|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  אמיר דרמר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

קולב? תלוי

בית המשפט העליון קובע: קבלן יוכל להותיר בידיו חלק מהרכוש המשותף באמצעות "הקולב המשפטי", אולם תחול עליו חובת גילוי מוגברת
31/08/2015  |   צבי שוב, אמיר דרמר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יח"צ]

דרושה היערכות מראש
לית מאן דפליג, כי המגמה המסתמנת מפסיקותיו של בית המשפט מחייבת את העוסקים בענף הנדל"ן (יזמים, קבלנים ועורכי דין) להיערך בהתאם. כדי להימנע מחילוקי דעות ומאפשרות לפרשנות מחמירה של ביהמ"ש, עליהם לפרט ברחל בתך הקטנה את כלל סעיפי החוזה, ובייחוד את הסעיפים המתייחסים להוצאת רכוש משותף לטובת הקבלן, ככל שניתן בנסיבות כל מקרה ומקרה ובהתאם לשלב בו מצוי הפרויקט.

כאשר קבלן חפץ להשתמש בטכניקת "הקולב המשפטי", עליו לכלכל את צעדיו מראש, באופן שיותיר בידיו מלכתחילה "תא" או "חדר" שעומדים בכל דרישות החוק והפסיקה, ולא להמתין לסיום המכירות כדי להחליט איזה מהחלקים של הרכוש המשותף ייוחדו ל"דירה". בנוסף, על הקבלן לקחת בחשבון, כי ככל שתתעורר מחלוקת בעניין שתגיע לכותלי בית המשפט, מעשיו ייבחנו על-ידי בית המשפט בקפידה ולחומרה והנטל להוכחת טענותיו יהיה כבד יותר, ועל כן היערכות מראש תוכל לצמצם בעיות אלה.

פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין חברת פרידמן-חכשורי מהווה נקודת ציון נוספת במגמה ההולכת וגוברת בפסיקה, להקשיח את התנאים לצורך הוצאת חלקים מהרכוש המשותף בעסקות קבלן. ככלל, קביעותיו של פסק הדין מתיישבות היטב עם התפיסה המקובלת בפסיקה ובחוק, ולפיהן כאשר הצדדים לעסקה הם קבלן ורוכש דירה, נקודת המוצא הבסיסית היא שיחסי הכוחות נוטים באופן טבעי לטובת הקבלן. לכן, לצורך הגנה על רוכש הדירה, הפסיקה נוטה לפרש את החוק באופן מחמיר יותר כנגד הקבלן.

פסק הדין ניתן בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, בו נקבע, כי חברת פרידמן-חכשורי לא הוציאה מן הרכוש המשותף את המחסנים והחניות במתחם הבניינים שבנתה, ולכן יש לראותם כחלק מן הרכוש המשותף השייך לכלל הדיירים. השאלה העיקרית עליה עמד ביהמ"ש היא, מהי רמת הבהירות הנדרשת בחוזה בעת הוצאת חלק מן הרכוש המשותף בבית המיועד להירשם כבית משותף.


הנטל הוא על הקבלן


נקדים ונציין, כי שטחי בית משותף שייכים לאחת משתי קטגוריות: דירות או רכוש משותף. זאת, בהתבסס על סעיף 77א לחוק המקרקעין, אשר מגדיר "רכוש משותף" כ"כל חלקי הבית חוץ מהדירות". מבחינה קניינית, אין משמעות להוצאת חלק מרכוש משותף כאשר אינו צמוד לדירה מסוימת, כך שלמעשה נראה, כי לא ניתן להיות בעלים של רכוש משותף בבניין ללא בעלות על דירה בבניין, כמשמעותה בחוק המקרקעין.

סעיף 6(א)(1) לחוק המכר (דירות) קובע, כי מוכר המבקש להוציא חלק מן הרכוש המשותף, "חייב לכלול במפרט או לצרף לחוזה המכר פרטים על אותו עניין". לכאורה, לשון הסעיף ברורה, ועל כן קבלן המעוניין להוציא חלקים מהרכוש המשותף, צריך לציין במפרט את הפרטים בדבר הוצאת החלקים, או לחלופין לצרף לחוזה המכר פרטים בדבר אותה הוצאה.

אלא מאי? לאורך השנים פורש סעיף 6(א)(1) נגד הקבלן באופן כזה, שלרוב הוצאת חלק מן הרכוש המשותף צריכה להיות מעוגנת במפרט וגם בהסכם המכר, ורק במקרים חריגים ייתכן שתתקבל טענה לפיה די בעיגון ההוצאה רק באחד מהמסמכים. בתיק ע"א 7746/11 קבע השופט נעם סולברג, כי קבלן צריך לעמוד בשלושה תנאים לביצוע הצמדה כדין: הוצאת החלקים תיעשה במסמך נפרד לחוזה; המסמך הנפרד יצורף לחוזה המכר בעת עריכתו; הוצאת החלקים תיעשה באופן קונקרטי, ספציפי ומסוים.

לכך יש להוסיף את דבריו של השופט אליקים רובינשטיין (ע"א 374/08), המשקפים היטב את מגמת הפסיקה: "ככלל, על בתי המשפט בבואם לשקול טענות בדבר החרגת חלקים מן הרכוש המשותף להטיל את הנטל על המבקש להחריג להוכיח את ההסכמה בעניין זה, ולהקפיד עימו ביותר. הדברים נאמרים מעבר למקרה זה, ומטרתם כמטרת חוק המכר (דירות), קרי, להגן על רוכשים".

במקרה הנוכחי קבע בית המשפט, כי ההסכם בין הצדדים אכן מאפשר לחכשורי להוציא חלק מהמחסנים והחניות מהרכוש המשותף ולהצמידם לדירות, אם כי ניתן היה לנסח זאת באופן מובהק וספציפי יותר. עוד קבע בית המשפט, כי ניסוחים כגון "לפי קביעת החברה" או "שייקבע על-ידי החברה" אינם תקניים. כלומר: אין מקום להותיר לחברה שיקול דעת מעבר להוצאת חלקים ספציפיים, וניסוחים עמומים וכלליים מעין אלה אינם יכולים להיכלל במפרט.


לאן להצמיד?


מחלוקת נוספת שנידונה בפסק הדין שרלוונטית אף היא לקביעות ביהמ"ש בעניין החמרת התנאים לפי סעיף 6(א)(1) לחוק, מתבטאת בשאלה האם קבלן יכול להוציא חלקים מהרכוש המשותף מבלי להצמידם לדירה כלשהי בבית המשותף.

הגדרתה של "דירה" הרלוונטית לענייננו מצויה בסעיף 52 לחוק המקרקעין: "חדר או תא, או מערכת חדרים או תאים, שנועדו לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים, לעסק או לכל צורך אחר". כפי שכבר ציינו, לא ניתן להצמיד רכוש משותף לרכוש משותף אלא רק ל"דירה" כהגדרתה דלעיל, והצמדה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה ללא "דירה".

על-רקע האמור לעיל, באה לעולם טכניקת "הקולב המשפטי". טכניקה זו הוכרה בפסיקה כלגיטימית והיא נפוצה בעסקות קבלן, לפיה משאיר הקבלן בבעלותו חדר או תא קטן הנחשבים ל"דירה" לפי חוק המקרקעין, ו"תולה" עליה הצמדות שונות מהרכוש המשותף.

במאמר מוסגר נציין, כי קיימות בחוק מגבלות הקובעות, כי יש רכוש משותף אותו לא ניתן להצמיד לדירה. לדוגמה, סעיף 55(ג) לחוק המקרקעין קובע: "בעלי הדירות רשאים לקבוע בתקנון... שחלק מסוים של הרכוש המשותף יהיה צמוד לדירה פלונית, ובלבד שלא יקבעו זאת ביחס לחדרי מדרגות, מעליות, מקלטים ומתקנים המיועדים לשמש את כל בעלי הדירות". כך גם סעיף 158א1(ב) לחוק התכנון והבנייה, האוסר על הצמדת יותר משני מקומות חניה לדירה אחת למעט בחריגים מסוימים.

נזכיר בהקשר זה, כי בתיק ע"א 11965/05, המוכר נכשל ביצירת "קולב משפטי", שכן היחידה שנרשמה כ"דירה" הייתה למעשה חלל ריק מתחת למדרגות הבניין. שם נקבע, כי היא איננה יחידה עצמאית ונפרדת, לא מבחינה חזותית ולא מבחינת הייעוד שלה.


לומר בצורה ברורה


בפסק הדין הנוכחי קבע השופט יצחק עמית, כי מבחינה עקרונית, אין מניעה שהקבלן יעשה שימוש בטכניקת "הקולב המשפטי", אלא שבהתאם לסעיף 6(א)(1) לחוק, כאשר הקבלן עושה שימוש בטכניקה זו - חל עליו נטל של חובת גילוי מוגברת, מעבר לנטל הרגיל הקבוע בסעיף.

הרציונל העומד בבסיס קביעה זו הוא שקבלן שמכר את כל הדירות בבניין, אך נשאר בתמונה באמצעות ה"מחסן" או "תא", אחר ששייר לעצמו, המהווה "קולב משפטי", הוא כמו צד ג' שאין לו דירה בבניין. בנסיבות אלו, קם הצורך להפנות את תשומת ליבם של רוכשי הדירות, כי בדעת המוכר להישאר בתמונה כמעין "שותף רדום". מכיוון שכך קובע ביהמ"ש, כי חובת הגילוי שחלה על המוכר במועד עריכת החוזה, היא לא רק לעצם הוצאת החלקים מהרכוש המשותף, אלא, גם לאפשרות שהחלקים שיוצאו יירשמו כ"דירה" שתישאר בבעלותו.

במילים אחרות: בית המשפט הדגיש, כי לא די לכתוב במפרט שהקבלן שומר לעצמו את הזכות להוציא חלקים מהרכוש המשותף. על המפרט הטכני או המסמך הנספח להסכם להיות בהירים ולהורות, כי המוכר שומר לעצמו גם את הזכות להותיר בידו את החלקים שהוצאו מהרכוש המשותף ולרשום אותם כיחידה בבעלותו.

ביהמ"ש העליון מסביר, כי "מאחר שחוזי מכר דירות הם על-פי רוב חוזים אחידים, ארוכים ומנוסחים בלשון משפטית, שימוש בלשון כללית וגורפת עלול לעמעם את המשמעות המעשית של הכוח שהמוכר מבקש לשייר בידיו ו'להרדים את חושיו' של הקונה" לכן, נדרש המוכר להבהיר לרוכש בלשון ברורה ובהירה, כי המחסן או התא ששייר לעצמו, יכול לשמש גם בייעוד של "דירה", להבדיל מייעוד של מחסן הצמוד לדירה.

לסיום קבע בית המשפט, כי לעתיד לבוא הדרישות מקבלנים העורכים חוזי מכר יהיו קשוחות יותר. כיום סעיף 6(א) על-פי פירושו הפשוט מסתפק בכך שהמוכר יאזכר הוצאת חלקים מהרכוש המשותף, מבלי לדרוש ממנו לפרש שהחלקים שיוצאו מהרכוש המשותף יכול וישמשו אותו כ"דירה" נפרדת. אולם מכאן ולהבא יידרש הקבלן לבצע הבחנה מפורשת ולציין בחוזה המכר ובמפרט, האם הוצאת החלקים מן הרכוש המשותף היא לצורך "קולב משפטי" שישמש אותו, או שמא ההוצאה היא לצורך הצמדה לדירה זו או אחרת בבניין.
ע"א 1781/13, פרידמן-חכשורי נ' מלי כהן ואח' / פס"ד
דיון בשאלת הותרת רכוש משותף בידי הקבלן, אופן רישומו והשימוש בו

תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  31/08/2015
עו"ד צבי שוב, עו"ד אמיר דרמר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי כל מה שאנחנו יודעים על אולמרט, נראה קצת מיותר לעסוק בפרשת ראשונטורס. אלא שהמאמר הנוכחי כלל אינו מתמקד באולמרט, אלא בשופטים שזיכו אותו וקבעו (בסעיף 38 להכרעת הדין) כי "לא הוכחה קיומה של שיטה ליצירת כספים עודפים". לאחר שחיפוש בגוגל לא העלה כל תוצאות המזכירות אפילו ברמז את המידע המוצג להלן, ניתן לקוות שהקורא יסיים את קריאת המאמר כשחיוך מריר על פניו.
31/08/2015  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
תנועת חמאס טענה בשבועות האחרונים כי חלה רגיעה במתיחות בינה לבין מצרים וכי היחסים עמה נמצאים במגמת שיפור, אולם נראה כי גם אם אכן הייתה רגיעה כלשהי הרי שהיא הייתה רופפת ושברירית. בשבועיים האחרונים נוצר מוקד מתיחות חדש ביחסי חמאס עם מצרים, שמהווה מבחינתה של חמאס "פצצה מתקתקת" האמורה להתפוצץ בכל רגע אם לא תיפתר, ואף להוות אמתלה להפרת הפסקת האש עם ישראל.
31/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות צריך להודות שהמידע על עסקות הנשק של תא"ל גל הירש בגאורגיה זרם למשרד הביטחון הישראלי באורח רשמי ומסודר עוד זמן רב לפני שהוא הועבר בכלל על-ידי האפ.בי.איי. לידיה של משטרת ישראל.
31/08/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רלטיביזם מוסרי הוא כלי מפתח המשמש לחתירה תחת ערכי אנוש. גישה הרסנית זו ניתן להגדיר כ"שיפוט מוסרי שהוא נכון או מוטעה רק ביחס להשקפה מסוימת - למשל, זו של תרבות או תקופה היסטורית...וששום השקפה אינה עדיפה על רעותה...זו מתעקשת שעלינו להימנע מהעברת ביקורת מוסרית על אמונות או על התנהלויות האופייניות לתרבויות שאינן שלנו".
כנראה שב"מחנה השלום" כבר לא נותרו נימוקים הגיוניים נגד פעילותם ההתיישבותית המבורכת של "המתנחלים" ביהודה ובשומרון, אם פרופ' רחל אליאור נאלצה לחפש נימוק מהתחום הבלשני (התפתחות "שתי לשונות" המנוכרות זו לזו בשפה העברית, לשונו המְשַתֶפֶת של השמאל ולשונו המְבַדֶלֶת של הימין) כדי להציג אותם ואת מפעלם המצליח כעשייה משיחית המסכנת את קיומה של מדינת ישראל הליברלית-דמוקרטית. הוכחה נוספת למצבו האינטלקטואלי הנואש של מחנה השמאל הציוני בעת הזו זימן לנו ישי שריד בספר החדש שלו, "השלישי" (הוצאת עם עובד / ספריה לעם 2015, 259 עמ').
30/08/2015  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il