|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
הרב פינטו. כתב אישום מפוקפק [צילום: פלאש 90] וינשטיין. שיקר, שיבש וחיפה על ברכה [צילום: יוני רייף]

תחקיר News1 / האמת בפרשת הרב פינטו

הקלטות החמות מגלות: בכירי מח"ש <br>אימתו החשדות הפליליים נגד ברכה; <br>ההתאבדות - עקב התקדמות החקירה

שיחות שהוקלטו על-ידי עו"ד מיכל כהן ומנחם פינטו והתקיימו עם בכירי מח"ש (דובי שרצר, דני אלבז) מעידות על הכזבים של הפרקליטות והיועמ"ש ועל ההתעמרות ברב יאשיהו פינטו מהשיחות עולה עוד: אכן התקיימה חקירה סמויה ומקיפה נגד אפרים ברכה בעקבות החשיפות ב-News1 והמידע שמסרו אנשי הרב פינטו אכן, בעדותה של מיכל כהן ובבדיקת פוליגרף אומתו החשדות הפליליים נגד ברכה שרצר, שניהל את החקירה: "הדברים התקדמו"; "אפרים בחר לשים בסופו של דבר קץ לחייו וטרף את כל הקלפים"
01/12/2015  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   פרשת פינטו   |   תגובות
מנחם פינטו. הוזמן למח"ש לסייע לחוקרים

מיכל כהן. מסרה עדות מפורטת נגד ברכה. נמצאה בפוליגרף דוברת אמת

ראש זרוע החקירות במח"ש, דובי שלצר, על הפוליגרף נגד ברכה:
רבי מנחם, אם מיכל לא הייתה ישרה, אני לא הייתי שולח אותה לפוליגרף. הסיבה היחידה אמרתי לך שהתקדמנו הלאה [בחקירה הסמויה נגד ברכה, י.י.] זה כי אני האמנתי לה. ולא סתם אני גביתי ממנה את העדות, אני רציתי להתרשם ממקור ראשון בתיק הזה ולא שמתי אחד החוקרים שיגבה ממנה עדות.

העדות הדרמטית והפוליגרף שאימתו החשדות המפלילים נגד אפרים ברכה
יואב יצחק
ביום 30.06.15 הגיעו חוקרי מח"ש לפריצת דרך שאימתה את החשדות החמורים נגד תנ"צ ברכה * עדות מפורטת מפיה של עו"ד מיכל כהן, בדבר הדלפת מידע מפיו של ברכה לחשודים בפרשת עיריית אשדוד * לפי הנחייתו של וינשטיין בוצעה לעו"ד כהן בדיקת פוליגרף - שבה היא נמצאה דוברת אמת; ולאחריה היא זומנה למסור הצהרה שאותה ניסחו אישית וינשטיין ורז נזרי, ולבדיקת פוליגרף נוספת, שגם בה יצאה דוברת אמת * תוצאות הפוליגרף הדהימו את היועמ"ש
לרשימה המלאה

עדות ברכה תומכת בגרסת הרב פינטו: הכספים לא ניתנו תמורת סיוע בחקירה
יואב יצחק
הפרקליטות הסתירה את עדויותיו של תנ"צ אפרים ברכה שניתנו בפני חוקרי המשטרה ובכך שיבשה את משפטו של הרב פינטו * שאלה: האם הרב פינטו רמז לך במהלך שיחותיכם כי הוא רוצה שתסייע לו ו/או תחלץ אותו בדרך כלשהי מהתיק שלו ביאח"ה?; ברכה: מעולם לא * ברכה לחוקר: לשאלתך, האם הרב אמר לך שתמורת ה-200,000 דולר אתה אמור לבצע עבורו דבר מה, אני משיב שלא אמר בשום פנים ואופן. הרב פינטו רק חזר על המשפטים שהוא אוהב אותי
לרשימה המלאה

המסמך הקריטי שהוסתר מהרב פינטו: תיעוד פגישת הרבנית עם איילה ברכה
יואב יצחק
הפרקליטות כפתה על הרב פינטו לחתום על הסדר טיעון שבו יורשע במתן שוחד לתנ"צ ברכה, שאם לא כן יעמידו לדין גם את רעייתו בשל חלקה בשוחד כפי שעלה כביכול בפגישת הרבנית עם איילה ברכה * במקביל מנעה הפרקליטות חומרי חקירה מפינטו, וזאת בניגוד לחוק ולצו שיפוטי * הפרקליטות שיבשה הליכי חקירה ומשפט במטרה להפלילו * הראיה הנחשפת: מסמך המתעד את הפגישה תומך בגרסת פינטו - הכספים ניתנו לברכה בגלל סיועו האישי להם במשך שנים, ולא תמורת מידע מחקירת פרשת חזון ישעיה
לרשימה המלאה

תת-ניצב אפרים ברכה, שכיהן בתפקיד ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, שלח יד בנפשו ביום 05.07.15, וגרם לטלטלה גדולה במערכת המשפט, במשטרה ובכלי התקשורת. האשמות רבות הופצו, ובמיוחד לעברם של הרב יאשיהו פינטו ובני משפחתו במטרה להביא להפללתו, בכל מחיר - גם במחיר טיוח וחיפוי על פשעיו של ברכה. עיתונאים ופרשנים פרסמו בדותות, משיקולים שונים ומשונים, והציגו את תנ"צ ברכה כ"קדוש מעונה". במקביל תקפו עיתונאים רבים את News1 וייחסו לנו פרסומים כוזבים ומרושעים שדחפו את ברכה להתאבד.

גם כאשר חשפנו ב-News1 את ממצאי בדיקת הפוליגרף שנערכה ביוזמת מח"ש לאחת העדות המרכזיות, עו"ד מיכל כהן, בדיקת פוליגרף שהפלילה את תנ"צ ברכה (07.07.15); וגם לאחר שהתגלה שמכשיר הסלולר של ברכה "נעלם", באורח מסתורי; וגם לאחר שהיועמ"ש נאלץ להודות, למצער, כי התקיימה במח"ש "בדיקה סמויה", כלשונו; וגם לאחר שהוכחנו כי עד נוסף (בן כהן) מסר למח"ש מידע דרמטי על הדלפה מצד ברכה, מתיק רצח, המשיכו כמה עיתונאים, ובהם ברוך קרא, להטיל דופי ולהטעות את הציבור.

עיתונאים-שרלטנים

עכשיו נזכרים כמה עיתונאים, ובראשם רביב דרוקר וברוך קרא (ערוץ 10, 01.12.15) לפרסם מקצת מהאמת, שכבר נחשפה פעמים רבות ב-News1. במקביל הם ממשיכים להתנהל באופן פחדני ובלתי מקצועי, תוך עיוות וסילוף עובדות. שלוש דוגמאות:

  • וינשטיין ונזרי ניסחו את השאלות - דרוקר וקרא הציגו את "השגותיו" של וינשטיין לגבי השאלות הבלתי מקצועיות, כביכול, שהוצגו למיכל כהן בפוליגרף נגד ברכה - בשתי הבדיקות שנערכו היא יצאה דוברת אמת - מבלי שטרחו לדווח לצופים: וינשטיין ונזרי הם-הם שניסחו את השאלות לבדיקה השנייה, לאחר ש"התאכזבו" מתוצאות הבדיקה הראשונה (השאלות לבדיקה הראשונה גובשו על-ידי חוקרי מח"ש יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן). למרבה החוצפה, וינשטיין ונזרי בחרו להתנכר לתוצאות הפוליגרף לאחר שגם בדיקה זו הפלילה את ברכה-יקירם;

  • התגלו רישומי אלפי שיחות - דרוקר וקרא הציגו את עדותו של ברכה, שדחה טענות לפיהן קיים שיחות רבות עם הרבנית פינטו, מבלי שטרחו לעדכן את הצופים כי נמצאו רישומים של אלפי שיחות (טלפון ונייד) שהתקיימו בין ברכה לרבנית (רישומי השיחות נחשפו ב-News1);

  • ארביב הוא שניסה להפליל את פינטו - דרוקר וקרא הציגו את הרב פינטו כאילו היה "מויסר" - בהסגירו את מנשה ארביב כדי להציל עצמו, כביכול, במקום להציג את העובדות כהוויתן: הרב פינטו ובאי-כוחו הופתעו. ארביב, שידע היטב בתפקידו כראש להב 433 על התקדמות החקירה, חשש שקשריו עם הרב פינטו יתגלו גם-כן. לכן ביקש להקדים תרופה למכה - הוא מסר עדות בפני פקודיו במשטרה, מיוזמתו, לפיה בעת שכיהן כנציג המשטרה בארה"ב ניסה הרב פינטו לשחדו בטובות הנאה אך הוא דחה את ההצעות. בנסיבות אלה, נאלץ הרב פינטו למסור עדות במח"ש, שבה גילה: לא ניסיתי לשחד את ארביב. לא ביקשתי ממנו מאומה. להפך: סייענו לו ולבנו בכסף ובאירוח בבתי מלון ובדירה בארה"ב, וגם בסידור הנחה לרכישת דירה, כפי שאנחנו עושים לגבי רבים אחרים בקהילה הזקוקים לסיוע. גרסתו של הרב פינטו התקבלה במלואה. לראיה: כתב אישום יוגש נגד ארביב.

דרוקר וקרא מוסיפים להתמקד ולהתגולל על הרב פינטו (שכבר הורשע), תוך התנשאות ושרלטנות, וזאת במקום להיאבק ולהוקיע את היועמ"ש וינשטיין ואת המשנה ליועמ"ש רז נזרי, וכן גורמים מעורבים נוספים, שביצעו עבירות חמורות בפרשה זו. סמרטוטים, כבר אמרנו?

דרוקר וקרא ועיתונאים נוספים נמנעו מלשאול את היועמ"ש, בפשטות: מדוע הנהגת מוסר כפול ביחס לברכה ובהשוואה לניצבים. את ראש להב 433 ניצב רוני ריטמן, לדוגמה, התיר היועמ"ש לחקור ולהוציא לחופשה כפויה, רק בגלל טענה-חשד לנשיקה לפני כחמש שנים; ניצבים אחרים נקראו לחקירה מהיום-להיום בגין טענות פעוטות ערך, יחסית. ואילו על ברכה גונן היועמ"ש ומנע חקירתו על-ידי מח"ש, למרות החשדות לעבירות שוחד ומרמה, ולמרות העדויות הרבות נגדו. מדוע?

הקלטות מתעדות האמת שהוסתרה

בתחקיר המקיף שלהלן אנו חושפים תוכנן של שש (6) שיחות שהתקיימו עם שניים מבכירי מח"ש. השיחות הוקלטו ונשמרו במשך חודשים. עתה אנו חושפים אותן, במלואן. מתוכן השיחות זועקת האמת בפרשת פינטו-ברכה. והאמת, כפי שהתרענו ב-News1 עשרות פעמים - נאבקנו לבדנו מול ראשי התביעה בישראל ומול עיתונאים-סייענים במרבית כלי התקשורת - שונה מאוד מזו שהוצגה באופן מניפולטיבי על-ידי גורמים רבים, בעלי עניין, להרע:

א) הפוליגרף המפליל וההתאבדות -
תנ"צ אפרים ברכה התאבד בעקבות התקדמות החקירה נגדו במחלקה לחקירות שוטרים; החשדות העיקריים שהופנו נגדו, כפי שאלה הועלו על-ידי הרב פינטו ואנשיו, אומתו בחקירה הסמויה, וגם בבדיקת פוליגרף לעדה עו"ד מיכל כהן, בדיקה שממצאיה הדרמטיים היכו גם את היועמ"ש; חלק ניכר מהחשדות נגדו, שפורסמו בשורה של תחקירים אותם חשפנו ב-News1, הוכחו ואומתו; ברכה נוכח, ערב התאבדותו, כי גם היועמ"ש וינשטיין, שגונן עליו במשך כשלוש שנים מתוך שיקולים זרים, לא יוכל עוד להושיעו ולעצור חקירתו באזהרה ומיצוי הדין עמו. על-כן מימש את איומו, והתאבד (שבועות ספורים קודם לכן התרענו על-כך שברכה מאיים בהתאבדות, אם ייווכח שהוא עומד להידרש לחקירה, אך היועמ"ש ובכירי הפרקליטות לא עשו מאומה);

ב) כתב אישום סחטני -
כתב האישום שהוגש נגד הרב פינטו, בגינו הוא הורשע על-פי הודאתו, כולל סעיפים מופרכים; כתב האישום והסדר הטיעון נערכו תוך הפעלת אמצעי סחיטה נגד הרב פינטו (אם לא תחתום, הטיחו בו, נעמיד לדין גם את רעייתך החולה); האישום המייחס לרב פינטו מתן שוחד לברכה תמורת מידע מחקירת חזון ישעיה, משולל יסוד; משפטו של הרב פינטו נוהל תוך עיוות דין חמור ביותר. חומרי החקירה נמנעו ממנו, ובנוסף נשללו זכויותיו הבסיסיות למשפט הוגן. ערעורו על גזר הדין תלוי עתה ועומד בפני בית המשפט העליון.

התמלילים הסנסציוניים שאנו חושפים כאן, שמקורם בהקלטות שבוצעו לשיחות שקיימו עו"ד מיכל כהן ומנחם פינטו עם שניים מבכירי מח"ש: דובי שרצר, ראש זרוע החשיפה במחלקת לחקירות שוטרים; ודני אלבז, ראש זרוע המודיעין במח"ש, מעידים, מכלי ראשון:

  • התקיימה חקירה סמויה - בניגוד לכזבים שהפיצו הפרקליטות והיועמ"ש מיד לאחר התאבדותו של תנ"צ אפרים ברכה, נגד ברכה אכן התקיימה חקירה סמויה ומקיפה שבוצעה על-ידי חוקרי מח"ש;

  • אומתו החשדות הפליליים נגד אפרים ברכה - בניגוד לכזבים שהפיצו המשנה ליועמ"ש רז נזרי וגורמים נוספים, כאילו לשמועות ולטענות נגד ברכה לא נמצא בסיס, בחקירה הסמויה אומתו החשדות המרכזיים נגד אפרים ברכה, ובעיקר בפרשת ההדלפות בחקירת השוחד בעיריית אשדוד (כולל החשדות להדלפות תמורת שוחד);

  • היועמ"ש וינשטיין עיכב ושיבש החקירה - בניגוד להסבריו ולתירוציו, היועמ"ש וינשטיין אכן שיבש וחיבל בהליכי החקירה נגד ברכה, משיקולים זרים. על-כך התרעמו גם חוקרי מח"ש, שהסבירו אילו "תרגילים" הם נאלצים לבצע כדי להשיג אישור למהלכי חקירה שנדרשו;

  • התקדמות החקירה הביאה להתאבדות - תנ"צ ברכה שלח יד בנפשו והתאבד, לאחר שנוכח כי החקירה מתקדמת בצעדים מהירים, ונוכח חששו כי הוא צפוי להיחקר, תוך ימים. ממידע שהובא ל-News1 עולה עוד: ברכה שיתף בחששו כמה מחבריו הקרובים, בסוף השבוע שקדם להתאבדות;

  • הפרקליטות והיועמ"ש התעמרו ברב פינטו - מהשיחות שהוקלטו עולה עוד, כי היועמ"ש וינשטיין וגורמים נוספים בפרקליטות התעמרו ברב פינטו במשך תקופה ארוכה, ומנעו ממנו נסיעה לחו"ל לטיפולים רפואיים (מחמת זאת נגרם לרב פינטו נזק רפואי בלתי הפיך). במקביל הם פעלו למניעת חקירת ברכה, שמא יוכחו טענות הרב וכתב האישום יתמוסס. חמור מכך: למרות החשדות שאומתו - הם עמדו על-כך שברכה ימשיך בתפקידו כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה.

תמלילי השיחות המוגשים בחלקם הגדול בתחקיר שלהלן, והקבצים המלאים הכוללים תמלילים וקלטות אודיו, וכן הערות מערכת News1, מעידים כיצד התאמצו גורמים שונים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ובכירי הפרקליטות והמשטרה, להציג קצין מושחת שביצע עבירות פליליות חמורות, משל היה "קדוש מעונה". בניגוד לאינטרס הציבורי, ברכה זכה להגנה השמורה לקצינים גיבורים ולאישים ישרי-דרך. התמלילים מוכיחים, במקביל, את כזביהם של מרבית כלי התקשורת, ובהם העיתונאים: ברוך קרא, רביב דרוקר, משה נוסבאום, עדי מאירי, גידי וייץ ורבים אחרים, שהתגייסו, משיקולים זרים, למרק ולטשטש את חטאיו ופשעיו של יקירם, תנ"צ אפרים ברכה.


התמלילים המלאים וקלטות האודיו מובאים בקבצים נפרדים:


[הערה: תמלילים נוספים וקלטות אודיו יובאו בעתיד, בהתאם להתפתחויות]


מיכל כהן התבקשה לעדות במח"ש נגד ברכה
כרמל. עודד את החוקרים [צילום: תמר מצפי]

ראש זרוע המודיעין במח"ש, דני אלבז, מזמין את עו"ד מיכל כהן לעדות
מיכל: זאת מיכל כהן, אתה צלצלת אלי?
דני: כן מיכל שלום לך, מדבר דני, אני ממודיעין מח"ש.
מיכל: היי כן שלום דני, אמר לי דובי שאתה צריך לצלצל אלי, שאתה רוצה לדבר איתי.
דני: זהו, אז פשוט הבנתי שדיברת איתם, דיברת עם משה, ואז אני ביקשתי לדבר איתך כדי להבין, כי זאת אומרת אני מעדיף לשמוע ממקור ראשון את הסיפור או את התמונה כולה. אז אם יש לך זמן, או שאת רוצה יותר מאוחר שנדבר.
מיכל: אה בשמחה, אני רק רוצה שני דברים רק להבין.
דני: כן.
מיכל: אתה בעצם רוצה לדבר איתי על העניין של הפרשה של אשדוד, העניין של אפרים ברכה?
דני: נכון כן.

תמלול הקלטה – שיחה בטלפון בין דני אלבז למיכל כהן (1)
▪ ▪ ▪

החשיפות ב-News1 בדבר ההדלפות מחקירת פרשת השוחד בעיריית אשדוד, ובמיוחד חלקו של תת-ניצב אפרים ברכה בהדלפות תמורת טובות הנאה, טלטלו את צמרת המשטרה, כמו גם את המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). ראש מח"ש אורי כרמל וסגנו משה סעדה, הבינו היטב כי מדובר בפצצת זמן מתקתקת המחייבת חקירה. הם עודדו את החוקרים לפעול. אך להפתעתם, הם נתקלו בחומה בצורה מצד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין - שעמד על רגליו האחוריות ומנע במשך זמן רב חקירה. היועמ"ש וינשטיין, שהתיר בקלות יחסית חקירתם של ניצבי משטרה רבים, ובהם: מנשה ארביב, מני יצחקי, ניסו שחם, ניסים מור, קובי כהן, ברונו שטיין ויוסי פריינטי, מנע, כמעט בגופו, חקירתו של אפרים ברכה, למרות החשדות החמורים נגדו.

החשיפות ב-News1 הדהדו בפרקליטות. נציבת תלונות על פרקליטים, השופטת (בדימ.) הילה גרסטל, נדרשה גם היא לפעולה. הפרסומים המתמשכים והחשיפות הנוספות הובילו ליצירת קשר ראשוני בין משה סעדה לבין אנשי הרב פינטו. לאחר כמה שיחות הוסכם לקיים פגישה, שבה ישתתפו כמה גורמים, ובראשם הרב יאשיהו פינטו, אחיו מנחם פינטו, ועו"ד מיכל כהן. במעמד זה הוסכם: כל המידע יובא תחת חסינות. נקבע, כי חוקרי מח"ש יבדקו את המידע, ובהתאם לצורך יקיימו תחילה בדיקה, ולאחריה חקירה.

משלב זה ואילך התקיימו פגישות רבות, ונוכח המידע שנאסף, ולאחר חשיפות נוספות ב-News1 ודרישה שעלתה לפתיחת חקירה, נתן פרקליט המדינה, שי ניצן, לחוקרי מח"ש, "אור ירוק" לפתוח בחקירה סמויה נגד תנ"צ אפרים ברכה.

בתמליל המובא להלן ניתן ללמוד, כי חוקרי מח"ש היו הצד המעוניין. הם שהזמינו את עו"ד מיכל כהן, שוב ושוב, לפגישות:


דני: הלו,
מיכל: הלו,
דני: כן,
מיכל: שלום.
דני: שלום.
מיכל: זאת מיכל כהן, אתה צלצלת אלי?
דני: כן מיכל שלום לך, מדבר דני, אני ממודיעין מח"ש.
מיכל: היי כן שלום דני, אמר לי דובי שאתה צריך לצלצל אלי, שאתה רוצה לדבר איתי.
דני: זהו, אז פשוט הבנתי שדיברת איתם, דיברת עם משה, ואז אני ביקשתי לדבר איתך כדי להבין, כי זאת אומרת אני מעדיף לשמוע ממקור ראשון את הסיפור או את התמונה כולה. אז אם יש לך זמן, או שאת רוצה יותר מאוחר שנדבר.
מיכל: אה בשמחה, אני רק רוצה שני דברים רק להבין.
דני: כן.
מיכל: אתה בעצם רוצה לדבר איתי על העניין של הפרשה של אשדוד, העניין של אפרים ברכה?
דני: נכון כן.
מיכל: כן, עכשיו אז רק דבר אחד שחשוב לי, בשמחה תגיד לי מתי שאתה רוצה אני אבוא אנחנו ניפגש, רק חשוב לי בעצם מה שאני אומרת לך זה יהיה בהמשך לאותה הסכמה בעל פה שנוגעת לאי הפללה.
דני: כן, כן, כן,
מיכל: ואתה יודע שיהיה לנו חיסיון לכבוד הרב ולי. אתה יודע שיהיה לנו חיסיון מפני הפללה עצמית בעניין הזה.
דני: מה שסוכם עם סגן מנהל מח"ש,
מיכל: עם משה כן.
דני: עם משה בסדר, אז אני אתקשר אלייך יותר מאוחר ונקבע פגישה או פה או במקום אחר?
מיכל: בשמחה מרובה, תגיד לי מתי שצריך בשמחה.
דני: אוקי תודה רבה לך.
מיכל: תודה כל טוב.
דני: ביי.


כוונות חוקרי מח"ש היו כמובן טובות. אולם הם נאלצו לצעוד בתחילה צעדים קטנים ומדודים, נוכח המגבלות שהוטלו עליהם מצד היועמ"ש, שלא חדל לרגע – מסיבות הטעונות גם כיום בירור נוקב - מלנסות ולסכל חקירה נגד ברכה. בכל מקרה, רכבת ההרים יצאה לדרכה.

חוקרי מח"ש מבקשים: חקירה סודית
ניצן. אישר חקירה סמויה [צילום: פלאש 90]

תמלול הקלטה – שיחה בטלפון בין דני אלבז למיכל כהן (2)
▪ ▪ ▪

איש המודיעין במח"ש, דני אלבז, זימן שוב לפגישה את עו"ד מיכל כהן. הוא ביקש להתקדם ולאסוף ממנה וממנחם פינטו את כל המידע המודיעיני הרלוונטי. מפניותיו המנומסות ניתן ללמוד כי הוא ביקש להסתייע באנשי הרב, כעדים, כדי להגיע לחקר האמת. עם זאת, מפאת רגישות הפרשה שנקשרה בשמו של תנ"צ אפרים ברכה, נעשה ניסיון להסתירה מהתקשורת. לפחות עד הפריצה הגדולה. לכן, שני הצדדים עשו מאמץ לקיים פגישות הרחק מעיני המצלמות:

דני: רציתי לנסות לתאם איתך,
מיכל: כן, כן וודאי.
דני: אז קודם כל באיזה אזור את נמצאת?
מיכל: אני נמצאת באשדוד, אבל תגיד לי לאן להגיע, אין לי בעיה, אני גם אמרתי לדובי מה שצריך, אני אגיע בכל שעה שתרגיש בנוח.
דני: אה אוקי, אם תגיעי לירושלים זה בכלל יעזור לי.
מיכל: אני וודאי אגיע, תגיד לי מתי אני אגיע.
דני: היום את יכולה?
מיכל: כן, היום באיזה שעה?
דני: מתי נוח לך? תראי, אם את כבר פה, אם את כבר מגיעה לפה אז באמת אני יכול להתאים את עצמי ל, תגידי לי מתי את יכולה להגיע ואני אתאים את עצמי.
מיכל: יש לי שאלה, אתה, זה נוח לך בשעות הערב ככה שאני אדע שאין צלמים גם שמה בחוץ, וזה אצלכם בזמן האחרון חוגגים.
דני: אין צלמים, אם יהיו צלמים אני אגיד לך, אבל אין צלמים.
מיכל: אה, אז תגיד לי מתי להגיע ואני אגיע [---]
[---]
דני: כן, כן את יכולה לשלוח לי הודעה להגיד לי את מגיעה, זה בסדר גם מבחינתי, כל שעה עד שעה 5 לא בגלל שזה, אנחנו מסיימים לעבוד ב-5, אלא כי ב-5 אני אמור לצאת לפגישות אחרות. זה הכול.

ייאמר כאן: איש המודיעין דני אלבז, כמו גם יתר הגורמים במח"ש שעסקו בפרשה הזו, ידעו היטב על עומק הריקבון מצד ברכה. בעייתם הייתה וינשטיין, שעמד בדרכם, וניסה לטרפד חקירה.

מיכל כהן עברה פוליגרף בהצלחה; החשדות נגד ברכה אומתו
פרסם שקרים. לא טרח לתקן [צילום: פלאש 90]

דובי שרצר, על התנהלות וינשטיין
דובי: מיכל, את מבינה שהדבר הזה,
מיכל: צריך לשבת.
דובי: לא, תקשיבי שניה את מבינה הדבר הזה... עקב לצד אגודל, וינשטיין... כל פעם שאנחנו באים הוא עוצר אותנו פה ואנחנו הולכים מפה---
מיכל: אני רואה, אני יודעת, זה מה שאני אומרת לך מנסים, הניסיון ברקס הזה
דובי: ... אותי מה שמעניין זה האמת נכון?
מיכל: אמת,
דובי: כל עוד אני הולך באמת תקשיבי,
מיכל: זה מה שאני אומרת, יש לנו מזל שיש לנו אותך, ויש לנו מזל שיש לנו את משה.
דובי: אני ומשה האמת מעניינת אותנו ושום קיר לא יעצור אותנו וזהו זה הכל, אנחנו עובדים עם זה לאט-לאט עכשיו את מבינה שגם לדחוק במערכות,...

תמלול הקלטה – שיחה בין דובי שרצר למיכל כהן (3)
[השיחה התקיימה אחרי בדיקת הפוליגרף שאותה עברה מיכל בהצלחה]
▪ ▪ ▪

מנהל מחלקת החקירות במח"ש, דובי שרצר, זימן את עו"ד מיכל כהן לפגישות שוב ושוב וקיים עמה שיחות טלפון רבות, במטרה לדלות ממנה מידע רב, ככל שניתן. שרצר וסעדה שמעו ממיכל כהן את שנודע לה: כיצד הדליף ברכה בראשית 2012 מידע מוקדם על החקירה הסמויה בפרשת השוחד בעיריית אשדוד; כיצד המשיך בכך גם בפגישה שנערכה בביתו עם הקבלן-החשוד; ובהמשך: כיצד הדליף ברכה ביום 18.03.12, בשיחה שקיים עם הרב פינטו שבה הדריך-ביקש מהרב לתדרך ולעדכן את החשודים על תוכנית צוות החקירה ביאח"ה (בעת שזיווה אגמי עמדה בראש היחידה) לעצור את החשודים ביום שלמחרת (19.03.12); ועל-כך שברכה ביקש מהרב פינטו להדריך את החשודים, באותה שיחת טלפון, לברוח לחו"ל.

יודגש: ברכה פעל תמורת טובות הנאה שהובטחו לו. במיוחד מצד הקבלנים, שהיו החשודים המרכזיים. ברכה, שכיהן בתפקיד משטרתי בכיר כראש חטיבת המודיעין והחקירות, ניצל לתועלתו את הרב פינטו, והובילו בכחש, כדי לשבש הליכי חקירה ומשפט, מסיבותיו-הוא. בכל תקופת הבדיקות/החקירות התעקש היועמ"ש וינשטיין להותיר את ברכה בתפקידו כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה.

פרקליט המדינה אישר חקירה סמויה

המידע שהצטבר על מעלליו של תנ"צ אפרים ברכה, לא רק בדבר ההדלפות בחקירת פרשת השוחד בעיריית אשדוד, אלא גם על הדלפת מידע מצד ברכה לחשוד ברצח(!!!), ריתק לפעולה את בכירי מח"ש, כולל את אורי כרמל ומשה סעדה. אלה דחקו ביועמ"ש וינשטיין לאפשר להם להתקדם, כדי שניתן יהיה לבצע פעולות גלויות ולחקור את ברכה. הם יצאו ובאו בלשכתו של וינשטיין, אך זה האחרון הערים קשיים. במקביל הם קיבלו רישומי שיחות של מיכל כהן ומנחם פינטו ושל הרבנית דבורה פינטו. בנוסף הם פעלו לקבל רישומי יציאות-כניסות של החשודים מהארץ, וכן בדקו מתי בדיוק הוזמנו והיכן נרכשו כרטיסי הטיסה (בבדיקתם נמצא: הכרטיסים נרכשו שעות ספורות קצר לאחר הטלפון מברכה שביקש להזהירם ולהבריחם לחו"ל). בנסיבות אלה, מה שהחל כבדיקה סמויה, הפך לחקירה סמויה. הפעולות בוצעו על-דעתו של פרקליט המדינה, ובידיעתו של היועמ"ש וינשטיין.

בכירי מח"ש הבינו היטב: דרושה "הבקעה". לכן הם יזמו ביצוע בדיקת פוליגרף למיכל כהן. סעדה ושרצר חישבו, ובצדק: וינשטיין יתקשה להמשיך ולטרפד זימונו של ברכה לחקירה באזהרה, אם אכן תימצא מיכל כהן דוברת אמת בבדיקת פוליגרף. אלא שלוינשטיין היו תוכניות אחרות. במקום להשאיר את המלאכה לחוקרי מח"ש, כפי שנדרש על-פי חוק, הוא ביקש לקבוע בעצמו אלו שאלות יוצגו בפני מיכל בבדיקת הפוליגרף ובכך לשלוט בגובה הלהבות ובתהליכים נגד ברכה.

היועמ"ש הכתיב השאלות לבדיקת פוליגרף

ואכן, יחד עם עוזרו, המשנה ליועמ"ש רז נזרי, הוכתבו השאלות. מיכל כהן זומנה על-ידי שרצר להגיע למתקן מח"ש בתל אביב ביום 30.06.15 (יום שלישי, בשבוע שקדם ליום ראשון – התאבדותו של ברכה). שרצר מסר לה: התקיימה ישיבה בלשכת היועמ"ש והוחלט לגבות את עדותך ולערוך לך בדיקת פוליגרף. מיכל כהן הגיעה בשעה 10:00, כפי שנקבע עימה. היא מסרה שוב עדות פרטנית בפני שרצר בפרשת ההדלפה בחקירת פרשת השוחד בעיריית אשדוד. בסופה התבקשה לנסוע עם דובי שרצר למכון הפוליגרף של שלמה בורק, לבדיקת פוליגרף. הבדיקה נערכה. לאחר כשעה קיבלה הודעה משרצר: יצאת דוברת אמת.

מיכל כהן יצאה ונסעה ברכבה לביתה. כשהגיעה לביתה באשדוד, קיבלה שוב צלצול ממשה סעדה ודובי שרצר. הם ביקשו ממנה לשוב מהר לתל אביב, לבדיקה נוספת. כשהגיעה בחזרה הוסבר לה: היועץ המשפטי ביקש לעשות לך בדיקה חדשה. שרצר שלף תדפיס ששוגר אליו בדוא"ל על-ידי המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, שכלל תוכן הצהרה. מיכל כהן התבקשה לאשר בחתימתה את תוכן ההצהרה שלהלן:


  • ״הריני מצהירה בזאת כי ביום החתונה של הבת של יחיאל לסרי, בזמן ששהיתי בבית של כבוד הרב באמריקה ביחד עם כבוד הרב והרבנית, שמעתי שיחת טלפון בין כבוד הרב לאפרים ברכה, כשהשיחה התקיימה על ספיקר, שבה ביקש ברכה להודיע לכבוד הרב שמחר הפרשה של אשדוד עומדת להתפוצץ ועומדים להיות מעצרים. כבוד הרב שאל את אפרים ברכה האם יחיאל לסרי גם בתוך העניין והוא השיב לו בשלילה אבל מסר שמות אחרים של מעורבים, עמרם כנפו ועוד כל מיני שמות שאני לא זוכרת. וכן אמר לכבוד הרב ש-[---] בפנים ושהוא מבקש שנודיע להם לברוח מהארץ.״


מיכל כהן הבינה היטב, באותו מעמד, כי היועמ"ש וינשטיין ועוזרו נזרי מנסים להכשילה, כדי שתימצא דוברת שקר. למרות זאת, בטוחה בצדקתה, היא הסכימה לבדיקה חוזרת. מיכל העתיקה באותו מעמד, בכתב ידה, את ההצהרה הנ"ל (מתוך דף הדוא"ל ששיגר היועמ"ש), וחתמה על תוכן ההצהרה.

מיד לאחר מכן חוברה מיכל כהן מחדש למכונת האמת. שלמה בורק הציג בפניה את ההצהרה, ואת השאלות, כפי שנדרש על-ידי וינשטיין ונזרי: הם ביקשו שאשאל האם אני מסרתי את כל האמת בכל הנוגע להצהרה הנ״ל, האם שיקרתי באיזשהו פרט בהצהרה הנ״ל, האם מסרתי איזשהו פרט שקרי או שגוי בנוגע לשיחת הטלפון הזו שהתקיימה בין ברכה לרב, והאם אני מוכנה לשקר לרשויות בשביל כבוד הרב.

גם בבדיקת הפוליגרף הנ״ל יצאה מיכל כהן דוברת אמת. וינשטיין התאכזב, ועוד איך, אך גם בשלב זה לא אמר נואש: הוא היה נחוש בדעתו לתקוע מקלות בגלגלי מח"ש, לחבל בחקירה, לשבש, לסכל, כמעט בכל מחיר, את חקירתו של ברכה. לכן הוא יזם תרגיל מסריח נוסף – להציג שאלה נוספת למיכל כהן, בפוליגרף, בתקווה שבזו היא תיכשל. השאלה שאותה הציג: ״האם שיחת הטלפון הראשונה שהרבנית ביצעה לאחר קבלת האינפורמציה מאפרים הייתה ל-[---] (לקבלן, י.י.)?״

מיכל כהן כעסה מאוד. דובי שרצר, שליווה אותה בבדיקות וגבה ממנה עדויות, התבטא בחריפות נגד וינשטיין. "היועץ מנסה להערים קשיים", אמר. מי שבלם סופית את וינשטיין היה דווקא הבודק, שלמה בורק. לא מקובל לבצע בדיקה שלישית, לאחר שבשתי הקודמות נמצאה דוברת אמת, אמר. ובכלל, הוסיף: "לא ניתן לעשות בדיקה על שאלה מהסוג הזה".

הדרמה הגדולה תועדה

הדרמה הגדולה תועדה, זמן קצר לאחר מכן, בשיחה (שהוקלטה, 30.06.15) בין מיכל כהן לבין דובי שרצר. מתוכן ההקלטה ומדבריו של שרצר ניתן ללמוד מפורשות: מיכל כהן נמצאה דוברת אמת – "יש בשורות טובות, תגידי לרב הכל בסדר"; שרצר התייחס לפוליגרף כאל "באמפר" (מכשול קרקעי) שהוצב על-ידי וינשטיין ושאותו יש לעבור; וינשטיין "משחק איתי משחקים"; וינשטיין מערים מכשולים – "כל פעם שאנחנו באים הוא עוצר אותנו פה ואנחנו הולכים מפה..."; שרצר וסעדה כועסים מאוד על וינשטיין אך הם נחושים לרוץ קדימה – "אני ומשה האמת מעניינת אותנו ושום קיר לא יעצור אותנו...".

השיחה בין מיכל כהן לבין שרצר מובאת להלן, במלואה (30.06.15):

דובי: מיכל,
מיכל: כן
דובי: מיכל
מיכל: כן דובי,
דובי: את חיה?
מיכל: עוד שנייה אני מתעלפת.
דובי: יאללה בשורות טובות, סעי הביתה.
מיכל: כן?
דובי: כן.
מיכל: הם לא בסדר.
דובי: מי?
מיכל: אני עמדתי למות עכשיו
דובי: הוא בא עכשיו רוצה עוד שאלות אז הורדנו אותו מזה.
מיכל: שילך אתה יודע מה, זה מה שהוא עושה פה, זה,
דובי: מיכל, מיכל, עוד באמפר.
מיכל: לא, זה לא עוד באמפר דובי אתה יודע מה, הוא מנסה להכשיל אותנו על זה שאנחנו אומרים את האמת. כן אבל דובי זה לא דובי זה לא בסדר
דובי: מיכל תקשיבי, אני יש את המנהלים למעלה, אנחנו צריכים להכווין אותם למקום הנכון, אנחנו במקום הנכון זה הכל.
מיכל: אין בעיה, אנחנו במקום הנכון.
דובי: ואנחנו מכווינים אותם יהיה בסדר אל תתעצבני, יצאת דוברת אמת,
מיכל: ברוך השם,
דובי: חד-משמעית,
מיכל: ברוך השם, דובי לא היה לי ספק. אבל אתה יודע, אני ירד לי עכשיו 4 שנים מהחיים רק לעבור את זה.
דובי: מיכל, אל תגזימי.
מיכל: אל זה. אתה יודע הניסיון טיוח, והניסיון הכשלה הזה, למה? זה ניסיון הכשלה,
דובי: מיכל, אין ניסיון טיוח, אין ניסיון הכשלה,
מיכל: אז מה זה? אז מה זה?
דובי: מיכל רצינו להיות בטוחים זה הכל,
מיכל: האם השאלה הראשונה זה האם שאל אותו על יחיאל לסרי, זה לא נקרא ל...
דובי: עברנו את זה מיכל
מיכל: תן לי להודיע לרב.
דובי: תודיעי שהכל בסדר,
מיכל: מה עושים? אין הוא חצוף!
דובי: אמרתי לו, נתתי לבורק לדבר איתו אמרתי לו תקשיב, אתה עוזר של היועץ המשפטי של יהודה שיאשר לו שהשאלות האלה לא בדיקות, כי זה באמת,
מיכל: זה לא בדיקות,
דובי: כי זה שאלות יותר מידי ארוכות, תסתכלי... אפרים ברכה כהן מיכל את מבינה הוא משחק איתי משחקים
מיכל: האם שמעת במו אוזנייך שאפרים ברכה צלצל לרב פינטו ואמר לו.. תגיד לי מה הוא מפגר? מה כתבתי בהצהרה?
דובי: אני יודע
מיכל: הוא ממש מפגר.
דובי: לא עכשיו תראי על הרבנית... זה השאלה השנייה.
מיכל: האם שמעת במו אוזנייך שהרבנית פינטו צלצלה מיד לאחר השיחה
דובי: זה שאלה יותר בעייתית כי היא שאלה בלי--- את מבינה,
מיכל: אמרת שאפרים ברכה מסר---
דובי: זה הכל אותו דבר מיכל עזבי אותך
מיכל: למה לא שאל אותי שאלה אחת פשוטה. האם כל מה שמסרת היום בעדות שאלה יש האם מסרת פרט שהוא שקרי, היה שואל אותי שאלה אחת, האם כל מה שמסרת בעדות בבוקר זה אמת? נו מה זה השאלה הזאתי? זה שאלה לפוליגרף, זה משנה ליועץ?
דובי: זה היועץ זה לא המשנה
מיכל: אהה היועץ דבילי, סליחה דבילי.
דובי: הוא לא דביל.
מיכל: הוא דביל, תראה זה שאלה ששואלים בפוליגרף?
דובי: מיכל די אנחנו אחרי.
מיכל: הוא מפגר, למה אני יכולה לזכור האם הרבנית הדבר הראשון שהיא עשתה זה טלפון לצחי או ליחיאל זה?
דובי: מיכל סגור, לכי הביתה, בשורות טובות, הכל מאחורינו,
מיכל: מה עושים ..
דובי: .. פגישה עכשיו ישיבה אחת ודיונים,
מיכל: עכשיו היום אתם גם הולכים לפגישה או לישיבה?
דובי: אני לא מאמין שהיום.
מיכל: היום אתה מעביר לו את הברוך השם שעברתי
דובי: עובר זה באון ליין זה היה זה כבר עבר אליו.
מיכל: אה זה עבר אליו שהכל יצא,
דובי: זה אורי דיבר איתו לא משה. את יודעת מי זה אורי?
מיכל: כן. כן אורי כרמל ראיתי אותו בבג"ץ לא הכרתי אבל ראיתי אותו פעם ראשונה אהה
דובי: יש בשורות טובות, תגידי לרב הכל בסדר.
מיכל: אז מה עושים, מה מתקדמים? דובי בוא נקבע יש לנו פה דברים.
דובי: מיכל למה את בלחץ? תקשיבי,
מיכל: יש לנו מחתקים
דובי: מיכל את מגזימה.
מיכל: דובי אני אגיד לך למה, אני אגיד לך את האמת למה אני בלחץ?
דובי: למה?
מיכל: הלחץ זה רק בגלל הניתוח של הרב לפני הכל. אם היו אומרים לי שהרב יצא ויחזור אליכם תוך שבועיים - שלושה שבועות אז הייתי אומרת אין בעיה אני לא בלחץ.
דובי: מיכל, את מבינה שהדבר הזה,
מיכל: צריך לשבת.
דובי: לא, תקשיבי שניה את מבינה הדבר הזה... עקב לצד אגודל, וינשטיין... כל פעם שאנחנו באים הוא עוצר אותנו פה ואנחנו הולכים מפה---
מיכל: אני רואה, אני יודעת, זה מה שאני אומרת לך מנסים, הניסיון ברקס הזה
דובי: ...אותי מה שמעניין זה האמת נכון?
מיכל: אמת,
דובי: כל עוד אני הולך באמת תקשיבי,
מיכל: זה מה שאני אומרת, יש לנו מזל שיש לנו אותך, ויש לנו מזל שיש לנו את משה.
דובי: אני ומשה האמת מעניינת אותנו ושום קיר לא יעצור אותנו וזהו זה הכל, אנחנו עובדים עם זה לאט-לאט עכשיו את מבינה שגם לדחוק במערכות,... יקבעו ישיבה הוא יכול לזמן אותנו מחר, הוא הבוס, הוא יכול לזמן אותנו למחר הוא יכול לזמן אותנו ליום ראשון.
מיכל: צעד הבא בעזרת השם צעד הבא זה החקירה של מנחם?
דובי: אנחנו עושים הכל,... אל תדאגי, אני מבטיח לך... אל תדאגי. אבל אין לך מה להלחיץ כי זה לא קשור אלינו. את מבינה דברים שתלויים בנו ראית? אמרו לי יש אישור בדיקה, היום עשיתי אותה אני לא חיכיתי, רציתי להגיד לך לבוא אתמול, אתמול רציתי להגיד לך לבוא.
מיכל: הייתי באה.
דובי: אבל אחר-כך אמרתי לילה וזה עזבי תלכי לישון בראש שקט, תבואי היום. ידעתי למה, כי ראית שגם בדקה ה-90 הם רצו לבטל... הוא אמר---
מיכל: אמרת לי, אמרת לי אני ישבתי איתך שמשה סעדה אמר לך תעשה בלי אישור, תעשה,
דובי: לא הוא לא אמר תעשה בלי אישור,
מיכל: לא בלי אישור, תעשה תעשה הוא אמר תחכה שי ניצן אישר, אבל יהודה וינשטיין עוד לא אישר, תחכה אנחנו מתקדמים.
דובי: תראי זה שהוא אמר בסופו של דבר נחקור את האמת ... זה דבר שמשה לא תיאר לעצמו
מיכל: כן. אז הוא דיבר עכשיו עם היועץ והוא אמר לו זה לא שאלות של פוליגרף?
דובי: הבודק דיבר עם העוזר של היועץ. יאללה מיכל בשורות טובות הכל בסדר,
מיכל: דובי, מחר אנחנו יכולים לקפוץ לבוא אליך?
דובי: מיכל תקשיבי שנייה, אנחנו צריכים לנתח אותם אין טעם שתבואי סתם, אנחנו צריכים לעבור על העדות לנתח אותה לראות מה מי ומו, אני לא אתן לך לבוא סתם. אומנם יש לי 22 חוקרים, אבל אני לא יכול להקצות את כולם רק לזה. את רואה שאני פה, לא שלחתי אף אחד אחר. בסדר, מיכל אל תדאגי יהיה בסדר, תאמיני לי.
מיכל: תודה רבה דובי,
דובי: אנחנו נשתדל הכי טוב שאפשר.
מיכל: אמן בעזרת השם, ביי.
דובי: מיכל, --- הצלחות טובות
מיכל: אמן, תודה ביי.
סוף השיחה.

עדותה של מיכל כהן, כמו גם שתי בדיקות הפוליגרף שנערכו לה ושבהן יצאה דוברת אמת, טרפו את הקלפים ליועמ"ש. וגם לברכה. הפור נפל. עתה היה ברור: חקירתו של ברכה, כחשוד בהדלפות ובעבירות שיבוש הליכי חקירה ומשפט, וכן בקבלת שוחד, היא עניין של ימים. סעדה ושרצר, יחד עם ראש המודיעין דני אלבז, נערכו לפגישה הגדולה שנקבעה ליום חמישי (02.07.15) בנוכחות היועמ"ש, פרקליט המדינה ובכירי מח"ש. בפגישה זו, הובן והוסכם, יוצגו פרטי הממצאים ויוחלט: אלו פעולות חקירה יבוצעו, מי ייחקר בימים הקרובים ובמיוחד מתי ייחקר אפרים ברכה.

חוקר מח"ש מאשר: ביקשנו אישור לחקירת ברכה
ברכה. הדליף מידע, קיבל שוחד [צילום: דוברות המשטרה]

החוקר הראשי, דובי שרצר: מבקש "לגבות עדות מכבוד הרב"
דובי: [---] בישיבה ביום חמישי היינו עד מאוד מאוחר.
מיכל: והדברים מתקדמים טוב?
דובי: אני לדעתי בסוף ייתנו לנו אישור זה ההערכה שלי.
מיכל: הם אמרו לכם שיום ראשון הם אמורים לתת לכם אישור על העניין הזה?
דובי: כן, לגבות עדות מכבוד הרב, זה יקדם אותנו מאוד, מאוד. אך כמובן עדות עם פוליגרף כן?
מיכל: כן, ודאי, ברור.
דובי: אבל אני מקווה, מקווה שהכיוון הוא חיובי אני מקווה למרות שוב, אמרתי לך מיכל את יודעת שבסוף לא אנחנו מחליטים.

תמלול הקלטה – שיחה בטלפון בין דובי שרצר למיכל כהן (4)
▪ ▪ ▪

ביום חמישי (02.07.15) התקיימה ישיבה ארוכה בלשכת היועמ"ש. כאמור, הדרמה הייתה גדולה. חוקרי מח"ש הציגו בפני היועמ"ש כרך של כ-800 עמודים ובו הראיות והעדויות נגד ברכה. הם דרשו לחוקרו באזהרה. במקביל, הם ביקשו היתר לגבות עדויות מיתר המעורבים, כולל מהרב פינטו.

על-הפרק עמדה במקביל בקשת הרב פינטו – שלקה כידוע במחלת הסרטן, מאנשי מח"ש, שיפעלו למענו אצל פרקליט המדינה והיועמ"ש כך שתינתן לו הסכמה לצאת לניתוח בניו-יורק, לכריתת הערמונית. על-רקע זאת התקיימה ביום שישי (03.07.15) שיחה נוספת בין מיכה כהן לבין דובי שרצר.

השיחה התמקדה בעיקרה באפשרויות העומדות על הפרק להבטחת סידורים מתאימים ליציאתו של הרב פינטו לחו"ל ולשובו לאחר מכן לארץ לקראת שמיעת ערעורו בבית המשפט העליון. אולם בשוליה היא עסקה גם בהליכים נגד ברכה, שהגיעו באותו שלב לנקודת רתיחה.

בהתייחסו לדיון שהתקיים יום קודם (יום חמישי) בלשכת היועמ"ש, ולשאלה האם יתיר היועמ"ש זימונו של ברכה לחקירה, אמר שרצר:

דובי: תקשיבי שנייה, אני לא קיבלנו אתמול שום תשובה, למרות שנראה לי שהם בכיוון של לאשר לנו לחקור [את ברכה, י.י.] ככה נראה לי, אבל לא קיבלנו שום תשובה כלום. [---]
[---]
מיכל: והם מודעים לזה שעם ההתקדמות של החקירה שלך בעניין הזה, אתם צריכים את הרב בכל מקרה. מה נראה להם, שהרב לא יגיע? נו בחיאת דובי, מה נראה להם?
דובי: מיכל אמרתי לך, אנחנו עם המנהלים שלנו שקופים עד הקצה, הם יודעים כל דבר, בסוף אני אמרתי לך עוד מראש, זה החלטה שלהם נטו. נטו, נטו אנחנו אמרנו מה שאנחנו חושבים, מה שאנחנו מעריכים, אנחנו גם ביקשנו את יודעת בדיוק מה אנחנו הולכים לחקור.
מיכל: כן.
דובי: אמרתי דווקא בכיוון הזה נראה לי שיש סבירות חיובית אני חושב שכן.
[---]
מיכל: [---] כשבסופו של דבר התוצאה הסופית היא, שאתם צריכים לחקור לגבות מהרב עדות.
דובי: נכון.
מיכל: זאת אומרת שהרב יצטרך להגיע אליכם למסור לכם עדות, אתה יודע, אתם יכולים לגבות ממני, אתם יכולים לגבות מרבי מנחם, אנחנו אלה שרק מחזקים את המסביב. אבל העיקר בעצם זה כבוד הרב. אתם יודעים שהרב, אתה יודע אני מביאה עוד אינדיקציה לחזק את זה שהרב וודאי יגיע. הרב לא יגיע למסור לכם עדות על העניין של ברכה? לא הגיע למסור לכם עדות על העניין של מנשה ארביב? אז זה לא, אתה יודע זה ברור שהרב יגיע. ואתה יודע, גם אם זה יהיה במחיר של לא יודעת מה, אבל כאילו תן זה, תן לבן אדם יצא, יעשה את הניתוח, אני צריכה שלושה חודשים אני צריכה. [---]

דובי שרצר מחזק את מיכל כהן, ומעודד אותה לפעול להגשת בקשה לבית המשפט שיאפשר לרב פינטו לצאת לחו"ל לניתוח, למרות שהעריך, ומראש, שהפרקליטות תתנגד לבקשה:

דובי: מיכל תקשיבי שנייה. מיכל את יודעת שאני הרי לא מחליט נכון? לא אני ולא משה.
מיכל: ודאי, ודאי אבל,
דובי: מיכל תאמיני לי אנחנו ייצגנו את האינטרס שלכם נאמנה, יום ראשון יחליטו, אמרתי לך מה ההרגשה שלי, אני לא אמרתי שיש החלטה, אמרתי מה ההרגשה שלי. ככה אני מרגיש. את מבינה, אנחנו בכל מקרה יום ראשון אני ואת נהיה בקשר. אמרתי לך, אבל ההרגשה שלי, את בכל מקרה שעורכי דין יגישו בקשה [---].
[---]
דובי: מסלולים מקבילים בלי קשר. את מבינה, אם יגידו כן תודה רבה הבקשה מתייתרת. אם התשובה תהיה שלילית יש דיון בבית משפט. את מבינה, לפעמים גם מקבלי ההחלטות צריכים שהדברים יבואו בבית משפט בצורה מסודרת ותהיה החלטה. אמרתי לך, ההערכה שלי שהשופט יאפשר כן יציאה. אני לא מאמין שהוא לא ייתן לצאת עם כזאת ערבות.
מיכל: ודאי,

ובחזרה לדיון ביום חמישי, ובהתייחסו לדרישת מח"ש לחקור את אפרים ברכה, ולתוכנית לחקור את הרב פינטו כבר ביום ראשון:

דובי: [---] בישיבה ביום חמישי היינו עד מאוד מאוחר.
מיכל: והדברים מתקדמים טוב?
דובי: אני לדעתי בסוף ייתנו לנו אישור זה ההערכה שלי.
מיכל: הם אמרו לכם שיום ראשון הם אמורים לתת לכם אישור על העניין הזה?
דובי: כן, לגבות עדות מכבוד הרב, זה יקדם אותנו מאוד, מאוד. אך כמובן עדות עם פוליגרף כן?
מיכל: כן, ודאי, ברור.
דובי: אבל אני מקווה, מקווה שהכיוון הוא חיובי אני מקווה למרות שוב, אמרתי לך מיכל את יודעת שבסוף לא אנחנו מחליטים.
מיכל: ברור לי, ברור לי, ברור לי. עכשיו,
דובי: אנחנו עושים הכי טוב שאנחנו יכולים באמת הכי טוב שאנחנו יכולים.

את שידעה מיכל כהן, ידע והבין גם אפרים ברכה, שקיבל מידע שוטף, אוי לגודל השערורייה, ישירות מלשכת היועמ"ש. ברכה ידע היטב כי הוא צפוי להיחקר בתוך ימים ספורים. זו הסיבה המרכזית, למרבה הצער, לכך ששלח יד בנפשו (יום ראשון, 05.07.15).

דובי שרצר מאשר: התקיימה חקירה; ברכה התאבד כשהאמת עמדה להתגלות
רז נזרי. שיקר [צילום: פלאש 90]

דובי שרצר, על השקרים בתקשורת:
דובי: אמרתי לך מיכל, את העובדות לא ישנו ואיש לא שינה אותן. מה שקרה אחרי זה עם הסיפור של אפרים אני יודע שלדברים האלה יש כוח משלהם וזה כבר לא קשור לעניין, עובדה שבזמן אמת, עובדה שבזמן אמת את היית כאן, עובדה שהעובדות היו כמו שהן היו וזה לא השתנה ואיש לא אמר גם אחרת בשום שלב לא במשרד המשפטים ולא במקום אחר. העובדות לא ישתנו, באמת לא ישתנה. לא תשתנה, מה לעשות. אולי לא מתאים, כן מתאים, כן ככה או לא ככה, עובדה שאמרתי לך איש לא אמר מיכל כהן אמרה דברי שקר.

תמלול הקלטה – שיחה בטלפון בין דובי שרצר למיכל כהן (5)
▪ ▪ ▪

התאבדותו של אפרים ברכה גרמה לזעזוע קשה במשטרה, בפרקליטות, בתקשורת וכמובן בקרב בני משפחתו וחבריו הקרובים. כלי התקשורת התגייסו, כמעט כולם, להוקיע את הח"מ ואת הרב פינטו ואנשיו. האשימו אותנו ברצח ברכה, לא פחות. עיתונאים רבים בכלי התקשורת, שחלקם עמדו בקשרים קרובים עם ברכה, התנפלו בשצף קצף, פרסמו כזבים והציגו את ברכה כקורבן. מטרתם השקופה של אותם עיתונאים-קנאים הייתה, בין היתר, לפגוע ב-News1. גם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, וגורמים נוספים, פצחו בגל של השמצות. אישים אלה, שנמנעו מלעשות את המוטל עליהם: לחקור בתוך זמן קצר את ברכה, בגין עבירות שוחד חמורות, ואף לא מיהרו לקחת ממנו את אקדחו המשטרתי - על-אף שחשפנו ב-News1, שבועות קודם לכן, כי ברכה מאיים להתאבד אם יזומן לחקירה, מיהרו להטיל את האשם על הח"מ ועם הרב פינטו ובני משפחתו. התנהגותם הנכלולית של וינשטיין ופקידיו הבכירים, ובהם המשנה ליועמ"ש רז נזרי, באה-לידי ביטוי גם בפרסום שקרים חמורים, והתכחשותם להליכים שכן-בוצעו:

  • וינשטיין ופקידיו הוציאו הודעות כוזבות לתקשורת שבהן התכחשו לכך שבוצעה חקירה סמויה במח"ש, ותחת זאת טענו כי מדובר רק ב"בדיקה";

  • וינשטיין ופקידיו הציגו בתחילה את ברכה כמי שטוהר ב"בדיקה" שנערכה, בעוד שהאמת כפי שזו נגולה בפני חוקרי מח"ש ובפני וינשטיין-ניצן-נזרי הייתה: בחקירה הסמויה שאכן בוצעה, אומתו חלק ניכר מהחשדות החמורים שנחשפו ב-News1 נגד ברכה, וכן חלק גדול מאוד מהחשדות שהעלו מנחם פינטו, מיכל כהן, והרב פינטו עצמו, נגד ברכה.

שרצר, למיכל כהן: "בשום שלב לא יצא ששיקרת בפוליגרף"

בשיחה שקיימה מיכל כהן עם דובי שרצר, מספר שבועות לאחר ההתאבדות של אפרים ברכה, אישר שרצר: אכן, התקיימה חקירה במח"ש נגד ברכה; אכן, וינשטיין פעל לעכב החקירה; אכן, מיכל כהן יצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף בחשדות החמורים שהעלתה נגד ברכה; אכן, ברכה התאבד בגלל התקדמות הליכי החקירה הסמויה במח"ש. בתמליל שלהלן נציג חלק מתוכן השיחה בין מיכל כהן לבין דובי שרצר:

מיכל כהן מלינה על-כך שהנהלת מח"ש לא יצאה להגנתה ואפשרה פרסום שקרים נגדה, במיוחד מצד העיתונאי ברוך קרא, כאילו היא נכשלה בבדיקת פוליגרף. שרצר חוזר בשיחה שוב ושוב, ומאשר: מיכל כהן נמצאה דוברת אמת, ואילו הפרסום של ברוך קרא, אינו אמת:

מיכל כהן: תראה, תראה דובי, אני אגיד לך, זה לא שאני לא רוצה לבוא, זה לא שאני לא רוצה לבוא כי זה, אנחנו, באמת דובי, אנחנו הלכנו איתכם כברת דרך מאוד מאוד ארוכה, וכל הדרך הזו אנחנו דובי קיבלנו בלי סוף מכות. אני לא מדברת רק על הרב. אני מדברת עליי באופן אישי אפילו.
דובי: עלייך?
מיכל כהן: כן, גם עליי באופן אישי דובי. גם עלי. כי כשאתם הוצאתם את זה, שברוך קרא קורע אותי לגזרים והמקומונים באשדוד קורעים אותי לגזרים ופוגעים באמינות שלי, אז אין בעיה. אני לא יודעת איך אתם מחליטים לפעול בשכל, אם אתם רוצים שאני אהיה עדה שלכם בעניין של ארביב, אז מצד שני בעניין אחר קורעים אותי לגזרים, אז למה אני אמשיך? כדי שאני אבוא אתכם לאוסטרליה, כדי שאני אעשה עימות ואחר-כך ברוך קרא יוציא את זה, היא הייתה לא אמינה, היא שיקרה בפוליגרף או אני לא יודעת מה. עזוב אותך דובי, זה לא זה.
דובי: תראי מיכל, אני רק רוצה שעובדות יהיו על השולחן בשום שלב לא יצא ששיקרת בפוליגרף. ההודעה שמח"ש הוציאה הייתה בדיקת פוליגרף שאת דוברת אמת. זה ההודעה שמח"ש הוציאה. מה כתבו עיתונים אחרים אני לא יודע.
מיכל כהן: דובי, דובי, ההודעה של מח"ש לא אמרה שמיכל עשתה פוליגרף ויצאה דוברת אמת, נקודה. עובדות בוא נשים עובדות על השולחן. העובדה, ברוך קרא אחרי הזה, קרעתי אותו לגזרים דובי. קרעתי אותו לגזרים. התקשרתי אליו והוא אמר לי מיכל, מתוך מח"ש אמרו לי שעשית בדיקת פוליגרף אחת שבה יוצאת דוברת אמת ובדיקת פוליגרף שנייה אמרו לי שלא נעשתה לך. למה? למה?

שרצר מאשר קיומה של חקירה: "אני אחראי לחקירה"


דובי שרצר מציע למיכל כהן להעלות את ברוך קרא לשיחת ועידה, כדי להוכיחו על כזביו בערוץ 10. בשל קושי טכני לא נערכת שיחת ועידה. תחת זאת מדברת כהן עם שניהם - עם דובי בנייד, ועם קרא בקווי (כשהוא ב-speaker), כאשר שרצר שומע ברקע את השיחה עם קרא. קרא מתבקש להשיב: עם מי דיבר במח"ש או במשרד המשפטים, וממי שמע, כביכול, שהיא נכשלה בבדיקת פוליגרף, אך הוא מתחמק באמתלה שאינו מוסר מקורות... (עסקינן באותו ברוך קרא ש"שרף" אל ליאורה גלאט-ברקוביץ כשעבד בעיתון הארץ). מיכל ודובי ממשיכים לדון בנושא, בשיחתם. דובי מאשר: בניגוד לפרסום הכוזב של קרא, מיכל עברה פוליגרף בהצלחה. כמו-כן הוא מאשר כי מח"ש קיימה חקירה נגד אפרים ברכה: "...ואני אחראי לחקירה"

דובי: כשאני אומר לך תעלי אותו על הקו, אני לא אומר סתם. אני הייתי מוכן להגיד לו עכשיו, אני על הקו תגיד לי מי אמר, כי פנו אלינו כולם, אמרנו אך ורק את האמת. אגב, אפילו הבודק פוליגרף שקל להגיש תביעה כי פרסמו עליו מידע לא נכון. את מבינה? כשאת אומרת מח"ש מיכל, אמרתי לך, עיתונאים את יכולה להגיד מי שאת רוצה.
מיכל כהן: ברוכי, ברוכי,
דובי: ---
מיכל כהן: סליחה, דובי, דובי?
דובי: מיכל, עד הרגע הזה כל מילה שאני אמרתי לך, אני, אני אמרתי לך מהפה הייתה אמת לאמיתה.
מיכל כהן: דובי אתה, דובי אתה לא מאה אחוז, אתה מאתיים אחוז מצידי. אתה. משה סעדה שלוש מאות אחוז. אני לא יכולה לדבר איתך ולדעת שאותה מדינה מדברת בשני קולות. זה המצב שאנחנו נמצאים.
דובי: תקשיבי,
מיכל כהן: דובי,
דובי: מיכל,
מיכל כהן: מבחינתי, מבחינתי,
דובי: את אמרת מח"ש. סליחה, מח"ש יש רק אחד. פה זה מח"ש, הבוס שלנו זה אורי כרמל, משה סעדה ואני אחראי להחקירה. אין אף אחד אחר. תקשיבי, בשום שלב לא אמרתי לך, איש לא פנה, איש לא קיבל תגובה שקרית, אני אמרתי לך את זה אז ואת רואה, תקשיבי, לא סתם אדון ברוך קרא שהוא עיתונאי סופר מנוסה לא רצה להגיד לך כלום כי הוא יודע שזה לא נכון. את רואה, מיכל אני בחיים, תקשיבי, בחיים לא דיברתי עם עיתונאים. תשאלי את ברוך קרא הוא לא יודע ממני והייתי אחראי---
[---]

מיכל כהן מלינה: הפקרתם אותנו


מיכל כהן מלינה על התנהגות מח"ש ועל התנהגות היועמ"ש, רז נזרי והפרקליטות. על השקרים ועל התכחשותם הכוזבת בנושא החקירה נגד ברכה. על הפגיעה ברב ועל ההתעמרות בו, למרות מחלתו. מיכל כהן מטיחה בשרצר, מדוע היא צריכה להיענות ולסייע לכל קריאה של מח"ש, בעוד הפגיעה ברב פינטו נמשכת:

מיכל כהן: דובי שנייה, דובי, דובי נתחיל מזה שאני לא עובדת עם התקשורת. אני, אתה יודע, בתור המוסד של כבוד הרב יש לו את היועץ תקשורת שלו, הוא זה שעובד עם התקשורת. אני דובי ואתה יודע את זה, שחטפתי מטף ומבול של עיתונאים שרדפו אחריי בעניין שרק התפוצץ העניין של מנשה ארביב, מעולם לא דיברתי. כשהתפוצץ העניין של אפרים ברכה, מעולם לא דיברתי. אני יכולתי דובי לשבת ולהתראיין עם כל מיני זה. ברוך קרא היה מחזר אחריי כמו לא יודעת מה, אמנון אברמוביץ' וכל מיני עיתונאים אחרים, שאני יכולתי לשבת ולהתראיין [---]
[---]
[---] אבל אנחנו לא יכולים להיות במקום שקורעים אותנו מצד אחד ומצד שני מח"ש זה מישהו אחר. אז תגיד לי אתה, אם מח"ש זה מישהו אחר, אז באופן חברי אני מוכנה להתנהל מולך דובי, אבל כשאתם מח"ש מייצגים את המדינה ומצד שני יש לי את שי ניצן שכותש וקורע אותנו ויהודה וינשטיין שכותש וקורע אותנו ורז נזרי מתראיין וקורע אותנו כאילו אנחנו השקרנים ואתה יודע מתנהלים איתנו באכזריות שאין כדוגמתה. שהרב יוצא לעשות את הניתוח, אתה יודע מה, לעמוד על הרגליים האחוריות ופשוט לצעוק שהם מבחינתם רוצים שהרב ימות מסרטן, חס ושלום.
[---] לא יעלה על הדעת שמדינה תדבר בכמה קולות. מצד אחד באים אלינו, אנחנו צריכים את העזרה שלכם, אנחנו ששים ורצים לקראתכם, מה שצריך לעשות. בעניין של אפרים ברכה כיתתנו רגליים, רבי מנחם ואני כיתתנו רגליים. עכשיו תגיד לי דובי, מי יודע על רבי מנחם שהיה איתכם? איך יעלה על הדעת שרבי מנחם מקבל טלפונים עם איומים ומי יודע שבכלל רבי מנחם בתוך התמונה? [---] אי-אפשר שאנחנו נלך איתכם לאורך כל הדרך בצורה הכי הגונה והכי ישנה וברגע שהאמת יוצאת, אתם בעצם מפקירים אותנו. המדינה מפקירה אותנו. [---] אז אתה יודע מה, התנהגות באכזריות ובשנאה וברדיפה זה, אתה יודע, זה דבר שמוציא אותנו מהכלים. אז לבוא ולעשות לנו כן, מצד אחד אתם מאה אחוז איתנו, כשצריך אתכם בעניין של מנשה ארביב בואו תהיו, בואו תהיו איתנו, אנחנו נחמדים, אנחנו נשקול את הדברים שלכם. כשצריך אותנו בעניין של אפרים ברכה, בואו תהיו, אנחנו נחמדים איתכם, אנחנו נשקול את הדברים שלכם. אבל כשדברים קצת משתבשים מפקירים אותנו, ונעזוב את זה, הם נלחמים איתנו במלחמה שאין לה אח ורע, אין לה אח ורע.
דובי: ---

שרצר: עשינו כמדינה כל מה שאנחנו יכולים


מיכל כהן יוצאת בחריפות נגד השקרים של רז נזרי ברשת ב' ובכנסת. נזרי התגולל על הח"מ ונגד הרב פינטו ואנשיו, והציגם כמי שהגישו תלונות מופרכות נגד אפרים ברכה, וכאילו לא נמצא בהן ממש. נזרי שיקר במצח נחושה, בשידור חי. נזרי, שפעל יחד עם היועמ"ש וינשטיין לטייח את הממצאים שהתגלו ולחפות על ברכה, אחראי גם הוא לכך שנשקו של ברכה לא נלקח ממנו.

מיכל כהן: זה רז נזרי, אתה מבחינתי זה פרקליט המדינה. תשמע את הראיון, אתה יודע מה? אני הזמנתי תמליל ואני מגלה לך את זה ואני לא אמורה לגלות לך, אבל אני הזמנתי תמליל מיפעת על הראיון של רז נזרי בימים שאחרי הזה. אני המומה. אתה יודע, הייתי המומה. תקרא, אתה רוצה אני אביא לך אותו באי מייל את התמליל של הראיון שלה רז נזרי ואתה אומר למען השם, למען השם, איפה האמת? איפה האמת? מה ביקשנו? מה ביקשנו? מוציאים אותנו כאילו לא, כאילו אתה יודע, אנחנו המנוולים בסיפור. על מה ולמה? על מה ולמה דובי? אתה התקשרת אלי, מיכל צריך שתבואי כך וכך, אתם זימנתם אותי לפוליגרף, אתם זימנתם, יהודה וינשטיין, לא משנה, יש לי פה מלא עליו, יש לי פה מלא עליו ואני שומרת את הזה, אבל לבוא היום כאילו כלום לא קרה, כאילו לא עמדתם, כאילו לא עמדתם, לא עמדתם איתנו, כאילו לא זה ואתם היום אומרים לי מיכל אנחנו צריכים שהיום תבואי ותיסעי לזה. בשמחה אני אבוא דובי, ביני לבינך בשמחה אני אבוא, בשמחה אני אתן, בשמחה מה שצריך אני אעזור לכם, הרב עומד מאחוריכם, אבל אי-אפשר שאותה יד תכה את הרב ומצד שני אותה יד תבוא ותגיד לו בבקשה תיתן לי. יש גבול. אנחנו לא, אתה יודע דובי, יש גבול, אנחנו טובים ונראה לי שיהודה וינשטיין קצת מתבלבל או פרקליט המדינה קצת מתבלבל בין הטוב לב שלנו לבין זה שהוא חשב שאנחנו פראיירים, כי פראיירים אנחנו לא דובי.
דובי: אני יודע שלא, אין לי ספק בכלל. מיכל אמרתי לך, אני, אני אמרתי, אני לא יכול להכריח אותך ואת יודעת את זה.
מיכל כהן: בוודאי שאני יודעת.
דובי: לא, אני גם אמרתי אני לא יכול, את יודעת, להשיב לחלק מהדברים שאת אומרת. אני בכל זאת עובד מדינה. אני אמרתי לך, אנחנו בגזרה שאנחנו אחראים עליה, העניין של התיק של ארביב ושל אפרים ברכה והעניינים האחרים שדיברנו עליהם, עשינו כמדינה כל מה שאנחנו יכולים. ראיתי התנהלות אחרת, אמרתי אני לא יכול לא לבוא ולא לבקר ולא להצדיק, אני לא יכול, אני אמרתי אני גם לא אנסה להתווכח איתך [-----]
מיכל כהן: דובי, דובי?
דובי: כעובד מדינה, מיכל את מבינה בעצמך שזה בסוף בסוף בסוף התיק של ארביב זה גם אינטרס שלכם. זה לא רק אינטרס של מח"ש, ממש לא.
[---]

(ובהמשך, ובהתייחסה לבקשתו של שרצר לסיוע נוסף בפרשת ארביב, י.י.)

מיכל כהן: בוודאי שאתה לא יכול [לכפות, י.י.]. דובי בוא אני אגיד לך, אני התחייבתי ואני אומרת לך, באתי, מסרתי עדות, עשיתי עימות עם מנשה ארביב, עמדתי בזה, עברתי בדיקת פוליגרף, כבוד הרב הגיע, מסר עדות, עבר בדיקת פוליגרף, בנצי עבר, הגיע, לקחתם את העדים שלכם, את כל מה שצריך, נסעתם לאמריקה, עשיתם את כל הדברים [---]
[---]

מיכל כהן נגד השקרים של רז נזרי


מיכל כהן מביעה שוב את כעסה על התנהלותו של רז נזרי, ועל שקריו. דובי שרצר, שיודע את האמת, נמנע מלגונן על נזרי. כהן הלינה על ששפכו את דמה ועל שפגעו ברב פינטו ובבני משפחתו, כל זאת כדי לחלץ את ברכה ולמנוע חקירה נגדו:

מיכל כהן: זה נובע לא ממקום של זה פרינציפ, אתה יודע מה, מכניסים אותנו למקום של פרינציפ, כמה אפשר? כמה אתה תיתן ורק יכו אותך? אתה יודע מה דובי, יש לי, יש לי, עזוב שיש לי מטען, מטען חורג על כל הסיפור עם אפרים ברכה. באו, אני באתי והיו סיפורים, איך יצאה ההודעה? איך אמר רז נזרי בראיון? כל הזמן באו מצידו סיפורים על אפרים ברכה או זה, שום דבר לא היה נכון, שום דבר. אם רז נזרי אומר שום דבר לא היה נכון, אתה יודע מה שעשו לי מקומונים באשדוד, קרעו לי את הצורה, קרעו לי את הצורה שבת אחרי שבת אחרי שבת. הנה רז נזרי התראיין, הנה רז נזרי היה משהו בכנסת, אני יודעת מה הוא עשה שם בכנסת, בבקשה, הנה המקומון באשדוד ציטט וזה, וזה היה לא נכון. למה? למה להוציא אותי ככה? עכשיו תסביר לי באיזה טיפשות לעשות את זה, אני עדיין עדה שלכם, אז את העניין של אפרים ברכה קורעים לי את הצורה אבל בעניין של מנשה אביב להגיד לא, היא כל כך טובה, היא מדברת אמת, היא ככה, היא ככה, מה הטיפשות הזאת?
דובי: סליחה, אבל אמרתי לך, אני לא יודע מה הטיפשות הזאת ומה היה בדיוק. איש לא אמר בשום שלב שאת דוברת שקר בפוליגרף.
מיכל כהן: תקרא את הראיון של רז נזרי. אתה רוצה שאני אעביר לך את התמלול? תקרא את ה,
דובי: אני,
מיכל כהן: זה תמיד הגיע ומעולם לא נמצא אמת בדברים שלהם. בוא תגיד לי אם לא נצא אמת בדברים שלנו?! רז נזרי אומר, תמיד הגיעו סיפורים מכיוון הרב פינטו או מי מטעמו, מי מטעמו של מיכל כהן. בוא נקרא לילד בשמו, מעולם לא נמצא אמת בדברים שאמרו. בוא תסביר לי מה זה אומר, שיוצאת כותרת שיש בדיקות פוליגרף, נעשו בדיקות ומצד שני מעולם לא נמצא אמת בדברים שנאמרו. אז בוא תגיד לי,
דובי: מיכל?
מיכל כהן: רז נזרי, זה לא איזה פרחח מהשוק. זה המשנה ליועץ.
דובי: מיכל אני לא חושב שבשום שלב את לא תמצאי מקום שבו יגידו שאת דוברת שקר בפוליגרף. אמרתי לך, זאת הודעה רשמית, זה פשוט לא נכון.
מיכל כהן: בוודאי ש,
דובי: סליחה, תקשיבי, אין דבר כזה. .. שעיתונאים עושים מכל מיני סיבות שלהם, אמרתי לך, על זה אני לא יכול להיות אחראי, אני יכול להיות אחראי למה שאנחנו עושים. עובדה, גם ברוך קרא לא אמר לך, למה את חושבת שהוא לא אמר לך מיכל? כי איכפת לו להגיד לך? כי הוא יודע שזה פשוט לא נכון, איש לא אמר את זה. איש לא אמר את זה בשוב שלב.
מיכל כהן: דובי, דובי, אז איך אתה קורא למילה,
דובי: אני אמרתי לך, מה זה קורא? אמרתי לך .. מילה,
מיכל כהן: אני אתן לך את הראיון של רז נזרי בגלי צה"ל אצל איך קוראים לה, אני לא זוכרת את השם שלה, אני שלחתי את זה לתמלול אצל יפעת, אני אתן לך עכשיו, אעביר לך באי מייל שאומר אדון רב נזרי כל הזמן הגיעו אלינו סיפורים מהכיוון של הרב פינטו ומי מטעמו וכל הסיפורים שהגיעו אלינו מהרב פינטו ומי מטעמו, מעולם לא נמצא בהם אמת. בוא תסביר לי מה זה אומר. אם אני,
דובי: מיכל אמרתי לך,
מיכל כהן: אתם לוקחים, זה רז נזרי, זה לא עיתונאים, זה לא ספין תקשורתי דובי.
דובי: אמרתי לך מיכל, את העובדות לא ישנו ואיש לא שינה אותן. מה שקרה אחרי זה עם הסיפור של אפרים אני יודע שלדברים האלה יש כוח משלהם וזה כבר לא קשור לעניין, עובדה שבזמן אמת, עובדה שבזמן אמת את היית כאן, עובדה שהעובדות היו כמו שהן היו וזה לא השתנה ואיש לא אמר גם אחרת בשום שלב לא במשרד המשפטים ולא במקום אחר. העובדות לא ישתנו, באמת לא ישתנה. לא תשתנה, מה לעשות. אולי לא מתאים, כן מתאים, כן ככה או לא ככה, עובדה שאמרתי לך איש לא אמר מיכל כהן אמרה דברי שקר.
מיכל כהן: לא אמרו מיכל כהן. אמרו הרב פינטו או מי מטעמו. אמרתי לך, כשאומרים מי מטעמו של הרב אז מי הגיע אליכם למח"ש בעניין של אפרים ברכה?!
דובי: אבל תקשיבי מיכל, יותר מזה, אני למיטב זיכרוני דווקא פרסמו שאת דוברת אמת, לא דוברת שקר, למיטב זיכרוני.
מיכל כהן: לא, לא, לא, תראה את הכתבה של ברוך קרא, לא. כשאני התקשרתי אליו וקרעתי אותו לגזרים. למה, למה אמרו מיכל, מיכל עברה בדיקת פוליגרף אבל מסתבר שהשאלות ששאלו אותה בבדיקת הפוליגרף הראשונה שהיא עברה, לא הספיקו ולא היו מספיק מקצועיות לשיטת היועץ המשפטי לממשלה,
דובי: מיכל?
מיכל כהן: דובי, תאמין לי אני כל כך אכלתי את הלב כשראיתי את זה, אני כמעט מדקלמת את זה. אני אכלתי את הלב.
דובי: תקשיבי שנייה מיכל, מיכל, גם בודק הפוליגרף, את יודעת, לא אהב את הכתבה. את מבינה את זה, נכון?
מיכל כהן: אני לא מעניין אותי. לא מעניין אותי.
דובי: לא, אני אומר לך.
מיכל כהן: איזה כתבה?
דובי: עיתונאים יש להם, עיתונאים יש להם את החרות שלהם לכתוב מה שהם רוצים בלי, בלי ביסוס אמיתי ויאללה ועכשיו לך תתמודד עם זה, את מבינה, לך תתמודד עם זה. את חושבת שברוק הבודק פוליגרף לא...
מיכל כהן: אבל עיתונאים זה לא בעד משרד המשפטים. יש לך שלוש הודעות מטעם דוברות משרד המשפטים, תקרא אותן. תקרא אותן. דובי בשביל הספורט, תקרא אותן. תבין שאני לא מתלוננת אצלך על דברים קטנים. זה לא, זה לא, אתה יודע, אני ואתה עברנו לאורך כל הדרך וידענו שהסיפור עם אפרים ברכה קשה מאוד ליועץ, ידענו את זה, אין בעיה. עברנו מהמורות ודברים, לא משנה, אבל הודעות של דוברות משרד המשפטים, זה לא עיתונאים. זה לא ספין תקשורתי וזה לא שום דבר אחר.
דובי: למה מיכל, יש הודעה של משרד המשפטים שמיכל דוברת שקר?
מיכל כהן: לא.
דובי: אין דבר כזה, נו, אין דבר כזה.
מיכל כהן: בוודאי שלא, אבל תעשה, דובי אל תעליב לי את האינטליגנציה, תעשה לי טובה, למה הודעה של משרד המשפטים, תקרא אותה, תפרשן אותה, תבין שמיכל יוצאת דוברת שקר. כשאומרים בהודעת משרד המשפטים שהרב פינטו ומי מטעמו הגיעו חדשים לבקרים למשרדי מח"ש ותמיד מסרו מידעים ומעולם לא נמצא אמת במידעים האלה. אז בוא תסביר לי, אני הגעתי, אני יודעת שאני הגעתי פעמיים למח"ש. פעם אחת בעניין של אפרים,
דובי: למה? הגעת יותר מיכל.
מיכל כהן: לא, פעמיים בשתי נסיבות. לא פעמיים פיזית. פעמיים בשתי נסיבות. פעם אחת בעניין של מנשה ארביב, פעם אחת בעניין של אפרים ברכה. בעניין של אפרים ברכה באתי וסיפרתי את האמת. למה להגיד אנשים מטעמו של הרב פינטו מגיעים חדשים לבקרים למשרד מח"ש ומעולם לא נמצאו, מעולם לא נמצא אמת בסיפורים שסיפורים. אז בסדר, אז מעולם, זה מה שאני אומרת לך, אז איזה אנשים הגיעו? איזה אנשים הגיעו? קודם כל יש לי בעיה על זה שרבי מנחם יוצא השם שלו, נתחיל מזה. זה אחד. שתיים, אני מגיעה אליכם, אז אם אני טובה למנשה ארביב, מדוע אני לא טובה לאפרים ברכה? זה מה שמרגיז אותי.
דובי: מיכל, התשובה שלי כבר לא תשתנה, אמרתי לך עשרים פעם. העובדה שיצאת דוברת אמת בפוליגרף, לא השתנתה ולא תשתנה, נקודה.
מיכל כהן: בוודאי שלא.
דובי: גם לא עוד מאה שנה ובשום מקום לא תראי הודעה כזאת. אין הודעה כזאת. זה פשוט לא נכון.
מיכל כהן: אז למה,
דובי: את לא---
מיכל כהן: אז למה,
דובי: מיכל, אני רק מספר לך שהיו פה עוד הרבה מאוד אנשים שמסרו הרבה מאוד מידעים, הרבה מאוד,
מיכל כהן: ולמה,
דובי: ואגב, גם, גם חלקם לא היו נכונים. זה לא חשוב לעניין כרגע.
מיכל כהן: למה רז נזרי צריך לבוא ולהגיד כל הסיפורים שהגיע מהרב פינטו או מי מטעמו נמצאו לא נכונים, נמצאו סליחה, שלא נמצא בהם אמת. למה? למה? זאת השאלה שלי. מיכל עובדתית עברה את הבדיקה פוליגרף, נמצאה דוברת אמת. למה שרז נזרי יוציא ואני אומרת הרב נזרי, זה לא איזה פרחח מהשוק, רז נזרי בא ומוציא בראיון, עזוב את הודעת משרד המשפטים, בראיון בזה אומר מהרב פינטו הגיעו חדשים לבקרים סיפורים לזה ומעולם לא נמצא אמת בסיפורים שלו. למה? למה שלא יעשה, ידייק בעובדות ויגיד למעט סיפור אחד שבו מיכל כהן עברה בדיקת פוליגרף ונמצאת דוברת אמת? אין בעיה. למה לבוא ולהגיד לא נמצא, את כל הסיפורים הגיעו מהרב פינטו ומי מטעמו הגיעו עם סיפורים על ברכה ולא נמצא בהם אמת, נקודה. תפרשן לי את זה אחרת, אם אני טועה. אם אני טועה כשאני אומרת לך שממשרד המשפטים מוציאים שלא נמצאת דוברת אמת. אני באתי עם סיפורים על ברכה? לא. אמת דובי? לא באתי. אז למה להגיד את זה?
דובי: מיכל, כמו שאמרתי לך, את דוברת אמת, וזה לא ישתנה נקודה, בזה נגמר העניין. על זה אין ויכוח. אין ויכוח. מה לעשות. אין, אין שום ויכוח בדבר הזה.
[---]
מיכל כהן: אבל מה שאני אומרת דובי,

שרצר: אילולא אני ומשה (סעדה), גם העניין של אפרים ברכה לא היה מתקדם לשום מקום


דובי שרצר, שנאלץ להיאבק גם נגד היועמ"ש וינשטיין כדי לקדם את החקירה, מגלה את אשר על ליבו, בשיחה עם מיכל כהן: על החומות שאותן נאלץ להבקיע; על אמונו במיכל כהן; ועל הצעדים שנקט כדי לקדם את החקירה:

דובי: בסוף, מיכל, בסוף זה המבחן. סליחה, תקשיבי לי מיכל, אילולא אני ומשה, גם העניין של אפרים ברכה לא היה מתקדם לשום מקום. לשום מקום הוא לא היה מתקדם ואת יודעת את זה.
מיכל כהן: בוודאי.
דובי: הלו?
מיכל כהן: דובי אבל כשאני באה ואני אומרת מח"ש,
דובי: טוב, זה שאפרים ברכה בחר לימים לשים קץ לחייו והדברים הגיעו למקום הזה, הרי זה לא משהו שאני ואת יכולנו או מישהו אחר היה יכול לצפות אותו, נכון?
מיכל כהן: בוודאי שלא.
דובי: וגם את זה את יודעת, נכון?
מיכל כהן: בוודאי שלא.
דובי: אז אמרתי לך, את לא יכולה להגיד המדינה, המדינה, המדינה,
מיכל כהן: ---
דובי: מיכל,
מיכל כהן: הוא פחדן עלוב, זה מה שיש לי, אומנם אסור להכפיש את המת אבל הוא פחדן עלוב
דובי: מיכל תקשיבי שנייה, מיכל בסוף, אני מדבר איתך ואני רוצה להזכיר לך. את משמיצה ואומרת המדינה, המדינה, המדינה. בסוף המדינה מיכל הסכימה כן להקשיב לך וכן לקחת אותך לפוליגרף וכן ללכת איתך וכן לגבות עדות וכן להתקדם, אז אמרתי לך אי-אפשר להסתכל על ה, אמרתי לך, על איך שהדברים יתגלגלו בסוף. צריך להסתכל על כל התמונה כי המדינה הלכה איתך,
מיכל כהן: ---
דובי: תקשיבי לי מיכל ואני מטעם המדינה הגעתי על דעת היועץ המשפטי לממשלה פרקליט המדינה וגם זה חשוב שאת, וגם את זה את יודעת, את מבינה?
מיכל כהן: בוודאי,
דובי: את מבינה מיכל, זה שבסוף לימים הדברים התגלגלו למקום בלתי צפוי, מה לעשות.
מיכל כהן: דובי?
דובי: אז בגלל...כשאת אומרת---
מיכל כהן: דובי הייתה לי ציפייה, דובי הייתה לי ציפייה אחת יחידה ופשוטה. באמת אני יודעת שזה היה להרים כפפה קשה מאוד וכבדה מאוד העניין של אפרים ברכה מבחינת הזה, אבל המדינה,
דובי: זה היה כמעט בלתי אפשרי, את מבינה את זה?
מיכל כהן: אני מבינה.
דובי: בלתי אפשרי.
מיכל כהן: אני מבינה את זה, אבל המדינה, המדינה בסופו של דבר החליטה לקבל את הזה, החליטה ללכת איתנו, לקחה אותי גבתה ממני עדות, לקחה אותי, העבירה בדיקת פוליגרף.
דובי: נכון. מיכל המדינה התחילה תהליך ארוך. את צודקת מאה אחוז, המדינה התחילה תהליך התחילה תהליך של בירור האמת. את צודקת, המדינה, אותה מדינה שאת אומרת שלמה ולמה, עובדה, המדינה ש, מיכל את מבינה שהדברים,
מיכל כהן: אז למה להסתיר את זה אחר כך, זה מה שכואב לי.
דובי: מיכל, אמרתי לך, אמרתי לך, אני לא חושב שהסתירו משהו, באמת, אני אומר לך עוד פעם. הדברים פורסמו, גם דברים שעשית פוליגרף ואני גם שמעתי שיצאת דוברת אמת כי אחרי זה צעקו עלי למה אני אומר כאלה דברים. אמרתי מה לעשות, הבודק אומר, אני לא, אני אומר באמת מיכל, הדברים הם סופר, הם באמת מורכבים, הדברים מורכבים. כל אחד מסתכל מהפריזמה הקטנה שלו על איך הדברים נראים, אבל אמרתי לך אני מבחינתי, הפריזמה שלי, החובה שלי להגיע לחקר האמת, אני באמת חושב שעשיתי הכול ואת גם ראית שעשיתי הכול, לא אני דובי, אני מח"ש.
מיכל כהן: אני יודעת, אבל כשאני אומרת,
דובי: זה הכול, עכשיו מיכל,
מיכל כהן: כמו שאמרתי מח"ש, מח"ש מאה אחוז איתנו. דובי אתה מאתיים אחוז, משה סעדה שלוש מאות אחוז. אני לא באה, אבל כשאני באה ואני אומרת לך דובי, אני מדברת איתך, אתה יודע מה באופן רשמי ובאופן פורמלי, מח"ש מבחינתי שווה פרקליטות המדינה שווה היועץ המשפטי לממשלה. תקן אותי אם אני טועה.
דובי: לא, מיכל את לא טועה, אנחנו באים פה על דעת המדינה, את צודקת מאה אחוז. מישהו אמר אחרת לרגע? זה הכול. אין שאלה בכלל, ואמרתי לך בסופו של יום מח"ש זאת שדיברה איתך, מח"ש זאת שפנתה אלייך בתיק של ברכה, בתיק של ארביב ופונה אלייך עכשיו בעניין של התיק של ארביב. המצב הזה לא השתנה, לא השתנה. אמרתי לך, מיכל מה יקרה בסוף? אמרתי לך, עכשיו ממה אני באמת חושש, הרי באמת, ... הרי אפרים ברכה כבר מת וזה אחרי כבר מות קדושים והוא לא מעניין. עכשיו נשארנו עם התיק של ארביב. נגיע עם התיק של ארביב, את מבינה, בסוף מה יגידו, הנה כל העדים לא שיתפו פעולה, לא רצו לבוא, את מבינה מה ייצא בסוף?
מיכל כהן: אז מה יעשו? מה יעשה? מה יעשה?
[---]
דובי: בסדר מיכל, אמרתי לך, אני לא, אמרתי מיכל אני באמת אמרתי מאחל לרב למצות את כל ההליכים המשפטיים, את גם יודעת מה, מה אנחנו עשינו בגזרה של אפרים ברכה שמבטיחה את הדבר הזה את יודעת בדיוק מה, ואת יודעת בדיוק שזה לא היה מהלך קשה לעיכול וזה הכול. מה לעשות, אפרים ברכה שם קץ לחייו והותיר אותנו עם אדון ארביב. עכשיו מה את רוצה שאני אעשה? לא אפנה אלייך? יכולתי לא לפנות אלייך, לא איכפת לי, יכול. אני אמרתי אני חייב לפנות אלייך ולהסביר לך את הדברים כהווייתם, זה הכול. מפה והלאה ההתנהלות שלך עם את מחליטה כן לשתף פעולה או לא לשתף פעולה, היא רק שלך, נקודה. אמרתי לך, רק שלך.
[---]

מיכל כהן: מנעו מאתנו חומרי חקירה; התנהגו אלינו כאל בהמות


מיכל כהן מאשימה את מח"ש ואת הפרקליטות בהסתרת חומרי חקירה מהרב פינטו, בניגוד לחוק, וכן בהטעיית ה-FBI. כהן טוענת כי התייחסו אליהם כאל בהמות. דובי שרצר מביע הבנה והסכמה לדבריה של כהן, לפיהם האמת עמדה להתגלות ולכן ברכה התאבד. דובי שרצר מזכיר שוב ושוב לכהן, כי הוא האמין בה ולכן לקח אותה בעצמו לבדיקת פוליגרף:

מיכל כהן: קראתי, אתה יודע, יש לי פה חוברת על יד המיטה, בטיסה אני קוראת את ההודעות, זה פעם ראשונה שאנחנו נחשפים לחומרי חקירה, למה אדון רוזובסקי חתם על הסכמה עם נאווה שילר ורחלי פרידמן שאנחנו לא זכאים, הרי למה לתת לנו זכות? אנחנו לא אנשים, הרי אנחנו בהמות. לא רק בהמות, מתייחסים אלינו כאל בהמות גסות. אין לנו זכויות של בני אדם במדינת ישראל. לא, מה פתאום. הרב פינטו, חס וחלילה הוא לא בן אדם. לא. הם צודקים. עזוב דובי, זה מרגיז אותי, אני מדברת איתך ואני כולי מזיעה. אני אדבר עם כבוד הרב על העניין הזה, אני אשאל את כבוד הרב דובי. תדע דובי, עושים לנו עוול. אני יודעת שלפעמים אתם אולי חושבים שאנחנו מדברים הזויים, אולי אנחנו קצת זה, אולי קונספרטיביים.
דובי: מיכל תקשיבי שנייה, תעצרי רגע מיכל. אם הייתי חושב שאתם הזויים, לא הייתי עושה פוליגרף, תאמיני לי.
מיכל כהן: מה אני אגיד.
דובי: אם הייתי רק חושב שנייה שאת הזויה. עובדה שלא חשבתי ככה. בסוף אני הצעתי לקחת אותך, נכון? [לעדות ולבידקת פוליגרף, בפרשת ברכה, י.י.]. בשורה התחתונה. אז לא סתם. את לא הזויה ולא כלום ואמרתי, אני יכול להבין, אני יכול להבין, אני יכול להתחבר למה שאת אומרת, יכול, בסדר. אני לא אומר שלא. אני בהחלט יכול להתחבר.
[---]
מיכל כהן: כן, הרב נאשם ובאמת, אתה יודע זה מה שאני אומרת. הרב הוא נאשם בתיק אחר, כשהאמת עמדה להתגלות, אתה יודע מה, האמת, היה כל כך קשה להוציא איתנו את האמת, עמדה להתגלות, קרה מה שקרה, נסיבות מצערות, הפתעה לא צפויה, לא יודעת איך תקרא לזה.
דובי: אבל מיכל, זה מה שאמרתי לך, איש לא ציפה שאפרים יתאבד.
מיכל כהן: בדיוק.
דובי: נכון?
מיכל כהן: בוודאי שאיש לא ציפה.
דובי: איש לא ציפה. איש לא ציפה את זה. איש לא גם בטח לא רצה את זה, אבל תקשיבי, זה הפתיע את כולנו, לא רק אתכם, נכון? זה הכול. מה את רוצה שיעשו? את מבינה, הנסיבות פה מורכבות, באמת נסיבות מורכבות.
מיכל כהן: לא לקבור את האמת, זה מה שאני מצפה מהמדינה. אמת, אמת וצדק, לא ביקשתי חלילה שיסלפו לי עובדות.
דובי: מיכל?
מיכל כהן: אמת וצדק. אבל אתה יודע מה הגמרא אומרת?
דובי: מה?
מיכל כהן: כשהאמת נסתרת זה דבר זמני, זה לא דבר שנמשך לעד.
דובי: מיכל אני מזכיר לך שאת הלכת לפוליגרף בשביל לגלות את האמת ואני מזכיר לך שמי שלקח אותך לפוליגרף זה אני.
מיכל כהן: אתה, נכון.
דובי: עכשיו אני בשם מדינת ישראל,
מיכל כהן: דובי?
דובי: אני בשם מדינת ישראל. אז איש לא רוצה ךקבור את האמת
מיכל כהן: דובי?
דובי: אז איש לא מנסה לקבור את האמת.
מיכל כהן: דובי, דובי עשה טובה, באיזה צער ויגון הלכנו לעשות את בדיקת הפוליגרף הזו? שאני לא אזכיר לך איזה ניסיון של איזה, לא, תשאלו את השאלות האלה, לא, תנסו לשאול את השאלה הזאת, לא, וגם את השאלה הזאת
דובי: אבל מיכל תקשיבי, מיכל הדרך לאמת קשה וכואבת לפעמים, מה לעשות, זה תמיד זה ככה.
מיכל כהן: אבל למה? למה? למה? אני מצפה מהמדינה, הראש שעומד במדינה הזאת, במערכת החוקים של המדינה הזאת, אותו אדון שי ניצן, אותו אדון יהודה וינשטיין, אני מצפה שהם יגידו תתנו לאמת לצאת. לא לשים ולהערים קשיים לכך.
דובי: כן, בסדר, טוב, מיכל תקשיבי, אני מבין את התסכולים ואת העצבים שלך. את רואה, אני גם סופג אותם ואני לא מתווכח איתך.
מיכל כהן: אני יודעת וסליחה שאני מוציאה עליך את התסכולים שלי.
דובי: לא, לא.
מיכל כהן: אין לי מישהו אחר לדבר. אין לי.
דובי: בסדר, לא, אמרתי אני מקבל את זה בהבנה ובאהבה, באמת. אבל דברי עם כבוד הרב, תגידי מה הוא אומר, נראה. אז נחשוב מה עושים ואיך עושים.
מיכל כהן: בסדר גמור.
דובי: בסדר? איך אומרים---
מיכל כהן: אמן ואמן.
דובי: ביי.
מיכל כהן: ביי.

שרצר מאשר את העובדות המפלילות


השיחה בין מיכה כהן לדובי שרצר התפתחה לעימות חריף. שרצר היה ועודו עם הטובים, עם ישרי הדרך. הוא הכיר היטב את הממצאים שנאספףו נגד ברכה, ודחף במח"ש לחקירת ברכה. על-אף זאת, הוא נאלץ, בעל כורחו, להגן על הפרקליטות ועל היועמ"ש. עם זאת, וכפי שניתן לראות לעיל, אישר שרצר את עיקרי הדברים: התקיימה במח"ש חקירה נגד ברכה, חד-וחלק; ברכה התאבד, למרבה הצער, פחות משלושה ימים לאחר הישיבה הגדולה אצל היועמ"ש, ולאחר שהוברר באותה פגישה: אין מנוס מחקירת ברכה בחשד לעבירות שוחד.

דובי שרצר, על החקירה הסמויה: "הדברים התקדמו"; "אפרים בחר לשים בסופו של דבר קץ לחייו וטרף את כל הקלפים"

שרצר, על החקירה הסמויה שנפתחה:
מנחם, אני אמרתי לך אתה יודע, המציאות היא מציאות סופר מורכבת. ועובדה שהמדינה בשלב הזה מח"ש ייצגה את האינטרס של המדינה, כמו שהמדינה הסכימה והתקדמה והלכה לכיוון של בדיקת פוליגרף, לא כיסתחה את זה...

תמלול הקלטה - שיחה בטלפון בין דובי שרצר למנחם פינטו (6)
▪ ▪ ▪


מנחם פינטו, אחיו של הרב יאשיהו פינטו, כעס מאוד על התנהלות משרד המשפטים, ובמיוחד על ההודעות השקריות מצד הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, והמשנה ליועמ"ש רז נזרי, כאילו הרב פינטו ובני משפחתו ואנשיו הפיצו עלילות שווא נגד אפרים ברכה במטרה להפלילו. ההודעות השקריות שנמסרו מצידם לאחר התאבדותו של ברכה, גרמו נזק, והדיחו את כלי התקשורת לפרסם שקרים על משפחת פינטו בכלל ועל הרב פינטו בפרט.

מנחם פינטו ידע, מכלי ראשון, על החקירה המסועפת והמורכבת שהתקיימה במח"ש נגד ברכה, בעקבות החשיפות ב-News1. שכן, הוא עצמו התבקש שוב ושוב על-ידי משה סעדה, דובי שרצר ודני אלבז, לסייע למח"ש בחקירת החשדות החמורים נגד אפרים ברכה – שהוביל, שלא בטובתו (יחד עם ניצב יואב סגלוביץ'), להפללת הרב פינטו, וכל זאת כדי לחלץ עצמו מאימת הדין ומחשיפת מעשיו ברבים. מנחם פינטו הלין, בשיחה שלהלן, גם על מח"ש, על-כך שבחרו לשתוק, במקום לצאת בפומבי ולהדוף את הכזבים שפורסמו גם נגדם וגם נגד משפחת פינטו.

שיחת הטלפון שניהל מנחם פינטו, המובאת להלן, עם בכיר מח"ש דובי שרצר, נועדה לתעד את תלונת משפחת פינטו נגד הפרקליטות ונגד היועמ"ש, וכן להעמיד דברים במקומם, כי הנה: החשדות נגד ברכה, שאכן נחקרו, הוכחו בחלקם הגדול בחקירה הסמויה שניהלה מח"ש. לראיה: בחקירה ובבדיקת הפוליגרף שנערכו למיכל כהן, אומתו החשדות לפיהם ברכה הדליף מידע מוכמן מהחקירה בפרשת השוחד בעיריית אשדוד, וסייע לחשודים להימלט לחו"ל.

שרצר מאשר בשיחה הנ"ל כי פרסומיו של ברוך קרא, כאילו מיכל כהן נכשלה בבדיקת הפוליגרף, לא היו אמת. נהפוך הוא: מיכל כהן עברה בהצלחה שתי בדיקות פוליגרף נגד ברכה. ובשניהם יצאה דוברת אמת. דובי שרצר מבטיח, בשיחה שלהלן, למנחם פינטו, לאשר זאת בכל הליך משפטי שבו יידרש למסור עדות. בשיחה הוא גם מדגיש את הערכתו למיכל כהן, באומרו: "רבי מנחם: אם מיכל לא הייתה ישרה, אני לא הייתי שולח אותה לפוליגרף. הסיבה היחידה אמרתי לך שהתקדמנו הלאה [בחקירה הסמויה נגד אפרים ברכה, י.י.] זה כי אני האמנתי לה. ולא סתם אני גביתי ממנה את העדות, אני רציתי להתרשם ממקור ראשון בתיק הזה ולא שמתי אחד החוקרים שיגבה ממנה עדות".

דובי שרצר: הבהרנו את האמת גם לעיתונאים


להלן החלק הרלוונטי משיחת שטלפון בין דובי שלצר לבין מנחם פינטו:

מנחם: הלו,
דובי: רבי מנחם שכחת אותי?
מנחם: הייתי בישיבה צוות בישיבה, אני גר בירושלים [---]
[---]
מנחם: [---]. מה שלומך?
דובי: בסדר גמור ואתה?
מנחם: ברוך השם בסדר ברוך השם.
דובי: טוב מיכל קצת כעסה תאמין לי אני ניסיתי להסביר לה את המצב, לאשורו,
מנחם: עזוב, כל החבר'ה שלנו כעוסים אתה יודע את זה דובי.
דובי: אני יודע,
מנחם: שחטו אותנו, ואתה יודע, אנחנו יודעים את האמת. עכשיו כולם שוחטים אותנו ואומרים לנו מה הבעיה, בואו תגידו את האמת. אמיר שוהן רץ אחרי, בואו תגידו את האמת. רק תגידו את האמת.
דובי: תקשיב רבי מנחם, אני אמרתי למיכל תעלי את ברוך קרא על הקו. היא סיפרה לך?
מנחם: כן, כן היא אמרה לי את זה.
דובי: אתה חושב שמישהו ממח"ש אמר.
מנחם: אבל עזוב, רז נזרי תדרך עיתונאים אישית הם אמרו לי. אמרו לי עיתונאים. כולם תדרכו אותם אישית, אמרו הכל היה סיפורי בדים. זה מעליב אותנו, זה מעליב את האנשים שהיו שם. אתה יודע איזה מבול של קללות חטפתי מ, לא קללות, אבל אתה יודע, לא יפה מה שעשיתם לי, יצאתם איתי לא בסדר, עם בן כהן. עזוב זה לא דברים שיצאו מאיתנו. אני אומר לך את זה בצורה ברורה. זה לא יצא מאיתנו.
דובי: תראה אמרתי לך, אני לגבי התנהלות של עיתונאים אני בטח לא יכול לחכות וזה, להיות ערב. אני יכול לומר לך שכשפנו למח"ש ונשאלו השאלות, רק האמת הובהרה. אני לא סתם אמרתי למיכל תעלי אותו על הקו. תעלי אותו על הקו, אני רוצה שיגיד, אני בחיים, תקשיב אני מעולם אני 18 שנה בשורות אכיפת החוק, מעולם לא החלפתי מילה עם עיתונאי, אתה יכול לשאול את כל העיתונאים. את השם שלי הם בקושי יודעים, למרות שטיפלתי בעשרות אם לא מאות תיקים רגישים במדינה. מעולם לא החלפתי מילה עם עיתונאים. אז פה שמיכל אמרתי לה עכשיו תעלי אותו על הקו, אני רוצה לשמוע, אני רוצה לשמוע אותו אומר שמישהו ממח"ש אמר לו שזה לא היה אמת.
מנחם: אבל עזוב, אני רוצה להגיד לך דובי דבר אחר. עומד היועץ ואומר הכפישו אותך עשו לך כך, כך, זה הכפשות מה שהיה, בוא ביננו דובי זה הכפשות?
דובי: מנחם, אני אמרתי לך אתה יודע, המציאות היא מציאות סופר מורכבת. ועובדה שהמדינה בשלב הזה מח"ש ייצגה את האינטרס של המדינה, כמו שהמדינה הסכימה והתקדמה והלכה לכיוון של בדיקת פוליגרף, לא כיסתחה את זה, אתה יודע בדיוק שהכי קל היה להגיד תודה רבה לא מעניין, נגמר. עבר זמנו בטל קורבנו. והראיה, שזה לא היה ככה.
מנחם: דובי, אבל הסיתו את האש לא לכיוון מח"ש.
דובי: מנחם תשמע רגע, קרה מה שקרה, קרה המקרה, אתה יודע, משהו שלא היה צפוי, לא על ידכם, לא על-ידי אף אחד אחר, ואתה יודע קלפים נטרפו, אז מה זה רלוונטי עכשיו. אבל במבחן הראייה עובדה שבזמן אמת המדינה,
מנחם: אבל אני רוצה לשאול אותך שאלה דובי ביננו. עולה רז נזרי לקול ישראל, ומתראיין שם.
דובי: תשמע רבי מנחם,
מנחם: תן לי רק דקה אחת, דקה אחת. הוא עומד ומתראיין שם, והוא אומר שהרב בדרך כלל משקר, ומדי פעם גם אצל שקרן יש מדי פעם כמה מילים נכונות. הרב עד שלכם, כל החצר שקרנים, מיכל עדה שלכם. כאילו רבאק מה אתם עושים פה. מה אתם עושים פה?
דובי: אמרתי לך, אני לא יודע בדיוק מה אמר מישהו אחד,
מנחם: אני יעביר לך, כי אנחנו מתכננים לפעול משפטית בעניין שלו, זה אני אומר לך דובי גילוי נאות.
דובי: רבי מנחם, אני יכול להגיד לך, שכל מקום שאליו אני יבוא אני אומר רק את האמת. כל מקום, לכל בית משפט שאני אגיע אני אומר רק את האמת נקודה. היה וישאלו אותי, מה היה, אני אספר בדיוק. בדיקה תוצאה, אני מבטיח לך לא אני ולא משה אף אחד מאיתנו לא הוציא דבר שקר מפיו. אני מבטיח לך את זה כמו שעד היום, וראית שעד היום במבחן המציאות כל פעם שאתה יודע היה עניינים בלגן, לקח קצת זמן, הייתה התנהלות, בסופו של יום הדברים התקדמו. עובדה שמיכל נקראה לפוליגרף ולעוד פוליגרף הראיה הטובה ביותר, זה שאפרים בחר לשים בסופו של דבר קץ לחייו וטרף את כל הקלפים, בסדר, אתה מבין.
מנחם: תראה, בעיני כולם זה אומר דרשני אני אומר לך. אבל זה אומר דרשני זה שהוא הלך והם הבינו שהוא הבין שנסגר עליו. זה מה שכל העולם מבין. העולם מבין ש,
דובי: אבל רבי מנחם, אני לא אחראי למה שהעולם מבין, ולא אחראי למה שעיתונים מפרשים, אני ממש לא, אני אחראי להתפקיד שאותו אני ממלא, ואני עשיתי כמיטב הבנתנו המקצועית מה שהיה צריך לעשות.
מנחם: דובי היקר, אין לנו אף טענה כלפיך. אתה יודע הטענות שלנו מאוד, אנחנו מפנים אצבע מאוד ברורה. דובי לא כלפיך.
דובי: זה לא אני דובי שרצר, אני מח"ש שולח את זה בסוף
מנחם: לא, גם כלפי מח"ש אני אומר לך אין לנו אף טענה כלפי מח"ש.
דובי: לא, אני מדבר אנחנו בסוף זה מדינת ישראל אתה מבין? אתה מבין שהמצב הוא מורכב מאוד באמת ויש כל מיני עניינים, וכל מיני התנהלויות, ועיתונאים עם כל מיני אינטרסים מפה ומשם, וזה לא רלוונטי מי זה. אותי זה לא מעניין, אני עושה, תקשיב כמו שעשיתי, אז גם עכשיו אני עושה בעניין של אדון ארביב. אתה מבין,
מנחם: אנחנו לרשותך בכל, תדע שהיה לי שיחות קשות עם מיכל בעניין.
דובי: תקשיב אני אמרתי למיכל, אני הנחתי שמיכל כבר לא תבוא, אמרתי בסדר, אגב זה מה שהבנתי שהיא לא מעוניינת לשתף פעולה ובזה נגמר. נגמר העניין, זה לא,
מנחם: לא, לא יש פה מילה של הרב אתה יודע, אנחנו תפקידנו ליישר את ההדורים האלה, ומיכל תבוא, אני אפילו אמרתי לה שאני אצטרף איתה זה לא יקרה [---]
[---]
מנחם: אני אגיד לך אבל מבחינה מקצועית דובי, אני חושב שמיכל מבחינת האישיות שלה היא [---]. מיכל היא חיית טרף.
דובי: אני ראיתי את זה, אתה יודע היה לי התנהלות מול מיכל בחודשים האחרונים.
מנחם: לא, מיכל היא ישרה היא הגונה, אני אגיד לך, היא אדם הכי ישר בעולם, אבל היא,
דובי: רבי מנחם אם מיכל לא הייתה ישרה, אני לא הייתי שולח אותה לפוליגרף. הסיבה היחידה אמרתי לך שהתקדמנו הלאה זה כי אני האמנתי לה. ולא סתם אני גביתי ממנה את העדות, אני רציתי להתרשם ממקור ראשון בתיק הזה ולא שמתי אחד החוקרים שיגבה ממנה עדות.
מנחם: מיכל אתה יכול להיות איתה בעיניים עצומות כי היא הולכת עם האמת מאה אחוז, והיא גם חיה והיא מבינה עניין. אל תשכח שהיא עורכת דין פלילית, שבעבר היא הייתה עוזרת של שופט מחוזי בבאר שבע, אחד החשובים, והיא חיה והיא מבינה עניין,
דובי: אני יודע מנחם, אין לי ספק בכלל, אמרתי לך אם לא הייתי מאמין למיכל לא הייתי מתקדם לשום מקום.
מנחם: היא בעימות אוכלת כל אדם שעומד לידה בלי מלח. אני אומר לך את זה.
[---]

שרצר מבקש סיוע נוסף


דובי שרצר מבקש ממנחם פינטו, לפעול כדי לשכנע את העדים בפרשת מנשה ארביב, לדבר עם חוקרי מח"ש. כמו-כן הוא מבקש-מצפה לסיועה של מיכל כהן. להלן המשך השיחה:

דובי: [---] מה עם מיכל, תגיד לי היא בסוף היא עושה את זה בנפש חפצה או שהיא רק בגלל שהרב אמר לה.
מנחם: היא עושה את זה בנפש חפצה. תראה תרגיעו אותה, תדברו איתה היא צריכה קצת, אני מבין את העניין, קצת יותר ממנה. אני אומר לך את האמת, אני מבין את העניין קצת יותר ממנה. אני אומר לך את האמת, קצת יותר ממנה.
דובי: רבי מנחם תאמין לי אני דיברתי איתה.
מנחם: אבל מצד שני היא חטפה אישית מנחם גלילי באשדוד בשבוע באשדוד, החטיף לה. [---] באשדוד החטיפו לה, כולם החטיפו לה,
דובי: מי זה מנחם גלילי?
מנחם: זה חבר של [---] שיש לו מקומון באשדוד, והוא קצת טיגן אותה, אז היא חטפה אישית. כל עוד שהיא לא חטפה אישית אתה יודע, אז היא מסתכלת כקבוצה היא יכולה לשאת את זה. אבל כשהיא מתחילה לחטוף אישית אז היא כבר לא כקבוצה, היא תוקפים אותה אישית. אתה מבין? ברוך קרא סיים את התוכנית שלו, הרימה אליו טלפון קיללה וגידפה אותו. היא קראה לו חמור, קראה לו כך, צעקה צרחה עליו, והיא מכירה אותו שנים. היא רבה איתי, הגיעה איתו לצרחות לא יודע מה. כי זה כאב לה, היא אמרה אני הלכתי עם האמת שלי, ומה עושים אותי שקרנית? כל מה שקשור אליכם היא עושה בנפש חפצה. אבל תרגיעו אותה קצת מהעניין, אין, תרגיעו אותה, זה לא, זה דברים שבשיחה יירגעו. אני הרגעתי אותה, אני אמרתי לה הרב אמר אנחנו צריכים לעמוד אחרי הדברים שלנו עד הסוף, זה אמינות שלנו פה, אמרתי לה מיכל את עושה פה בעיה יותר גדולה, זה שאת עומדת על שלך את צודקת, אבל מה זה אומר על האמינות שלנו?
[---]
דובי: מאה אחוז. אז אנחנו נהיה בקשר?
מנחם: כן אנחנו נהיה בקשר, נתעדכן כבר מחר. אני ממריא הלילה, מחר ב-10 בבוקר של ניו-יורק אני כבר אעדכן אותך [---]. אני אנסה גם להטיס לך אותו, אתה יודע אני טס לניתוח. הניתוח של הרב ביום רביעי.
דובי: אני יודע, אני יודע. בגלל זה רציתי לדבר איתך לפני. כי אמרתי אני לא,
מנחם: הניתוח של הרב ביום רביעי, אבל נשאר לי שלישי פנוי. אני אהיה שם שלישי יום מלא. אז בעזרת השם אני ביום שלישי אסגור את כל הדברים.
דובי: בסדר, אז אנחנו נהיה בקשר.
מנחם: בעזרת השם.
דובי: טיסה טובה.
מנחם: כל טוב דובי. שלום ביי.

תמלילי השיחות מציגים את העובדות האמיתיות


תמלילי הקלטות המובאים לעיל מציגים את העובדות האמיתיות בפרשת אפרים ברכה, ואת הפעילות שאכן אירעה מאחורי הקלעים, במיוחד מצד אנשי הרב פינטו ומצד חוקרי מח"ש, לשם חשיפת האמת. כמו-כן הם מלמדים על עיוות הדין נגד הרב יאשיהו פינטו, מחד-גיסא, ועל שיבוש הליכי חקירה מצד הפרקליטות והיועמ"ש וינשטיין, מאידך-גיסא, שנועדו, ואכן בוצעו, לשם חיפוי על אפרים ברכה.

סיכום


אפרים ברכה שלח יד בנפשו. כולנו שותפים עם משפחתו ועם חבריו לאובדן הטראגי. לכאורה, אין צורך לדוש שוב ושוב בעבירות שביצע. למעשה, אנו רואים חובה לעצמנו ולציבור לחשוף פרשה זו, עד תום, במיוחד נוכח זאת שעם התאבדותו קפצו גורמים רבים לעוות את המציאות. חובה זו מתעצמת בעיקר בגלל אותם גורמים, המכהנים גם כיום בתפקידים בכירים, שפעלו לשיבוש הליכי חקירה ומשפט בעניינו של ברכה, ולהפללת הרב פינטו באופן בלתי תקין. הבכיר שבהם: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין (המסיים תפקידו בסוף ינואר 2016), שנגוע בעצמו בכספים שחורים; והשני: המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, שמועמדותו מוצגת גם בימים אלה לכהונת היועץ המשפטי לממשלה. היועמ"ש ועוזרו, המחזיקים בידם כוח עצום נוכח תפקידם, הם האחראים הישירים להונאת הציבור, ולכך שתפוחים רקובים, כדוגמת עו"ד רחלי חזן-פלדמן (מפרקליטות מחוז תל אביב פלילי), ממשיכים, גם עתה, לכהן בתפקידים בכירים בשירות הציבורי.



התמלילים המלאים וקלטות האודיו מובאים בקבצים נפרדים:

  • חלק 1 - תמליל – שיחה בין דני אלבז למיכל כהן (1)
  • חלק 2 - תמליל – שיחה בין דני אלבז למיכל כהן (2)
  • חלק 3 - תמליל – שיחה בין דובי שרצר למיכל כהן (3)
  • חלק 4 - תמליל – שיחה בין דובי שרצר למיכל כהן (4)
  • חלק 5 - תמליל - שיחה בין דובי שרצר למיכל כהן (5)
  • חלק 6 - תמליל - שיחה בין דובי שרצר למנחם פינטו (6)

[הערה: תמלילים נוספים וקלטות אודיו יובאו בעתיד, בהתאם להתפתחויות]

תאריך:  01/12/2015   |   עודכן:  06/12/2015
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקלטות החמות מגלות: בכירי מח"ש אימתו החשדות הפליליים נגד ברכה; ההתאבדות - עקב התקדמות החקירה
תגובות  [ 61 ] מוצגות   [ 61 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדק בהכל
1/12/15 22:40
 
צדק מוחלט
1/12/15 23:23
 
נועדו לבלבל אותנו
3/12/15 00:39
 
צדק ואמת
3/12/15 10:39
 
השיחה עם דומרני?
1/12/15 23:43
 
בן גדעוני
3/12/15 14:20
2
רות לוי
1/12/15 22:59
 
זרוע נטויה
1/12/15 23:33
 
או שלא קראת
1/12/15 23:53
 
עיניים פקוחות
2/12/15 13:22
 
תמכו בנימרודי .
3/12/15 07:50
3
מחריד מאוד
1/12/15 23:40
4
אהרון שחר
2/12/15 00:33
5
מכולם?
2/12/15 01:33
6
דודו21
2/12/15 02:53
 
מעורבת
2/12/15 06:23
7
אדםם
2/12/15 03:36
 
תמים דרך
2/12/15 10:15
8
שבץ חלובה
2/12/15 05:22
9
ברברה 23
2/12/15 05:45
10
ריצ'י מאטלנטה
2/12/15 05:53
 
סתם אזרח מסדום
2/12/15 07:51
 
אבל מה'כפת לך...
2/12/15 13:53
11
משה, עורך-דין
2/12/15 06:54
12
סתם אזרח בסדום
2/12/15 07:42
 
זרוע נטויה
2/12/15 11:33
13
ע.ג.
2/12/15 07:48
 
משה, עורך-דין
2/12/15 09:56
14
שינשין
2/12/15 07:54
15
חוקר בדימוס
2/12/15 08:46
 
אהרון שחר
2/12/15 11:12
 
היהודי הניצחי
3/12/15 18:41
16
משתומם
2/12/15 08:54
17
אני לא רב
2/12/15 09:48
18
מיכל מירושלים
2/12/15 10:18
19
פועה
2/12/15 10:26
20
יוסי פנחס
2/12/15 10:33
21
זו עיתונות טובה
2/12/15 11:27
22
Lurie
2/12/15 14:08
23
ינקי דודל
2/12/15 14:49
24
עיניה
2/12/15 15:49
25
אחד שיודע הכווול
2/12/15 17:30
26
שם בדוי
2/12/15 18:29
 
הישמרו בלשונכם
2/12/15 22:54
 
הישמרו בלשונכם
2/12/15 22:54
 
ד.ה
3/12/15 06:01
27
יגאל הירושלמי
2/12/15 23:42
28
אין צדיק בסדום
3/12/15 04:37
29
אשדודיה35
3/12/15 10:33
30
עוד א.ב
3/12/15 10:43
 
למה הוא לא בכלא?
3/12/15 21:54
31
צדיק לא עבריין
3/12/15 22:22
32
אדרבי
4/12/15 01:47
33
אנג׳ליק
6/12/15 02:27
 
פרג׳ון
6/12/15 18:40
34
לא נותן שוחד
6/12/15 12:47
35
צדיקוב
8/12/15 23:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת פינטו
דובי: מיכל,
01/12/2015  |  מחלקה ראשונה  |   מקורות
מיכל: הלו,
01/12/2015  |  מחלקה ראשונה  |   מקורות
דני: הלו,
01/12/2015  |  מחלקה ראשונה  |   מקורות
הציבור השפוי, המודע לסכנה הגדולה הטמונה בעיוות הדין, ממתין לראות האם הצדק הציבורי ייעשה בפרשה הטעונה והכאובה כל כך בעניין האדמו״ר הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט״א, ואיך בסופו של דבר ינהגו השופטים - האם כפי שהדעת נותנת ששופטי העליון יהיו מרוממים מהארציות ואמינטריגות נפסדות, האם השאיפה של האזרח כשצמא למיקסום הצדק בענייניו עיניו נשואות לבית משפט העליון, באשר הוא אזרח ללא הבדל מעמד חברתי דת ומוצא, יבוא לידי ביטוי גם בפרשה כאובה זאת.
25/11/2015  |  דייויד לימן  |   מאמרים
החלטה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, סותמת ככל הנראה את הגולל על סיכויו של הרב יאשיהו פינטו להציג ראיות נוספות בעניינו.
22/11/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il