|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אני מאמין

פרשת לך לך: ההינתקות, לא מה שחשבתם - אברהם אבינו, אבי היהדות המונותאיסטית, שנפרד מסביבתו האלילית, מתקן את העולם וגם - תכירו: גיל המעשים
22/10/2015  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
היה גם רמטכ"ל [צילום: פלאש 90]

מאורעות היסטוריים רבים גודשים את הפרשה, החל בעזיבת אברהם אבינו את חרן, דרך ההינתקות הטריטוריאלית מלוט ומלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה, בניצחונו של רמטכ"ל (קראתם נכון) אברהם אבינו, ועד לבשורה המכריעה של לידת העם היהודי מאברהם, שנפרד מישמעאל, אבי העם המוסלמי ותרבות האיסלאם.

אולם מעֵבר למאורעות ההיסטוריים, משרטטת הפרשה פרופיל של אברהם אבינו וקווים לדמותו של מנהיג, שעתיד לעצב את דמותו של העם היהודי מבחינה תורשתית וסביבתית כאחת. למעשה, הביוגרפיה האישית של אברהם משקפת את הביוגרפיה הלאומית שלנו ומתמזגת איתה.

ההינתקות

הפרשה מספרת על שלושה תהליכי הינתקות שעבר אברהם אבינו. אין מדובר בתהליכים פיסיים בלבד. ההינתקות הפיסית מסמלת את ההינתקות הרוחנית, המנטלית והאידיאולוגית. ההינתקות הראשונה, מבית אביו וממולדתו האלילית של אברהם, הייתה המכריעה ביותר והיא שסללה את הדרך לשתי ההתנתקויות הנוספות מלוט אחיינו המייצג את התרבות המערבית המושחתת והנהנתנית, ומישמעאל בנו, המייצג את התרבות האיסלאמית המזרחית, הפיראטית והאכזרית.

לא לשווא בחר לוט, שנפרד מאברהם, להתיישב בסדום שטופת הזימה, אשר כדברי הכתוב אנשיה "רעים וחטאים לה' מאוד". גם על ישמעאל מעיד הכתוב "והוא יהיה פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו". שוד ורצח מאפיינים את אורח חייו. נשמע מוּכר? אחרי ייהודו של אברהם, הפרידה משניהם, מעמם ומאורח חייהם הייתה אפוא הכרחית כדי לכונן את העם היהודי.

ראוי לציין כי הפרידה מלוט הייתה פרידה מרצון כהצעת אברהם, אך אברהם לא נטש את אחיינו השבוי ונחלץ לעזרתו כאמור במלחמה. במסירותו זו כלפי לוט הפגין אברהם רגשי אחווה ("כי אחים אנחנו") ודאגה עמוקה לבן משפחתו, בניגוד לקין שרצח את אחיו הבל. ובכך אולי אברהם הוא תיקונו של קין. לעומת זאת, הפרידה הסופית מישמעאל הייתה ביוזמת שרה אמנו, שצפתה ברוח הקודש את השפעתו המסוכנת על יצחק ועל עתיד עמנו, כפי שנראה בפרשה הבאה, פרשת וירא.

זמן המעשים

ואומנם מעניין שאחרי שלוש פרידות משמעותיות אלה מהעולם הפגאני, מהסביבה המושחתת, מהעמים ומהשפעתם המזיקה, התורה שהיא חסכנית מאוד בלשונה, מציינת את גילו של אברהם, תוך ציון המילה 'שנה' לא רק אחרי העשרות, אלא גם אחרי היחידות. מדוע? ברור שהתורה לא עושה זאת למטרות סטטיסטיות לצורכי מרשם האוכלוסין. ציון השנים בהבלטה טעון משמעות סמלית עמוקה.

מכירים את הביטויים 'להעביר את הזמן' או 'בילוי זמן', שמשמעותו לקרוע את הזמן כמו בגד בלוי - שעליהם בנויים כל עולם הבידור ותוכניות הריאליטי - המאפיינים את התרבויות הנהנתניות, המערבית והמזרחית? ואילו אנשי העסקים הרציניים מדברים על "טיים איז מאני" (הזמן שווה כסף). הזמן משמעו אפוא ריקנות ולכל היותר כסף, כלומר המרוץ אחר החיים, אחרי הקריירה וכדומה. לעומת זאת ביהדות הזמן שווה מצוות ומעשים טובים. זוהי הנוסחה הייחודית ליהדות. לא הגיל הכרונולוגי הוא החשוב, אלא גיל המעשים. זמן איכות. הזמן המנוצל לעשיית מעשים טובים.

מסופר על אורח שנקלע לעיירה יהודית אחת, ולתדהמתו הרבה כשביקר בבית הקברות ראה שתוחלת החיים של תושבי העיירה הייתה קצרה ביותר. הממוצע היה עשר שנים בלבד, כפי שצוין על גבי המצבות. ויתרה מכך, למרבה הפלא צוינו גם מספר הימים ואף השעות של חייהם. לפשר תמיהתו של האורח הזר, הוסבר לו כי הקריטריון הקובע בעיירה הוא גיל המעשים הטובים, שהספיקו התושבים לעשות בחייהם, והוא גם שצוין על גבי המצבות.

התופעה המדהימה אצל אבותינו ואימהותינו הצדיקים, הוא שגיל המעשים חפף את גילם הכרונולוגי, וכל רגע פנוי בחייהם היה מנוצל למצוות.

ואכן אברהם בצאתו מחרן היה בן "חמש שנים ושבעים שנה". אחרי שנפרד מלוט, בלדת הגר את ישמעאל, היה בן שמונים שנה ושש שנים. ובברית, שבה התבשר על היפרדות יצחק מישמעאל לשני עמים, ועל הברית הנצחית עִם העם היהודי, גילו היה תשעים שנה ותשע שנים. הבלטת השנים בשלוש תחנות משמעותיות אלה בחייו באה לציין את העובדה, כי לא הושפע מסביבתו הרעה - לא ממולדתו, לא מלוט ומשפחת הגר ולא מישמעאל. הנשק הסודי היה הזמן היהודי, קרי: מילוי מצברי הזמן במצוות ובמעשים טובים.

תיקון העולם

פרשתנו מצביעה על מעשיו הטובים של אברהם, שתיקן את חטאי הדורות הקודמים. הוא תיקן את חטאו של אדם הראשון כפוי הטובה, שהאשים את הבורא(!) בחטא האכילה מעץ הדעת, כשהתריס כלפיו כי "האישה אשר נתת עימדי" פיתתה אותו לחטא. אברהם לעומתו בנה שני מזבחות לה', בבית אל ובחברון, כהכרת תודה על שתי הבשורות הטובות: מתן ארץ ישראל לעם ישראל בניו - בשורת הצאצאים ובשורת הארץ.

אברהם תיקן גם את חטאו של קין. לא רק בהצלת בן אחיו לוט, כפי שציינו, בניגוד להתנכרותו של קין להבל. בעוד שקין היה עובד אדמה, וטיפח את הגשמיות, אברהם אבינו מתחבר לפנימיותו ולבורא, דבק במצוות ומתנער מעולם הרכושנות ומן התפיסה החומרית. "אם מחוט ועד שרוך נעל, ואם אקח מכל אשר לך, ולא תאמר אני העשרתי את אברם" מצהיר אברהם קבל עם ועדה לפני מלך סדום, שמבקש לתת לו את הרכוש שאברהם הציל מן השבי, והוא מפגין את אמונתו המלאה בבורא. יושרו של אברהם היה כה גדול, שבניגוד ללוט הוא הקפיד, שאפילו צאנו לא יאכל מן הגזל.

אברהם לא הסתפק בכך, ולא נח על זרי הדפנה גם במישור הציבורי. בניגוד לנח, שלא הייתה לו כל השפעה על דורו, אברהם כמנהיג לא הסתגר במגדל השן, ויצא מיד לפעילות ציבורית. "הנפש אשר עשו בחרן" מסביר רש"י, אלה הנפשות שאברהם ושרה (בזכות עצמה) הכניסו תחת כנפי השכינה, שאברהם היה מגייר את האנשים, ושרה הייתה מגיירת את הנשים.

אני מאמין

בניגוד למורדים של מגדל בבל, אמונתו של אברהם בבורא באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בעשרה ניסיונות שמיים, שעמד בהם בכבוד. אחדים מהם מופיעים כבר בפרשתנו, העזיבה את מולדתו האלילית, ואחר כך הרעב שאילץ אותו לרדת למצרים, כמו גם הניסיון עם אשתו שנלקחה לבית פרעה. אברהם עלה לארץ, לא בגלל הכסף והכבוד שהבטיח לו ה' בנדודיו, בניגוד לטבע, אלא רק בגלל צו ה'. אם כן, כיצד עירער אברהם לפני ה' על הבטחת הבנים, בעודו ערירי, ועל בשורת הארץ, כששאל את ה' "במה אדע כי אירשנה". לא, אברהם המאמין לא ביקש שום אות מה', ולא עירער על דרכי ההשגחה העליונה. נהפוך הוא. כדרכם של אבותינו הקדושים השאלות נבעו מתוך ענווה ומתוך דאגה עמוקה למצבם הרוחני.

הדאגה הייתה כפולה - חשש מפני מיצוי זכויותיהם מחד-גיסא, בעקבות חסדי הבורא עימם, והחשש שאינם ראויים מבחינת מעשיהם לחסדי ה'. היטיב לבטא תפיסה זאת יעקב אבינו בפסוק: "קטונתי מכל החסדים, אשר עשית עימדי". זו אותה ענווה הנעוצה גם בהכרת טובה לבוראם, ובאמונתם בו.

אחרי נצחונו במלחמת ארבעת המלכים חשש אפוא אברהם מפני מיצוי זכויותיו, כמו גם למצבו הרוחני, האם הוא ראוי לבשורת הבנים והארץ. ואז כרת עימו הקב"ה את ברית בין הבתרים, כסמל להקרבה אישית ולאומית למען היהדות. זו הזכות הנצחית העומדת לעם היהודי, וטבועה במאגר הגֶנים הלאומיים שירשנו מאברהם ומאבותינו בכלל.

מה הפלא שהקב"ה משבח את אברהם בתחילת הפרשה "והֱיֵה ברכה". מציאותו של אברהם אבינו ומורשתו היא ברכה לעולם כולו. שבת שלום!

תאריך:  22/10/2015   |   עודכן:  22/10/2015
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנאומו בקונגרס הציוני הפך נתניהו את היטלר לשליט טיפש וחסר דעת כמו אחשוורוש, שמעולם לא עלה בדעתו לעשות כל רע ליהודים, ורק בגלל שהמן בדמותו של חוסייני יעץ לו לשרוף את היהודים, ציווה להשמיד להרוג ולאבד את כולם. מעניין מה חשבו באי הקונגרס ששמעו את נתניהו מדבר אליהם כגננת המספרת סיפור אגדה לילדים, שאולי שמעו פה ושם את המילים היטלר והשואה, אבל לא בדיוק הכירו את הסיפור.
22/10/2015  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בוא נשחק מעט בהיפותזות. לו אתם מגישים בימים אלו תוכנית אקטואליה על מה הייתם בוחרים לדבר? אולי על הקשר בין דאעש ובין החמאס?אולי על הדמיון שבין הרצחנות הערבית כלפי היהודים לרצחנות הערבית כלפי היזידים או הנוצרים או הדרוזים?
22/10/2015  |  רעי לוי  |   מאמרים
תודה לראש ממשלתנו על כך שהצביע בפני העולם על הקשר הישיר שבין הטרור הערבי הפוקד אותנו בימים אלה ובין אביה הרוחני של הפיקציה הערבית הקרויה "העם הפלשתיני". אמור לי מיהו אביך הרוחני ואומר לך מי אתה. מוזר גם תמוה שלא עשה כך עד היום אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא.
22/10/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
אתמול (ד', 21.10.15), 16 שנים לאחר רכישת מניות בזק - 13 שנה אחרי שהוגש נגדם כתב האישום (עבירות מרמה בנסיבות מחמירות), זיכה בית המשפט את גד זאבי ומיכאל צ'רנוי.
מהלך לו אדם בשבילי הלשון ופוגע במבנה לשוני כגון "אִם-לא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים צְֽאִי-לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וּרְעִי אֶת-גְּדִיֹּתַיִךְ עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִֽים" (שיר השירים א', ח') ואומר כי המשורר שיכול היה לומר בפשטות "אִם-לֹא תֵדְעִי הַיָּפָה בַּנָּשִׁים צְֽאִי בְּעִקְבֵי הַצאן" הוסיף תיבות "לָךְ" כי דרך השיר בתוכנה דורשת דרך השיר בלשונה, ו"תֵדְעִי לָךְ" הוא פואטי יותר מ"תֵדְעִי" וזה כל עניינו. הוא יודע עם זאת כי הפואטי אינו סגנון בלבד. מי שצעק נוכח חוליה של אחותו האהובה, "אֵל נָא רְפָא נָא לָֽהּ" (במדבר י"ב, י"ג) אכן הוסיף פעמיים תיבת "נָא" הפואטית ל"אֵל רְפָא לָֽהּ", התפילה הפרוזאית העניינית, אבל לאמת שינו התוספות הפואטיות הקטנות האלה את התפילה עצמה, את עומקה, את עוצמתה, את כוח תחינתה.
22/10/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il