|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דיור בר-השגה בחסות העיריות

התנהלותה של עיריית ראשון-לציון מצביעה על עובדה חשובה ומהותית ביותר - היא נכנסת לתחום מילוי התפקידים המסורתיים המוטלים על המדינה. מטבע הדברים ומכוח הוראות חוק - נכנסים גופים, שאין זה מחובתם ומתפקידם לעשות כן אל המקומות והחללים ששנים היו שמורים, אך ורק למדינה. מציאות חדשה זו מעוררת שורה של שאלות ותמיהות
19/10/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עיריית ראשון לציון. לא מחכה לצעדי הממשלה [צילום: איתמר לוין]

לאט-לאט אבל באופן שיטתי ועקבי מאבדת מדינת ישראל זכותה המוסרית להבדיל מזו החוקית לדרוש מציבור אזרחי ותושבי מדינת-ישראל, למסור חייהם עבור המדינה ולשלם מיסיהם השוטפים, כסדרם, כדי לאפשר ניהול מדינה תקינה, במסגרת עקרון המשילות המסור לה, כממשלה המושלת בארגוני המדינה השונים, מכוח הוראות חוק.

שלושת סעיפיו הראשונים של חוק יסוד: הממשלה שהינו החוק שעל פיו פועלת ומתנהלת הממשלה ומהווה הבסיס החוקי לעצם קיומה והתנהלותה השוטפת קובעים, כי הממשלה הינה הרשות המבצעת של המדינה, כי מקום מושבה של הממשלה הוא ירושלים וכי הממשלה מכהנת, מכוח אמון הכנסת. ובכן, אם אינכם יודעים עדיין בואו נפקח עיניכם/עיניכן הממשלה אינה הרשות המבצעת של המדינה. הממשלה הינה במקרה הטוב גרורת גופים ומוסדות שלקחו לעצמם סמכויות ביצוע, שאמורים להיות מסורים למדינה ומכוח הנסיבות נאלצו הם לבצע מטלות ומשימות אלה, בעצמם.

נפתח בעניין הבסיסי, קרי, בצורך היומיומי להביא פת-לחם אל פינו, מעשה של יום יום ושעה שעה. כבר מזה שנים שאין המדינה/הממשלה (בחרו אתם/אתן ההגדרה הנוחה והרצויה לכם/לכן) ממלאת תפקידה וחובתה, בתחום זה. אלמלא קיומן של מאות עמותת חסד וצדקה שנטלו על עצמן תפקידה וחובתה של המדינה, להסעיד תושביה ואזרחיה ולמנוע חרפת רעב יומיומית ושוטפת מהם הרי רבים, רבים מאותם נזקקים לעזרתן של אותן עמותות, עולים על משכבם, מידי לילה כשבטנם מקרקרת והומייה עליהם, אם לא גם כואבת ומציקה להם, מחמת אי-אכילת מזון בסיסי לקיומם השוטף.

ומה לנו ענייני מזון בסיסי, אם אין מדינת-ישראל וממשלתה מסוגלות להמציא קורת-גג בטוחה וקבועה - אם בשכירות חודשית מסובסדת וזמינה לכל ואם בכל דרך אפשרית אחת, דוגמת בניית דירות ממשלתיות להשכרה, במחיר דמי שכירות חודשיים השווים לכל נפש. למה - לאחר 67 שנות קיום מדינת-ישראל - אין לכל אזרח ותושב קורת-גג קבועה מעל לראשו?

אתמול יצא לדרך פרויקט דיור בר-השגה עירוני, ביוזמת עיריית ראשון-לציון, המציע עשרות דירות בודדות בהנחה, לתושבי העיר. כפי שפורסם, הרי בהרשמה להגרלה בפרויקט בראשון לציון, המציע 26 דירות מוזלות לתושבי העיר העומדים בקריטריונים, הוגשו כ-900 בקשות. למעשה ובפועל הסתמן, עד כה, ביקוש של פי 35 ממספר הדירות המוצעות למכירה. במקביל, צפוי היום להיסגר המכרז הראשון מסדרת המכרזים שפורסמו במתכונת "מחיר למשתכן" של שר האוצר, משה כחלון. מועד סיומם של המכרזים הנוספים במתכונת זו - בקריית מוצקין ובלוד - שהיו צפויים "להיסגר" היום, נדחה.

ראש עיריית ראשון-לציון, צוטט בעיתון "גלובס", ברשימתו של העיתונאי, אורי חודי, באומרו, כי: "אנו פועלים להבטיח שלצעירי ראשון תהה האפשרות להמשיך ולהתגורר בעיר, לבנות בה את חייהם ולהקים בה את משפחתם". עוד צוטט ראש עיריית ראש-לציון שאמר, כי: "אנחנו לא מחכים לצעדי הממשלה. מצאנו דרך יצירתית ויעילה לאפשר לצעירי העיר לקנות דירה כבר היום במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק. המתווה הזה נותן ל-26 משפחות את ההזדמנות להתחיל את החיים מנקודה אחרת. כבר היום יש לנו שני פרויקטים נוספים בקנה ואני מקווה שנוכל לתת לעוד ועוד צעירות וצעירים בני העיר". מה יש עוד להוסיף על משפטים מרגשים אלה. למקרא דברים אלינו מתחשק לנו לרוץ ולחבק ראש-עיר מסור זה.

עם זאת התנהלותה של עיריית ראשון-לציון מצביעה על עובדה חשובה ומהותית ביותר - היא נכנסת לתחום מילוי התפקידים המסורתיים המוטלים על המדינה. מטבע הדברים ומכוח הוראות חוק - נכנסים גופים, שאין זה מחובתם ומתפקידם לעשות כן אל המקומות והחללים ששנים היו שמורים, אך ורק למדינה. מציאות חדשה זו מעוררת שורה של שאלות ותמיהות נגזרות ממצב דברים זה.

מאימתי חייבת רשות מקומית וגם/או עירייה לטפל בהשגת דיור בר-השגה לתושביה? למה ייגרע חלקם של תושבי רשות מקומית וגם/או עירייה זו וגם/או אחרת, מתושבי רשות מקומית וגם/או עירייה פעילה המשיגה דיור בר-השגה לתושביה, דוגמת עיריית ראשון-לציון? האם אין זכאים כלל אזרחי ותושבי המדינה, כי - כולם כאחד - יזכו לדיור בר-השגה? האם אין מופר בכך עיקרון השוויון? ומה באשר לרשויות מקומיות וגם/או עיריות מבוססות שאינם מוכנות לשלוח יד לכיסן?

הדברים אינם פשוטים, כלל וכלל. טלו כדוגמה עיריית תל אביב. זו עירייה עשירה ומבוססת, בעלת נכסי מקרקעין רבים "העושה כסף רב", לכאורה, מדי חודש בחודשו, בנוסף לגביית ארנונה שוטפת, מעשרות מיזמים בהם היא מעורבת. די לציין, כי בשביתת הפקחים האחרונה נאמדו "הפסדיה" של עיריית תל אביב, מחמת אי-רישום דוחות חנייה במיליוני שקלים. לאחרונה אומנם דווח, כי עירייה זו מעורבת בבניית דיור מוזל לסטודנטים וגם/או לזוגות צעירים, אולם אין הקומץ משביע הארי. למה שלא תתרום עירייה עשירה ומבוססת זו, חודש בשנה מהכנסותיה לצורך מימון דיור בר-השגה לתושביה, חסרי הדיור וחסרי קורת-גג קבועה, מעל לראשם? למה לא ישמשו הכנסות העירייה, במישרין, תושבי העיר?

הוא אשר פתחנו והדגשנו, תחילתם של דברים. לאט-לאט אבל באופן שיטתי ועקבי מאבדת מדינת ישראל זכותה המוסרית להבדיל מזו החוקית לדרוש מציבור אזרחי ותושבי מדינת-ישראל, למסור חייהם עבורה ולשלם מיסיהם השוטפים, כסדרם, כדי לאפשר ניהול מדינה תקינה. זכות זו הוענקה לה, במסגרת עקרון המשילות, כממשלה המושלת בארגוני המדינה השונים, מכוח הוראות חוק. מי שאינה דואגת לאספקת צרכי מזון בסיסיים וקורת-גג לציבור אזרחיה ותושביה, אינה ראויה להיקרא מדינה והגוף השולט בה, אינו בגדר של "ממשלה", שכן עיקרון המשילות אינו חל ואינו תופס בו.

אם לא תתעשת מממשלת-ישראל, עד מהרה ותתחיל לדאוג בפועל ולמעשה לרווחת ציבור אזרחיה ותושביה, לא ירחק היום שלא יוותרו לה עוד אזרחים ותושבים רבים לשלוט עליהם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  19/10/2015   |   עודכן:  19/10/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיור בר-השגה בחסות העיריות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשלוש שנים לאחר שפורסמה ביוזמתו של ח"כ חנן פורת המנוח, בשנת 1995, הצעת חוק לא תעמוד על דם רעך, חוקק בכנסת חוק לא תעמוד על דם רעך, התשנ"ח-1998". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי הצעת חוק זה מקורה בצו התורה הקובע הלכה מוסרית גדולה, בדבר: "לא תעמוד על דם רעך אני ה'", הנזכרת בספר "ויקרא", פרק יט, פסוק טז. בתלמוד הבבלי, במסכת סנהדרין, פורשה הלכה זו בצורה מוחשית: "מניין לרואה את חברו טובע בנהר או חיה גוררתו, או ליסטים באים עליו, שהוא חייב להצילו? תלמוד לומר: "לא תעמוד על דם רעך".
18/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
דומה כי פרישתו של נשיא בית המשפט העליון, השופט בדימוס, אשר דן גרוניס, מכהונתו השיפוטית והיותו בגדר של "פנסיונר", משך תקופת זמן של כשנה תמימה, לא שינתה במאומה השקפותיו השמרניות, בענייני משפט, בכלל ובענייני סדר דין, בפרט. השופט גרוניס נשאר נאמן לדרכו שביטא אותה בחלק ניכר מהחלטותיו הדיוניות, בהן שם דגש רב על "היעילות הדיונית", כמכשיר חיוני למימוש זכויות מהותיות ולשיפור השירות שניתן בידי מערכת המשפט לכלל המתדיינים. בכנס שהתקיים, אתמול (ד', 14.10.15), באוניברסיטת חיפה, קבע השופט גרוניס, כי: "בית המשפט צריך לעסוק כיום פחות בהכרעה בסכסוכים ויותר בפתרון סכסוכים". נאמן לתפיסתו הידועה, לפיה משאב הזמן הוא המשאב היקר ביותר, חזר הוא על כך, כי זה המשאב החשוב ביותר של הרשות השופטת למילוי תפקידיה. עקרון זה שהיה נר לרגליו של השופט גרוניס בפסיקותיו, בתחום סדרי הדין‏, נשמע היטב, ברור וצלול אף אתמול בהרצאה שנשא בכנס באוניברסיטת חיפה.
15/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לעתים נדירות שבנדירות מזדמן לבתי-המשפט לדון בתוקפם החוקתי של הוראות חוק וחקיקת-משנה, בכלל והוראות חוק וחקיקת משנה, בפרט. דרך כלל עוסק בכך בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, בדונו בעתירות המוגשות בתקיפת מצח לבג"ץ. עם זאת יכולים לדון בכך גם בתי-משפט אחרים, בעיקר אגב דיון בתביעות המוגשות אליהם, הכורכות בהן שאלת תוקפם וגם/או שאלת אי-תוקפם של הוראות חוק וחקיקת-משנה זו וגם/או אחרת.
14/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אם יש דבר אחד שמפריע לי במיוחד בכל הקשור להתייחסות - או לגדר דיוק באשר לאי ההתייחסות - לגל הטרור הערבי, הגואה והעובר על מדינת-ישראל לאחרונה, הוא שתיקתם המוחלטת של כלל הערבים, תושבי ואזרחי ישראל, בהתייחס לגל טרור זה.
13/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בימים סוערים אלה כשעם ומדינה נלחמים על עצם קיומם כמדינת חוק ריבונית ועל זכותם לשמור ולשמר לאומיותם היהודית והישראלית, מול גל הטרור הערבי, הנוכחי, פרסם ארגון פרקליטי המדינה הודעה פומבית, לפיה חוות דעתו והמלצותיו של שופט בית המשפט העליון, אליעזר גולדברג, שמונה בידי שרת המשפטים, איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה, בכתב מינוי מטעמם לבחון: "פעילות נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות", שהוקמה בתאריך 16.9.2013 בידי שרת המשפטים דאז, ציפי לבני והיועץ המשפטי לממשלה הנוכחי - הינם הישג לארגון הפרקליטים. יו"ר ארגון זה, עו"ד לימור פלד, העזה אף לטעון, כי נציבות הביקורת על הפרקליטות הוקמה, ללא בסיס חוקי, תוך העלאת דרישה אולטימטיבית להפסיק בשל כך פעילות הביקורת של הנציבות, באופן מיידי.
12/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il