|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"תקציב ביטחון הכל כלול"

ועדת לוקר: מה עם התמונה הכוללת?

עולה הרושם שחלקים משמעותיים בדוח, שהוציאה ועדת לוקר תחת ידיה, מחייבים עיבוד נוסף, בטרם יהיו בשלים לדיון יישומי. למשל, נדרשת עבודת מטה מעמיקה לגבי ישימות ההמלצות בתחום ההון האנושי התמונה הכוללת חסרה התייחסות למספר סוגיות
30/07/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
בניין משרד הביטחון בקריה, תל אביב [צילום: משה שי/פלאש 90]

   רשימות קודמות
  האתגרים הלא-גרעיניים של הסכם הגרעין
  ערב הסעודית והסכם הגרעין עם אירן
  הדיאלוג חיוני לישראל
  הסכם הגרעין: תרחישים והמלצות למדיניות
  מצע להתגברות הטרור

דוח ועדת לוקר "לבחינת תקציב הביטחון" (יוני 2015) הינו בעיקרו אוסף המלצות לגבי תקציב הביטחון. כל אחת מהן ראויה לעיון מדוקדק, אבל קשה לקבלן כמקשה אחת. המלצות הוועדה מנוסחות כהוראות לפעולה וחלקן חסרות נתונים וניתוח, הדרושים כדי לשקול האם לאמצן.

השאלה החשובה באמת העולה מקריאת הדוח, אינה מה יהיה תקציב הביטחון בעוד חמש שנים, אלא איזה צבא יהיה לישראל בשנים הבאות ואלו משימות הוא יוכל למלא בהצלחה בהינתן מימוש ההמלצות. בנוסף, המלצות הוועדה הוצגו באיחור של יותר מחצי שנה מהמבוקש בכתב המינוי, ובינתיים כבר גובשה התוכנית הרב-שנתית של צה"ל - "גדעון" - בידי הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט וצוותו. להלן הערות מתודולוגיות לדוח הוועדה.

עידכון תפיסת הביטחון ותפיסת ההפעלה

הוועדה ממליצה לפעול לגיבוש תפיסת ביטחון ולעידכון תפיסת ההפעלה של צה"ל - המלצות חשובות בהחלט. הבעיה היא, שהצורך בעידכון תפיסות אלה הוא תנאי הכרחי מוקדם לגיבוש המלצות תקציביות בנושא בניין הכוח ומערך כוח האדם של צה"ל, מהסוג שעליהן המליצה הוועדה. תקציב הביטחון אינו יעד בפני עצמו - הוא הביטוי הכספי של תוכנית העבודה, וזו אמורה להתבסס על תפיסת הפעלה, הנגזרת מתפיסת הביטחון. אם תפיסת הביטחון ותפיסת ההפעלה אינן עדכניות, כיצד ניתן להמליץ על שינויים עמוקים במבנה צה"ל וליישמם?

נתוני תקציב הביטחון ותהליך קביעתו

"הוועדה ממליצה, כי בין השנים 2020-2016 בסיס התקציב יעמוד על 59 מיליארד ש"ח, 'הכל כלול', ויוצמד למדד המחירים לצרכן". מדובר "בתקציב נטו" - בלי "הוצאה מותנית הכנסה" (סיוע אמריקני מיוחד והכנסות ממקורות מערכת הביטחון), הנאמדת בכ-8-7 מיליארד ש"ח בשנה. מכאן עולה, שתקציב הביטחון המלא (ברוטו) יהיה כ-65 מיליארד ש"ח, כמו בהצעת תקציב 2015, שאושרה בממשלה (לפני הבחירות). ניתן להניח, שזה יהיה גודל תקציב הביטחון ל-2016 ממילא. בדוח אין הסבר כיצד הגיעה הוועדה להמליץ דווקא על הנתון הזה - מהן הנחות היסוד לקביעתו, לאלו איומים הוא עתיד לתת מענה והיכן יילקחו סיכונים, איזו רמת ביטחון תתקבל בתמורה; ובעיקר: האם הנתון משקף תמחור יסודי וחדש של צרכי הביטחון, כפי שניתן היה לצפות מהוועדה?

משמעות ההמלצה לקביעת תקציב ביטחון קבוע מראש עד 2020 הינה להוציא את ההחלטה מחוץ לשיקול דעת הממשלה, בדומה להצעה לקבוע תקציב מדינה מראש לחמש שנים. קבלת ההמלצה לתוואי תקציב אופקי (סכום קבוע בכל שנה) תוביל לגמישות נמוכה בדיון השנתי על אודות הרכבו של תקציב הביטחון (חלופות בעלות כספית נמוכה או גבוהה יותר לא יידונו). בפועל, סביר שמערכת הביטחון ומקבלי החלטות ישנו את התקציב בהתאם לנסיבות - התקציב יקטן יחסית בנסיבות של אילוצים כלכליים קשים ויגדל משמעותית בנסיבות ביטחוניות חמורות.

בדוח בולטים בהיעדרם נתונים בסיסיים: מה היה גודלם של תקציבי הביטחון עד כה; מה היה הפער בין התקציבים בפועל לעומת התכנון; פירוט רכיביהם של תקציבי הביטחון בעבר; כמה מהתקציב הוא על חשבון מיסים ועוד, ואיך כל אלה עומדים ביחס לתקציב המוצע. אשר לסיוע האמריקני בתקציב הביטחון - בדוח מוצג שגודלו 3.1 מיליארד דולר, אבל עיון בחוברת "הצעת תקציב המדינה 2015" מראה, כי הסיוע הוא בסך 3.75 מיליארד דולר, כאשר 650 מיליון דולר נוספים ניתנים בקטגוריה של "סיוע ייעודי" (לפרויקטים). מדובר ב-15.8 מיליארד שקל, כרבע מתקציב הביטחון המלא (לפי שע"ח של 3.7 ש"ח לדולר בתוספת מע"מ על רכש), ולא בכ-20 אחוזים מהתקציב, כמתואר בדוח הוועדה. התנודתיות בסיוע הייעודי, היא סיבה נוספת מדוע רצוי להימנע מתקציב ביטחון בסיסי קבוע - "הכל כלול". למשל, אם ממשלת ישראל תחליט להצטייד ביותר מערכות הגנה נגד טילים, מאשר ארצות הברית תסכים לממן במסגרת זו, יהיה עליה לממן זאת ממסגרת אחרת בתקציב הביטחון או להוסיף ממשאביה לתקציב.

השוואה בין ההוצאות האזרחיות (ביחס לתוצר) של ישראל למדינות זרות (כגון קוריאה, יוון ודנמרק בשנת 2012) אינה תורמת. בנוסף צוין בדוח, כי הוצאות הביטחון של ישראל עמדו בשנת 2014 על 5.8 אחוזים מהתוצר, בעוד שהממוצע ב-OECD עמד על 1.5 אחוז. גם הצגה זו אינה רלוונטית לקבלת החלטות, לא רק משום שאין להשוות בין האיומים שעימם מתמודדות מדינות ה-OECD, אלא גם משום שמדובר במדינות גדולות במונחי תל"ג ואוכלוסייה. בנוסף, הנתון הישראלי כולל סיוע אמריקני ואילו הוצאות הביטחון של רוב מדינות ה-OECD מבוססות על הגנה קולקטיבית ואינן כוללות את התרומה הביטחונית של כוחות ארצות הברית במסגרת נאטו. המצב הכלכלי הטוב של ישראל, יחסית לרוב המדינות הללו, המושפע גם מתרומת הסקטור הביטחוני למשק (שאינה מנותחת בדוח) מצביעים על כי הסקטור הזה אינו מהווה משקולת כבדה על המשק, כפי שעשוי להשתמע מהדוח. בנוסף, דוח הוועדה חושף, כי משרד הביטחון משלם לאוצר כ-7 מיליארד שקלים בשנה בגין מיסים, לרבות מע"מ, על רכש צבאי מסיוע אמריקני ובלו על דלק של ספינות קרב. כלומר, סכום גדול יחסית מתקציב הביטחון חוזר ישירות לקופת האוצר - עניין שראוי להביאו בחשבון, כאשר עוסקים בגודלו של תקציב הביטחון ובנטל שהוא מהווה על המשק.

המלצת הוועדה הנוגעת להגברת השקיפות בתקציב הביטחון - בהיבט של יכולת האוצר והמל"ל לקבל מהצבא נתונים - ברורה, אם אכן לא קיימת שקיפות כזו.

עתיד ההון האנושי בצה"ל

עיקר המלצות הוועדה נוגע להון האנושי - ליבת כוחו של צה"ל. בדוח אין ניתוח מערכתי, כיצד ייראה צה"ל בעוד חמש שנים, אם יתממשו המלצות הוועדה כמקשה אחת: קיצור חובת השירות לשנתיים, צמצום כמות משרתי הקבע, ביטול פנסיות גישור ועוד. למשל, איך ישפיע יישום ההמלצות על הפוטנציאל של דרג הפיקוד הבכיר, מערך המילואים, היחידות הטכנולוגיות, מסלולי העתודה האקדמית, מסלולי שירות קדם-צבאיים ושדרת הפיקוד הזוטר. למשל, מאין יגיעו הסמלים והסגנים הוותיקים, אם יקוצץ שירות החובה לשנתיים ויקוצצו תקני הקבע? אלו מנגנונים מפצים יש להקים לשם כך, אם בכלל ניתן לעשות כן? ובסופו של דבר, האם כוח האדם בצה"ל יתאים להפקת ביטחון במידה הרצויה למדינה.

הוועדה ממליצה, כי משרת קבע שלא יקודם לדרגת סא"ל עד גיל 36 יפוטר (ויזכה בפיצויים מוגדלים). האם מכאן עולה, שכל המשרתים בצה"ל מעל גיל 36 יהיו סא"לים ומעלה? מדוע לוותר על הרס"נים והרס"רים - בתפקידי מטה, מחקר ותחזוקה, מעל גיל זה? כיצד תשפיע החלטה זו על נכונותם של קצינים זוטרים לחתום קבע או להאריך שירות, נוכח הסיכון לעתידם? אלו סקרים ביצעה הוועדה כדי לברר זאת?

ההמלצה לביטול פנסיית הגישור למשרתים בצבא קבע מוצגת כלהלן: "משרתים מגיל 42 ומעלה יוכלו לסיים את השירות ולזכות למענק הוני חד-פעמי" (עמוד 71). האם הם "יוכלו" או שמא יפוטרו? אם הדבר יהיה בידם, מה יעשה צה"ל אם אנשי קבע רבים במטות ירצו להמשיך לשרת עד גיל 67-60, כמקובל בשירות הציבורי? שאלה מהותית יותר: האם יצליח צה"ל לגייס כוח אדם מתאים למסלול שירות של שלושה עשורים (בתמורה למענק נטו לא גדול במיוחד)? הקביעה בדוח, שלפיה "השירות בצבא הוא תובעני והמשרתים בו אינם מוּנעים מהתגמול החומרי הצפוי להם על שירותם, אלא מתוך שליחות", אינה הולמת את המציאות המשתנה, כדי לבסס את המודל המוצע; דבר שניתן היה לבדוק גם באמצעות סקר. הדעת נותנת, שעל המדינה למצוא את הנתיב הנכון לתגמל את אוכלוסיית צבא הקבע באופן שיאפשר לקיים את צרכי הצבא לטווח ארוך, תוך קביעת שולי ביטחון הולמים, בהתחשב בתנאי העבודה האלטרנטיביים המשתנים בסקטור האזרחי, באופי השירות ובצורך לקשור את כוח האדם לטווח ארוך (צה"ל אינו חברה בע"מ). מוטב היה לבדוק כיצד נעשה הדבר במדינות אחרות. בתוך כך נראה, שהשיטה של מענק חד-פעמי בלבד, שעלול להתכלות במהרה, נחותה משיטת פנסיית גישור שהיא "רשת הביטחון" של המשתחרר, אפילו במצב שמדובר בסכום ברוטו בעל ערך נוכחי זהה.

מי האחראי ליישום הדוח?

"הוועדה סבורה, כי האחריות העליונה למימוש המלצותיה מוטלת על ממשלת ישראל, על שר הביטחון ועל הרמטכ"ל", אולם דוח הוועדה, הוא בגדר המלצה בלבד. הממשלה, היא המפקד העליון על צה"ל ובאחריות הרמטכ"ל להכין תוכנית עבודה בהתאם לרמת ניהול הסיכונים שקבעה הממשלה, ולממשה. כך עשה הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אשר הכין את התוכנית הרב-שנתית של צה"ל בשם "גדעון".

סיכום

הדוח עוסק בעניינים חשובים ביותר. עם זאת, עולה הרושם שחלקים משמעותיים ממנו מחייבים עיבוד נוסף, בטרם יהיו בשלים לדיון יישומי. למשל, נדרשת עבודת מטה מעמיקה לגבי ישימות ההמלצות בתחום ההון האנושי. התמונה הכוללת חסרה בעיקר התייחסות לסוגיות הבאות: מהן הנחות היסוד, אלו איומים נדרש צה"ל לצמצם ואלו לא, איך ייראה הצבא ואיזה ביטחון יתקבל בתמורה. מן הראוי שהממשלה תדון בתוכנית "גדעון" כבסיס לפעילות צה"ל, כאשר המלצות ועדת לוקר ייבחנו וימומשו במקומות, שבהם ניתן לייעל את המערכת.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 726 (29.7.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  30/07/2015   |   עודכן:  30/07/2015
שמואל אבן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת לוקר: מה עם התמונה הכוללת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
30/07/15 21:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג האהבה בתאריך עברי ט"ו באב. המעודד הרשמי להפגנת רגשות אהבה ונותן לגיטימציה להיות רומנטי. הפיכת היום לחג רשמי, מייד הוא מגייס את כל המזונות שהפכו עם השנים לסמלי הרומנטיקה, המין והאהבה. הפעם נתמקד בפרי התשוקה כפי שמוצהר בשמו - הפסיפלורה.
29/07/2015  |  נעמה בן-דוד-טרבלסי  |   כתבות
נוירולוגיה הינו ענף רפואי העוסק בחקר התפקוד ובמחלות שונות הקשורות לפעילותה של מערכת העצבים המרכזית וההיקפית בגוף האדם, כאשר המחקר הנוירולוגי מתמקד בהבנת תהלכי עיבוד המידע במוח. רופאים המתמחים בתחום רפואי זה נקראים נוירולוגים, והם אחראיים לחקר, אבחנה, טיפול ומעקב אחר כל התופעות הנוירולוגיות השונות, לרבות הפרעות נוירולוגיות ומחלות נוירולוגיות הנגרמות, בין היתר, כתוצאה מפגיעה במוח ובמערכת העצבים.
29/07/2015  |  בלוריה דיין  |   כתבות
בימים הקרובים צפוי לפקוד את ישראל גל חום שצפוי להפוך לקיצוני עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. בימי חום כבד מורגשת עליה בפניות למגן-דוד-אדום מאנשים שמתלוננים על חולשה ותשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חום ובמד"א עומדים בכוננות ובהערכות מיוחדת.
29/07/2015  |  זכי הלר  |   כתבות
אין מקום מתאים יותר למפגש מסכם של קריירה מקצועית מפוארת בתחום ההגנה על ילדים ונוער בסיכון ובסכנה מאשר מרכז ההגנה בבית החולים תל השומר.1 מצד אחד, העובדת הסוציאלית הוותיקה חנה סלוצקי, שבימים אלה סיימה את תפקידה בתור העובדת הסוציאלית הראשית לחוק הנוער, ומן הצד השני, שותפתה לדרך, היועצת החינוכית הוותיקה שוש צימרמן, שניהלה עד 2008 את היחידה למניעת התעללות בילדים ובנוער במשרד החינוך, ועד ספטמבר האחרון את האגף לתוכניות סיוע ומניעה במשרד החינוך. הן פורסות לפניי את מסע חייהן המקצועי, שהוא בעצם מסעה של החברה הישראלית בדרך להכרה בתופעה של ילדים ונוער בסיכון ובסכנה.
28/07/2015  |  שירלי בן-שלמה  |   כתבות
אופרה בגרוש - הפקה מקצועית ונפלאה בזכות השחקן איתי טיראן וגלעד קמחי הבמאי הנפלא גם הוא באצילים - תפקיד נפלא, עושה קושניר, שעצם עלותו על הבמה בבגדי האציל, כבר מצחיקה את הקהל האופרה הישראלית הפיקה לקראת סוף העונה בכורה עולמית מקורית המבוססת על שני סיפורים. האחד של ש"י עגנון: האדונית והרוכל. והשני - שיץ
28/07/2015  |  לאן טרן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il