ה
ממשלה החליטה השבוע להביא לארץ 20,000 פועלי בניין מסין, כדי להקל על מצוקת כוח האדם בענף, המביאה להאטה בבניית דירות ולעלית מחיריהן. News1 התריע ודרש זאת במשך שנים. עקרונית, זוהי החלטה טובה.
הניסיון שנצבר בישראל טוב: כיום עובדים כאן כ-3,400 סינים, על-פי חוזים מלפני שנים רבות. קבלנים ויזמים מעידים, שרמת הפועלים עלתה מאוד בשנתיים-שלש האחרונות. הם למדו להתארגן ב"קבוצות שלד". הפריון שלהם כפול לעומת פועלים פלשתינים. קבוצה סינית בונה שלוש קומות שלד בשבוע, לעומת קומה וחצי של פועלים פלשתינים.
קבלנים העריכו, בשיחות עם News1, שהעסקת פועלים סינים תוזיל את שכר העבודה בכ-50,000 שקל לדירה. אם יהיו די פועלים, תואץ הבנייה בחודשיים-שלושה, היצע הדירות יגדל, התחרות בין הקבלנים על מכירת הדירות תגדל, והקבלנים יעבירו את ההוזלה לקונים. אם הבנייה תהיה מהירה, יחסכו גם הוצאות מימון. בקיצור, הפועלים הסינים הם חצי מישועת הענף.
טוב שהממשלה הפסיקה ללכת אחרי שיגיונות בנק ישראל וכמה מפקידי האוצר, שניסו "לפתור" את המחסור על-ידי הקטנת הביקוש לדירות: הם הקשיחו את תנאי המשכנתאות, העלו מאוד את מס הרכישה, גירשו משקיעי חוץ.
"ישראלים רכשו 21,000 דירות בארה"ב"
אם להיות ציני אפשר לומר, שאפשר להקטין את הביקוש על-ידי עידוד זוגות צעירים לרדת מהארץ. למרבה הצער, זה מה שקורה: היזם שחר שוורץ העריך השבוע, במידה שמסר ל-News1, שבמחצית הראשונה של 2015 רכשו ישראלים 21,000 דירות בארצות הברית, בעיקר להשקעה, אך חלק מסוים מהן למגורים. שם הדירות זולות יותר. כמעט בכל עיר באירופה אפשר לפגוש זוגות צעירים ומבוגרים שירדו מישראל, בין היתר בשל יוקר הדירות.
סוף-סוף נודע לפקידים ולכלכלנים, מה ש-News1 קבע וחזר וקבע במשך שנים: הקטנת הביקוש בצורה מלאכותית לא נותנת דבר, ורק יוצרת "ביקוש כבוש" (כלומר, ביקוש שמסתתר, בגלל המגבלות הממשלתיות, ועתיד להתפרץ). לטווח הקצר, הקטנת הביקוש מביאה לשפל בענף, לבריחת קבלנים ויזמים. טוב שהבינו, שהפתרון הוא הפוך:להגדיל את ההיצע, לבנות יותר דירות.
כדי לבנות עוד דירות יש להזרים לענף גורמי יצור נוספים, ופועלי בניין הוא גורם יצור מרכזי. לכן, עקרונית, ההחלטה טובה ונכונה. הבעיה היא בערפל סביבה, בפרטים הלא-ברורים, בספקות ובשאלות המתעוררים.
האם יש מו"מ? מי מנהל אותו?
אולם החלטת הממשלה מעורפלת, וחסר בה מידע בסיסי: האם החל כבר מו"מ עם חברות סיניות? על כמה חברות מדובר, הרי ההחלטה מדברת על "עד", חמש חברות, כלומר אולי פחות. מיהן החברות? מי ינהל את המו"מ מטעם ישראל - אנשי משרד החוץ, פקידי משרד הפנים אולי נציגי מטה הדיור במשרד האוצר ואולי עובדי משרד הבינוי והשיכון? מתי צופים שיחתמו על חוזים?
מה אומר השגריר וילנאי?
האם
אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, שיזם את התוכנית, התייעץ עם שגריר ישראל בסין,
מתן וילנאי? האם השגריר שלח מידע בעניין זה, ולמי? מהו המידע ששלח השגריר, אם שלח? גם אלו נושאים מעורפלים, שאין עליהם עד עתה מידע ממשי.
חשוב מאוד לזכור, שמשרד החוץ ניהל במשך יותר משלש שנים מו"מ על נושא זה, בדיוק, עם ממשלת בייג'ין. פקידי רשות האוכלוסין וההגירה השתתפו במו"מ. משלחות באו ויצאו. שר האוצר
יאיר לפיד הבטיח פומבית, לפני כשנה וחצי, שתוך חודש יהיה הסכם. הזמן עבר ואין הסכם. המו"מ נכשל, או לפחות הוקפא.
אין צורך בפועלים סינים ביהודה ושומרון
News1 חשף כבר אשתקד אחת הסיבות לכישלון: ממשלת סין דרשה לוודא, שפועליה לא יועסקו בבניה ביהודה ושומרון, כדי לא להרגיז את הערבים. הפקידים הישראלים, כנראה על-פי הוראה מגבוה (נתניהו?) הגיבו על כך ב"לא!" מטופש. מדוע מטופש? משום שיהודה ושומרון הוא חבל הארץ היחיד, שבו אין מחסור בפועלי בניין! אזורים אלו מוצפים באלפי עובדי בניין פלשתינים, יש אומרים 15,000. יש לקוות, שהפעם לא תסרב הממשלה לתנאי דומה שיוצג, אם יוצג, על-ידי החברות הסיניות.
קושי אחר היה, להתאים את תנאי וחוזי העבודה בישראל למה שמקובל בסין. הסינים יגיעו לשנתיים עד ארבע שנים; לאחר שיגלו, שתנאי העבודה בישראל טובים מאשר בסין, הם יסרבו לחזור, או שיחזרו ויתסיסו שם את האוירה. בממשלת סין יושבים אנשים חכמים.
היו גם שאלות אחרות: מי ימיין את הפועלים? מי יבחן אותם? איזה שיפוט יחול עליהם. סין, מעצמה עולמית, איננה אוהבת שמתערבים לה בנושאים כאלו, וגם אחרים. סין גדולה פי 150 מישראל במספר אזרחיה, ונא לא לשכוח זאת.
אבל גם החברות הסיניות הן ממשלתיות
המו"מ נכשל. אין הסכם בין הממשלות. אז מה עושה ממשלת ישראל, בהנחיית ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי? היא החליטה לעקוף את ממשלת סין, ולנהל מו"מ ישיר עם חברות לכוח אדם.
אלא שחברות אלן נמצאות בבעלות ממשלתית. מדיניות ממשלת סין היא המדיניות שלהן. ייתכן, שקל יותר להגיע להסכם עם חברה מאשר עם ממשלה, אבל באופן עקרוני, אין ולא יכול להיות הבדל מהותי בין הדרישות של ממשלת סין, לבין הדרישות של החברות. אם מישהו מכיר הבדלים כאלו - אדרבה, שיבוא ויפרט אותם. אבל עד עתה לא פורסם מידע כזה.
זהו הנושא המהותי, העלול חלילה לטרפד את העסקה, או להקטין את היקפה. יש להניח שלוח הזמנים שקבעה הממשלה, להתחיל להביא את הפועלים תוך 60 יום, איננו מציאותי. ממשלת ישראל ידועה בכך, שכל קשר בין לוח הזמנים שלה לבין המציאות הוא מקרי, אך ליתר דיוק לא קיים. סתם תזכורת: היכן ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל לרשות מקרקעי ישראל, ששר האוצר הבטיח לפני יותר משלושה חודשים ? היכן הממונה החדש על הגבלים עסקיים, האמור להתיר את הפלונטר של מתווה הגז?
יש גם בעיות אחרות, אולי משניות:
- הממשלה החליטה שפקידי רשות האוכלוסין וההגירה (משרד הפנים ) ימיינו, שם, מעבר לים, מקצועית את הפועלים הסינים. ממשלת סין כבר הסכימה לכך? לפקידים אלו - מודים כולם - אין ידע מקצועי למיין פועלים. אז מה יעשו? יעברו קורה? מדוע לא להשתמש בבוחנים המיומנים של תאגידי כוח האדם?
אל על כבר התארגנה לעוד 100 טיסות?
- איך יגיעו הפועלים לארץ? להביא בטיסה, תוך זמן קצר, 20,000 פועלים, זה אומר כ-100 טיסות מיוחדות, נוסף לרגילות, תוך שבועות אחדים. אל על כבר התארגנה? מי ישלם?
- כל קבלן יצטרך לשלם לממשלת סין לפחות 56,000 שקל, ואולי יותר, על העברת פועל סיני במשך שנתיים. הקבלנים יסכימו? מישהו שאל אותם? התשובה במקרה זה ידועה: איש לא שאל אותם.
- הממשלה החליטה שהמשטרה תאכוף את ביצוע העסקה, ותערוך בדיקות בין הפועלים הסיניים. ממשלת סין תסכים לכך?
אולי זה רק אליבי?
ואולי כל ההחלטה הממשלתית היא רק אליבי? אולי הממשלה מכירה את הקשיים, ויודעת שההחלטה איננה ניתנת למימוש, ודאי לא לטווח הקצר. אולי שר האוצר והשרים האחרים הנוגעים הדבר רוצים רק שיוכלו לומר לציבור:, אזרחים יקרים, רצינו לעזור, החלטנו, השתדלנו, פעלנו, לא הצלחנו. מישהו אחר אשם. מה לעשות, הדירות ימשיכו להיות יקרות. לא אנחנו האשמים.