|   15:07:40
דלג
  דן לאופר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מנפלאות תיקון 84 בחצר הביזנטית

כיצד קרה ששמאים מכריעים על-פי תיקון 84, מחליפים נישומים לשומה יקרה יותר על שטחים לא להם, טועים טעויות שמאיות בלתי נתפסות, מקנים הרגשה של משוא פנים ומוציאים דיבתם של בעלי מקצוע?
27/10/2015  |   דן לאופר   |   מאמרים   |   תגובות
שכר שחורג פעמים רבות מהמכסה שנקבעה במכרז [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

מאז הוקם מנגנון השמאים המכריעים אני נתקל בתופעות הולכות ומחמירות הן בשירות והן ברמה המקצועית המתדרדרת. זאת בניגוד מקומם לשכר הגבוה לו זוכים השמאים המכריעים, שכר שחורג פעמים רבות מהמכסה שנקבעה במכרז. כמו-כן לאחר המכרז הותר לשמאים המכריעים להיעזר בשכירים ואף הוגדלה בשל כך תקרת שכרם שכשלעצמה לא תמיד נאכפת. אתן דוגמאות בהמשך. לצערי לשכת שמאי המקרקעין נמנעת מטיפול כולל בתופעה זו.

לפיכך אני אוסף בהתמדה חומרים מצטברים על-אודות התופעה ואפרט מספר כשלים. אשמח לקבל עוד תלונות ועוד דוגמאות וגם לקבל עזרה (פרו בונו) להתחיל לפעול גם משפטית בנושא. למעשה החוק מאפשר קיום הליכים משפטיים מאוד אפקטיביים נגד שמאים מכריעים שסרחו, ויש כאלו! הוא פשוט לא מבוצע.

הנה מספר דוגמאות מקרי:

1. כאשר נישום קיבל פטור מהיטל השבחה ל-140 מ"ר ראשונים והגיש ערר על יתרת היטל ההשבחה מעבר ל-140 מ"ר, השמאי המכריע גוזר שכרו מההשבחה לפני הפטור, לא מההיטל הפטור שהוא 50% בלבד מההשבחה לאחר הפטור. זה יוצא שכר טירחה מוגזם שמייתר את הכדאיות הכלכלית של הערר בכלל ומונע פרנסה רבה משמאי המקרקעין ועורכי דין וגם מאפשר לוועדות המקומיות לגבות בנוחות היטל השבחה כראות עיניהן מתוך ידיעה כי שכר הטרחה המופקע מגן עליהן.

יתרה מזאת, בחלק מהמקרים השמאי המכריע משחרר שומה בלי הפטור, ואז גם אם קיבל חלק מטענות העורר והפחית מהיטל ההשבחה לאחר הפטור, דרישת השתלום המתוקנת שיקבל הלקוח תחושב ללא פטור ולכן תהא גבוה יותר מהשומה המקורית... ואז אותו שמאי מכריע שגבה מהלקוח האומלל שכר טירחה כה מופקע, מסרב לתקן ללא הסכמת העירייה ומטרטר את הלקוח והשמאי שלו עד שהעירייה עושה חסד ומאשרת את התיקון. במקרה אחד נדרשה התערבות יו"ר לשכת ששמאי המקרקעין כדי לאפשר את ההליך הטכני הכה מיותר הזה!

2. נתקלתי בשמאות בה בתקופת עליית מחירים רצופה, לאחר המועד הקובע, נקבע שווי על-פי מחיר ממוצע לאותה עליית מחירים (לשלושה עסקות בטור עולה לאחר המועד הקובע) ולאחר מכן ניתנה הנחה 10% לאותו הממוצע ללא שום ביסוס או הסבר.

3. עלות פיתוח ביישוב הררי, יקנעם, נקבעה על-פי טבלת מחירים של השמאי הממשלתי שנעשתה 4 שנים לאחר המועד הקובע. מחירי מכרז לעלויות פיתוח מספר שנים לפני ואחרי המועד הקובע, מחירים ממודדים פי שלושה ממחירי הטבלה הממודדים של השמאי הממשלתי, גם של ממ"י וגם של משב"ש, נדחו בבוז כ"יקרים". זזה אגב היה הנימוק היחידי בשומה להחלטה הקיצונית הזו. בערעור נימק השמאי המכריע כי היו הבדלי שנים בין המכרזים למועד הקובע, אבל שכח שגם היה הבדל של שנים גם עם טבלאות השמאי הממשלתי - אותו השמאי מהמקרה הקודם.

4. הלאה, אותו שמאי משתי הדוגמאות הקודמות: החליף את הנישומים! דובר על מספר חלקות ובהן מספר בעלים במושעא. השמאי המכריע החליף את הבעלים של חלק קטן במושעא עם בעלים אחרים עם חלק גדול יותר ולכן קבע שומה גבוהה יותר על חלקים לא נכונים בנכס! שמאי הוועדה ניסה לטעון בערר, בפני ועדת ערר! טענה מגוחכת שיש לכך סיבה עניינית וכי יש להזמין את השמאי המכריע שהכין שומה לשותף הגדול יותר שגם אותו ייצגתי. אציין כי זו הייתה העמדה הרשמית של הוועדה המקומית באותו דיון מביש, ועדה שיוצגה על-ידי עורכת דין מלומדת. לאחר מכן הוועדה שינתה מן הסתם את דעתה הבלתי אפשרית אך ללא כל התנצלות על עמדתה התמוהה. אציין כי הוועדה קיבלה לעיונה את הערר מבעוד מועד והייתה מוכנה היטב לדיון.

5. אנחנו עדיין עם אותו שמאי מכריע, היהלום שבכתר. הוא קבע אפס דמי "פיתוח על" (פיתוח על מתחייב על-פי השמאי הממשלתי עצמו כאשר מחשבים דמי פיתוח על-פי הקווים המנחים שכתב) לשכונה של אלפי יח"ד חדשות ביקנעם ההררית והסלעית. בעקבות דרישת ועדת ערר לתקן זאת, שאל את העירייה עצמה, למחאת הנישום, אם יהיו היטלי "פיתוח על", עיריית יקנעם עילית השיבה לו שלא, וכי מפעלי המים והביוב הם איגודים נפרדים...הנושא לא תוקן למרות דרישת הוועדה. כמו-כן קבעה ועדת ערר, לדרישתי, שיש לחשב גם את דמי הפיתוח על-פי הנחיות השמאי הממשלתי עצמו. גם לגבי זכויות בניה לשטחי שירות ומרתפים. למיטב הבנתי הדבר לא תוקן וללא הסבר.

6. השמאי המכריע השני, ששמאי הוועדה, כזכור, כה השתוקק לצרף לדיון בוועדת ערר עם השמאי הראשון, תוך שהוא מטעה את הוועדה כי החלפת הנישומים היא עניינית ונדרש לה דיון לגופו של עניין, קבע שוב דמי פיתוח ביקנעם ההררית לפי השמאי הממשלתי, עלות המהווה כשליש מהמכרזים הממודדים של משב"ש וממ"י. ומה האסמכתא שלו? דמי פיתוח שנקבעו למגרש קיים בשכונה בנויה על-פי שומה של עמידר. ומה הוא לא בדק ולא איפשר מראש לצדדים לבדוק? האם ההתאמה המלאה בין דרישת עמידר לבין הסכום העולה מהקווים המנחים של השמאי הממשלתי לא נוצרה חלילה מעצם כך שדרישת התשלום חושבה ...על-פי הקווים המנחים עצמם של השמאי הממשלתי.

תסכימו אתי שנדרשה לכל הפחות בדיקה והפרכה של האפשרות הכל כך מתבקשת, כאשר הסכומים כמעט וזהים וסותרים בצורה קיצונית ראיות אחרות וטענות של צד אחד? ואם נעשה מאמץ שלא העלה פרי, כלום אין זה נדרש לפרט בפני הנישומים את אותו המאמץ עבורו שילמו ממיטב כספם?

שמאי עמידר נקבעים על-פי החלטת ממשלה מתוך מאגר שמאים שמסדיר השמאי הממשלתי וכפופים אגב כך להוראותיו ונהליו. אני חוזר ומזכיר כי שכר הטרחה של השמאים המכריעים אגדתי וחסר תקדים במקצוע ולכל הפחות מחייב עבודה מנומקת עירנית וחלילה לא סתמית, במיוחד כאשר השאלות כה בוטות ובולטות.

7. שמאי מכריע הסתיר בפרוטוקול במקום לא רלוונטי את הטענה המרכזית שלי בדיון לפניו, שנקבע בתוכניות סטטוטוריות תוואי של דרך ושצ"פ מדרום לכביש, כתוואי חלופי להרחבתו לאותו התוואי שפגע בלקוחות שלי עת תוכננה לה הפקעה להרחבת הכביש דווקא מהצד השני והצפוני של הכביש.

בשומה המכריעה הטענה המרכזית שלי כבר הושמטה כליל ונפסק כי לא הייתה כל אפשרות שהכביש יעבור בתוואי הדרומי שהראיתי לשמאי מפורשות (גם על תשריט המצב הקיים והמוצע בתב"ע המפקיעה).

כאשר טענתי, בתשובה לשאלה תמוהה כשלעצמה של השמאי המכריע, שזכות קרקע חקלאית בבעלות אולי שווה יותר מקרקע בחכירה חקלאית במקרה שקיים סעיף 15 (השבת הקרקע למדינה בשינוי יעוד) ככל והקרקע מוחכרת כחקלאית ושונה ייעודה לתב"ע לתעשיה (לכל הפחות צפויים תשלומים גבוהים לרמ"י), השמיט השמאי המכריע את עניין החכירה וכתב בחוות דעתו, שמפורסמת בפומבי ברבים באינטרנט, תוך כדי ההשמטה הזדונית, כי לא ירד לעומק דעתי. כמו-כן טעה טעויות עובדתיות רבות שלא כאן המקום להלאות אתכם, כל הטעויות, במפתיע, נגד צד אחד.

8. שמאית מכריעה ניסתה פעם אחר פעם להלביש עלי ייצוג משפטי של לקוח המיוצג משפטית. ביקשה ממני ולא מעורך הדין שאתייחס לעניין זהות החייבים בהיטל - מוכר או קונה עם התחייבות לשלם את ההיטל, וכשהסברתי לה שמדובר באחריות מקצועית שאינה בתחום התמחותי ובכל מקרה מן הראוי לבקש את הסכמתי ולתת שהות בידי לתמחר את המאמץ, מה עוד שקיים עורך דין מייצג, העבירה את ההסבר הזה כלשונו לעורך הדין, כמובן ללא ידיעתי או הסכמתי... דרשה שאתייחס לנושא ריבית פיגורים תוך שהיא מאיימת בדיון עצמו, און ליין, להוסיף כשלעצמה ריבית פיגורים שלא מופיעה בכלל בדרישת התשלום, וממש פנתה אלי בכעס אם אני כן או לא מייצג את הלקוח.

השמאית המכריעה הנכבדה נראתה כנדהמת כשאמרתי לה שאני באתי להגן על חוות דעתי וערכיה ותו לא. ואני לתומי נדהמתי מהתדהמה שלה. כיצד זה מונתה לתפקיד כה חשוב בלי מינימום של הדרכה או תובנות בסיסיות? מה פתאום שמאי מכריע לוחץ על שמאי אחד הצדדים לקחת אחריות משפטית בתיק שיש בו מייצג עורך דין? לא העבירו אותם איזה קורס בייסיק בניהול הליכים משפטיים??? מיותר לציין שהסוגיות אכן היו מורכבות ומרתקות וחייבו התייחסות לחוקים ולסעיפים שאין לי כשמאי מקרקעין צורך או יכולת להכיר. למדתי אגב כך חוקים חדשים וסוגיות מעניינות. אם הייתי נעתר ללחץ של השמאית המכריעה הייתי גורם נזק ללקוח וגם חושף את עצמי לאחריות מקצועית לנזק זה.

9. הגשתי שומה אחרת, הגעתי לדיון, הלקוח שילם את שכרי אך עיכב מסיבות שונות את תשלום שכר השמאי המכריע. קיבלתי טלפון מהמזכירה של השמאי המכריע הדורש ממני לבצע עבורו את הגביה. נדהמתי. למה שאטרח? מי ישלם לי על זה? הכיצד בכלל תיתכן פניה כזו היוצרת מערכת יחסים פסולה בעליל בין שמאי מכריע לשמאי הדן בפניו? המזכירה גם היא נדהמה. זו פעם ראשונה ששמאי פרטי סירב לה לבצע עבודת גביה בחינם ובהתנדבות. הבנתי מדבריה שהרבה עובדים על אחוז מההצלחה ולכן רוצים מהר את הכסף וזה כמובן נוח לשמאי המכריע... מזלנו שלא מבקשים מאיתנו לעשות ספונג'ה אחרי הדיון... אגב, ללקוח ששילם אחרי כמה חודשים נקבעה הפחתה של כ-70% מההיטל.

למה זה קורה? כי יש לנישומים, לעורכי דינם ולשמאי המקרקעין מטעמם מנטליות מפוחדת של עבדים כל אימת שאדם שקיבל תפקיד מסתחרר לו מסמכותו הרגעית ונוהג בדרך של "עבד כי ימלוך".
אני פונה לכל הנישומים, שמאי המקרקעין ועורכי הדין להתחיל ולפעול בנושא. תשלחו לי מקרים נוספים ואשמח לרכז אותם. אשמח גם אם עורך דין מתנדב (פרו בונו) יואיל לפנות לרשויות בדרישה לטיפול ספציפי בתלונות שארכז וגם לנדנד ולבקש הבהרות לגבי ביקורת יזומה ומדגמית באופן שוטף ורגיל. אם זה יימשך כך זה לגמרי באשמתנו. החוק לצידנו ובשבילנו.

תאריך:  27/10/2015   |   עודכן:  27/10/2015
דן לאופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנפלאות תיקון 84 בחצר הביזנטית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד מהעם 9
27/10/15 17:52
2
גוף מושחת
27/10/15 18:17
3
MKeren
27/10/15 18:57
 
הפחתה !!!
27/10/15 19:53
4
פאדי סלימאן -כלכל
27/10/15 20:17
5
מיכל מירושלים
27/10/15 22:58
6
על הכתב
28/10/15 01:19
7
איש פשוט אחד
28/10/15 08:21
8
דן לאופר
28/10/15 20:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא, הפעם הכותרת לא מתייחסת לירושלים למרות שבימים אלה היא משקפת אותה. הפעם מדובר במדינת ישראל כולה. היא מתהדרת בהישגיה ומעל כל עץ רענן אנו מזכירים לעולם כי אנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון המסוכסך והמדמם, חברים במועדון היוקרתי של המדינות המפותחות OECD וראש הממשלה לא שוכח להזכיר כי למרות גודלה ישראל היא מעצמת הייטק עולמית ומוצריה מציפים את שווקי העולם. אז כל זה טוב ונכון כמובן. אלא שבבית מתחת לאף ממש, אנו כנראה עדיין מדינה מתפתחת, לא יעילה ולא מתוחכמת. השבוע נוכחנו בכך בפעם המי יודע כמה.
27/10/2015  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
"ירושלים המאוחדת" (ש"חוברה לה יחדיו") הינה מפלצת אורבנית שנבנתה על בסיס רעוע של מגלומניה דתית ולאומנית, אשר התעלמה משיקולים גאוגרפים, דמוגרפים ופוליטיים, ויצרה אסון מוניציפלי. מן הדין ומן ההיגיון ששגיאה זו תתוקן, שהעיר תתוכנן מחדש בגבולות המנהל התקין הלאומי והניהולי, והמצב הקיים יחדל להוות מפגע ביטחוני לתושבי העיר ומעמסה תקציבית על קופת העיר והמדינה.
27/10/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
רעייתי ואני רואים עצמנו כמבורכים. בשעה שיש עדיין בתי אב מנותקים מזרם החשמל יומיים אחרי פרץ הסופה, אנחנו לא היינו בעלטה אלא שלושים שעות. מה נלין? שלושים שעות. לא אור. לא כיריים. לא קשר טלפוני יציב ורציף, רוב שעות היום והלילה קשר מת. תאורת ההטענה נאספה גם היא אל עמיה. איננו צעירים. חששנו ממעידה במדרגה. בקיפול שטיח סורר. בהיתקלות ברהיט. ישבתי כל הלילה ליד להבת נר כי אי-אפשר להשאיר נר בוער כשאדם ישן ואי-אפשר להשאיר אדם ישן בעלטה גמורה שמא יצטרך לקום ולהתבלבל למעידה בלתי נמנעת.
27/10/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בליבי סלחתי מזמן לעובדי חברת החשמל שמרוויחים את המשכורות הגבוהות במדינה אבל עושים עבודה שיש בה סיכונים. חשבתי אולי מגיע להם...שמעתי על החשמל שהם סוחטים מהחברה ומהמדינה, לבתיהם ולשכניהם, דרך ועד עובדים מיליטנטי, והקלתי ראש בכך.
27/10/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
שעת צהריים. טקס לציון 20 שנה לרצח רבין. המתכנסים באים מכל שדרות החברה. לכאורה התחושה היא שיש בציון האירוע משהו מלכד, משהו העשוי להצמיח תועלת לו רק נלמד את השיעור הנוראה הזה בפסאודו-דמוקרטיה. מתברר שהתקווה לחשבון נפש מתנפצת ורוח חזקה של הסתה נישאה באוויר. למשמע קטעי קריאה, רבים זזים באי-נוחות על כסאותיהם. בסביבתי, תוך כדי הטקס, מתווכחים בקולניות בלתי נסבלת. בקשות המנחים להפסיק את ההפרעות, לכבוד מכשירי טלפון ניידים, נתקלות בחומת סירוב. אני מביט אל מרבית המשתתפים.
27/10/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il