק למדינת ישראל. לכל אחד מהם יש אישור כדין, הוא יועד לסעוד את הורינו. לבואו יש תכלית אחת - עבודה. בעבור הזכות לעבודה כל אחד מהם שילם כעשרת אלפים דולר(!!!) ליבואני גרמי-בשר-אדם, שיש להם משרדים מפוארים בעיר תל אביב וגם משרדי פאר בשלוחות הפזורה האסיאתית, שם נקנים גרמי-בשר-אדם בעיקר לעבודת סיעוד.
29/07/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
זעמן של השאלות הלא פתורות מאחר לעיתים לבוא, אבל סוף דבר לעולם הוא בא ונקמתו עזה כשאול. כמעט אין נושא שתבע פתרון בשעתו ופתרונו נידחה - בעיקר מטעמים של נוחות פוליטית, מוגות לב שלטונית, חוסר דמיון, זילות באחריות שילוחית, קידוש ההווה והפקרת המחר לידי מי שאינו עימנו עדיין היום- שאינו שב אל פתחינו ומנגח את כתלי בתינו ומאיים לסדוק את יסודותיו.
29/07/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
איך רצוי להתייחס לרגש האהבה? דוגמה לפירוש שמוביל למחשבה שגויה, לרגש שגורם לנו להרגיש טוב כמו האהבה, שנכון גם לגבי שאר הרגשות הפנימיים שבנו.
29/07/2015  |  יוסי קרמר  |   מאמרים
הכמיהה הטבעית של האדם היא להיות ביחד, להיות זוג, להיות "אדם". כמו שנאמר: "זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם". (בראשית ה, ב). כל אחד בנפרד הוא חצי אדם. גבר ואישה הנישאים – זה אדם שלם.
29/07/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
1. ההצבעה על מתווה הגז נדחתה שוב והקפיצה את ארגוני השמאל שעלצו על ה"ניצחון". בניגוד למניפולציות התקשורתיות, הנזק הכלכלי והתדמיתי שנגרם לישראל מעיכוב הסכמי הגז הוא עצום. חישבו על תמ"א 38. לאחר שהקבלן שיפץ את הבניין על חשבונו, התעוררו הדיירים בתביעה לפתוח את ההסכם מחדש, כי הקבלן מרוויח יותר מדי ובכלל מדובר בבניין שלנו. אז אחרי ועדת ששינסקי, ועדת צמח והדיונים הנוכחיים - שכולם שינו את ההסכם לרעת הזכיינים - דומה היה שאפשר לברך על המוגמר ולצאת לדרך, אבל לא. כמעט אותם ארגונים שפעלו להחלפת שלטון הימין, פועלים עכשיו לביטול מתווה הגז.
29/07/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il