|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אי קידום ואי מינוי שופטים בשל פסיקתם

תמוה מדוע "הקפיצו" דבריו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, עד שראתה לפרסם הודעה פומבית מטעמה ועל דבריו הגזעניים של ח"כ רוברט אילטוב עוברת היא באדישות-מה
16/09/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ח"כ רוברט אילטוב. מילים מכובסות? [צילום: יח"צ]

נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת מרים נאור, הגיבה בחריפות מה קודם תחילתם של חגי תשרי וערב ראש-השנה, על כוונתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לקדם יוזמה למניעת קידומם של שופטים שיקלו בעונשם של מורשעים בזריקת אבנים. בהודעה שיצאה מלשכתה של נשיאת בית המשפט העליון, נכתבו דברים, כדלהלן:

"הדברים המיוחסים לשר ארדן מתאימים למדינות שלא היינו רוצים להידמות אליהן, ולא למדינתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית".

אם לא די בביקורת חריפה זו, שמחתה נשיאת בית המשפט העליון על דבריו אלה של השר לביטחון פנים, הרי בהמשך ההודעה נכתבו דברים ברורים וחריפים יותר, שכוונו נגד יוזמתו זו של גלעד ארדן, למנוע קידומם של שופטים, בגין מתן פסקי-דין, שאינם נושאים חן וחסד מלפניו, תוך קביעה שדרך ההתנהלות של השר לביטחון פנים:

"נוגד את עקרון העצמאות האישית של השופט, שהוא מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי, ואת העקרון הקבוע בחוק יסוד: השפיטה, לפיו אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה זולת מרותו של הדין. אם גזר דין זה או אחר נראה לרשות המבצעת קל מדי, הדרך הראויה היא לערער עליו".

בנוסף יצאה נשיאת בית המשפט העליון - בהודעתה זו הפומבית - נגד:

"הניסיון להשמיע לשופטים אזהרה כי אם לא יפסקו כפי שסבורה הרשות המבצעת שראוי לפסוק - לא יקודמו".

תוך שבהודעתה הפומבית הזו של נשיאת בית המשפט העליון, ראתה היא מקום לחדד ולהדגיש, כי: "שופטי ישראל ימשיכו לעשות מלאכתם נאמנה, ולא יגורו מפני איש".

בהקשר ובהדבק דברים, הרי מן הראוי לציין ולהדגיש, כי לפני קרוב לחודשיים ימים, תבטא ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו - זמן קצר לאחר שנבחן לכהן, כנציגה של כנסת ישראל, כאחד משני חברי הכנסת, בוועדה למינוי שופטים, בראיון שנתן הוא, לתחנת הרדיו: "גלי צה"ל, בזו הלשון:

"מבחינתי שופט שלא רוצה לשיר את התקווה לא יכול לשפוט במדינת ישראל, מדינת הלאום היהודי. אני לא אמנה מישהו שמתנגד ברמה העקרונית הבסיסית למדינת ישראל כמדינה יהודית. אני לא צריך לתת לזה יד".(ההדגשות וההדגשות, בקו אחד, שלי - ח"ש)

בהמשך לראיון, בתוכנית הרדיו, נאמרו בידי ח"כ רוברט אילטוב - דברים נוספים, במקום אחר, כהאי לישנא:

"...ובמיוחד כשהדברים שאמרתי (בראיון הנ"ל לגלי צה"ל, מיד בסמוך לאחר הבחירות לוועדה - ח"ש) הם דברים צודקים המתייחסים לכך שמצופה משופט במדינת ישראל להזדהות עם ההמנון של המדינה שמכח סמכותה ועל-פי חוקיה הוא שופט..." ההדגשות וההדגשות, בקו אחד, שלי- ח"ש)

על אמירות בוטות, גזעניות ולטעמי אני, אף אמירות מאיימות ביותר על מי המועמדים והמועמדות לתפקידי שפיטה בעתיד - בחרה המערכת השיפוטית, לעבור לסדר היום. לא פורסמה כל הודעת גינוי, בעניין זה לא מטעם נשיאת בית המשפט העליון ולא מטעם מנהל בתי-המשפט. בעקבות שקט תקשורתי זה ומטעמים אחרים ונוספים, עתרנו, איש יחסי הציבור, בן-ציון ציטרין ואני עצמי, לבג"ץ.

בעתירתנו ביקשנו לפסול כהונת ח"כ רוברט אילטוב, כחבר בוועדה למינוי שופטים, בשל אפשרות ממשית למשוא פנים וגם/או עקב קיומה של דעה קדומה; ביקשנו מבג"ץ לקבוע שהחלטת יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, שלא לקיים הצבעה בכנסת לבחירת מחליף לח"כ רוברט אילטוב כנציג הכנסת בוועדה למינוי שופטים, הינה החלטה שניתנה בחוסר סבירות קיצוני, היורד לשורשו של עניין, מהווה חריגה קיצונית, על פניה, ממתחם הסבירות ומנימוקים נוספים ונתבקש אף צו ביניים, בדרך של צו מניעה זמני, המורה על השהיית דיוני הוועדה למינוי שופטים, שהייתה אמורה לבחור - בסמיכות זמנים - מועמדים ומועמדות לבתי-משפט מחוזיים ובתי-משפט שלום וגם/או בדרך של צו מניעה זמני, המורה על השעיית חברותו של ח"כ רוברט אילטוב בוועדה למינוי שופטים, עד למתן הכרעה סופית, בעתירתנו זו.

בג"ץ נמנע מלהוציא צו ביניים, כבקשתנו. ישיבת הוועדה למינוי שופטים התקיימה - בהשתתפות ח"כ רוברט אילטוב - כחבר הוועדה ובעל זכות הצבעה בה, כיתר חברי ועדה זו ובכללם שלושת שופטי בית המשפט העליון והם נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור. למרות שבין המועמדים לכהן כשופטי בתי-המשפט המחוזי, נכללו גם מועמדים מהמגזר הערבי, לא נבחר - בישיבת וועדה זו - שום מועמד מהמגזר הערבי לכהונת שופט בית משפט מחוזי.

בשבוע החולף ניתנה תגובתם המשותפת של יו"ר הכנסת וח"כ רוברט אילטוב לעתירתנו, בה נתבקשה דחיית העתירה, על הסף ולחלופין, דחייתה מנימוקים, שפורטו בתגובה זו. נצטט למען ההגינות, מלוא הנטען והמפורט במכתבו זה של ח"כ רוברט אילטוב שנשלח לעו"ד איל ינון, בקשר לדברים שאמר הוא, המהווים בסיס לעתירתנו, שצורף לעתירה, בו כותב הוא דברים, בזו הלשון:

"א. משמעות הדברים המיוחסים לי בעתירה אינם כפשוטם. אמרתי, כשם שחשבתי,ואני חושב גם היום, כי תנאי מקדמי לכהונתו של אדם בתפקיד רם המעלה של שופט במדינת ישראל, הוא המחויבות שלו לערכי יסוד של השיטה המשפטית והחוקית של המדינה. בעניין הדברים המובאים בעתירה, הדגש מבחינתי היה על חובת האמונים של המועמדים לשפיטה להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית".

בהמשך מכתבו של ח"כ רוברט אילטוב - שצורף לתגובה המשותפת של יו"ר הכנסת ושלו, לעתירתנו דנא - כותב הוא, עוד, כי:

ב. אני לא שופט בתחרות זמר. לא השירה היא החשובה בעיניי. מי שמפרש את דבריי כפשוטם חוטא לאינטליגנציה וליושרה. ברור לכל השומע ולכל הקורא, כי הכוונה הינה לדברים המהותיים והעמוקים בנמצאים בסלע היסוד של המדינה: היות המדינה מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, על כל המתחים הפנימיים בין שני חלקיו של מושג זה.

ג. על-מנת לשבר את האוזן אבהיר, שבאותה מידה לא הייתי דן במועמדותו של שופט שמצדיק אנרכיה או כזה ששולל את שלטון החוק (אם כי למועמד כזה מניה וביה הייתה התבונה לא להציג מועמדות מלכתחילה).

ד. ההמנון הוא ביטוי של ערכים אלה, לא ערך בפני עצמו. נראה לי שהדברים ברורים מאליהם עד שאיני מוצא טעם להשחית מילים בביאורם. אמת, ההמנון כולל מוטיבים יהודיים, אבל כך גם מגילת העצמאות, דגל המדינה, טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות, טקס האזכרה המרכזי ביום הזיכרון. ועוד ועוד. מה לך דוגמה טובה יותר מסמל המדינה המתנוסס מעל לראשו של כל שופט במדינת ישראל ואשר מבוסס באופן חופשי על נבואתו של הנביא זכריה? האם נאמר שגם את הסמל הזה צריך להוריד מטעמים של שוויון וחופש דת?

ה. חשוב להדגיש: אין שום קשר בין זהותו האתנית או הדתית של המועמד לבין ערכי היסוד של השיטה המשפטית שבה הוא אמור לכהן. אם הוא אינו מכבד את ערכי היסוד של השיטה, הוא פסול בעיניי לכהן בה כשופט, בין שהוא יהודי, מוסלמי, או נוצרי. מי שמקבל על עצמו את ערכי היסוד של השיטה שלנו ראוי, אפריורית, לבחינה עניינית של כישוריו כשופט, בין שהוא יהודי מוסלמי או נוצרי.

ו. ייחוס מגמות גזעניות לדברים הללו מבוסס על תפיסה שהיא עצמה גזענית, ולפיה, לכאורה, מי שהוא מוסלמי או נוצרי אינו יכול להיות מחויב לערכי היסוד של המדינה. אני דוחה בשאט נפש גישה זו, כפי שצריך לעשות כל אדם נאור ומפוכח במדינה.

ז. סוף דבר, מבחינתי, בפרשיה זו: בחברותי בוועדה למינוי שופטים אני רואה עצמי מחויב לסדר היום שבו אני מאמין ושלאורו נבחרתי לכנסת (מטעם הכנסת - לוועדה למינוי שופטים): כל אזרחי המדינה שווים. שווים בזכויות וגם בחובות ואין לך חובה בסיסית יותר מאשר כיבוד ערכי היסוד שעליהם הושתתה מדינת ישראל". (ההגדלות, הדגשות וההדגשות, בקו אחד ובשני קווים, שלי- ח"ש)

לדעתנו אנו, הרי בכל הכבוד הראוי למילים המכובסות, בהם משתמש ח"כ רוברט אילטוב - עתה, בדיעבד ולאחר מעשה - אין הוא חוזר בו מאמירותיו, המהוות לדעת כותב שורות אלו ולשותפו לעתירה לבג"ץ, איש יחסי הציבור, בן ציון ציטרין, אמירות ודעות גזענות של ממש, גם אם מנסה עתה ולאחר זמן ח"כ רוברט אילטוב, לרכך אותן ב"פרשנות יצירתית" משלו. האמירות שנאמרו על-ידו, בראיון בתחנת הרדיו "גלי צה"ל ולאחר מכן, היו ונשארו אמירות גזעניות, ככל שינסה לרככן ו"לפרשן" כל עוד לא יחזור הוא מהן, בגלוי ובמפגיע. כך נביא ונציג גם עניינו בפני בג"ץ.

במאמר מוסגר נשאל ונתמהה, בכל הכבוד הראוי מדוע "הקפיצו" דבריו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור, עד שראתה לפרסם - בעניין זה - הודעה פומבית מטעמה ועל דבריו הגזעניים של ח"כ רוברט אילטוב - מהם לא חזר הוא בו, עד עצם מועד כתיבת דברים אלה, למעט ניסיון כושל, בכל הכבוד הראוי "לפרשם" כמוצע במכתבו ליועץ המשפטי של הכנסת - עוברת היא, באדישות-מה, לסדר היום ואפילו מוכנה לשבת עמו כחברה באותה וועדה למינוי שופטים, בה ישבו, שניהם, לפני מספר שבועות, עת בחרו הם - בצוותא חדא, אם כי אישה ואיש, לפני מצפונה ומצפונו הוא, שופטים ושופטות לבתי-המשפט המחוזיים ולבתי-משפט השלום.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  16/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אי קידום ואי מינוי שופטים בשל פסיקתם
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שפרירית
16/09/15 17:04
2
שפרירית
16/09/15 17:11
3
שפרירית
16/09/15 18:08
4
שפרירית
16/09/15 19:36
5
הצדקנית
20/09/15 14:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחודש יולי שנה זו, הגיש ניצב ירון בארי, ראש אגף התנועה, במשטרת ישראל, את התצהיר הזה, שכל כולו מנוסח בלשון נקבה. מדובר בתצהיר שהוגש בהינף קולמוס, כל כולו כלאחר יד, מעשה של רשלנות, פזיזות, חלמאות, שטחיות, חובבנות וזלזול - הכל יחד. התצהיר הוגש לבית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק. מקריאת התצהיר אתה יוצא למד, עד כמה שיטת ה"חאפ-לאפ" אופיינית בדרגות הכל כך בכירות. עד כמה שולט חוסר תשומת הלב.
כל עוד לא תאבד רוסיה עניינה המתגבר והולך, בשבועות האחרונות באזור לטקיה וסביבתה ובייחוד כל עוד לא תאבד היא עניינה הצבאי בנמל לטקיה המשמש את צי הים השחור הרוסי, באזור המזרח התיכון, ימשיך הנשיא הסורי, בן המיעוט העלאווי, בשאר אל אסד, להמשיך ולכהן כנשיא שתי החמישיות האחרונות, משטחה של מה שהייתה בעבר - סוריה רבתי. כיום שולט הנשיא הסורי על שטח מצומצם זה משטח של סוריה רבתי, לאחר ששלוש חמישיות משטחה ההיסטורי של סוריה רבתי נלקחו ונשללו מתחום ריבונותה בידי ארגון המדינה המוסלמית - דאעש ושאר המיליציות החמושות הלוחמות זו בזו, בכלל שטחיה סוריה רבתי.
15/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ערב הימים הנוראים הוא המועד המתאים לערוך לא רק חשבון נפש אישי על השנה שחלפה, אלא גם לפשפש בנושאים שקשורים בין אדם לחברו ובין גוף ציבורי לבין מטופליו.
13/09/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
וּלְבַסּוֹף -
13/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אולמרט - נקט בתחבולות שונות ובתרגילים מתוחכמים כדי להיחלץ מעונש; כמה חבל שאין אפשרות לערער על סחבת בביהמ"ש העליון פינטו - עסקת הטיעון אושרה; ערעור תלוי ועומד; מועד תחילת ביצוע פסק הדין לוט בערפל רונאל פישר – המשטרה ממשיכה לחקור את מעורבותה של דוד-בלום בתיקים שונים; במקביל הוגש כתב אישום חמור נגד יאיר ביטון
11/09/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בספרו "סכין" חושף ראשדי את התקיפה שכמעט ושמה קץ לחייו    במהלך הרצאה התפרץ אותו צעיר לעבר ראשדי ובמהלך הקטטה האלימה דקר את הסופר בכל חלקי גופו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il