|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ביהמ"ש - "תסכול" הציבור ואובדן האמון

במצב דברים זה, מן הראוי שמערכת המשפט, בכלל וציבור השופטים והשופטות, בפרט לרבות ובמיוחד שופטי ושופטות בית משפט העליון יעשו בדק בית, בהתנהלותם היומיומית והשוטפת, כמו-גם יבדקו, מה גרם ומה ממשיך לגרום, לניכור הכמעט מוחלט שיש לחלקים נכבדים בציבור הרחב כלפיהם
04/11/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בית המשפט העליון. הציבור מתנכר צילום: איתמר לוין]

רשימה זו הייתה אמורה להיכתב ולראות אור של שמש, עוד בתחילתו של שבוע זה - לאחר שגל תגובנים (טוקבקיסטים), הסתער והגיב על רשימתי:"שופטי בג"ץ עוד יתגעגע לדניאל פרדימן" ("מחלקה ראשונה" - 29.10.2015). צוק העתים וענייני שעה דחופים יותר (גל הסכינאות, הרעב של ניצולי השואה ועוד), דחה מימוש כוונתי זו, עד שקראתי דבריו - הבלתי מדויקים, בכל הכבוד הראוי - של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כב' השופט, אליקים רובינשטיין, בדבר "תסכוליהם של פוליטיקאים וכותבים כאלה ואחרים" והחזירו כוונתי זו, אל סדר היום. הנה תוצאתה בפניכם, בכתובים.

מזה זמן, זמן רב מאוד במונחים עיתונאיים כותב אני, כמעט מדי יום ביומו, רשימה בענייני היום. מעולם - חוזר אני מדגיש, שונה ושולש - מעולם לא נתקלתי, בגל כה עכור ועצום של משטמה כלפי בית המשפט העליון ושופטיו, בכלל וכלפי מערכת בתי-המשפט (ואף כלפי כותב שורות אלה ש"העז" ונדרש להגן על כבודה של מערכת המשפט והוכתר - בשל כך -, לא עלינו, בגידוף המצוי _ "שמאלן"), בפרט. קראתי, שבתי וקראתי. קראתי, חזרתי וקראתי גל תגובות עצום ומתלהם זה של האקלסיה האינטרנטית - שהחליפה אסיפת העם המקורית שהתקיימה באתונה - עד "שנפל לי האסימון".

פתע פתאום הבנתי, שמי המעזים להכתיר ולכנות נשיא בית- המשפט העליון, לשבר, אהרן ברק, בתואר ובכינוי: "פיראט משפטי"; מי שמעז לכתוב אודות: "בית המשפט הבלתי הגון השולט בישראל", לכאורה - בשם חופש הביטוי וחרות השיח - כמו-גם מי שמדגיש, בתגובה לכתבתו של כותב שורות אלה, כי הכותב הוא: "לקקן המחפש ג'וב אצל ביניש" ועוד, אינם מונעים, אך ורק מתסכול כלפי בית המשפט העליון, בכלל וכלפי מערכת בתי המשפט בפרט. המצב חמור מכך.

במדינת ישראל בשנת 2015, חלק נכבד מציבור אזרחי ותושבי המדינה, פשוט שונא, באופן קיצוני, חסר תקדים וחסר גבולות שהם, מערכת בתי-המשפט, על שופטי ושופטות בתי-המשפט, בכלל ושופטות ושופטי בג"ץ, בפרט - ובמיוחד!

קחו רגע קל הפסקה, עצרו נשימתכם וקראו פעם נוספת ובריכוז מוחלט המשפטים הכתובים מעלה ושאלו עצמכם באופן אוביקטיבי והגון - האם אוהבים או שונאים אתם מערכת בתי-המשפט בישראל, על כלל שופטיה ושופטותיה?

בעקבות התנקשותו של ח"כ מוטי יוגב, בגיבויה השקט וגם/או ליתר דיוק, בחוסר גינוי מצידת של שרת המשפטים, להתנקשות והתנהגות מכוערת זו - מיד לאחר מכן ובזמן אמת, פרסם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כב' השופט, אליקים רובינשטיין - באירוע שהתקיים לפני ימים מספר, ב"בית גבריאל" בכנרת, תגובה בביקורת שהוטחה בעמיתו, כב' השופט, עוזי פוגלמן, בהתייחס לצו המונע הריסת בתי המחבלים דברים אלה, בזו הלשון:

"אילו לא פעל חברי השופט ועיכב צו הריסה בטרם תגובת המדינה ודיון, היינו כסדום ועמורה - תחילה הורסים ואחר כך מבררים".
עוד הוסיף ואמר כב' השופט, אליקים רובינשטיין, דברים אחרים ונוספים, כהאי לישנא:

"כמובן ביקורת היא לגיטימית, גם על בית המשפט - ואנו גם לומדים ממנה; אך אין ל שחר או בן בנו של שחר, לעלילות על עיכובים בדיונים על הריסות בתי מחבלים וכל מיני טענות מסוג זה. צריך רק לבדוק את העובדות, והן פרושות לפני כל אחד
בחינם באתר בית המשפט".

בסיום דבריו הדגיש כב' השופט, אליקים רובינשטיין, דברים אלה, כדלהלן:

"את תסכוליהם של פוליטיקאים וכותבים כאלה ואחרים, שחלקם בבורות מדהימה וחלקם לא בשגגה, אל יוציאו על בית המשפט. בית המשפט הוא חלק מן העם והמדינה, הוא לא מן האו"ם. אבל הוא לוחם לצביון המדינה כמדינת חוק, זכויות אדם וחובות אדם. כדי לדעת זאת, כל מה שנחוץ הוא ההפך מעלמא דשקרא, עולם השקר - פשוט הגינות בסיסית, אחרי לימוד העובדות באשר לעבודתנו".

דומה שכב' השופט, אליקים רובינשטיין - בכל הכבוד הראוי - לא "ירד אל העם" ממגדל השן המנותק מקשר ישיר ויומיומי עם מי המצויים והמתנהלים ברחובותיה ובשוקה של עיר, שאם לא כן לא היה מייחס הוא התסכול - בו עוסק הוא - לפוליטיקאים וכותבים אלה ואחרים, אלא מייחס תסכול זה, לרוב מניינו, שדרתו והיקפו של הציבור הרחב. דומה כי - בכל הכבוד הראוי - קביעתו של השופט, חיים כהן שנאמרה על-ידו בהתייחס לידיעה שיפוטית בפסק-דין ירקוני - בשנת 1964 - לפיה:

"שופט בתוך עמו הוא יושב ויש לו מה שעיניו רואות, וניסיון החיים ומציאות החיים היא כלי עבודתו כמו הדין והחוק"

אינה ישימה ונכונה, באשר לכב' השופט אליקים, רובינשטיין, הסבור והסובר, כי הנוער הדתי-לאומי, כיום, הינו נוער שקט, סובלני וכנוע, מאותו סוג הנוער ששהה הסניפי "בני עקיבא", בשנות הששים, קודם למלחמת ששת הימים - ולא היא!

הציבור הדתי-לאומי והחרד"לי, בכלל, כמו-גם הנוער הדתי-לאומי והחרד"לי, בפרט, קרא - ברובו קריאת המרד שלו, כמו-גם הרים, מעלה מעלה, הנס והגדל של ההתחרדות הדתית-לאומית, שלטון והנצחת משפט ההלכה, על פני ועל חשבון משפט המדינה. מערכת המשפט אינה עוד מקודשת בעיניו, כבעבר והוא אינו רואה בה, על ציבור שופטיה - ובמיוחד שופטי בית המשפט העליון - מי שהם בגדר של "ראשית צמיחת גאולתנו". לצערו, כי רב של כותב שירות אלה ח"כ מוטי יוגב, שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, שר החינוך, ח"כ נפתלי בנט מבטאים בביקורתם נגד בתי-המשפט, בכלל ונכד בית המשפט העליון, בפרט, כמו הנושא נס "המהפכה החוקתית", ציבור רב וקהל רחב, ביותר, השותה דבריהם אלה בשקיקה ובצמא רב, כמו-גם מסכין ומסכים להם - שומע דברים אלה, באוזן כרויה ובחפץ לב - ורואה בהם חלק בלתי נפרד הימנו.

הדברים אינם נכונים, אך ורק ביחס וכלפי הציבור הדתי והנוער המשתייך אליו. הדברים נכונים, קבילים וישימים, גם באשר לחלקים נכבדים ורחבים מהציבור הישראלי החילוני, כאשר כוונת הדברים, הינה לציבור חילוני, בעל תפיסות עולם ימניות - הסולד, סלידה רבתי, מן השמאל - כאשר הוא והנוער החילוני המשתייך אליו, רואים בבית משפט העליון, במיוחד בשבתו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק, בכל הכבוד הראוי, "סניף של מר"צ" או למצער בסיס ומעגן של השמאל".

ככל שהדברים אינם נעימים וצורמים אוזן, הרי לא ניתן להתחמק מהעובדה, כי שנה אחר שנה, מורים הסקרים על כך כי הציבור הישראלי מאבד אמונו במערכת בתי-המשפט, בכלל והוא "בא חשבון", בצורה בוטה, ישירה וללא חשש, אם בית משפט העליון, בכלל ועם בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, בפרט. איני סוציולוג ואין תחום עיסוקי, בניתוח הסיבות והמסיבות, שגרמו והגורמות לכך, כי חלק ניכר מהציבור הישראלי, חש ניכור, עד כדי סלידה ותיאוב, כלפי בית משפט העליון, בייחוד בשבתו לדין, כבית משפט גבוה לצדק.

הדברים הינם חמורים - חמורים מכדי שניתן יהיה לעבור עליהם, לסדר היום - כך שבמצב דברים זה, מן הראוי שמערכת המשפט, בכלל וציבור השופטים והשופטות, בפרט לרבות ובמיוחד שופטי ושופטות בית משפט העליון יעשו בדק בית, בכל הכבוד הראוי, בהתנהלותם היומיומית והשוטפת, כמו-גם יבדקו, מה גרם ומה ממשיך לגרום, לניכור הכמעט מוחלט שיש לחלקים נכבדים בציבור הרחב, כלפיהם.

בכל הכבוד הראוי, אין המדובר, אך ורק ב"תסכוליהם של פוליטיקאים וכותבים כאלה ואחרים, שחלקם בבורות מדהימה וחלקם", המוצע על בית משפט העליון, בין בשגגה ובין במזיד, אלא מדובר בתסכוליו של מרבית הציבור הישראלי - חילוני כדתי, כמו-גם - ערבי כיהודי, על התנהלותו של בית המשפט העליון. כדי שהדברים לא יישמעו, בגדר של מליצה וגם/או כדי שהדברים לא יישמעו בגדר של השערה, חסרת ביסוס, מציע אני, כי מחלקת המחקר שליד בית משפט העליון, תבדוק השאלה, מה הוא יחסו של הציבור הישראלי (חילוני, כדתי; ערבי, כיהודי) אל מערכת המשפט בארץ, בכלל ואל בית משפט העליון ושופטיו, בפרט, כמו-גם יבדוק היא השאלה, מה מידת האמון שרוכש הציבור הישראלי (חילוני, כדתי; ערבי, כיהודי) אל מערכת המשפט בארץ, בכלל ואל בית משפט העליון ושופטיו, בפרט.

כבר אמר רבי יוחנן המכונה גם בר נפחא, בתלמוד הבבלי (מסכת בבא בתרא, דף יב, עמ' ב), כי מאז שחרב בית המקדש, ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות לשוטים. גלל כן, לא נסתכן בנבואה גרידא. עם זאת, אין אנו פטורים מחובת האזהרה, לפיה אווירת ה"עליהום", הקיימת כלפי מערכת המשפט, בכלל וכלפי שופטי ושופטות בית משפט העליון, בפרט, מזכירה את אווירת ההסתה לרצח, בימים שקדמו לרצח רבין, רחמנא ליצלן.

מנהל בתי-המשפט, כב' השופט, מיכאל שפיצר, כותב מכתב חריף וחמור ליו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, בדבר השתלחותו של ח"כ מוטי יוגב, בכב' שופט בית משפט העליון, עוזי פוגלמן ובתגובה נענה הוא במכתב, בו נכלל המשפט הבא, כדלהלן: "תמוה בעיניי ולא ראוי שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יפנה ליושב-ראש הכנסת שלא באמצעות הממונים עליו תוך מתקפה אישית נגד ח"כ נבחר וייתן פומבי לדברים בטרם יזכה לתגובה כלשהי".

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, לא רק שאינה מגנה על מערכת המשפט בתוקף מעמדה ומשרתה, כשרת המשפטים - אלא בעקבות התנקשותו של ח"כ מוטי יוגב, בכב' שופט בית משפט העליון, עוזי פוגלמן, אמרה היא בשבוע החולף מעל דוכן הנואמים בכנסת, דברים, בזו הלשון: "אני חשה שבעקבות המהפכה החוקתית, מערכת המשפט לקחה לעצמה כוח שלא ניתן לה בחוק". אם לא די בכך, אמרה היא בתגובה לדברי יו"ר סיעת מר"צ, שהעלתה חשש בדבר הטלת אימה בפני שופטי בית משפט העליון, בעקבות ההתפתחויות האחרונות, כי לדברים אין יסוד ולדבריה היא: "מהיכרותי עם נשיאת בית המשפט העליון והשופטים". עוד הוסיפה ואמרה שרת המשפטים, כי: "שום אימרה לא תפגע בעצמאותם השיפוטית".

מה הפלא, אם הנהלת בתי-המשפט החליטה להצמיד מאבטח צמוד, לשופט בית משפט העליון, כב' השופט, עוזי פוגלמן, מחשש לחייו. נרחיק לכת, נדגיש נכתוב, נכתוב ונדגיש, פעם שנייה ושלישית, כי חרדים אנו - ולא בכדי! - לחייהם של כל שופט ושופטת במדינת ישראל, בכלל ולחייהם של כלל שופטי ושופטות בית משפט העליון, בפרט. גל ההסטה הבלתי פוסק נגד מערכת המשפט, מימין ומשמאל כאחת, לא רק שאינו פוסק, עם שנים, אלא הוא מחמיר, גודל וגואה, משנה לשנה. מן הראוי שהדברים יבחנו, בחינת יתר, בידי כלל הצדדים, על-מנת למנוע הקצנה מיותרת ומצבים בלתי הפיכים, חלילה וחס, בעליל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  04/11/2015   |   עודכן:  04/11/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש - "תסכול" הציבור ואובדן האמון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ
4/11/15 16:39
2
סתם אחד
4/11/15 19:06
3
במו עיני ראיתי
13/11/15 06:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ויליאם לינץ’ שהיה בעל מטעים ושופט שלום מווירג'ינה, בעת מלחמת העצמאות של ארצות-הברית, אשר עמד בראש בית משפט ארעי שהוקדם במטרה להטיל עונשי מוות על לויאליסטיים, שתמכו באנגליה - בעת מלחמת עצמאות זו - לא ידע, אותה עת, כי שם משפחתו יהפוך מושג והגדרה לפעולה אלימה של המון המוציא להורג אדם בלי הליך משפטי, בטענה כי אותו אדם ביצע פשע. מעשה הלינץ’ מלווה, במקרים רבים, בפגיעות ובעינויים בחשוד במעשה שהביא ללינץ’ ציבורי נגדו, כאשר -בספרות וכרוניקה העולמית - מתייחס הגדרה זו גם לגזר דין מחמיר או גזר דין מוות המושת על אדם בלי הליך משפטי נאות על-ידי בית דין שזכה בסמכותו זו, שלא כדין.
03/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כשרצתה אמי מורתי, עליה השלום, להדגיש חשיבותו של נושא, בו עסקה היא, נטשה פתע פתאום הדיבור בשפה העברית, בה שלטה היא היטב עוד מהתקופה בה עברה היא הכשרה חקלאית כחלוצה בחוות חקלאית בצרפת, קודם עלייתה ארצה, במטרה להגשים הייעוד הציוני הצפוי לה - כמי שתטייב, כפועלת חקלאית, אדמת ארץ-ישראל. או אז שבה היא אל שפת ילדותה, הלא היא השפה הגרמנית, ופסקה פסוקה נחרצות - אחר הבעת דעתה העניינית על הנושא שעמד במרכז הדיון - תוך שהכריזה, כלפי עולם ועלמיא: "מי שאיבד הבושה - איבד הכל". לאחר הפסקה מתודית מרשימה, חזרה ואמרה, בגרמנית מושלמת, צחה ונוקבת, כאחת: "כן. כן. זה הוא הנושא. מי שאיבד הבושה, אבד לו הכל".
02/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בתחילת השבוע החולף קראתי בעיתון הארץ, כתבה, פרי עטו של פלוני, המדוקטר בתואר "דוקטור למשפטים", שכללה, בכל הכבוד הראוי בחובה, דברי הבל שאינם יאים למי, האמור להיות בקי בחוכמת המשפט, בכלל ולמי שהינו בעל תואר דוקטור למשפטים, בפרט. מחמת ובשל כך, טרחתי וכתבתי מכתב למערכת עיתון הארץ, כדי לתקן טעות ולנכש עשב שוטה, בכל הכבוד הראוי, מתוך כתבה פובליציסטית זו שאלמלא עשב שוטה זה שגדל בערוגתה ראויה הייתה, גם ראויה - לעניות דעתי - לראות אווירו של עולם ולבוא בדפוס, זאת, ללא כל ספיק ספיקא שהוא.
01/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
למרות ההכרזות כי החקירה נועדה לפגוע בישראל ביתנו, טעה הפעם לשם שינוי, אביגדור ליברמן. בתום חקירה ממושכת של המשטרה בפרשת השחיתות הגדולה של "ישראל ביתנו" המליצה המשטרה להגיש כתבי אישום נגד לא פחות מ-34 פעילים מרכזיים במפלגה על תהליך הסתאבותו של זקן חברי הכנסת, בנימין בן-אליעזר, מראשית גילויי הנצינים הראשונים בעת היותו מתאם הפעולות בשטחים ביו"ש ועד חשיפת הנשיא לשעבר מובארק בדבר התשלום על סיוע ברכישת הגז המצרי
30/10/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בעיתוי שנבחר בקפידה רבה, תוך שימוש קר, ציני ומפוכח, בבימת הכנסת, בחרה שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, להתייחס לראשונה, באופן ישיר, ענייני ופרטני להתנקשות המכוונת בבית משפט העליון ובשופטיו, מבית מדרשם של ראש מפלגת "הבית היהודי", שר החינוך, ח"כ נפתלי בנט וחבר נוסף מסיעה זו, ח"כ מוטי יוגב.
29/10/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il