מקצצים
את חטיבה 7 - "החטיבה החדשה" - הקימו רק עם פרוץ המדינה, כחטיבת עתודה במטכ"ל. קדמו לה שש חטיבות אחרות, שנבנו במרחבי ה"הגנה", ושלוש חטיבות הפלמ"ח. יחד איתה הקים יצחק שדה את חטיבה 8, החטיבה הראשונה של השריון, שהיו בה קומץ טנקים בלבד.
מאז שהפכה לחטיבת שריון, הייתה חטיבה 7 למותג. משנות ה-50 ועד מלחמת ששת הימים, הייתה החטיבה הסדירה היחידה של השריון, ובוגריה איישו את חטיבות המילואים של השריון. בחטיבה 7 צמחו המפקדים הנודעים של השריון, והפיקוד עליה נחשב בזמנו לדובדבן שבקצפת, המבטיח קידום. עתה מדברים על קיצוץ דרסטי בכוחות השריון של צבאנו, שבמסגרתו תסגר חטיבה 7.
אין הרבה הגיון בעיקור דרסטי של כוחו הלוחם של מערך היבשה. ניסו זאת בשנת 1973 ולמזלנו פרצה המלחמה לפני שהושלם התהליך. כיוון שאין לומדים אצלנו מטעויות, עשו זאת שוב ערב לבנון 2. ואנחנו מכירים את התוצאות הנפלאות. כעת מנסים שוב ליישם את רעיון העוועים. התוצאות - די צפויות: כרגיל, יצטרכו את הטנקים בשעת חרום...
הלוואי שאתבדה.
סיוע
בריטניה, ששלטה פעם בימים, נותרה בלי מטוסים לסיור ימי, וביקשה מבעלות-בריתה סיוע לאיתור צוללת רוסית. צרפת שיגרה לסקוטלנד מטוס סיור ימי, שחיפש את הצוללת הרוסית כ-10 ימים, ולחיפושים הצטרף מטוס סיור קנדי. עקב קיצוצים בתקציב ובעיות בטיחות, סגרה בריטניה בשנת 2010 את כנף הסיור הימי שלה, שהפעילה מטוסים נמרוד מבסיס קינלוֹס בסקוטלנד וכאמור, היא חסרה אותם דווקא כשצריכים.
אזרחים ב"שרשרת הקטל"
עקב מחסור בטייסי כטב"מים, החל חיל-האוויר האמריקני לשכור טייסים אזרחיים לכטב"מים, והצעד מעורר ביקורת חריפה בארצות-הברית. הכטב"מים הללו פועלים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע באזורי מתיחות ברחבי העולם, ומונחים ממרכזי בקרה בארצות-הברית גופא.
בינתיים, הודיע חיל-האוויר, אין מורשים האזרחים להפעיל מערכות לייזר וטילים, המותקנים על כטב"מים "טורפים". הסיורים הללו הינם ראשית "שרשרת הקטל", טוענים מבקרי השינוי. משמע, לכאורה, הפרה של התקנות החמורות, המונעות מאזרחים, המועסקים בכוחות המזוינים האמריקניים, השתתפות פעילה בלחימה ובהריגה.
חיל-האוויר האמריקני זקוק ל-1,281 טייסי כטב"מים. החיל אינו מצליח להגיע ליעד הזה עקב שחיקה אדירה של הטייסים ושל צוותי הקרקע בתקופה האחרונה. עקב כך פנה לחברות אזרחיות, וביניהן יצרניות כטב"מים, כדי לשכור טייסים ואנשי צוות קרקע עבור הכטב"מים. מרבית הבקרה על הכטב"מים נעשית בבסיס חיל-האוויר קריץ' ליד לאס וגאס בנוואדה. משם שולטים על כטב"מים, הפועלים במוקדי סכסוך ברחבי העולם.
כיום מפעילים האמריקנים יותר קבלנים אזרחיים למשימות צבאיות בעירק ובאפגניסטן מאשר אנשי צבא. מאז שהחלה ארצות-הברית להפעיל כטב"מים (במלחמה בבלקן בשנת 1995), יש ויכוח ער על חוקיות הפעלתם בידי אזרחים. "שרשרת הקטל" כוללת: איתור המטרה, זיהוי מקומה, עיקוב אחר תנועותיה, כיוון לייזר וטילים אליה וירי להשמדתה.
יש הטוענים, שמעורבות אזרחים בשלבים ב"שרשרת הקטל" - אפילו אם אינה כרוכה בירי - אינה חוקית, וסותרת את החוק הבינלאומי. ככל שאזרחים מעורבים ביותר שלבים ב"שרשרת הקטל", טוענים המבקרים, המצב החוקי מסתבך. לכן, הם ממליצים, שהחיל יפסיק לחלוטין להעסיק אזרחים בהפעלת כטב"מים.
בחיל-האוויר טוענים, שירי מהווה חלק זעיר מפעילות הכטב"מים, ודוחים את הביקורת שבאה גם מתוך שורות החיל. לדבריהם, רוב משימותיהם נועדו להביא מודיעין מסוגים שונים ולא להשמיד מטרות.
דרך-ארץ
אחרי שכמעט הכניע את
האיחוד האירופי לרצונותיו, ואחרי שכופף את ממשלת ישראל לגחמותיו, עלה רג'פ טאיפ
ארדואן, "הסולטן החדש", כתה, והבריון השכונתי ניסה להתעמת עם רוסיה. כנראה, חשב שבראשה עומדת רכיכה תומכת איסלאמיסטים, כמו אובמה.
כנראה, פיתחו בפוטין את האהבה למשחק בהיותו צוער בקג"ב. בינתיים, הוא נוקם בשמחה רבה בטורקים (כידוע, לרוסיה יש חשבון ארוך מאוד עם טורקיה), ומלמד את העולם, אותנו ואת הטורקים הלכות דרך-ארץ. הוא לא יושיב את שגריר טורקיה על כיסא נמוך, אלא יגרום לו לצעוק מכאב; וזה טרם נגמר: טורקיה עומדת לשלם ביוקר על הפלת המטוס הרוסי. למערב כדאי להקשיב לתעמולה הרוסית, שמפרטת את כל עוולות המשטר הטורקי הנוכחי - ובעיקר, את תמיכתו הבלתי-מוסתרת בדאעש.
חצוף
יום אחרי שציינו אצלנו (למה?!) את החלטת האו"ם על חלוקת ארץ-ישראל ב-29 בנובמבר 1947, הזכיר לנו באן קי מון, מזכ"ל הארגון, מה הפרצוף האמיתי של ארגונו. בפתיחת ועידת האקלים בפריס ביכה מון את הרוגי הטרור, וציין את המקומות שהוכו - כמובן, חוץ מאזרחי ישראל. יש אגדה, שהחלטת החלוקה יצרה את המדינה, ולא היא. המדינה נוצרה בכמעט 80 שנה של עלייה, של התיישבות ושל הגנה פעילה, שיצרו עובדות בשטח. אף פעם לא הבנתי את שמחת כ"ט בנובמבר, ולבטח לא עתה.