כידוע, בשנים האחרונות ישראל הפכה לאחת המובילות בעולם ברכישות באינטרנט.
בהתאם לדיווחים שפורסמו על-ידי פיי פאל, 73% מהאנשים הישראלים רכשו מוצרים באינטרנט בשנה האחרונה (גלובס, 24.11.15). והתחזיות לשנים הקרובות הן שהקניות באינטרנט יגדלו אף יותר ויעברו למוצרים גדולים ובעלי ערך כספי רב יותר.
קניות באינטרנט בזמן העבודה: מאחר שעובדים רבים נמצאים ליד מחשבים במהלך עבודתם השוטפת, ומאחר שחלק גדול ממבצעי הקניות מתקיימים במהלך היום, נוצר מצב בו עובדים מבצעים קניות באינטרנט במהלך שעות עבודתם ובכך נפגעת תפוקת העבודה למעסיק ונעשה שימוש שלא כדין באמצעי המעסיק.
יתר על כן, תופעת קניות זו מתפשטת לחוויה חברתית במקום העבודה ואף גורמת פעמים רבות להתקהלות של עובדים בזמן העבודה תוך הצגת "מרכולתם" החדשה שזה עתה נרכשה. לאחרונה נודע על מקרים קיצוניים, בהם נעשה שימוש של מנהלים בעובדיהם לצורך ביצוע קניות באינטרנט עבורם.
דילמת המעסיק: מלכתחילה, קיימת התנגשות בין זכויות שונות. האחת היא זכותו של המעסיק על קניינו - המחשבים וזמן העבודה שייכים לו, לכן אסור לעובד לעשות כל שימוש לצרכיו הפרטיים בזמן העבודה. עם זאת, מעסיקים רבים יודעים כי לעובד קיימת זכות לפרטיות גם בזמן העבודה, ויש דעות שאף נתמכו מחקרית הסבורות כי השימוש באינטרנט במהלך העבודה הינו "התרעננות" של העובד שיכולה אף להגדיל את תפוקת עבודתו בהמשך.
לחסום או לא לחסום - זאת השאלה: הדרך הקלה ביותר היא לחסום את אתרי הקניות לגלישת העובדים, אך כידוע, לכל חסימה תמיד קיימת דרך לעקיפה, ומה עם גלישה במכשירי הסמארטפון שאותם הרבה יותר מסובך לחסום, אם בכלל... יתר על כן, הפיכת נושא המעקב אחר פעולותיו של העובד עלולה ליצור אווירה עכורה במקום העבודה, אשר תגרום נזק לטווח ארוך למקום העבודה.
אז מה עושים? השימוש באינטרנט היה ויישאר חלק מהותי משגרת העבודה ובוודאי בקרב האוכלוסייה הצעירה יותר. לכן, במקום לפתוח במלחמה נגד העובדים, ניתן להפוך את הנושא למנוף לבניית אמון מחודש בין המעסיק לעובדיו. פותחים את הנושא "על השולחן" ומסכמים עם העובדים את המותר והאסור בזמן העבודה.
מותר - לגלוש באינטרנט למטרות עבודה, בכפוף לביצוע התפקיד.
"השטח האפור" - לתת את המייל הארגוני לצרכים פרטיים (ועדי הורים בגנים ובבתי הספר) ולבדוק הודעות אלו במהלך העבודה.
- גלישה באתרים שאינם קשורים לעבודה (אתרי חדשות וכו').
- גלישה להתעדכנות ברשתות חברתיות.
אסור - להעביר מידע מהמוסד אל גורמים חיצוניים ללא אישור, לתת לצד שלישי סיסמת התקשרות לרשת או לאפשר לגורמים חיצוניים לקבל מידע ממוחשב על המוסד.
- להירשם לאתרים פוגעניים, אתרי השמצות, אתרי סקס או היכרויות.
- לגלוש באתרי קניות וביצוע רכישות.
טיפים למעסיקים - הבהירו לעובדים באופן ברור את מדיניות ההנהלה לשימוש באינטרנט בזמן העבודה.
- שלבו הדרכה בנושא באופן קריאטיבי ומהנה שלא משדר איום והפחדה.
- תנו לעובדים את ההרגשה שאתם סומכים עליהם.
- היו פתוחים לקבל שיטת עבודה "צעירה" המשלבת בצידה עידכונים ברשתות חברתיות למשל.
- תזכרו: לכולנו יש חיים גם מחוץ לעבודה. משפחה, ילדים, חברים, ולעיתים אנו נדרשים לטפל בנושאים אלו בזמן העבודה וזה טבעי.
לסיכום: שימוש סביר, מהמחשב המשרדי, שלא גוזל זמן רב משעות העבודה ונועד לפתרון בעיות או מתן מענה מיידי בחייו האישיים של העובד, מקובל.
והכי חשוב - פשוט לא להגזים. המינון הוא הקובע!