|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

האם יגיעו 20,000 פועלי בניין מסין?

הממשלה החליטה לחתום על חוזים עם חמש (או פחות) חברות סיניות לכוח אדם, אבל לא חשפה את שמות החברות, לא דיווחה על מהלך המו"מ ולא הודיעה האם העסקה היא על דעת ממשלת סין
25/09/2015  |   אלעזר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
תוכנית לא מגובשת [צילום: פלאש 90]

הממשלה החליטה השבוע להביא לארץ 20,000 פועלי בניין מסין, כדי להקל על מצוקת כוח האדם בענף, המביאה להאטה בבניית דירות ולעלית מחיריהן. News1 התריע ודרש זאת במשך שנים. עקרונית, זוהי החלטה טובה.

הניסיון שנצבר בישראל טוב: כיום עובדים כאן כ-3,400 סינים, על-פי חוזים מלפני שנים רבות. קבלנים ויזמים מעידים, שרמת הפועלים עלתה מאוד בשנתיים-שלש האחרונות. הם למדו להתארגן ב"קבוצות שלד". הפריון שלהם כפול לעומת פועלים פלשתינים. קבוצה סינית בונה שלוש קומות שלד בשבוע, לעומת קומה וחצי של פועלים פלשתינים.

קבלנים העריכו, בשיחות עם News1, שהעסקת פועלים סינים תוזיל את שכר העבודה בכ-50,000 שקל לדירה. אם יהיו די פועלים, תואץ הבנייה בחודשיים-שלושה, היצע הדירות יגדל, התחרות בין הקבלנים על מכירת הדירות תגדל, והקבלנים יעבירו את ההוזלה לקונים. אם הבנייה תהיה מהירה, יחסכו גם הוצאות מימון. בקיצור, הפועלים הסינים הם חצי מישועת הענף.

טוב שהממשלה הפסיקה ללכת אחרי שיגיונות בנק ישראל וכמה מפקידי האוצר, שניסו "לפתור" את המחסור על-ידי הקטנת הביקוש לדירות: הם הקשיחו את תנאי המשכנתאות, העלו מאוד את מס הרכישה, גירשו משקיעי חוץ.

"ישראלים רכשו 21,000 דירות בארה"ב"

אם להיות ציני אפשר לומר, שאפשר להקטין את הביקוש על-ידי עידוד זוגות צעירים לרדת מהארץ. למרבה הצער, זה מה שקורה: היזם שחר שוורץ העריך השבוע, במידה שמסר ל-News1, שבמחצית הראשונה של 2015 רכשו ישראלים 21,000 דירות בארצות הברית, בעיקר להשקעה, אך חלק מסוים מהן למגורים. שם הדירות זולות יותר. כמעט בכל עיר באירופה אפשר לפגוש זוגות צעירים ומבוגרים שירדו מישראל, בין היתר בשל יוקר הדירות.

סוף-סוף נודע לפקידים ולכלכלנים, מה ש-News1 קבע וחזר וקבע במשך שנים: הקטנת הביקוש בצורה מלאכותית לא נותנת דבר, ורק יוצרת "ביקוש כבוש" (כלומר, ביקוש שמסתתר, בגלל המגבלות הממשלתיות, ועתיד להתפרץ). לטווח הקצר, הקטנת הביקוש מביאה לשפל בענף, לבריחת קבלנים ויזמים. טוב שהבינו, שהפתרון הוא הפוך:להגדיל את ההיצע, לבנות יותר דירות.

כדי לבנות עוד דירות יש להזרים לענף גורמי יצור נוספים, ופועלי בניין הוא גורם יצור מרכזי. לכן, עקרונית, ההחלטה טובה ונכונה. הבעיה היא בערפל סביבה, בפרטים הלא-ברורים, בספקות ובשאלות המתעוררים.

האם יש מו"מ? מי מנהל אותו?

אולם החלטת הממשלה מעורפלת, וחסר בה מידע בסיסי: האם החל כבר מו"מ עם חברות סיניות? על כמה חברות מדובר, הרי ההחלטה מדברת על "עד", חמש חברות, כלומר אולי פחות. מיהן החברות? מי ינהל את המו"מ מטעם ישראל - אנשי משרד החוץ, פקידי משרד הפנים אולי נציגי מטה הדיור במשרד האוצר ואולי עובדי משרד הבינוי והשיכון? מתי צופים שיחתמו על חוזים?

מה אומר השגריר וילנאי?

האם אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, שיזם את התוכנית, התייעץ עם שגריר ישראל בסין, מתן וילנאי? האם השגריר שלח מידע בעניין זה, ולמי? מהו המידע ששלח השגריר, אם שלח? גם אלו נושאים מעורפלים, שאין עליהם עד עתה מידע ממשי.

חשוב מאוד לזכור, שמשרד החוץ ניהל במשך יותר משלש שנים מו"מ על נושא זה, בדיוק, עם ממשלת בייג'ין. פקידי רשות האוכלוסין וההגירה השתתפו במו"מ. משלחות באו ויצאו. שר האוצר יאיר לפיד הבטיח פומבית, לפני כשנה וחצי, שתוך חודש יהיה הסכם. הזמן עבר ואין הסכם. המו"מ נכשל, או לפחות הוקפא.

אין צורך בפועלים סינים ביהודה ושומרון

News1 חשף כבר אשתקד אחת הסיבות לכישלון: ממשלת סין דרשה לוודא, שפועליה לא יועסקו בבניה ביהודה ושומרון, כדי לא להרגיז את הערבים. הפקידים הישראלים, כנראה על-פי הוראה מגבוה (נתניהו?) הגיבו על כך ב"לא!" מטופש. מדוע מטופש? משום שיהודה ושומרון הוא חבל הארץ היחיד, שבו אין מחסור בפועלי בניין! אזורים אלו מוצפים באלפי עובדי בניין פלשתינים, יש אומרים 15,000. יש לקוות, שהפעם לא תסרב הממשלה לתנאי דומה שיוצג, אם יוצג, על-ידי החברות הסיניות.

קושי אחר היה, להתאים את תנאי וחוזי העבודה בישראל למה שמקובל בסין. הסינים יגיעו לשנתיים עד ארבע שנים; לאחר שיגלו, שתנאי העבודה בישראל טובים מאשר בסין, הם יסרבו לחזור, או שיחזרו ויתסיסו שם את האוירה. בממשלת סין יושבים אנשים חכמים.

היו גם שאלות אחרות: מי ימיין את הפועלים? מי יבחן אותם? איזה שיפוט יחול עליהם. סין, מעצמה עולמית, איננה אוהבת שמתערבים לה בנושאים כאלו, וגם אחרים. סין גדולה פי 150 מישראל במספר אזרחיה, ונא לא לשכוח זאת.

אבל גם החברות הסיניות הן ממשלתיות

המו"מ נכשל. אין הסכם בין הממשלות. אז מה עושה ממשלת ישראל, בהנחיית ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי? היא החליטה לעקוף את ממשלת סין, ולנהל מו"מ ישיר עם חברות לכוח אדם.

אלא שחברות אלן נמצאות בבעלות ממשלתית. מדיניות ממשלת סין היא המדיניות שלהן. ייתכן, שקל יותר להגיע להסכם עם חברה מאשר עם ממשלה, אבל באופן עקרוני, אין ולא יכול להיות הבדל מהותי בין הדרישות של ממשלת סין, לבין הדרישות של החברות. אם מישהו מכיר הבדלים כאלו - אדרבה, שיבוא ויפרט אותם. אבל עד עתה לא פורסם מידע כזה.

זהו הנושא המהותי, העלול חלילה לטרפד את העסקה, או להקטין את היקפה. יש להניח שלוח הזמנים שקבעה הממשלה, להתחיל להביא את הפועלים תוך 60 יום, איננו מציאותי. ממשלת ישראל ידועה בכך, שכל קשר בין לוח הזמנים שלה לבין המציאות הוא מקרי, אך ליתר דיוק לא קיים. סתם תזכורת: היכן ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל לרשות מקרקעי ישראל, ששר האוצר הבטיח לפני יותר משלושה חודשים ? היכן הממונה החדש על הגבלים עסקיים, האמור להתיר את הפלונטר של מתווה הגז?

יש גם בעיות אחרות, אולי משניות:

  • הממשלה החליטה שפקידי רשות האוכלוסין וההגירה (משרד הפנים ) ימיינו, שם, מעבר לים, מקצועית את הפועלים הסינים. ממשלת סין כבר הסכימה לכך? לפקידים אלו - מודים כולם - אין ידע מקצועי למיין פועלים. אז מה יעשו? יעברו קורה? מדוע לא להשתמש בבוחנים המיומנים של תאגידי כוח האדם?

אל על כבר התארגנה לעוד 100 טיסות?

  • איך יגיעו הפועלים לארץ? להביא בטיסה, תוך זמן קצר, 20,000 פועלים, זה אומר כ-100 טיסות מיוחדות, נוסף לרגילות, תוך שבועות אחדים. אל על כבר התארגנה? מי ישלם?

  • כל קבלן יצטרך לשלם לממשלת סין לפחות 56,000 שקל, ואולי יותר, על העברת פועל סיני במשך שנתיים. הקבלנים יסכימו? מישהו שאל אותם? התשובה במקרה זה ידועה: איש לא שאל אותם.

  • הממשלה החליטה שהמשטרה תאכוף את ביצוע העסקה, ותערוך בדיקות בין הפועלים הסיניים. ממשלת סין תסכים לכך?

אולי זה רק אליבי?

ואולי כל ההחלטה הממשלתית היא רק אליבי? אולי הממשלה מכירה את הקשיים, ויודעת שההחלטה איננה ניתנת למימוש, ודאי לא לטווח הקצר. אולי שר האוצר והשרים האחרים הנוגעים הדבר רוצים רק שיוכלו לומר לציבור:, אזרחים יקרים, רצינו לעזור, החלטנו, השתדלנו, פעלנו, לא הצלחנו. מישהו אחר אשם. מה לעשות, הדירות ימשיכו להיות יקרות. לא אנחנו האשמים.

תאריך:  25/09/2015   |   עודכן:  25/09/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יגיעו 20,000 פועלי בניין מסין?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
007בלונד
25/09/15 16:41
 
תגובה קלאסית
25/09/15 23:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני יום כיפור היה ראש השנה ולאחריו קיבלנו שבעה ימים להתכונן ליום הקדוש. ולפני ראש השנה היה לנו חודש שלם להתכונן לקראתו, חודש אלול. ושלא נשכח, חג הסוכות מסתיים בשמיני עצרת, שהוא חג בפני עצמו, שמחת תורה. ובהתאם לרצף הנ"ל אפשר לומר שהימים של חג הסוכות - כולל כמובן מצוות החג, ארבעת המינים והמגורים בסוכה - מהווים הכנה לשמיני עצרת שמחת תורה. שהרי לכל חג יש את ימי ההכנה שלו ואין סיבה לקפח את שמיני עצרת. כלומר יוצא שחמישים ואחד יום רצופים אנחנו עסוקים בחגים ובהכנות לקראתם. במאמר מוסגר נוסיף כי יש מי שמקדימים את ההכנות ליום העשרים בחודש אב ואפילו ליום החמישה עשר בו. בסך-הכל למעלה משישים יום.
25/09/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מראש חודש אלול עד יום הכיפורים, כולנו נעשים טובים וסלחניים עד דמעות וביום הכיפורים עצמו נשמתנו מתגבהת כל-כך שחסרון האוכל ליום אחד רק מחזק את ליבנו כי הוא כל-כך מתחבר עם תחושותינו הרוחניות הגבוהות וההתעלות הזאת נמשכת כמעט עד סוכות.
25/09/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
סוגיית המנהיג שנכשל מלווה את האנושות לאורך כל ההיסטוריה. במוקד עומדת דילמה גדולה. מצד אחד אם המנהיג נכשל ועבר על ציווי מקור הסמכות שמינתה אותו, הרי שדינו להיות מודח, ואם הדברים אף נעשו במזיד - אפשר שגם יש להעמידו לדין. מאידך-גיסא, התייחסות שכזו עלולה להרחיק כל אדם מנכונות להנהיג. אם הנהגה היא תחום לא-סלחני לטעויות, הרי שמי שבכל זאת יגיע לעמדת הנהגה יימנע מלהודות בטעויות, וממילא לא יהיה תהליך מסודר של תיקון תקלות ויצירת מתאר שימנע כשלונות בעתיד.
25/09/2015  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
מי בעל הבית במדינה? מדוע קצינים במשטרה מרשים לעצמם להתבטא נגד השר? למה ארה"ב לא מגיבה על הפעילות הרוסית בסוריה? למי יש ספק בדבר הצורך בביקורת פרטנית על הפרקליטות? איך יורם טורבוביץ יכול להיות מועמד לתפקיד היועץ המשפטי? ולמה אני צריך לחכות חודשיים לטיפול במכבי?
25/09/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
גם יום הכיפורים לא סייע למקבלי ההחלטות בישראל לכפר על עוונם. הפסאודו-משילות מבית היוצר של ממשלות ישראל זועק לשמיים, ואפילו קולות השופרות לא הצליחו להפיל את מסך הטיפשות ולטעת במנהיגינו מעט תבונה כנדרש כסף מינימום לפני כניסתם לתפקידיהם הרמים. ממש בדיחה על חשבון הציבור. גם הטיעונים של המרוצים מחיסולו הציבורי של הירש נשמעים כמו רטוריקה קלוקלת, אינפנטילית, על גבול הפיגור, אם לא יותר מכך.
24/09/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il