|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מה קרה לפך השמן של חג החנוכה

כנגד כל הערכות מצליח קומץ זעיר בגדול ומהר פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שמרבחם לשזור לו הילה של נס
06/12/2015  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קומץ זהיר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

חג החנוכה של ילדינו הוא חג הנס וחג פך השמן. עבורי זה החג בו ההרה עלינו לעמק ירדנו כדי לחשוף ולגלות אורות גנוזים. לדור הנינים אמשיך להעניק סביבונים עם המסר של נס גדול שהיה פה. עבורי זה חג של תמרורי אור ולקח היסטורי רב משמעות לימינו אנו.

ב-166 לפנה"ס מתחיל קומץ אנשים, שהתקבצו סביב הכהן מתתיהו החשמונאי, מנהיג דתי בעירה קטנה, מודיעין, בשיפולי מדרונות מערביים של הרי יהודה, היוצאים מהלא כלום המדיני והחברתי למלחמה ערכית ואידאית. כנגד כל הערכות מצליח קומץ זעיר בגדול ומהר. כבר ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס, פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שמרבחם לשזור לו הילה של נס.

אני נמנה עם שוללי ההילה של הנס. מקובלת עלי יותר הילה הירואית של אותם מעטים, ש"נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו, העמק ירדנו ההרה עלינו - מעינות האורות הגנוזים גילינו".

מצער, שאחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת מול גזירות פוגעניות של אנטיוכוס אפיפנס, בית החשמונאים עולה על שרטון, המאמץ נתיבים של כיבושים טריטוריאליים, שבינם ובין מלחמת קיום והגנה שהחלה בשנת 166 לפנה"ס אין מאומה.

מסע כואב
אש המרד [צילום: צייר גוסטב דורה]

המרד לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הארצית המרד החל בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה
▪ ▪ ▪

מותו של יהודה המכבי ב-161 לפנה"ס, ארבע שנים אחרי טיהור בית המקדש, לא הייתה על הגנה קיומית, אלא בהסתבכות במלחמה לא לנו על מזבח אינטרס זר. חלק מהסתבכות של כמיהה בלתי מרוסנת להרחבת גבולות. מצער, שנפער פער מכאיב בין התחלה אידיאית ערכית ובין המשך שביטויי הסתאבויותיו הקשים נעוצים במידה רבה במלחמות לא לנו.

לפני שנעקוב אחרי מסע כואב במדרון מ-161 לפנה"ס ועד הסוף הטראגי, מן הראוי שנחזור אל נקודת ההתחלה. חובה לבחון את משמעות המקום ששם פרץ המרד ומדוע הוא פרץ? המרד לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות. ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הארצית. המרד החל בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה. את אש המרד מצית מרכז דתי כפרי שולי רחוק מכל מוקדי הכוח העיקריים.

הקריאה "כל המקנא לתורה העומד בברית ילך אחרי" (ספר המקבים פרק ב פסוק 20 ), המוכרת לנו בלשונה העממית "מי ל-ה' אלי", מושמעת לראשונה במודיעין הקטנטונת. זו קריאה שיש בה שילוב של קבלת מונותאיזים יהודי עם מאבק להשתתת חברה צודקת.

מה שמצית אלפי לבבות איכרים במורדות הרי יהודה זו במידה רבה מחאה חברתית של מנושלים מאדמותיהם המואסים בקוטביות מעמדית ובכהונה מנוונת, המתמכרת להון ומתמכרת לתרבות ההלניסטית. מה שמצית את האש בלבבות המוני הכפריים זו כמיהה למיגור כהונה מנשלת, כהונת הממון, שגזלה מהמוני כפריים את מקורות הקיום, והותירה אותם ללא הדבר היקר להם ביותר - האדמה.

על בסיס מרי חברתי ודתי התעצם המרכיב של שלילת תופעות התייוונות. תהליך ההתייוונות דבק למעשה רק בקרב הכהונה השלטת ובקרב אצולת הממון. להתייוונות לא הייתה עדנה בקרב העם העובד, היא לא מצאה לה אחיזה בקרב ציבור האיכרים.

מובן, שאי-אפשר להתעלם מהמלט המאחד, שסחף ביותר את הארץ כולה, זו הייתה השנאה לשלטון הזר, שהגיע לשיאו בימי אנטיוכוס אפיפאנס. ועל כך מעידים הכתובים בספר המקבים פרק ב' 7-8:

"אוי לי למה יולדתי לחזות בשוד עמי ושוד עיר קודשי
לשבת בה בהנתנה בידי אויבים בית המקדש ביד-נכרים.
היה היכלה כבית איש נקלה כלי תפארת בשבי הובלו
ילדיה הורגו ברחובותיה בחוריה בחרב אויב."

המאבק לשחרור לאומי משתזר במאבק לשינוי סדר יום תרבותי דתי ולשינוי סדר יום חברתי.

העלמת המניע
מסתירים [צילום: תפארת חקק]

מצער, שדווקא ניצחון צבאי מסחרר לא מימש את כל היעדים הדתיים והחברתיים
▪ ▪ ▪

ספרי הלימוד שלנו מצניעים, ולמעשה מעלימים את המניע החברתי והמעמדי, שהיה מניע משמעותי, ממריץ ומלהיט את המוני הכפריים לצאת מהלא כלום, שהיה מנת חלקם, לעבר תקווה ושינוי במישוריות הלאומית הדתית והמדינית.

המרד, שתחילתו מעידה ללא ספק על מימוש יעדים צבאיים-מדיניים, עורר תקווה למימוש היעדים הדתיים והחברתיים. במישוריות הדתית אפשר לקבוע ניצחון בעל משמעות רבה בחיי העם היהודי ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס - טיהור בית המקדש מעבודה זרה.

מצער, שדווקא ניצחון צבאי מסחרר לא מימש את כל היעדים הדתיים והחברתיים. בהמשך הדרך מעל בית החשמונאים מעיבה עננה כבדה של עוצמות דורסניות ומכבידות של אימפריה יוונית ולאחר מכן של אימפריה רומאית. אך אסור להתעלם גם מכשלים פנימיים, שמחייבים אותנו להתייחסות במיוחד במציאות חיינו כיום. על כשלים אלו עומד פרופסור הרב אפרים אלימלך אוורבוך: "בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם לדת ישראל וזכה לתמיכתם של החסידים ושל נאמני התורה בעם. אולם משעלה על דרך הכיבושים לאחר שהושגה העצמאות המדינית, מתחילה ההתדרדרות המוסרית והפוליטית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים ובין המוני העם הפשוט שהתקרבו לפרושים.... ".

אם נבחן מה קורה אחרי מותו הטראגי של יהודה המכבי בימי יהונתן 161-143, שמעון 142-135, יוחנן הורקנוס 135-104, אלכסנדר ינאי-104-76, שלום ציון המלכה 76-67, אריסטובלס 67-63, הורקנוס 63-40, מתתיהו אנטיגנוס 40-37 . הקו המאפיין זו התרחקות מהאש והלהבה שהצית מתתיהו ב-166 לפנ"ס. התרחקות מוחלטת מהיעדים החברתיים והדתיים של מרד החשמונאים, התרחקות מאור החנוכה. קיימת עוצמת פער בין התחלה אידיאית ערכית של החשמונאים בשנת 166 לפני הספירה ובין המשך הלניסטי ומונארכי שהשתלט על בית החשמונאים

תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  06/12/2015
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה קרה לפך השמן של חג החנוכה
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
6/12/15 11:04
2
מגיב ותיק
6/12/15 11:05
3
אהוד פרלסמן
6/12/15 11:17
 
תגובות לכותב
6/12/15 12:14
 
מגיב ותיק
6/12/15 15:09
 
ה.א
6/12/15 16:10
 
למגיב ה.אנ
6/12/15 20:09
 
ה.א
6/12/15 23:36
4
זנחו את הדרך
6/12/15 12:39
5
זנחו את הדרך
6/12/15 12:39
6
באום
6/12/15 13:09
7
ב.ל
6/12/15 19:28
8
איריס כהן
6/12/15 20:32
9
ואני תוהה
6/12/15 22:12
 
איתן.
7/12/15 12:31
 
תשובה לאיתן
7/12/15 14:26
 
איריס כהן
7/12/15 16:20
 
הפעם את צודקת
7/12/15 17:54
10
פלא יועץ
7/12/15 12:48
11
עלי ר.
8/12/15 11:41
 
איתן ק.
8/12/15 13:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
במיוחד לחנוכה, ארגון העלייה "נפש בנפש" צילם וערך סרטון מיוחד (בסגנון מבחני הטעימה הוויראליים של אתר Buzzfeed) המתאר את המפגש הראשון של עולים חדשים מצפון אמריקה עם סופגניות ישראליות - החל מהסופגנייה המסורתית עם הריבה התעשייתית ואבקת הסוכר ועד לסופגניות החדשניות, מורכבות ואפילו מעט מוזרות שמציעות המאפיות הישראליות לקראת החג.
06/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
שטחי אימונים (שטחי אש) של צה"ל במרכז הארץ ובדרומה ייפתחו למטיילים במהלך ימי החנוכה.
05/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מה נפלא המחזה לעבור ברחובות עיר בלילות חנוכה ומכל מרפסת וחלון זוהרים הנרות ובוהקות השלהבות. בהתבוננות בחנוכיות ניתן לראות שבחלק ניכר מהן ה"שמש" גבוה יותר מכל שאר הנרות. מדוע זה כך? הרי ה"שמש" הוא זה שטכנית מדליק את הנרות, הוא רק הפועל שמבצע את פעולת ההדלקה, האמצעי בלבד. נרות חנוכה הם עיקר החנוכייה.
03/12/2015  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
על-רקע דרישת חברות הכנסת החילוניות לאפשר הדלקת נרות לנשים בכותל, פנתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, לרב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', בבקשה לשלוח אליה את רשימת כל המוזמנים לטקסי הדלקת נר חנוכה בכותל המערבי.
01/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
כבכל שנה, חג החנוכה מביא איתו גם מספר סכנות מוחשיות לפגיעות ופציעות סביב מנהגי החג. בשנה שעברה טיפלו צוותי מד"א בקריאות רבות בימי החנוכה בהן גם קריאה על גבר כבן 87 אשר נמצא מחוסר הכרה בביתו בבאר שבע. צוותי מד"א שהגיעו למקום, ביצעו בנפגע פעולות החייאה, במהלכן הוצאה חתיכת סופגנייה מקנה הנשימה שלו. לאחר ההחייאה פינו הצוותים את הנפגע לבית-החולים סורוקה במצב קשה ומאוחר יותר נאלצו הרופאים בבית-החולים לקבוע את מותו.
30/11/2015  |  זכי הלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il