|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לא יתחילו בלעדינו

לקראת יום הבטיחות בדרכים 2015: נהיגה במהירות נמוכה לא רק מורידה את הסיכוי לתאונות דרכים, אלא גם חוסכת כסף ומפחיתה פליטת גזים מזהמים האם זה מספיק כדי לפתור את בעיית זיהום האוויר שמקורו בתחבורה?
02/11/2015  |   אתר זווית   |   כתבות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
הורדת מהירות הנסיעה בכבישים בין-עירוניים מועילה לא רק מבחינה בטיחותית, אלא גם תוביל להורדת צריכת הדלק ברכבים פרטיים ועקב כך גם לצמצום פליטת גזים מזהמים [צילום: Diane Bondareff/Invision for Mattel/AP]

   רשימות קודמות
  העתיד כבר כאן?
  מוסיפים ירוק לדולר
  נשרים תחת איום
  ירוק בבית הספר
  הצד האפל של הגז

מבין כל המקורות המזהמים האנושיים, השימוש בתחבורה הוא הגורם המזהם השני בחשיבותו אחרי ייצור חשמל, והוא אחראי ל30-20 אחוז מפליטת גזי החממה. פחמן דו-חמצני (CO2) הוא הגז המזהם העיקרי שפולטים הרכבים שלנו לאטמוספרה. בנוסף, כלי רכב מבוססי דלק הם הגורם העיקרי לפליטה של תחמוצות חנקן והגורם השני בגודלו בפליטת חלקיקים מזהמים שאינם גזים. הנתונים מדברים בעד עצמם. צריך למצוא דרך להפחית את ההשפעה השלילית של כלי הרכב שלנו.

פרט לשימוש בתחבורה ציבורית או בתחבורה בלתי ממונעת כגון אופניים, מתפתחות כל העת שיטות טכנולוגיות חדשות שמטרתן לצמצם פליטת גזים מזהמים מכלי תחבורה, כגון רכבים שמונעים על-ידי מנועים חשמליים או שימוש בדלק ביולוגי במקום דלק פוסילי. בשנים האחרונות רכבים חשמליים מוצגים כפתרון המושלם לבעיות הפליטה והזיהום בתחום התחבורה. עם זאת, פרופ' ערן שר מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, שחוקר מנועי בעירה פנימית וזיהום אוויר מתהליכי בעירה, מצנן את ההתלהבות ומסביר ש"הזיהום בתוך העיר אומנם יקטן במעבר לרכב חשמלי, אבל סך כל הזיהום כנראה לא יקטן. הזיהום יתבטא במחזור הסוללות, שיתבצע לרוב לא בתוך אזורים עירוניים. בנוסף, ייצור החשמל יגרום לזיהום מתחנות הכוח, שלא נמצאות בתוך אזורים עירוניים".

בעיה נוספת היא שלצד מכוניות העתיד, על הכבישים נוסעות גם מכוניות "של פעם", שמספרן רק הולך וגדל על כבישי ישראל. רשות המיסים בישראל הודיעה כי בשנת 2014 חלה עלייה של כ-23 אחוז בייבוא רכבים בישראל ביחס לשנה שלפניה, ומספר הרכבים המיובאים עמד על 279,205 רכבים.

פתרון ביניים אפשרי לצמצום פליטת מזהמים לרכבי ההווה הוא פשוט להוריד את הרגל מהגז.


בטיחותי, זול וירוק


נהגים רבים מודעים לתיאוריה שלפיה הורדת מהירות הנסיעה בכבישים בין-עירוניים מועילה לא רק מבחינה בטיחותית, אלא גם תוביל להורדת צריכת הדלק ברכבים פרטיים ועקב כך גם לצמצום פליטת גזים מזהמים. "מהירות הנסיעה משפיעה על צריכת הדלק: הגורם הראשון קשור בחיכוך של הרכב עם הכביש והאוויר, שעולה ככל שהמהירות עולה", מסביר פרופ' שר. "הגורם השני קשור לתכנון הרכב. בתוך כלי הרכב יש הרבה מאוד חלקים מכניים שנעים אחד מול השני, ושם יש הפסדים כתוצאה מחיכוך".

מבחינת החיכוך במנגנונים התוך-רכביים אומר שר שרכבים פרטיים מותאמים היום למהירות שבין 110-90 קמ"ש, אך הוא מוסיף ש"ברור שאם מעלים את המהירות מ-90 ל-100 קמ"ש, יהיו יותר הפסדי חיכוך עם האוויר ועם הכביש, ולכן צריכת הדלק תהיה יותר גבוהה וזיהום האוויר יהיה יותר גבוה".

מחקרים מראים שכאשר מהירות הנסיעה יורדת בכ-10 קמ"ש, מ-120 קמ"ש ל-110 קמ"ש, החיסכון בצריכת הדלק נע בין 18-12 אחוז. ההנחה בחישובים אלה היא כי הרכב שמר על מהירות קבועה ונמנע מהאטות והאצות פתאומיות. אך כאשר לוקחים בחשבון גורמים שונים שבמציאות משפיעים על רמת צריכת הדלק, ביניהם צורת הרכב ומשקלו, משטר הנהיגה והתנועה בכביש, החיסכון צפוי לעמוד על כשניים-שלושה אחוזים בלבד - חיסכון קטן יותר, אך כזה שמצטבר לחיסכון משמעותי בכלי רכב רבים ולאורך זמן. לצורך ההמחשה, אם נהג הנוסע מחיפה לתל אביב, מרחק של כ-100 קילומטר, יוריד את מהירות נסיעתו ב-10 קמ"ש, הוא יוסיף לזמן הנסיעה 6 דקות נוספות בלבד, אך יחסוך כשלושה אחוזים ממחיר הדלק, והזיהום הסביבתי.


באירופה נוהגים אחרת


בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטי בענף ייבוא הדלקים, חלק ממדינות אירופה החליטו לנקוט בפעולות מניעה להגבלת מהירות הנסיעה בחלק מהכבישים הבין-עירוניים, וכך להקטין את צריכת הדלק. בהולנד, למשל, הורידו את מהירות הנסיעה המותרת בחלק מהכבישים הבין-עירוניים ממהירות של 100 קמ"ש למהירות של 80 קמ"ש כבר בעשור הקודם. ספרד היא דוגמה למדינה נוספת שהורתה על הורדת מהירות הנסיעה והגבילה את המהירות בחלק מהכבישים הבין-עירוניים למהירות מקסימאלית של 110 קמ"ש במקום 120 קמ"ש. הנגזרת של הורדה בצריכת הדלק היא כמובן צמצום זיהום האוויר שנוצר כתוצאה משריפת הדלק במנוע. ואכן, מחקר שנעשה בהולנד לאחר הוראות הגבלת המהירות החדשות, הראה כי זיהום האוויר באזורים שבהם יושמה התוכנית קטן ביחס לאזורים שבהם מהירות הנסיעה המקסימאלית נותרה כבעבר.

פרופ' שר אומנם טוען שהורדה במהירות הנסיעה תגרור אחריה ירידה בצריכת דלק וזיהום אוויר, אך מדגיש שאי-אפשר להסתפק רק בכך. "נושא הגבלת המהירות לא כל כך משמעותי להפחתת זיהום האוויר. הבעיה הגדולה היא במרכזי הערים. אם רוצים להוריד את הזיהום שם, כדאי לעבור לרכב היברידי או לרכב חשמלי", הוא אומר. הפחתת מהירות הנסיעה לא תפתור, אפוא, את כל בעיות הסביבה שלנו, אך היא יכולה להיות חלק במערכת שלמה של פתרונות טכנולוגיים ושינויים בהרגלי הצריכה שתסייע להפחית את השימוש באנרגיה, את הזיהום הסביבתי ובמקרה של הנסיעה אטית - גם את מספר תאונות הדרכים הקטלניות.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  02/11/2015   |   עודכן:  02/11/2015
יהלה רוטרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל, גזר (28.10.15) ארבעה חודשי מאסר בפועל, לריצוי מאחורי סורג ובריח, על מוריה אילוז שהודתה בנהיגה ללא רישיון. בכך קיבל סגל את ערעור המדינה על קולת עונשה של אילוז, שנדונה בבית המשפט לתעבורה לחמישה חודשי עבודות שירות.
29/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
איך אפשר לשתוק על הרצח הנתעב, של זוג הורים מול ילדיהם הקטנים, בלתי נתפס ואי-אפשר לשתוק, מול הרצח של חפים מפשע.
09/10/2015  |  סימון אזולאי   |   מאמרים
כבר טענתי כל מה שניתן לטעון נגד הגוף הזה הנקרא "אור ירוק" והיתלותו בנושא הרגיש של הקטל בדרכים. ומי מנווט את יחסי הציבור מטעמם אם לא היו"ר של העמותה הזו המחריד אותי כל פעם מחדש כשאני רואה את פרצופו הדוחה עם קולו המתבכיין - כשאין מאחורי הצהרותיו דבר וחצי דבר ענייני, מקצועי ו/או מועיל לחברה בישראל.
03/09/2015  |  נסים גבאי  |   מאמרים
שופט בית משפט השלום בתל אביב, מנחם קליין, קורא (29.8.15) למחוקק לשקול הטלת הוצאות על חברות ביטוח המנהלות ללא צורך הליכים בעקבות תאונות דרכים, בהן נקבעו אפס אחוזי נכות.
02/09/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שתי נערות בנות 13 ו-14 נהרגו בתאונת דרכים חזיתית שאירעה בין שני כלי רכב פרטיים. התאונה התרחשה בכביש 66, סמוך לכניסה למושב מדרך עוז.
01/09/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי    / 
משרד הבריאות תובע מכלל ביטוח 18 מלש"ח   /  יצחק דנון
בן 24 נהרג בתאונה, חבריו נמלטו  /  איציק וולף
הדורס אמור היה להיות פסול רישיון  /  איתמר לוין
מבחן הצבע של פרי  /  איתמר לוין
תיק קלגסבלד - חשבון פתוח  /  יואב יצחק
פרשת הטיוח בתיק גל בק  /  רועי אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il