|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא יישוב הסכסוכים במזרח התיכון, 30 בספטמבר 2015, בניין האו"ם, ניו-יורק [צילום: AP]

הביקורת על מנגנון הווטו - והשלכותיה

גל הביקורת הנוכחי על מועצת הביטחון של האו"ם לווה בשלוש הצעות לרפורמה במנגנון הווטו. לפיכך, סימן שאלה גדול מעיב על הסיכוי של כל אחת מהרפורמות המוצעות לתת מענה לביקורת על הכשל התפקודי הנמשך של המועצה וגם: מהן ההשלכות האפשריות על ישראל
11/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הפעילות הבינ"ל לפתרון המשבר בסוריה
  ההימור המוצלח של ארדואן והיום שאחרי
  התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות
  ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?
  על ספורט ופוליטיקה

מועצת הביטחון של האו"ם מוסמכת לעסוק בסוגיות שיש בהן משום איום על הביטחון והשלום בזירה הבינלאומית. מגילת האו"ם קובעת, שכל החברות בארגון מחויבות ליישם את החלטותיה של מועצת הביטחון. קביעה זו מעניקה למועצת הביטחון כוח מכריע, שהתבטא בעבר בהחלטות שנגעו לשימוש בכוח צבאי ואכיפת סנקציות כלכליות על מדינות. מכאן החשיבות והרלוונטיות הנודעת להרכבה של מועצת הביטחון, למנגנוני פעילותה ולתהליכי קבלת ההחלטות בה.

על המבנה ומנגנוני הפעולה של מועצת הביטחון נמתחת ביקורת בינלאומית מזה שנים רבות, אולם, בימים אלה היא מחריפה בשל חוסר יכולתה של המועצה להשיג התערבות אפקטיבית בעימות הדמים בסוריה. הביקורת מתמקדת בחוסר האפקטיביות של מנגנון הווטו, שהוא פריבילגיה של החברות הקבועות במועצה. מנגנון זה, שנועד להבטיח את השתתפותן של מרבית המעצמות באו"ם בעת ייסודו ולכן עוגן במגילתו, מופעל כשאחת או יותר מהחברות הקבועות (סין, צרפת, רוסיה בריטניה וארצות הברית) דוחות טיוטת החלטה, שנתמכה על-ידי תשע או יותר מבין שאר החברות. מאז 1946 הוטל ווטו על 230 טיוטות החלטה מלאות או חלקיות. משום שהחברות הקבועות משתמשות בזכות זו כדי להגן על מה שנתפס כאינטרסים הלאומיים שלהן ועל עקרונותיה של מדיניות החוץ שלהן, פעמים רבות משותקת יכולת הפעולה של המועצה.


שלוש הצעות


גל הביקורת הנוכחי לווה בשלוש הצעות לרפורמה במנגנון הווטו. הצעות אלה, לצד סקירה כללית על אודות תפקודה של מועצת הביטחון בתחום הפעלתו של הווטו, פורסמו בסוף אוקטובר על-ידי גוף הפועל בצמוד למועצה במטרה לבחון את פעילותה. הסיכוי לרפורמה נותר נמוך, אך הוויכוח שהתעורר, לצד מרכזיותה של מועצת הביטחון בזירה הבינלאומית, מחייבים חשיבה רעננה על האופן שבו מנגנון הווטו משחק תפקיד בהקשר לישראל ולסכסוך הישראלי-פלשתיני.

בין היתר, הדוח מבליט את חוסר היעילות של המועצה בגיבוש מדיניות אפקטיבית בסוגיית הסכסוך בכלל ובעניין המשברים החוזרים בזירת עזה בפרט. כפי שהאינטרסים של רוסיה, למשל, בולמים בעת הנוכחית פעולה בינלאומית באמצעות מועצת הביטחון בנושא המשבר באוקראינה, החלטות המועצה בסכסוך הישראלי-פלשתיני נבלמות למעשה, לאורך שנים, על-ידי ארצות הברית, שבאופן מסורתי מקשה על אימוץ החלטות ביקורתיות כלפי התנהלות ישראלית.

לדוגמה, ביולי (S/2006/508) ובנובמבר (S/2006/878) 2006 הטילה ארצות הברית וטו על טיוטות החלטה שקראו לישראל לעצור את המבצעים הצבאיים בעזה, המסכנים חיי אזרחים. בפברואר 2011 (S/2011/24) הטילה ארצות הברית וטו על החלטה התובעת "שישראל תעצור את פעילות ההתיישבות בשטחים הפלשתינים הכבושים". לולא הוטל וטו במקרים אלה, היו צפויים צעדי המשך, כמו יצירת מנגנון סנקציות נגד ישראל בפיקוח של האו"ם במטרה להביאה לציית להחלטות. ביולי 2014, במהלך מבצע 'צוק איתן', ניסתה ירדן, חברה לא קבועה במועצה, ליזום פעולה באמצעות טיוטת החלטה שקראה להפסקת אש, נסיגה של כוחות ישראלים מרצועת עזה, הסרת המגבלות הישראליות על עזה וחידוש המאמצים להשגת שלום המבוסס על פתרון שתי המדינות. הטיוטה נדונה כמה פעמים בהתייעצויות שונות אך לא הושגה הסכמה - דבר שמבסס ביקורת בדבר פערים בעוצמה, בידע ובניסיון, בין החברות הקבועות ואלה הנבחרות של המועצה. אשר למבצע 'צוק איתן' - אמנם, במקרה זה, בניגוד לפעמים קודמות, ארצות הברית לא הטילה וטו, אך בדוח צוין, כי עמדתה של ארצות הברית בנושא המבצע הגבילה את גמישות הפעולה של המועצה.

בסיכום כולל, בין השנים 1945 ועד לספטמבר 2015, נרשמו 30 מקרים של הטלת וטו אמריקני על החלטות מועצת הביטחון, שעסקו במצב בין ישראל לפלשתינים. יודגש, כי מספר זה עולה פי כמה על מספר הפעמים של הפעלת זכות הווטו על-ידי חברות המועצה הקבועות האחרות בהקשר לכל נושא. הנושא הבא בתור, אשר בהקשרו ארצות הברית הפעילה את זכות הווטו, הנו פעילות ישראל בלבנון (10 פעמים, כמספרם של מקרי הווטו האמריקני על החלטות הקשורות לסוגיית האפרטהייד בדרום אפריקה). לשם השוואה, מספרי שיא של הטלת וטו שחברות מועצה קבועות אחרות הפעילו בהקשר לנושא מסוים: בריטניה - תשע פעמים בהקשר לדרום אפריקה ורודזיה (כל מקרה בנפרד), וסין - ארבע פעמים בהקשר למצב בסוריה.


"וטו כיס"


דינמיקה חשובה, שאינה משתקפת בסטטיסטיקה של הטלות הווטו היא "וטו כיס" (pocket veto), המתייחסת למקרים שבהם טיוטות החלטה אינן מגיעות כלל להיות מונחות רשמית על השולחן. זאת, עקב האיום המשוער לווטו מצד אחת מהחברות הקבועות. "וטו כיס" מונע למעשה את עצם ניסוח הטיוטה שיכולה הייתה אולי להתקבל, בשל הנחת המוצא שלפיה, היא עתידה להתנגש באינטרסים של אחת או יותר מהחברות הקבועות ולכן אין סיכוי להעבירה. "וטו כיס" לא ניתן לכמת, שכן הרישומים מתעדים רק טיוטות החלטה שעברו כמסמך מועצה, וברוב המקרים כך קורה אם יש צפי סביר לאימוץ ההחלטה.

במטרה לתקן מצב זה, גובשו במהלך 2015, עד עתה, שלוש היוזמות, המתייחסות להפעלתו של מנגנון הווטו. אחת היא יוזמה צרפתית, שעקרונותיה עדיין כפופים לניסוח סופי, אולם, נכון לעכשיו, היא קוראת להשעיית כוח הווטו במקרים של זוועות המוניות (mass atrocities) ולהחלטה, כי החברות הקבועות תידרשנה לנמק את בחירתן להפעיל וטו במקרים אחרים. יוזמה אחרת, שהוצעה על-ידי "הקבוצה לאחריות, עקביות ושקיפות" (ACT), קוראת לחייב את חברות המועצה לפעול לפי קוד אתי שישלול אפשרות להצביע נגד טיוטות החלטה "אמינות", החותרות לשים קץ או למנוע רצח עם, פשעים נגד האנושות או פשעי מלחמה. היוזמה השלישית הגיעה מטעם ה-Elders, קבוצה עצמאית ומגוונת של מנהיגים עולמיים לשעבר, המונהגת כיום על-ידי מזכ"ל האו"ם שלעבר קופי אנאן, והיא קוראת לחמש החברות הקבועות לא להפעיל וטו או לאיים בהפעלתו ביחס למצבים של זוועות המוניות, בלי להציע בפומבי מסלול פעולה חלופי, שיגן על האוכלוסיות שבהן מדובר.

המשותף לשלוש היוזמות הוא, שהתמיכה בהן אינה אמורה להיות מחייבת מבחינה משפטית. כלומר, חתימה עליהן לא תיצור מחויבות, הכפופה לחוק הבינלאומי. לפיכך, סימן שאלה גדול מעיב על הסיכוי של כל אחת מהרפורמות המוצעות לתת מענה לביקורת על הכשל התפקודי הנמשך של מועצת הביטחון. משום כך, וכן עקב הסיכוי הדל שהצעות הרפורמה הכלולות בדוח שפורסם באחרונה אכן תתקבלנה, ישראל אינה אמורה לחשוש במיוחד משינויים מפליגים באופן תפקודה והתנהלותה של מועצת הביטחון של האו"ם, שיקשו עליה להתמודד עם החלטות שתתקבלנה בפורום זה. אולם עצם הביקורת על הליכי קבלת ההחלטות במועצה וההצעות לרפורמה שהועלו במטרה לייעל את תפקודה צריכות לשמש תזכורת חשובה למקבלי ההחלטות במדינה, כי מדובר בתחום שגם בהקשרו יש חשיבות עליונה לתיאום מדיני בין ישראל לארצות הברית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 765 (10.11.15)
הכותבת היא עמיתת מחקר ניובאואר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וחוקרת את מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.
תאריך:  11/11/2015   |   עודכן:  11/11/2015
מיכל חטואל-רדושיצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הביקורת על מנגנון הווטו - והשלכותיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
11/11/15 13:26
2
שמ
11/11/15 18:41
3
אהרון שחר
16/11/15 10:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
משחק בנדמה לי. נניח, רק נניח, שמחר יופיע יהודי שיוכיח מעל לכל ספק כי על אדמתו, בשכונה ערבית כלשהי, נבנה לפני 15 שנה מסגד, בידי מתפלליו, שרכשו לתומם את האדמה ממי שהתחזה לבעליה, תמורת 70,000 דולר, ולתדהמתם התברר שהמוכר היה רק מתחזה. גם אז היה פוסק הבג"ץ שיש להרוס את המסגד?
11/11/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
דברים שאמר ד"ר חורחה גרסיה גרנדוס כמעט לפני שבעים שנה, אינם מפתיעים את מי שרואה ומבין את המציאות כמות שהיא, שה"ערבים הם אותם ערבים", ושוחרי השלום למיניהם אותם הוזים.
11/11/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
יו"ר הבית היהודי, שר החינוך, נפתלי בנט, תוקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על שהצהיר אמש כי הוא נכון למהלך ישראלי חד-צדדי ביהודה ובשומרון.
11/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי הוא אינו שולל על הסף מהלך חד-צדדי שתעשה ישראל ביהודה ובשומרון וכי נושא ירושלים והר-הבית הוא בלתי פתיר. "מהלך חד-צדדי (ישראלי) בגדה אפשרי, אבל הוא צריך לעמוד בתנאי הביטחון של ישראל ולהיות חלק מהבנות בינלאומיות רחבות", אמר (יום ג', 10.11.15) בפני אנשי מכון המחקר הליברלי סנטר אוף אמריקן פרוגרס בוושינגטון.
11/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
גורמים במשטרה בירושלים מעריכים כי סרטון החקירה של המחבל הפלשתיני בן ה-13 אחמד מנאסרה, שפורסם אתמול, הוא המניע לפיגועים שהתרחשו היום בירושלים.
10/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הפעילות הבינ"ל לפתרון המשבר בסוריה  /  צבי מגן, שרה פיינברג, בנדטה ברטי
ההימור המוצלח של ארדואן והיום שאחרי  /  גליה לינדנשטראוס
התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות  /  שמואל אבן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שיחה עם ההפטרה לפרשת השבוע - "פרשת צו"    אין לאלוהים ענין בדפוסים פולחניים, אם הקיומיות היומיומית נדבכיה חייבים להיות מעוגנים בגילויים של אי-צדק ואורח חיים לא מוסרי
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il