|   15:07:40
דלג
  אלי אנושי  
עו"ד לענייני תעבורה משרד אנושי ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סערה בכוס יין, וודקה או בירה

בטרם נרים כולנו כוסיות משקה לשנה טובה, הרי מדריך נבוכים לנהגים או נהגות שימצאו עצמם לא עלינו נחשדים בנהיגה בשכרות
31/08/2015  |   אלי אנושי   |   מאמרים   |   תגובות
בדיקת שכרות

הייתה אחלה מסיבה, אתה יוצא ממנה כמו בסרט – הכל בראש טוב, נוסעים, אליך ? אליה? לפתע מאי שם, אתה קולט אור כחול ואחריו יצור מוזר, כחול עם וסט צהוב שאומר לך לעצור בצד. כן, שלום!, אתה אומר מופתע. הוא לא מתעניין לא בתוכניות שלך וגם לא בפוטו רצח ברישיון הנהיגה, אלא מחייך אלייך חיוך ערמומי ושואל בשקט מקפיא דם: שתית משהו ? - והערב החלומי הופך לסיוט.

ראש טוב או לא ראש טוב, הראש מתחיל לעבוד בהילוך גבוה, העיניים קולטות עוד שוטר מתקרב, ומה זה שם ? עוד ניידת ממתינה לי???, הרשת הולכת ונסגרת ויתכן שאתה, כן אתה, בדרך להיות המנה העיקרית – אז מה יקרה עכשיו?, מה עושים עכשיו?, מה אומרים?

אז בשבילכם ורק בשבילכם, קיבצתי כעו"ד תעבורה ושופט בדימוס, את דרכי ההתנהגות הנפוצות, אל מול המציאות הקשה על-פי החוק והפסיקה, בכל הנוגע לשתייה ונהיגה.

  • אין שיטה חוקית למדידת האלכוהול, הרי קראתי את זה פעם בעיתון - אוי התמימות הקדושה, משטרת ישראל משתמשת בשתי שיטות לבדיקת אחוז האלכוהול, בדיקת דם, ובדיקת נשיפה באמצעות מכשיר מדידה המכונה בעגה המקצועית "ינשוף". למגינת ליבם של הנהגים, ולמרות כל הפרסומים עד היום, בתי המשפט, מקבלים את תוצאות הבדיקות ומאשרים את עבודת המשטרה, כמעט באופן סיטונאי, זאת כל עוד מקפידים השוטרים על נוהלי הבדיקות כנדרש והתוצאה, פסילה ממושכת לאשמים.

  • מקסימום ייקחו לי את הרישיון לחודש - זה אולי נכון בשביל ההתחלה, אולם מרבית הסיכויים שרישיון הנהיגה של נהג שנתפס נוהג בשכרות יילקח לחודש ימים כפסילה מנהלית. לאחר מכן במצבים מסוימים המשטרה תבקש להאריך את פסילת הרישוי עד תום ההליכים המשפטיים. לעיתים יבקשו להחרים את הרכב שבו נהג החשוד לחודש ימים. על-פי החוק היבש, עונש המינימום לעבירת הנהיגה בזמן שכרות, הנו שנתיים ימים של פסילת רישיון ובתי המשפט כבר פסקו ששנתיים זה שנתיים, גם בכמויות גבוליות ונמוכות, שלא לדבר על קנס, פסילה על תנאי וכבונוס סבירות רבה למאסר על תנאי – בקיצור אסון טבע.

  • טוב, אבל שתיתי לא יותר מ-2 כוסיות, בדיוק כפי שהחוק מתיר. זה לא מה שהחוק מתיר, ממש לא. החוק אינו מפרט כמה מותר לשתות ומאיזה משקה ולמעשה אף לא מגדיר בפרוט מהו משקה משכר, הגדרת השכרות העיקרית (ויש כמה), הקבועה בדין הנה מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שנקבע – והכמות הנה מתמטית, דהיינו, 50 מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם, או ריכוז אלכוהול באוויר נשוף ברמה של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של דוגמה של אויר נשוף, ואם אתה נהג חדש, או נהג שטרם מלאו לו 24, או נהג רכב מסחרי או עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 ק"ג או רכב ציבורי הרי כמות האלכוהול לצורך עבירת השכרות קטנה עוד פחות ועומדת על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או לפי דגימת דם – בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם. קטנה עוד פחות זאת (נכון להיום) ללא שום קשר למשקל האדם, מבנה גופו, וניסיונו בשתיית אלכוהול, נכון שתכלס לא ניתן להבין מזה הרבה, שיושבים בפאב או אפילו בסעודת ליל שבת בבית ? – בינתיים, ככה זה.

  • "הבה ונתחכמה לו": ההסברים של לא שתיתי כלום..., הכל בסדר אחי..., עזוב אותי בשקט... וכו'. כל אלה לא ישנו את העובדה שבסמכות השוטר לדרוש מהנהג (או ממונה – כגון מלווה של נהג חדש) למסור דגימה של אוויר נשוף, ללא כל סיבה מיוחדת, גם אם רק לפני רגע התחלת לנהוג ונהגת למופת, זאת ללא כל קשר לנהיגה מסוכנת.

  • לא משתף פעולה כלל או לא רוצה להיבדק בינשוף, מה תעשו לי? - אז זהו, שדי הרבה, בפועל ומבלי להיכנס לדקדוקי חוק, בסמכות המשטרה לייחס לנהג שמסרב לשתף פעולה בבדיקת הינשוף עצמה, להבדיל מבדיקות מקדימות אחרות, ומסרב לדרישה להיבדק בינשוף או בדיקת דם, את אותה עבירה של נהיגה בשכרות, כאילו נבדק ונמצא שיכור והענישה זהה – שנתיים ימים של פסילת רישיון. אולם גם השוטרים אמורים לעמוד בדרישות מסוימות, הראשונה, לבקש את הסכמת הנבדק לבדיקה, השנייה, להודיע לנבדק את מטרת נטילת הבדיקה, השלישית להסביר לו את המשמעות המשפטית של סירוב לתת דגימה – שיראו אותו כשיכור. דרישות אלה הנן לעיתים נקודות תורפה במשפט, אך בכל מקרה עדיף לציית.

  • טוב, אני משת"פ, מה עכשיו - סביר להניח שתתבקש לצאת מהרכב, סביר כי תתבקש לנשוף לתוך שקית הנקראת "נשיפון", או מכשיר אלקטרוני ידני קטן בשם זה, אשר גם אם יראה אינדיקציה להמצאות אדי אלכוהול – דע כי אין זה קביל בבית המשפט. אך מהווה אינדיקציה לשוטר להמשיך בהליך הבדיקה. בינתיים תישאל שאלות שגרתיות יותר ושגרתיות פחות כגון: מתי שתית או עישנת לאחרונה, תופנה לביצוע בדיקות מאפיינים, כגון: הליכה על קו ישר, הבאת אצבע לאף וכדומה – תשומת לבך לעובדה שבדיקה זו, זכר לימים עברו בטרם קבלת הינשוף, אינה חובה וממצאיה אינם יכולים לסתור את בדיקת הינשוף או בדיקת הדם אם יצביעו אלו על שכרות, אך תחזק את ממצאיהם אם תכשל בה.

  • בדיקת השכרות עצמה, שכאמור יכולה להיות בדיקת דם בבית חולים בסביבה מעט מפחיד וכואב, אך חשוב לזכור זו לא סיבה קבילה לסירוב. – ברוב המקרים מדובר בבדיקת נשיפה במכשיר ה"ינשוף", שלתוך צינור המחובר אליו ומצויד בפיה נשלפת תתבקש לנשוף מספר פעמים, מיד אחרי זה תימסר לך תוצאת הבדיקה, אם הכמות הנה עד ל-290, סע לשלום המפתחות בפנים, מעל 290, הערב עוד צעיר ואתה ידידי בבעיה, כפי שיסביר לך הקצין שתופנה לשיחה עמו, קצין שבסמכותו לשלול את רישיון נהיגתך ולהשבית את רכבך ל-30 יום.

  • אז אולי נעביר זמן, שהאלכוהול ירד קצת..! משחק מסוכן במקצת שיכול להביא את השוטרים למסקנה שאתה מסרב להיבדק (ועל זאת ראה מעלה), ובכל מקרה, לרוב כמות האלכוהול שמפרק גופך מידי שעה אינה גבוהה מספיק שיהיה לכך השפעה רצינית לבטח אם מדובר בכמות אלכוהול נכבדת, לדוגמה לגבי בדיקות דם, מעריכים שמדובר בירידה של mg 10% בשעה, לאנשים שאינם מורגלים בשתייה ועד 25% לשעה לאנשים שמורגלים בשתייה – אז בחשבון פשוט ניתן להבין שלרוב הסיכון לא משתלם.

  • אז מה, אם התקבלה תוצאה חיובית, אבוד לי?, הלך הרישיון?? אבל אני לא אשם – לא להתייאש!. הוזכרו כבר חלק מדרישות החוק בנושא והובהר כי למשטרה נהלים מסודרים לנטילת דגימות הדם/אוויר. כך, לדוגמה, חיטוי אזור נטילת בדיקת הדם בגופך, החיטוי אמור להתבצע בחומר חיטוי נטול אלכוהול, ברור לא ?, לא תמיד זה ברור לנוטל הבדיקה וכבר היו דברים מעולם. גם בדיקת אויר ינשוף אמורה להתבצע לאחר שלא שתית ולא הקאת 15 דקות ולא עישנת 5 דקות, כל כך ברור וכל כך מעורר מחלוקת, האם באמת חלף הזמן ?, האם השוטר אמור להמתין אתך 15 דקות כשהוא משגיח עליך אישית לוחצת או להסתפק בלשאול אותך בנושא, אכן מדובר בשאלות משפטיות עובדתיות – אך שוב, זו נקודת תורפה. האם המכשיר כויל בטרם בדיקה באופן נאות?, מה בדיוק ערך הכיול ומה בכלל זה אומר?, האם המפעיל שבדק אותך מוסמך ? ועוד כהנה וכהנה שאלות שעורך דין שמתמחה בתחום חוקי התעבורה יכול להעלות בבית המשפט לתעבורה, אליו המואשמים בשכרות מגיעים בסופו של יום ואין זה המקום להמשיך ולפרט בנושא. אך יש להבהיר כי מספר נכבד של נאשמים זוכו ואחרים סיימו בעונשים מקלים ביותר, הפחותים בהרבה מעונש המינימום האכזרי, לאור בעיות באותם פרטים טכניים, קטנים שדורש החוק.

אם שותים - לא נוהגים

סיכומו של דבר, ההמלצה הטובה ביותר הנה הפשוטה ביותר "אם שותים לא נוהגים", שהרי מדובר בנושא רציני, כמעט מדי שבוע שומעים על תאונות שבהם היו מעורבים נהגים שיכורים.

אבל למקרה שעצרו אותך בטעות ואתה משוכנע שאינך שתוי, ויש מקרים רבים כאלה, שמור על ראש צלול, דע מול מה אתה ניצב, נסה להקליט ולצלם, העזר בחבר שיעשה זאת אך מבלי להתגרות בשוטרים. אם הדבר אינו פשוט ונסה לזכור כמה שוטרים היו שם ומי הם, זכור ורשום את מעשיך ומעשי השוטרים, את לוח הזמנים למעשים אלו. זכור שכל מילה שתאמר יכולה לשמש נגדך בבית משפט אם תואשם בשכרות, קרא היטב על מה מחתימים אותך ואל תחתום על הודאות שלא היו ולא נבראו, כדי שלא תצטרך להסביר אחר כך מדוע אתה מכחיש הודאה באשמה שחתומה על ידך.

הכי חשוב: היוועץ בעורך דין מומחה לנושא, עו"ד תעבורה, באופן מידי ולבטח בטרם תגיע לבית משפט.

הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק והפסיקה (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי.
הכותב הוא עו"ד תעבורה, שופט תעבורה בדימוס, מעניק ייעוץ וייצוג משפטי באופן בלעדי בדיני תעבורה. אלי אנושי מאמין כי רישיון הנהיגה מהווה חלק מחופש התנועה בדרך החיים בעולם המודרני וחסרונו ולו באופן זמני, פוגע פגיעה קשה ומהותית בחייו של אדם.
תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  02/09/2015
אלי אנושי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סערה בכוס יין, וודקה או בירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ינן
31/08/15 22:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל שלי מתביישת בחייל, שהסתער חמוש ברובה על ילד פלשתיני בן עשר מגובס בידו. חייל שכיסה את פניו בכובע גרב ונסוג מבויש ומבייש אותנו כעם מפני חמת זעמה ונחת אגרופיה של אם פלשתינית המגוננת על בנה.
31/08/2015  |   איתן קלינסקי  |   מאמרים
מי שלוחש על אוזנו של הנשיא ברק אובמה ונהנה מאמונו המלא היא ואלרי ג'ארט, היועצת הדומיננטית ביותר, והאדם הכי קרוב לנשיא. "ניו-יורק טיימס" מגדיר אותה בתור "האישה המשפיעה ביותר בבית הלבן של אובמה". הנשיא אובמה מגדיר אותה באופן אישי יותר כך: "ואלרי היא אחת מחברותי הוותיקות ביותר. עם השנים היחסים בינינו התפתחו לנקודה בה היא כמו אחות בשבילי... אני בוטח בה לגמרי". אחד מגדולי מתנגדיה, העיתונאי והסופר השמרן אדוארד קליין מציין, כי התואר הרשמי שלה לא עושה צדק עם מעמדה האמיתי בבית הלבן: "החברה קרובה ביותר וה'קונסיליירי' של הזוג הראשון, האדם האחרון שעוזב את החדר הסגלגל אחרי פגישות, והיחידה מסגל הבית הלבן שסועדת עם המשפחה הראשונה בארוחות הפרטיות שלהם בערב".
31/08/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
האבק מתחיל לשקוע מעל קלטות ברק. בשלל הפרשנויות והדעות שהציפו אותנו בעקבות הקלטות, בלט טיעון אחד שברצוני לדון בו בשל היותו עקרוני. והוא זה:
31/08/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
חרדי שלא אציין את שמו כתב לי בדף הפייסבוק שלי שבזכות קיום התורה והמצוות עם ישראל שרד. זו הייתה תגובתו לתגובה שכתבתי באתר וואלה שההפגנות האלימות של החרדים מנוגדות לדברי חז"ל ש"התורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". החרדי טען שקיום התורה והמצוות הם ששימרו את עם ישראל. תפישה זו אינה ניתנת להוכחה ואין טעם לדון בה. או שאדם מאמין או שאינו מאמין. זה עניין של תפישת עולם.
31/08/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
אם תסתכלו בגלריה המקסימה הזו תגלו משהו מעניין. התמונות הללו צולמו בבריטניה במהלך שנות העשרים של המאה הקודמת, אבל לנשים שם יש משהו משותף עם נשים שתפגשו בריכוזים דתיים: כמעט כולן מכסות את ראשן. האישה שמשלשלת מכתב לתיבת הדואר? שיערה מכוסה לחלוטין בכובע. האישה המחייכת לצד מכונית? גם היא עם כובע.
31/08/2015  |  מעיין כפיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il