|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
התקרבות חלקית של טורקיה לאירופה [צילום: AP Photo/ Osman Orsal]

טורקיה תישאר איסלאמית

סכום העתק, בגובה של שלושה מיליארד אירו, הפטור מוויזות וחידוש המשא-ומתן על צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי המשותף, אינם מעידים על רצונה של טורקיה לנהל בשטחה מדינה אירופית וחילונית, במקום זו האיסלמות המנוהלת, מזה 13 שנה בקירוב, בשטחה
30/11/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בל נשלה עצמנו ולו גם לרגע קל, הרפובליקה הטורקית הינה מדינה איסלאמית, לכל דבר ועניין שהוא, על-אף הצהרותיו הריקות מתוכן, בכל הכבוד הראוי, של ראש ממשלתה, אחמט דבוטאולו - אתמול - בבריסל, כי טורקיה הינה מדינה אירופית וכי מרגע וזה ואילך קיימת "התחלה חדשה" ביחסים בין טורקיה לבין שכנותיה האירופיות.

הממשלה השולטת, כיום והקשורה למפלגתו של נשיא טורקיה, רג'יב טאיפ ארדואן ולראש ממשלת טורקיה, אחמט דבוטאולו, היא הממשלה שעשתה - כל שלאל יכולתה, כדי לסכל הפיכתה של טורקיה למדינה אירופית, ברוח המהפכה שהנהיג המנהיג הטורקי, כאמל מוסטפה אטאטורק והחזרתה של טורקיה אל ימיה, כמדינה איסלאמית שתרבות אירופה זרה ומנוכרת לה, לחלוטין.

המורשת החשובה ביותר שהותיר מוסטפא כמאל שהייתה מסע החילון והמודרניזציה שהחיל הוא על העם הטורקי, הולכת ומצטמצת, עד כדי סכנה לביטולה המוחלט, בתקופת שלטונה של מפלגת הצדק והפיתוח, שהינה מפלגתו של נשיא טורקיה, רג'יב טאיפ ארדואן. אומנם החליפות (תוארו של ראש המאמינים המוסלמים, שבו החזיקו הסולטאנים העות'מאנים) בוטלה במרץ 1924 והתואר פשה בוטל, כמו-גם המדרסות - בתי הספר האיסלאמיים - נסגרו. השריעה לא הייתה עוד החוק המחייב במדינה, והמג'לה - קובץ דיני הממונות המבוסס על הדין המוסלמי - הוחלף בקוד האזרחי השווייצרי בשנת 1926. דיני העונשין האיטלקיים ודינים מסחריים גרמניים אומצו אף הם. עם זאת טורקיה עוברת גל של עצום ומוגבר של איסלמיזציה בשנים האחרונות.

נכון הוא הדבר, כי שחרור האישה קיבל דחיפה מעצם נישואיו של מוסטפא כמאל בשנת 1923 לאישה בשם לטיפה אושאקי, שהייתה בעלת חינוך מערבי. השניים התגרשו בשנת 1925. מספר חוקים עודדו שינוי זה בחברה המסורתית, ובשנת 1934 קיבלו הנשים זכות בחירה לפרלמנט, ואת הזכות להיבחר כנציגות לפרלמנט. עם זאת מספרן של הנשים, עוטות הרעלה, המופיעות בה בפומבי, מתרבה והולך, משנה לשנה.

מוסטפא כמאל התייחס לתרבוש כסמל לפאודליזם ואסר את חבישתו. הוא לבש חליפה וכובע מערביים, והתעקש כי כל הטורקים ינהגו כמותו. הוא התנגד מאוד ללבישת רעלה על-ידי נשים, ועודד את הנשים להתלבש באופן מערבי ולעבוד מחוץ לבית. בשנת 1928 הכריזה הממשלה כי הכתב הערבי יוחלף באלפבית טורקי, המבוסס על האלפבית הלטיני, שהיה קל יותר ללימוד וקל יותר להדפסה, והפך את הקריאה והכתיבה לשכיחות יותר. כל האזרחים מגיל 6 עד גיל 40 חויבו ללכת לבית הספר וללמוד את האלפבית החדש. השפה הטורקית "טוהרה" מניבים ערביים ופרסיים, ואלה הוחלפו במילים טורקיות. דומה, כי כלל הסממנים החיצוניים הללו, אין בהם כדי להעלות וגם/או להוריד מהעובדה, כי ארדואן שב והחזיר טורקיה לימיה, כמדינה איסלאמית.

למי שזכרונו קצר, נזכיר כי מפלגתו של רג'יב טאיפ ארדואן, שולטת בטורקיה באופן רצוף מאז שנת 2002 ואילך, כאשר משנה לשנה, גובר ועולה כוחה ומטרתה הינה לשלוט שלטון פוליטי, בטורקיה, ללא כל שותפים קואליציוניים שהם. עם זכיית מפלגת הצדק והפיתוח בבחירות בטורקיה בשנת 2002 לא יכול היה ארדואן לכהן בתפקיד ראש-הממשלה, אחר שבעבר הטיל עליו בית המשפט איסור לכהן במשרה ציבורית בעקבות הרשעתו בהסתה לשנאה דתית. במצב דברים זה נאלץ ארדואן, לבחור לו מחליף זמני לראשות הממשלה עד לתום תקופת האיסור. הוא מינה לתפקיד זה את חברו, הנאמן לו, עבדוללה גול, סגנו במפלגה, לראש ממשלה זמני. בתום תקופת האיסור מונה ארדואן, לראשות הממשלה מטעם מפלגתו. גול שימש גם כנשיא טורקיה, עד - שלאחרונה - הוחלף הוא, בתפקידו בידי ארדואן.

מקומה הגאוגרפי של טורקיה שהינה מדינה במזרח התיכון, הגובלת בדרום, בים התיכון, בסוריה ובעירק, במערב, בים האגאי, בצפון-מערב, ביוון ובבולגריה, בצפון, בים השחור, בצפון-מזרח, בגאורגיה ובמזרח בארמניה, באזרבייג'ן (דרך נחיצ'יבאן) ובאירן - הוא, הוא זה שהביא אותה לחתום על ההסכם למניעת הגירת הפליטים לאירופה. תיתכנה גם סיבות משנה, אלה וגם/או אחרות, אך עניין חתימת ההסכם נעשתה בידי טורקיה, מטעמים פרקטיים גרידא, בשל מיקומה הגאוגרפי ותוך אי-ויתור על הרעיון של הפיכתה למדינה איסלאמית, שאינה מדינה דמוקרטית.

למרות שטורקיה הינה רפובליקה חילונית, וחוקתית ונמנתה עם החברות המייסדות של האומות המאוחדות, ושל ארגון המדינות האיסלאמיות, הרי אין לצפות לכך, שהיא תחזור בה מהתקרבותה לאיסלאם, בשנים האחרונות. בל נשכח, כי טורקיה מנהלת משא-ומתן אגרסיבי, לצרופה לאיחוד האירופי. סכום העתק, בגובה של שלושה מיליארד אירו (3.2 מיליארד דולר), הפטור מוויזות וחידוש המשא-ומתן על צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי המשותף, אינם מעידים על רצונה של טורקיה לנהל בשטחה מדינה אירופית וחילונית, במקום זו האיסלמות המנוהלת, מזה 13 שנה בקירוב, בשטחה.

דבריו של נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק הפולני, שהדגיש שהישיבה המיוחדת בבריסל התמקדה בעיקר בסוגיית המהגרים ולא בשיפור היחסים עם טורקיה - שהורעו בשנים האחרונות בזמן שארדואן ניצל המנדט שלו כדי לחזק את אחיזתו בשלטון, שעה שמבקריו של הנשיא הטורקי אמרו שהוא פגע בזכויות יריביו, בתקשורת ובמיעוט הכורדי, מצביעים על כך שמדובר בהסכם נקודתי ותועלתי, המשרת, אד הוק, מטרותיהם הפוליטיות, קצרות הטווח של כל הצדדים לו. "המטרה העיקרית שלנו היא לעצור את זרם המהגרים לאירופה", אמר טוסק הפולני.

האירופים, וקנצלר גרמניה אנגלה מרקל בראשם, נתונים כיום בלחץ עצום לנהל זרם המהגרים הגדול ליבשת, שרובם הגדול מסמן לעצמו גרמניה, כיעדם הסופי. משבר הפליטים סייע ליריביה הפופוליסטיים של מרקל להרים ראשם, מעלה מעלה, מסוגיות פוליטיות שוליות והעבירם אל מרכז "הפוליטיקה הגדולה", מה עוד שהוא פילג בין מדינות האיחוד האירופי, לגבי האופן שבו יש לטפל במצב הדברים הקיים. ימים יגידו אם התקרבותה החלקית של טורקיה אל אירופה, בחתימת ההסכם לעצירת גל הפליטים, כמו-גם יחסיה המעורערים עם רוסיה, ישפיעו, אם בכלל, על האיסלאמיזציה המואצת שעוברת טורקיה, בשנים האחרונות, אם לאו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  30/11/2015   |   עודכן:  30/11/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקיסר הרומאי, טיטוס פלוויוס אספסיאנוס (בלטינית: Titus Flavius Vespasianus;‏ 17 בנובמבר 9 - 23 ביוני 79) שהיה קיסר רומי משנת 69 עד 79 ומייסד השושלת הפלאבית, הינו האדם שלו מיוחס המשפט המפורסם: "לכסף אין ריח". הוא פעל לחידוש מיסים ישנים והטיל מיסים חדשים, הגביר התשלום מהפרובינקיות ופיקח מקרוב על פקידי האוצר. הוא נתן דוגמה לעם, באורח חייו הצנוע, ושם ללעג את הראוותנות של אצילי רומא, אשר בתקופתו של נירון הגיעו לשיאים של שחיתות וחמדנות. סווטוניוס מספר, כי כאשר הטיל אגרה על השימוש בלטרינות (בתי שימוש ציבוריים) גינה אותו בנו טיטוס על כך. אספסיאנוס הגיש אל אפו של טיטוס מטבע מן התשלום הראשון ושאל אותו אם הריח בלתי נעים. לא, השיב טיטוס. "ועדיין," אמר אספסיאנוס, הכסף הזה בא משתן" (Atqui, inquit, e lotio est). מכאן צמח הביטוי "לכסף אין ריח" (Pecunia non olet).
29/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
שורת המקרים החוזרת ונשנית של בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, המסתבכים חדשים לבקרים בפרשיות מין וגם/או בשולי פרשיות שכאלה, מעוררת תהייה האם בשלה החברה הישראלית, לשינוי המהפכני אותו עברה היא עם חקיקתו של החוק למניעת הטרדה מינית, בשנת 1998.
26/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כל סטודנט וסטודנטית למשפטים, מכירים הקלישאה הידועה, לפיה חוק רע יוצר תקדים גרוע ולכן, מוטלת אחריות כפולה ומכופלת על חברי בית המחוקקים - תהא המדינה בה יכהנו הם בבית מחוקקים זה, אשר תהא - שלא להוציא, תחת ידם, חוקים רעים. הציבור בכללותו, יוצא מנקודת הנחה כי מי שמצוי ומכהן בתפקיד מחוקק, הינו אדם ראוי, אדם ערכי ומוסרי, כמו-גם אדם בעל ידע והשכלה רחבה יותר מהממוצע, מהם נהנה רוב רובו של הציבור, שאינו מצוי במעמד של מחוקק, בבית המחוקקים.
25/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
גל הטרור והסכינאות המשתולל במחוזותינו, נכנס אל תוך החודש השלישי ולא נראה כי יש לו סוף - בשלב זה. הדר בוכריס ז"ל, שנרצחה אתמול בצפת - הינה ההרוגה מספר 21, בגל טרור זה ונראה, כי עוד היד נטויה. המאפיין גל טרור וסכינאות זה, הינו כי המשתתפים בו הינם צעירי צעירים ולעתים - ילדים ממש - שגילם פחות מגיל העמדה לדין פלילי, לכן, לא ניתן לשלחם למאסר בבתי כלא, אלא, ככל שיישפטו ויורשעו בדין, יישלחו הם, לרצות תקופת מאסרם, במוסדות כליאה, אלה וגם/או אחרים.
23/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
החלטתו של האיחוד האירופי שנתקבלה לפני שבועות מספר לפיה החליט הוא לסמן המוצרים שמקורם מעבר לקו הירוק ובכלל זה, לסמן גם המוצרים מרמת הגולן, בסימון מיוחד, כאשר על-פי החלטה זו, המילה "התנחלות", חייבת להופיע על כל מוצר ומוצר שכזה, מתחילה לקרום עור וגידים. מתברר ומסתבר, כי בית הכל-בו הענק והידוע, המצוי בלב ליבה של ברלין, הלא הוא קאופהאוס דס וסטנס או בקיצור kadewe, החליטה לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות ומיובאים מישראל, בסימון מיוחד. ה-kadewe, הינה החנות היא השנייה הגדולה ביותר באירופה אחרי הרודס הבריטית: שטחי המכירה של החנות עולים על 60,000 מ"ר ונמכרים בה 380,000 מוצרים.
22/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il