|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בג"ץ החליט לא להחליט - אבל הוא החליט

בג"ץ אמור היה להכריע, בעתירה שהגיש פעיל הטרור האיסלאמי, מוחמד עלאן, אם לבטל את מעצרו המנהלי, אם לאו. בג"ץ בכל הכבוד הראוי התחמק מלהכריע בשאלה זו ונתלה במצבו הרפואי הקשה של פעיל טרור איסלאמי זה, כתירוץ וכנימוק להקפאת צו המעצר המנהלי
20/08/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בג"ץ. החלטה מעורפלת [צילום: פלאש 90]

הכותרת המנוסחת בלשון דו-משמעית, המופיעה בתחילתה של כתבה זו, היא למעשה, מהותה של החלטת בג"ץ, מאתמול (יום ד', 19.8.15), בעניינו של פעיל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד עלאן, במסגרתה החליט הוא להקפיא צו המאסר המנהלי שהוצא נגדו. פעם אחר פעם, במסגרת ובמהלך הדיונים שהתעוררו ושהתקיימו בעניין עתירתו של פעיל ג'יהאד זה - שהינו מחבל לכל דבר, לאחר שבג"ץ קבע, בהרכב קודם, כי מעצרו המנהלי הנוכחי מוצדק וכי אין להתערב בהחלטת בית משפט הצבאי, לעוצרו במעצר מנהלי, לאור החומר המודיעיני המהימן והסודי שהצטבר בעניינו, לפיו קשר פעיל טרור זה קשר עם פעילים נוספים, שמטרתם להניע טרור בישראל וכאשר לא ניתן היה לפרסם מידע חסוי זה, הוצא נגדו צו מעצר מנהלי - ביקש בג"ץ לברר מצבו הרפואי של פעיל טרור זה.

אתמול, "הצליח להם", בכל הכבוד הראוי, לשופטי בג"ץ, שכן נמסר להם מידע בידי רופאי בית חולים "ברזילי" באשקלון שהינו בית החולים בו מאושפז פעיל הטרור האיסלאמי, כי שביתת הרעב הסבה פגיעה למוחו של פעיל טרור זה, אך טרם התברר אם הנזק שנגרם לו הינו הפיך או הינו בלתי הפיך. בג"ץ "קפץ על ההזדמנות", בכל הכבוד הראוי וקבע, כי לאור מצבו הרפואי הנוכחי של עלאן, הרי אין כל הצדקה למעצרו המנהלי, שעה שהוא אינו מהווה סיכון ביטחוני. עוד קבע בג"ץ, בהחלטתו זו, כי לאחר שיתייצב מצבו של פעיל הטרור האיסלאמי ואם יבקש לעבור הוא לבית חולים אחר, יהיה עליו לפנות, בעניין זה, לרשויות וככל שיתעורר קושי, הרי יהיה אפשר לפנות לבית המשפט.

בג"ץ הוסיף עוד בהחלטתו זו, כי: "ככל שיתברר חלילה שהמצב בלתי הפיך יבוטל הצו מייד, ולא נאריך". בשלב זה קבע בג"ץ, כי בשל מצבו הרפואי יוותר עלאן בטיפול נמרץ בבית חולים "ברזילי" באשקלון וניתן יהיה לאשר ביקורים אצלו דבר הנמנע מעציר מנהלי, באופן שגרתי בכפוף להנחיות הרפואיות הרגילות של ביקור חולים, בבית חולים זה.

נוקטים אנו ברשימתנו זו, בלשון קשה, לפיה "הצליח להם", לשופטי בג"ץ וכן בלשון, לפיה בג"ץ "קפץ על ההזדמנות", בכל הכבוד הראוי, במסגרת האדיבות המתבקשת בביקורת על בג"ץ ובכל הכבוד הראוי הניתן לו. עם זאת, גם בג"ץ, על שופטיו, אינו חסין מביקורת וביקורת יכולה להימתח גם עליו, כל עוד הינה ביקורת כנה ואדיבה וכך מקווים אנו, כי עושים אנו ברשימתנו זו.

בג"ץ אינו גורם פוליטי ובג"ץ אינו אמור להיות גורם פוליטי. ככל שבג"ץ יוציא מלפניו החלטות, הדומות וגם/או הנחזות להיות החלטות פוליטיות וגם/או מעין פוליטיות, הרי בג"ץ יאבד בכל הכבוד הראוי אמון הציבור. לא בכדי כתב בשעתו נשיא בית משפט העליון, לשעבר, פרופ' אהרן ברק, כי לבג"ץ אין, לא חרב ולא ארנק, אבל יש לו את אמון הציבור. דומה כי החלטתו זו, האחרונה של בג"ץ, בעניין עלאן, גורמת סדק במידה מסוימת באמון הצרוף והמוצק, לו נזקק בג"ץ מהציבור.

בג"ץ אמור היה להכריע, בעתירה שהגיש פעיל הטרור האיסלאמי, מוחמד עלאן, אם לבטל את מעצרו המנהלי, אם לאו. בג"ץ בכל הכבוד הראוי התחמק מלהכריע בשאלה זו ונתלה במצבו הרפואי הקשה של פעיל טרור איסלאמי זה, כתירוץ וכנימוק להקפאת צו המעצר המנהלי. בכל הכבוד הראוי, רואים אנו במלה "הקפאה" משום כיבוס מלים ושימוש נוח בה, תחת לעשות שימוש במלה האמיתית, הישירה והנכונה - במצב דברים עובדתי ומשפטי זה, קרי, "ביטול".

להבדיל מפוליטיקאים העושים שימוש, תדיר ויומיומי בכיבוס מלים, בג"ץ בכל הכבוד הראוי אינו רשאי ואינו זכאי לכבס מלים, בהחלטותיו, בפסיקותיו ובפסקי-דין היוצאים מלפניו. בג"ץ חייב להיות נהיר, חד-משמעי וצלול, כדי שלא יאבד בעתיד אמון הציבור וכדי שלא ייחשד, חלילה וחס, בכל הכבוד הראוי, להטיה פוליטית, זו וגם/או אחרת וגם/או בניסיון לדחוק הקץ ולהימנע ממתן הכרעה שיפוטית, לגופם של דברים.

אין ספק שהחלטתו של בג"ץ שנוסחה על-ידו, בכל הכבוד הראוי בלשון נרמזת ומעורפלת, מהווה ניצחון ברור וחד-משמעי לפעיל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד עלאן. מבחינתו הוא ומבחינת אנשי הטרור האיסלאמים, הקוראים החלטת בג"ץ, בעתירתו, אין מקום להתעסק ב"קטנות", דוגמת ההבדל בין "הקפאה" לבין "ביטול". מבחינתם הם, הרי הם זכו בבג"ץ שכן מעצרו המנהלי של מוחמד עלאן, בוטל, שכן אין כל משמעות אחרת למונח "הקפאה", שבו הכתיר בג"ץ החלטתו זו.

ברורה היטב נטייתו של בג"ץ שלא להתערב בסוגיות פוליטיות מובהקות ולשמור עצמו, מורם מעל סכסוכים פוליטיים, לשמור עצמו מלהתערב - לגופם של דברים - בסכסוכים פוליטיים ולעסוק במתן החלטות, אחרות ופסקי-דין שיפוטיים בלבד. עם זאת, בכל הכבוד הראוי, דומה שבעניין מתן החלטתו של בג"ץ אתמול, בעניין מוחמד עלאן, כשל בג"ץ, בצורה משמעותית, בכל הקשור לרצונו לחמוק ולהתחמק ממעורבות פוליטית בהחלטותיו, בהכרעותיו ובפסקי-דין היוצאים מלפניו. לא בכדי הכתיר הפרשן המשפטי של העיתון ישראל היום, דן מרגלית, החלטת בג"ץ כ"אנדרוגינוס משפטי".

אם חפץ חיים הוא בג"ץ, בכל הכבוד הראוי ואם רוצה הוא להמשיך וליהנות מאמון הציבור, שומה עליו להתרחק בכל הכבוד הראוי מרחק של ממש, מהחלטות מסוג ההחלטה האחרונה, שניתנה, זה עתה, על-ידו בעניין מוחמד עלאן. בג"ץ חייב גם אם אין הדבר נוח לו וקשה עליו בכל הכבוד הראוי, להיכנס אל תוך הזירה ולהכריע במאבק בין המתמודדים, שעה שמוגשת עתירה לפתחו. בג"ץ אינו יכול, בכל הכבוד הראוי, למצוא "פתרונות ביניים", דוגמת היתלות במצבו הבריאותי, הבלתי הפיך, של מוחמד עלאן, כתירוץ, בכל הכבוד הראוי, להקפאת צו המעצר המנהלי. בג"ץ אינו בעל מומחיות רפואית, בכל הכבוד הראוי ולכן היתלותו, כמו-גם הסתמכותו על חוות דעת רפואית, כעילה לקבלת עתירתו של מוחמד עלאן גם אם הוגדה היא על-ידו כ"הקפאת" צו הגירוש המנהלי אינה ראויה, בכל הכבוד הראוי ואינה במקומה.

ביקורת זו נכתבת מתוך כאב רב ומתוך התאפקות רבתי, כל זאת בשל הרצון לשמור על כבודו של בג"ץ, שכן אם יירמס כבודו של בג"ץ, הרי מי יגן עלינו - בעתיד - בבוא יום פקודה ויום פורענות, שעה שימי פקודה וימי פורענות מתרגשים עלינו, במדינתנו אנו, חדשים לבקרים. בל יישכח בג"ץ, כי הכרעה שיפוטית מסוג ההכרעה שניתנה על-ידו בפרשת מוחמד עלאן, תיקרא על-ידי קהלים שונים, דוגמת סטודנטים למשפטים, מרצים למשפטים וסתם "עמך". אם, חלילה וחס, יוצר רושם ולו גם, קל שבקלים, כי בג"ץ הינו "חלש" וגם/או כי בג"ץ הינו "סחיט" בשל שיקולים פוליטיים אלה וגם/או אחרים, בכל הכבוד הראוי, הרי עלול בג"ץ לאבד אמון הציבור המוחלט שניתן בו. ניתן היה לעגן ולבסס ההחלטה בעניינו של מוחמד עלאן, בדרך ראויה יותר, בכל הכבוד הראוי, מהדרך שבה עיגן בג"ץ החלטתו דנא. מחמת שאין מעוניינים אנו להיסחף עוד במלים, מחמת משמר כבודו של בג"ץ ומחמת רצוננו לשמור על חוסנו של בג"ץ והמשך האמור הרב הניתן לו בידי הציבור, לא נמשיך ולא נאריך עוד דברים, בעניין דנא.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  20/08/2015   |   עודכן:  20/08/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ החליט לא להחליט - אבל הוא החליט
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא פוסק למחוק
20/08/15 10:54
2
נתין מדמנת ישראל
20/08/15 11:19
3
21 פעם
20/08/15 11:38
4
אהרון שחר
20/08/15 15:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דווקא בימים אלה, שעה שממשלת ישראל העבירה את תקציב המדינה, באמצעות חוק ההסדרים, תוך ניסיון בלתי מכובד להטיל אגרות משפט על כל בקשה ובקשה בתחומי המשפט האזרחי, בבקשות המוגשות לבתי-משפט השלום והמחוזי, ברחבי הארץ, מן הראוי לתת הדעת על הרחבת תחומי הסיוע המשפטי, לכלל האוכלוסיות המוחלשות, באופן שסיוע משפטי זה יחול, על כל ענף וענף מענפי המשפט האזרחי, תחת שיסויג הוא למספר מצומצם ומסויג של תחומים, כפי שנוהגים הדברים, נכון להיום.
19/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מזה שנים נהוג כי דיוני הוועדה לבחירת שופטים והפרוטוקולים המשמשים וועדה זו הינם חשאיים וזאת מכוח הוראת כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים, שהינם חקיקת משנה שאותה חוקק שר המשפטים לפני למעלה מ-30 שנה. מכוח כלל זה אין מתפרסמים דיוני הוועדה לבחירת שופטים, איש אינו יודע מי מחברי הוועדה הצביע עבור מועמד או מועמדת אחרת, מי מחברי הוועדה התנגד לבחירתם של מועמד זה או אחר ולמעשה מסך שחור של חשאיות מורד על דיוני הוועדה לבחירת שופטים.
18/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
"...מאכל שנתבשל בשבת לא זו בלבד שהוא אסור לאכילה, אלא שהוא אוסר גם את הכלים (מגן אברהם בשם הרשב"א הובא במשנה ברורה או"ח סי' שי"ח)"
17/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הצלחתו של ארגון BDS (ראשי תיבות של: Boycott, Divestment and Sanctions - חרם, מניעת השקעות, ועיצומים) להביא לביטול הופעתו המתוכננת של הזמר היהודי האמריקני, מת'יו פול מילר, המוכר בשמו הבימתי "מתיסיהו", בפסטיבל מוזיקה שנועד להיערך השבוע, בברצלונה, בשל סירובו של מתיסיהו להתנער מעמדותיה הפוליטיות של ממשלת-ישראל, בכלל וכלפי הפלשתינים, בפרט, אמורה לעורר דאגה רבה בשל ההצלחה הרבה לה זוכה ארגון BDS, בפעילות החרם שמנהל הוא נגד ישראל. הדברים חמורים - חמורים עד למאד מאוד לאחר שארגון זה החל להפעיל איום החרם לא רק כלפי מדינת-ישראל, במישרין, אלא גם על תומכיה המוצהרים שברובם הינם יהודים.
16/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בשעה לא טובה ולא מוצלחת עומד לפרוש מתפקידו בראשית השנה הבאה היועץ המשפטי לממשלה הרופס יהודה וינשטיין שהצליח במרוצת כהונתו לדרדר את התפקיד המשפטי רם הדרג לשפל שהפך את שלטון החוק לצחוק.
14/08/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il