|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אדם לאדם

אבי הקטינות תושב שכם; <br>הן תלמדנה בממלכתי-דתי

בית המשפט העליון נדרש להכריע בסוגיית אימוץ קורעת לב שתי קטינות שאמן היהודיה התאבדה נמצאות במוקד עימות משפטי בין האב הפלשתיני תושב שכם לבין משפחת האומנה היהודית והיועץ המשפטי לממשלה
09/10/2015  |   איציק וולף   |   כתבות   |   תגובות
מה משקל טובת הילדים מול ההורות הטבעית? [צילום אילוסטרציה: AP]

תעודת כבוד לרגישות
כאשר מרחיבים את הפרספקטיבה מעבר לפסק הדין הספציפי של בית המשפט העליון הנוגע לגורלן של שתי הקטינות האומללות, ניתן למצוא בו ראיה נוספת לאופן ההוגן והפתוח שבו מתייחסות המערכות הממלכתיות הישראליות גם בסוגיות בין דתיות הכוללות התנגשות לאומית בין יהודים לערבים. כל זאת, תוך ראיית טובתו של הפרט הנדון ומתוך שיקול דעת ותשומת לב למצבו של הפרט.

דבריו של השופט רובינשטיין בחתימת פסק הדין מעידים על הרגישות הרבה שבה התייחס למקרה קורע הלב: "העתיד לא יהיה פשוט, אך על הכל להתגייס לטובת הקטינות, ותפילתנו כי הן לא ייפגעו מן המצב המורכב ויגדלו בנחת, אהובות על הכל ואוהבות".

התפרצות גל הפיגועים הנוכחי מטלטלת ישראלים רבים בכל הנוגע ליחסם אל הפלשתינים ואל הדרישות הלאומיות שלהם. אולם בינינו חיים גם מי שחייהם מטולטלים על הציר הזה, של הישראליות והפלשתיניות, בלי כל קשר לפיגועים.

כך הוא מצבן של שתי קטינות שנולדו כתוצאה מקשר זוגי שניהלו פלשתיני מוסלמי תושב שכם ויהודיה ישראלית. מאז לידתן שוהות שתי הקטינות במשפחת אומנה יהודית. אמן התאבדה לא מכבר ואביהן, שקיבל בינתיים היתר שהייה בישראל, מתנגד להמשך השארתן אצל משפחת האומנה המגדלת אותן על-פי אורח חייה - אורח חיים יהודי ציוני-דתי.

בשנת 2010 ביקש היועץ המשפטי לממשלה צו חרום מבית המשפט לנוער להשארת הקטינות במשפחת האומנה שלהן. הצווים בנושא שהוציאו את הקטינות מחזקת אביהן הוארכו מספר פעמים למרות התנגדות האב ולמרות שבאותו שלב טרם נערכה לו בדיקת מסוגלות הורית. עם זאת, מאז ועד היום פוגש האב את בנותיו באופן קבוע במרכז קשר.

בשנת 2013 פנה היועץ המשפטי לממשלה אל בית המשפט לענייני משפחה וביקש להכריז על הקטינות כבנות אימוץ. חוות דעת של מומחה שהוגשה אז קבעה, עם זאת, כי יש להחזיר אותן לאביהן באופן הדרגתי ומבוקר. בשנת 2014 נעשה צעד נוסף בדרך להחזרתן לאביהן. האב הפלשתיני קיבל היתר שהייה בישראל והצדדים הופנו להליך גישור.

אותו הליך גישור לא צלח. יתרה מזאת, תסקיר עדכני ובדיקה פסיכיאטרית שנערכו לקטינות בשנת 2014 קבעו כי טובתן היא בהכרזתן כבנות אימוץ. עורכת התסקיר, מומחית לגיל הרך, קבעה כי להוריהן של הקטינות - האב הפלשתיני והאם שבינתיים התאבדה - אין מסוגלות הורית. עוד ציינה כי ראתה הסלמה בהתנגדות של הקטינות לביקורי האב. תסקיר נוסף שנערך כתשעה חודשים לאחר מכן קבע כי מצד אחד אין לנתק את הקטינות מאביהן ומצד שני אין להוציא אותן ממשפחת האומנה.

בעקבות קביעות אלה פסק בית המשפט לענייני משפחה כי לא הוכח קיומה של עילת אימוץ שעל פיה האב הביולוגי אינו כשיר להורות. זאת, בניגוד לאם הביולוגית שנמצאה לא כשירה. עוד קבע כי לא ניתן לקבל את טענת טובתן של הקטינות כעילת אימוץ עצמאית. בשל כך נקבע כי משפחת האמנה תקבל אפוטרופסות על הקטינות בנוסף לאפוטרופסות האב. נקבע כי בנושאי היומיום תקבל משפחת האומנה החלטות לגבי ענייני הקטינות; בנושאים חריגים ומהותיים בתחום החינוך והבריאות תהא התייעצות עם האב וחובה על משפחת האמנה לעדכן את האב מדי פעם בדברים חשובים שקורים בחינוך הקטינות, בבריאותן וכיוצא באלה. עוד נקבע כי העידכון לגבי נושאים רפואיים דחופים יהיה מיידי וכי ביקורי האב יימשכו ללא שינוי - אחת לשבוע - ואין מניעה שיתבצעו בביתו ושזמנם יוארך.

בעקבות פסק הדין הוגשו לבית המשפט המחוזי שני ערעורים - מצד היועץ המשפטי לממשלה ומצד משפחת האומנה. שני הערעורים ביקשו לקבוע כי הקטינות הן בנות אימוץ. אולם שני הערעורים נדחו. בעקבות זאת פנה היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט העליון וביקש למנות מומחה חדש מטעם בית המשפט שיחוה דעתו בנוגע למסוגלותו ההורית של האב ביחס לקטינות. לטענתו, הליך האמנה נועד להיות זמני במהותו ואינו מתאים לעניינן של הקטינות, שאמורות לגדול במשפחה האומנת שנים רבות.

האב הביולוגי טען, מנגד, כי מדובר בפרשה מצערת שראשיתה בהחלטת רשויות הרווחה להוציא מידיו את הקטינות ולהעבירן לידי משפחה יהודית דתית - החלטות שאינן נבונות ואינן מוצדקות לשיטתו. האב שב והדגיש, כי מומחה מטעם בית המשפט קבע שלוש פעמים את מסוגלותו ההורית, וכי טובת הקטינות דורשת את המשך הקשר עמו.

מטעם היועץ המשפטי לממשלה נטען שהשארת המצב על-כנו - בכפל אפוטרופסות בין משפחת האומנה לאב הביולוגי - תוביל להתדיינויות משפטיות בלתי פוסקות. עוד נטען כי רצוי להפחית את מספר ביקורי האב. דעה דומה נשמעה גם מטעם שירותי הרווחה ומטעם המפקחת על האמנה, שאף אמרו בדיון, כי ייתכן שמסירת הילדות לאב עדיפה על השארת המצב הקיים. המומחה מסר לבית המשפט גם, כי על-אף שלאב מסוגלות הורית כללית, אך אין לו מסוגלות קונקרטית מספקת לגידול הקטינות.

שמירת כבוד וזהות האב
[צילום: איציק וולף]

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, ציין בפסק הדין כי אין מקום "להדביק תווית" ולומר שלאב אין מסוגלות הורית, בודאי לא כזאת שאין סיכוי כי תשתפר בעתיד. "אדרבה, היא הרי השתפרה עם הזמן כעולה מחוות הדעת השונות של המומחה, ומן הסתם יש לשיפור קשר לכך שהאב קיבל אפשרות שהיה חוקית ולזוגיות החדשה", כתב. לדבריו, לא ניתן לקבוע במקרה הזה ביושר לב עילת אימוץ שתאפשר למשפחת האומנה לאמץ את הקטינות.

"מלאכת בית המשפט לא תמה בדחיית האימוץ ובקביעת אמנה, שכן עלינו להידרש, מתוך אחריות לעתיד הקטינות, לאשר יארע להן בהמשך לטווח קצר וארוך גם יחד. משזו דעתנו, עלינו להתייחס למצב שלפנינו, שהוא מצב מיוחד", ציין רובינשטיין והוסיף כי על כן הוא רואה את המקרה המיוחד הזה כאמנה 'מיוחדת', אמנה 'חזקה' לטווח ארוך.

"ישנו ספק במסוגלות העכשוית של האב הביולוגי לגידול הילדות. אין חולק גם כי הן רואות בהורים האומנים את הוריהן, אף שהן מקיימות זיקה וקשר לאביהן הביולוגי. עקירתן מן המשפחה האומנת תהא כיום טראומטית", כתב וציין לשבח את ההבנה שגילה האב הביולוגי לקביעות עקרוניות אלו.

רובינשטיין הוסיף כי למרות זהותו הערבית-מוסלמית של האב הביולוגי, אין מחלוקת גם החינוך שיקבלו בנותיו הקטינות הוא במסגרת יהודית ממלכתית-דתית כנוהג המשפחה האומנת, משזו המשפחה בה הן גדלות. לדבריו, בדיעבד ובנסיבות המיוחדות של אב ערבי מוסלמי דומה שהההחלטה בעניין זהות משפחת האומנה יכולה הייתה להיות שונה בהקשר החינוך על-אף שהאב הביולוגי אינו רואה עצמו כמוסלמי דתי.

בשל כל זאת, קיבל רובינשטיין חלקית את ערעור היועץ המשפטי לממשלה וקבע כי הקטינות יישארו באמנה "חזקה" לטווח ארוך אצל המשפחה האומנת. "אנו מוסיפים תודה לה ועידוד במלאכת-הקודש שנטלה עליה", העיר. שמות המשפחה של הקטינות ושם האב בתיעוד יירשם באופן שיתן ביטוי לשותפות ההורים האומנים יחד עם האב הביולוגי והחינוך שהן תקבלנה יהיה ממלכתי דתי.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה קיבלה מענה בקביעת רובינשטיין כי ההורים האומנים יירשמו כאפוטרופסים וסמכויותיהם תהיינה רחבות. הוא גם קבע כי יצומצמו המפגשים בין הקטינות לאב הביולוגי מפעם בשבוע לפעם בשבועיים.

"משמעותה המהותית של האפוטרופסות לאב הביולוגי – שהוא אפוטרופוס על-פי דין – היא בראש ובראשונה כבודו וזהותו כאב ושמירה מתמדת של הזיקה לקטינות, על-ידי שימור הקשרים ביניהם; אם בביקורים עתה ואם בצורות שונות העשויות להתפתח בעתיד", קבע המשנה לנשיאה. "האב אינו 'איש צללים' ביחס לבנותיו, אך הסמכויות המעשיות היומיומיות - בידי ההורים האומנים, ויש לקוות שימצאו דרך לשתף פעולה בעזרת שירותי הרווחה והמומחה".

תאריך:  09/10/2015   |   עודכן:  09/10/2015
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבי הקטינות תושב שכם; הן תלמדנה בממלכתי-דתי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
9/10/15 09:14
 
בבר
9/10/15 11:22
 
לא תחזורנה לאב
11/10/15 20:29
2
לכל דבר וענין.
9/10/15 10:54
3
אהרון שחר
9/10/15 11:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום, כוכב מרקורי נעצר, אבל בימים האחרונים ואלה שלפנינו, (כחמישה), כדאי להיות זהירים יותר, בגלל הרצון להאיץ את הדברים שהתעכבו, אבל הימים האלה במיוחד גורמים לחוסר הבנה, לקצר בתקשורת וגם לשגיאות. לכן כדאי להמתין, בעיקר בקבלת החלטות או התחלות חדשות והזמן הרצוי יהיה לקראת 15.10-16.10 והלאה. הרבה נושאים שנידחו יקבלו עתה הזדמנות ויתקדמו, רק ודאו שאתם במסלול הנכון, כל מו"מ והסכמות מגיעות לקו הסיום, אבל שימו לב, האם התקשורת הבינאישית ברורה, ושיתוף הפעולה אכן מתקיים בהסכמות.
09/10/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
אין זאת כי אם הים, הדגים והטבע הם שהיוו מקור-השראה למסעדת "הזקן והים" שביפו העתיקה (רחוב קדם 83), שבחרה לשאת את שם יצירתו הספרותית המופלאה של הסופר האמריקני ארנסט המינגווי.
08/10/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
כדוריות זעירות (Microbeads) שעשויות פלסטיק ושגודלן נע בין עובי חוט השערה וגרגר חול מסכנות ימים, אגמים ונחלים. הכדוריות השקופות נפוצו בשנים האחרונות במשחות השיניים ובג'לים לרחצת פנים (Face Scrub) ולמניעת אקנה. גודלן המזערי הופך אותן לשקופות עבור מכוני טיהור השפכים, שלא תוכננו להתמודד אתן. כתוצאה, חלק מהן מצליח לחלוף את כל שלבי הטיפול כמעט ללא מפריע. הכדוריות עושות את דרכן עם זרם המים מצינור הניקוז של המקלחת (או הכיור), דרך מכוני השפכים, ומשם חזרה לסביבה. כשהן נישאות יחד עם מי השפכים המטוהרים (קולחים), הן זורמות לנחלים, אגמים וימים וחלקן גם מגיעות בסופו של דבר לשדות חקלאים אשר מושקים בקולחים. הערכות מדברות על כך שבשפופרת אחת של סבון ל"ניקוי עמוק" של אחת החברות המוכרות ישנם לא פחות מ-350 אלף מיקרו כדוריות(!), שמהווים כעשירית מתכולת המוצר.
08/10/2015  |  אסף בן נריה  |   כתבות
הכל נראה בו רגיל למדי, חשבה, למרות שעיניה היו אפופות שינה והיה לילה. אמצע הלילה. "באתי לתקן", הוא אמר לה, והיא התכווצה כשנזכרה למה הגיע כל כך מהר, אי-שם מהצפון. הוא אמר לה שהוא מיד יוצא לדרך, אחרי שסיפרה לו על האיש שניסה לקחת מה שלא רצתה לתת, והתעקש, וצעק, והכעס שלו חלחל אליה לגוף ומילא אותו בבועות גדולות של פחד. עד שנכנע והלך.
07/10/2015  |  יפעת גדות  |   כתבות
קריינית הרדיו הוותיקה רויטל עמית פורשת מ"קול ישראל" בסוף חודש אוקטובר הקרוב, לאחר 39 שנות שידור ב"קול ישראל". עמית אישרה בתשובה לשאלתי את נכונות הידיעה. רויטל אמורה הייתה לפרוש בסוף ספטמבר 2015 והשידור האחרון שלה ב"קול ישראל" תוכנן ליום רביעי 30.9.15 אולם ברגע האחרון, כך מסרה רויטל, התבשרה שהפרישה שלה מרשות השידור תידחה בחודש ותהיה בסוף אוקטובר ועד אז תמשיך לשדר. מאזינים רבים הביעו בדפי הפייסבוק את צערם על פרישתה של הקריינית המצוינת בעלת הקול "המתוק והחם" והביעו תקווה כי תמשיך לשדר. רוויטל פורשת יחד עם שורה ארוכה של עובדי קול ישראל הפורשים בימים אלה מי לגמלאות ומי לפרישה מוקדמת.
07/10/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il