|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
המכונית האוטונומית של גוגל [צילום: AP/Eric Risberg]

העתיד כבר כאן?

לקראת "יום בחזרה לעתיד" שחל היום: מכוניות מעופפות שפועלות על שאריות מזון עוד אין לנו, אבל האם בקרוב נראה בכבישים את המחזה הדמיוני של מכוניות אוטומטיות ללא נהג?
21/10/2015  |   אתר זווית   |   כתבות   |   זווית   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מוסיפים ירוק לדולר
  נשרים תחת איום
  ירוק בבית הספר
  הצד האפל של הגז
  100 שנים של מדידות

רבים מאיתנו אולי לא מייחסים חשיבות רבה ל-21 באוקטובר 2015. אבל בשביל ילדי שנות השמונים מדובר ביום חג - זהו הרי היום שבו מרטי (מייקל ג'יי פוקס) ודוק (כריסטופר לויד), כוכבי סדרת הסרטים "בחזרה לעתיד", הגיעו לעתיד. למי שצריך תזכורת, השניים מגיעים באמצעות רכב דלוראין משודרג לעולם עתידני שבו אין צורך בכבישים, מפני שהמכוניות מעופפות באוויר; וגם אין צורך בדלק - פשוט זורקים את שאריות המזון לתא שנמצא באחורי הרכב, שם הוא נהפך לדלק.

כיום ברור שהמציאות התחבורתית לא פנתה לכיוון שהוצג ב"בחזרה לעתיד", ולמרבה הצער, נשארה דומה מאוד לאיך שנראתה בשנות השמונים. מכוניות מעופפות אפשר עדיין לראות רק בסרטים, וגם דלק המופק מביומסה - חומר אורגני שמקורו בצמחים או בבעלי חיים - עדיין לא מניע את רכבינו. לעומת זאת, בהיבטים אחרים של התחבורה, נדמה שהעתיד כבר כאן. כמה חברות מפתחות היום במקביל כלי רכב אוטומטיים ללא צורך בנהג, ומומחים מעריכים שהם יופיעו בכבישי ישראל כבר ב-2050. איך ישפיעו הרכבים האלה על תאונות הדרכים, על פקקי התנועה ועל צריכת הדלק שלנו? על כל זה בכתבה שלפניכם.

צריכת דלק מופחתת

כיום תופס כל רכב בכביש מקום גדול הרבה יותר מגודלו הממשי לצורך שמירת מרחק מהרכב שלפניו, שחיונית בהתחשב בזמן התגובה האנושי. הרכבים האוטונומיים צפויים להגדיל את נפח הרכבים שכביש נתון יכול להכיל באמצעות צמצום המרחק בין הרכבים.

הרכבים האוטונומיים עלו לכותרות בזמן האחרון בעקבות כניסתן של חברות מסחריות גדולות, דוגמת גוגל ופורד, למרוץ לפיתוח רכב אוטונומי ללא נהג. הרכבים העתידיים מבטיחים צמצום של תאונות מסוג הגורם האנושי, בזכות הכנסתן של מערכות בקרה וחישה מתקדמות, שחלקן כבר קיימות בשוק (ביניהן גם זו של Mobileye הישראלית). לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 78 אחוז מתאונות הדרכים בישראל בשנת 2013 נגרמו כתוצאה מעבירה של הנהג. הדיווחים האחרונים על תאונות בהן היה מעורב רכב הניסוי של גוגל מעלים ספק גם לגבי בטיחות הרכבים האוטונומיים, אבל לפי ענקית החיפוש, האשמה בכל התאונות הייתה של הרכב הפוגע (לרוב סקרנים שההלם מהרכב העתידני הרחיק אותם לרגע מהמציאות וקירב אותם קצת יותר מדי לפגוש הרכב שלפניהם).

הרכבים האוטונומיים לא יעברו ברמזור אדום וגם, ללא נהג, לא יהיה מי שיירדם בהם על ההגה בשעת לילה מאוחרת. מערכות התחבורה החכמות שברכבים צפויות לצמצם פקקים שמקורם בהתנהגות אנושית, ובנוסף, הרכבים יתקשרו אלה עם אלה ויעודכנו בזמן אמת על מצב התנועה. בהתאם, הם יבחרו בדרך הטובה ביותר, שתשרת את כולנו למטרה המשותפת: להגיע ליעד בזמן הקצר ביותר.

היתרונות הסביבתיים שמבטיח כלי הרכב האוטונומי, לבד מצמצום נגע תאונות הדרכים, הם צריכת דלק מופחתת כתוצאה מנסיעה חלקה יותר והפחתת הגודש בכבישים. כיום תופס כל רכב בכביש מקום גדול הרבה יותר מגודלו הממשי לצורך שמירת מרחק מהרכב שלפניו, שחיונית בהתחשב בזמן התגובה האנושי. הרכבים האוטונומיים צפויים להגדיל את נפח הרכבים שכביש נתון יכול להכיל באמצעות צמצום המרחק בין הרכבים. היתרונות הסביבתיים יהיו גדולים משמעותית אם הרכב האוטונומי יהיה בנוסף לכל גם חשמלי, ולכאן מכוונת התעשיה.

במספר מדינות בארצות הברית, נכון להיום, אושרו חוקים המתירים את נסיעתם של רכבים אוטונומיים ללא נהג, ועד יוני 2015 צברו רכבי הניסוי של גוגל בלבד יותר ממיליון מיילים של אספלט. הערכות שמרניות מדברות על כך שכולנו ניסע ברכב אוטונומי ללא נהג עד למחצית המאה הנוכחית. הערכות פחות שמרניות מדברות על כך שב-2020 כבר נראה רכבים רבים ללא נהג בדרכים.

קטסטרופה תחבורתית חדשה

פרופ' יורם שיפטן מהמכון לחקר התחבורה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית שבטכניון: הדרך הבטוחה ביותר להבטיח שהמעבר לרכבים אוטונומיים יאופיין בהשפעה חיובית על הסביבה היא להפוך את הרכב לשיתופי ואת הנסיעות למשותפות, ולשלוח את הרכב למשימות איסוף נוספות בזמן שבעליו בעבודה, למשל. זו תהיה המהפכה האמיתית.

עד כאן נשמע אידיאלי; אך מומחים שונים מתחומי התחבורה והסביבה חוששים שהנוחות, הזמינות והעובדה שתפעול כלי הרכב האוטונומי לא ידרוש מיומנויות מיוחדות (וגם לא רמת אלכוהול סבירה בדם) יביאו לגידול במספר הנסיעות ובמקביל יהפכו את האלטרנטיבה - תחבורה ציבורית, אופניים או הליכה ברגל - לפחות מבוקשת.

לפי פרופ' יורם שיפטן מהמכון לחקר התחבורה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית שבטכניון, עם הופעת הרכבים האוטונומיים עלינו לצפות לשתי תופעות שיתרחשו במקביל. "אנשים ייסעו באופן תכוף יותר ולמרחקים רבים יותר, ובמקביל הנסיעה תהיה יעילה יותר מבחינת המשאבים הנדרשים", הוא מסביר. כך, השאלה אם למהפכה התחבורתית הנוכחית תהיה השפעה חיובית על הסביבה או לאו תהיה תלויה בקובעי המדיניות; יהיה להם תפקיד חשוב בשמירה על כך שהמעבר לרכב אוטונומי לא יוביל ליותר נסיעות, ולמה שיכול להתפתח לקטסטרופה תחבורתית חדשה.

לשם המחשה, מציין שיפטן מצב אפשרי שבו מתוך רצון להימנע מתשלום יקר עבור חניה במרכז העיר, בעל הרכב האוטונומי ישלח את הרכב לחנות בבית ובסוף היום יקרא לו בחזרה, וכך למעשה יוכפל מרחק הנסיעה. במצבים כאלה בדיוק צריכה להילחם המדיניות, לדברי שיפטן, "כבר היום, באמצעות קביעת היטלים ומגבלות תנועה". הדרך הבטוחה ביותר להבטיח שהמעבר לרכבים אוטונומיים יאופיין בהשפעה חיובית על הסביבה היא להפוך את הרכב לשיתופי ואת הנסיעות למשותפות, ולשלוח את הרכב למשימות איסוף נוספות בזמן שבעליו בעבודה, למשל. "זו תהיה המהפכה האמיתית", הוא מסכם.

מונית שירות חכמה

במודל הרכב השיתופי, שידוע בעולם כ-Car-Sharing, במקום בעלות על הרכב, רוכש המשתמש זכות לשימוש בו לפרקי זמן קצרים. במודל של נסיעה משותפת (Car Pooling), מספר נוסעים חולקים את אותה הנסיעה או חלקים ממנה. שילוב של שתי הגישות, רכב שיתופי ונסיעה משותפת, מאפשר הפחתה של מספר הרכבים על הכביש וצמצום מספר מקומות החניה הנדרשים לפחות מעשרה אחוזים מהכמות הנוכחית. מומחים מתחום התחבורה צופים כי הרכב האוטונומי יהפוך את חזון הרכב השיתופי והנסיעה המשותפת לאפשרי, שכן אחד החסמים כיום הוא נגישות כלי הרכב לנהג. כשהרכב יוכל להסיע את עצמו אל הנהג, ניתן יהיה להתגבר על חסם הנגישות.

בשטוקהולם בדק מחקר את האפשרות של איסוף מספר של נוסעים ברכב האוטונומי המשותף, מה שיהפוך אותו למעין מונית שירות אוטונומית וחכמה. המחקר הצביע שמהלך זה אומנם יגדיל ב-15 אחוז את זמן הנסיעה הממוצע ובעשר דקות את זמן ההמתנה, אך יביא להפחתה ניכרת בטווח הנסיעה המצטבר ובמספר הרכבים על הכביש. מהלך כזה יוביל לירידה משמעותית בזיהום האוויר שמקורו תחבורתי. במגזין NATURE Climate Change פורסם מחקר שהראה כי בתחבורה שיתופית אוטונומית וחשמלית ניתן לצמצם את הזיהום שמקורו בתחבורה ב-94 אחוזים בהשוואה למצב שקיים כיום!

ישראל 2050

במטרה להעריך כיצד נתנייד בשנים הקרובות, בוצע במעבדתו של פרופ' שיפטן מחקר שבחן מה חושבים מומחים ישראלים מתחום התחבורה על עתיד המכונית. במחקר, שבוצע כחלק מעבודת של רעות בן-חיים, נדרשו המומחים להעריך את ההסתברות שטכנולוגיות רכב שונות שמפותחות כיום יחדרו לחיינו עד שנת 2050. התוצאות הראו שלעומת טכנולוגיות אחרות, באשר לרכב האוטונומי המומחים קצת יותר סקפטיים - רק 61 אחוזים מהם סבורים כי הרכבים ללא נהגו יופיעו בכבישי ישראל ב-2050.

עם זאת, נדמה שאנחנו נמצאים בפתחה של מהפכה נוספת, וכמו מוצרים רבים שתחילה נראו דמיוניים (הטלפון החכם למשל), הרכב האוטונומי יהפוך, במוקדם או במאוחר, לנפוץ במחוזותינו. ההשפעה שתהיה לרכב האוטונומי על הסביבה תלויה במידה רבה ביכולתנו להיגמל מההתמכרות לרכב הפרטי. אם תוצאות מהפכת הרכבים האוטונומיים תהיה דומה לזו שעבר הרכב הפרטי באמצע המאה ה-20, כלומר הרבה יותר רכבים על הכביש, לא רק שלא ייפתרו בעיות הפקקים וזיהום האוויר, ניתן לצפות שהן רק יחריפו.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  21/10/2015   |   עודכן:  21/10/2015
אסף בן נריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העתיד כבר כאן?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמואל 1 2 3
22/10/15 11:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

בהתפרצות הטרור של השבועות האחרונים, ירושלים היא זו שעומדת במרכז הגם שטווח האירועים התרחב לכל הגדה המערבית ובשטחה אירעו תקריות ירי, דקירה, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. ההסלמה התפשטה גם לגבול רצועת עזה, שם מאות תושבי הרצועה חוזרים ומנסים לפרוץ את הגדר הביטחונית ולחדור לישראל. אפיון האירועים מראה, כי המוטיבציה לכלל פעולות הטרור היא משולבת - דתית, לאומית, פוליטית וחברתית.
21/10/2015  |  אודי דקל  |   כתבות
הכניסה הרוסית למגרש הסורי מהווה תפנית בדינמיקה הסבוכה בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל. תפנית זו אינה ממוקדת בהכרח במאבק בדאעש, שבשמו התערבה רוסיה במשבר, אלא בפוטנציאל השלכותיו של המהלך הרוסי על האזור ועל מדינת ישראל. בראייתה של ממשלת ישראל, האתגרים החמורים ביותר הנשקפים לה בזירה הסורית, מקורם בחיזבאללה ובאירן, בעוד האתגרים הגלומים מבחינתה במשטר אסד ובדאעש חריפים פחות. עם זאת, משטר אסד צריך להיבחן מעבר לאיום הישיר שהוא מציב בפני ישראל. אסד הוא המאפשר את נוכחותם המתחזקת של אירן וחיזבאללה בסוריה וסילוקו הוא המפתח להחלשת "הציר הרדיקלי" במדינה. הרציונל של המהלך הרוסי, תכליתו האסטרטגית, היקפו ומשכו אינם ברורים דיים, אולם ברור שהמהלך מציב את מדינת ישראל מול מציאות המחייבת לבחון מחדש את התמודדותה מול אתגרים אלו, כמו גם את ההזדמנויות הגלומות בה.
השבוע פרשת "לךְ לךָ", הפרשת המכוֹננת של הוּלדת העם היהודי. אברהם אבינו זכה לתואר המחייב "אבינו", אבי האוּמה. עד אז משפחתו הייתה עובדת אלילים וגרה באוּר כּשְׂדים, בָּבל (עירק של ימינו). האל מצַווה את אברהם (שבראשיתו נקרא אברם) לעזוב את ארצו ואת מולדתו וללכת אל הארץ המובטחת לעם ישראל, העם שייצא מחלציו:
20/10/2015  |  בלפוק חקק  |   כתבות
"יפו פינת סלוניקי" הוא מופע מוזיקלי מרגש, צבעוני ותוסס, המביא לנו את מיטב השירים היווניים שאהבנו, בטיסה ישירה אל בימת בית צבי בתיאטרון רמת גן.
20/10/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
מוסיפים ירוק לדולר  /  ד"ר דניאל מדר
נשרים תחת איום  /  קרן לוי
הצד האפל של הגז  /  ד"ר דניאל מדר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il