|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שישה בשישי

בחזרה ליסודות

לפעמים צריך לעצור, לקחת צעד אחורה ולבחון את הדברים מיסודם. מבט שכזה חיוני כדי להבין נושאים שעל הפרק וכדי להחליט כיצד לטפל בסוגיות מהותיות. הנה דוגמאות אקטואליות
11/12/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   גז טבעי   |   תגובות
חיכה שמונה ימים [צילום: דוברות המשטרה]


פרשת ברכה
התירוץ: הוא היה בחופשה [צילום: אורי לנץ]

השבוע שוב נמצאו מי שהאשימו את News1 בכלל ואת יואב יצחק בפרט בהתאבדותו של אפרים ברכה ז"ל. מאחר שכבר קראתם כאן לא מעט על הפרשה, אני רוצה לחזור לשתי שאלות יסוד שלא זכו למענה, ואשר לטעמי – וגם לדעתם של רבים אחרים – מוכיחות שלברכה היה הרבה מאוד מה להסתיר.

הראשונה: לדבריו-שלו, ברכה המתין שמונה ימים בטרם דיווח לממונה עליו, יואב סגלוביץ, על כך שהרב יאשיהו פינטו מציע לו שוחד ב-200,000 דולר. כל אדם ישר, היה יוצא מעורו ורץ כל עוד נפשו בו כדי לדווח על הצעה כזאת. לא ברכה. ההסבר שלו: סגלוביץ היה בחופשה. נו, אז מה? אין פלאפונים? אין דוא"ל? אין לסגלוביץ סגן? אין מפכ"ל שממונה עליו? ונניח שברכה התייסר קשות האם להסגיר את רבו הנערץ; הוא לא אמר את זה, וגם לא טען שהתייעץ עם מישהו (נניח עם אשתו). נזכיר רק, שזה אותו ברכה שהמליץ להעמיד לדין את אביחי מנדלבליט שביקש "לישון לילה" בפרשת הרפז.

השנייה: הטלפון הסלולרי של ברכה נעלם לפני מותו. סביר להניח, שרק ברכה עצמו יכול היה להעלים אותו ומסיבות שנטל עימו לקברו. ההיגיון מחייב, שברכה ידע היטב שיש שם דברים שיזיקו לו. גם לזה לא קיבלנו שום הסבר שמתיישב עם הטענה לפיה ברכה היה קצין נקי כפיים שנרדף על לא עוול בכפו.

מתווה הגז
חוזים צריך לכבד [צילום: פלאש 90]

אני מודה ומתוודה, שאין לי מושג על מה כל המהומה סביב מתווה הגז. וזה לא שאני סתום או חסר מקורות מידע; לדעתי זה פשוט לא חשוב. יש כאן עקרון יסוד שנשכח בכל המהומה: חוזים חייבים לכבד. זהו בסיסם של דיני החוזים, זהו בסיסם של חיי המסחר מהרמה הפשוטה ביותר ועד לרמה הסבוכה ביותר. בלי כיבוד חוזים, אפשר לסגור גם את הקשרים שלנו עם קופת החולים, עם בית הספר של ילדינו ואפילו עם בני/בנות הזוג שלנו.

לממשלת ישראל יש הסכם מחייב עם זכייני הגז. היא כבר שינתה אותו בצורה חד-צדדית בתחום המיסוי. איכשהו זה עבר בשלום. אז לשנות אותו שוב? לפעול בצורה בריונית תוך ניצול כוחו של הריבון? מעבר לכך שזה לא חוקי, מעבר לכך שקרוב לוודאי שזה יעלה למדינה במיליארדים של פיצויים, זה יבריח מכאן כל משקיע שיש טיפת שכל בקודקודו. את העובדה הבסיסית הזאת משום מה לא אומרים; משום מה יוצאים מנקודת הנחה, שהעולם עובד לפי הסטנדרטים שלנו – מילה זה לא מילה, חוזה זה לא חוזה, חתימה זה לא חתימה.

יהדות
מתעלמים מהחלק שבין אדם לחברו [צילום: פלאש 90]

בשני פסקי דין שניתנו בו ביום (9.12.15) נדרש בית המשפט העליון לפנים המכוערות שמקבלת היהדות בידי מי שמעוותים אותה. האחד עסק באי-העמדתם לדין של מחברי הספר הגזעני "תורת המלך", והשני – בהדרת הנשים בתחנת הרדיו "קול ברמה" המזוהה עם ש"ס. המשותף לשני המקרים הללו הוא ההתרחקות העצומה מהיהדות האמיתית, הבסיסית, השורשית.

כמו כל מערכת חוקים ואמונות, ביהדות יש חלקים נוקשים ומחמירים. אסור לעבוד אלילים, נקודה. אסור לחלל שבת, נקודה. חובה לערוך ברית מילה, נקודה. חובה לאכול כשר, נקודה. אך לצד אלו, יש ביהדות עקרונות יסוד של "ואהבת לרעך כמוך", של "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", של "ועשית הישר והטוב בעיני ה' אלוקיך". ככלל ניתן לומר, כי היהדות מצפה לפעול לפי שורת הדין ביחסים שבין אדם למקום, ולפנים משורת הדין ביחסים שבין אדם לחברו.

גזענים כמו מחברי "תורת המלך" ומדירי נשים כמו "קול ברמה" (בעבר), מתעלמים לחלוטין מהחלק שבין אדם לחברו. הם מרשים לעצמם לקבוע מי ראוי ומי פסול, מי יישמע ומי יושתק, אפילו מי יחיה ומי ימות. מרוב מה שהם רואים כאדיקות, הם עושים את החטאים החמורים ביותר: חילול השם והלבנת פנים ברבים. יפים לשני המקרים דבריו של השופט אליקים רובינשטיין בנוגע לאותו ספר: זו לא יהדות, זה אנטי-יהדות.

משטרת ישראל
בכיוון הנכון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כתבתי כאן מספר פעמים, שהדבר הבסיסי שצריך לתקן במשטרת ישראל הוא תרבות השקר שפשתה בה. אם אומרים את האמת, הסברתי, קשה מאוד לבצע עבירות וקשה מאוד לפשל בחקירות. לשמחתי הרבה – ואני באמת לא לוקח לעצמי את הקרדיט על כך – דומה שזה הכיוון בו הולך רוני אלשיך.

אחת ההחלטות הראשונות של המפכ"ל החדש הייתה ביצוע בדיקות פוליגרף תקופתיות לקצינים. עם כל הבעייתיות של המכשיר הזה, שכידוע אינו מהווה ראיה בהליכים פליליים, הוא עדיין הכלי הטוב ביותר שיש לבדיקה מיידית של אמינות. ומה שיותר חשוב: יש לו אפקט הרתעתי. יש לי תחושה, שנראה לא מעט קצינים פורשים לפתע "מסיבות אישיות", "בשל תחושת מיצוי" או מכל מיני סיבות אחרות. אם בדיקות הפוליגרף ישיגו רק את זה – דיינו.


הפרקליטות
הפוליגרף היה מעלה עשן [מרים אלסטר, פלאש 90]

אם היו מנהיגים בדיקות פוליגרף בפרקליטות, יש לפחות שני אנשים שהיו גורמים למכונה להעלות עשן: שי ניצן ולימור פלד. השבוע חשפנו כאן את שקריו של פרקליט המדינה בפרשת תצהירו של עו"ד חן קוגל, ואילו על שקריה של יו"ר ארגון הפרקליטים בנושא נציבות הביקורת כבר נמאס לי לחזור.

הפתרון מצוי בידי אדם אחד ויחיד: איילת שקד. אני לא מצפה מראשי הפרקליטות להנחיל בעצמם את החזרה לערכי היסוד של יושרה ואמת; ע"ע שי ניצן, ויש עוד כמה כאלו בצמרת. אני ודאי שלא מצפה לזה מיהודה וינשטיין, ולא צריך להרחיב. אני כן מצפה משרת המשפטים, דווקא בתור אאוטסיידרית שלא באה מבין החבר'ה, להבהיר: מי שישקר – לא יהיה כאן, ולא משנה אם זה אחרון המתמחים או פרקליט המדינה. כאשר שקד רואה בצורה ברורה שקרים בוטים כאלו, היא חייבת להגיב. בלי אמירת אמת, אין קיום לפרקליטות.

ספורט ישראלי
הצלחות במקצועות האישיים [צילום: AP]

הכשלונות האירופיים של מכבי תל אביב בכדורגל ובכדורסל, לצד הרמה הנמוכה בכלל של הספורט הקבוצתי בישראל (הן ברמת הקבוצות והן ברמת הנבחרות), מצדיקים לחשוב על הכל מהבסיס.

כשלעצמי, הייתי מבטל בכלל את התמיכה הציבורית בספורט ומפנה את הכספים למה שבאמת יקבע את עתידנו ויבטיח את הישרדותנו: חינוך, חינוך ועוד פעם חינוך. בעידן של ספורט מקצועני, יש מקום לתמיכות עירוניות או ממשלתיות רק בספורט עממי, בספורט חובבני ובספורט נכים; השאר – או שימצאו מקורות מימון משל עצמם או שייסגרו, כמו כל עסק. אני באמת לא מצליח להבין מה ההבדל בין נעליים כאשר הן בחנות, לבין כאשר הן על רגלי הכדורגלנים. אני לא מבין מדוע מי שמוכר אותן צריך להסתדר בעצמו, ומי שקונה אותן מצפה שכולנו נממן אותו.

מאחר שאני לא מאמין שמישהו יעז לעשות את מה שכתבתי – הרי התקשורת תהרוג אותו במהירות שבה שום כדורגלן ישראלי מעולם לא רץ – יש לי הצעה יותר צנועה: להתמקד בספורט האישי. שימו לב, שההישגים הכי גדולים שלנו בזירות הבינלאומיות – החל מאליפות אירופה בשחייה בבריכות קצרות שהתקיימה השבוע וכלה באולימפיאדות – הושגו בידי ספורטאים בודדים: גל פרידמן, יעל ארד, אלכס אברבוך, אלכס שטילוב וחבריהם. אז למה לשפוך כסף ציבורי על כשלונות במקום להשקיע אותו בהצלחות?

תאריך:  11/12/2015   |   עודכן:  11/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחזרה ליסודות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
במבט שני
11/12/15 09:41
2
הפרקליטות והמשטרה
11/12/15 10:17
3
אסד
11/12/15 12:07
4
עידןסובול
11/12/15 12:20
5
משה אברג'יל
11/12/15 17:48
6
ברכה ברח ממעצר
11/12/15 18:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים אומר "השר רשאי, לאחר התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת, לפטור הגבל עסקי מהוראות חוק זה, כולן או מקצתן, אם הוא סבור שהדבר דרוש מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה".
10/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
ביום שני קיימה עדת הכלכלה, בהשתתפות ראש הממשלה, דיון במתווה הגז. הדיון התנהל בצורה מכובדת. לכל צד ניתן זמן סביר להצגת טיעוניו. אני מציין עובדה זו, גם כביטוי הערכה ליו"ר הוועדה, איתן כבל, שהכין את נוהלי הדיון בתיאום מוקדם עם המשתתפים ועם חברי הוועדה. כך נמנע מראש הביזיון הקבוע, של צעקות והתקוטטויות כפי שאנו רואים יומיום בדיוני הכנסת והוועדות. אלא שבכך טרם הסתיימה ה"ויאה דולורוזה", של העלילה המשונה הזו, שנוצרה יש מאין, על-ידי השמאל בישראל. כאשר התקשורת נרתמת בחפץ לב להגיגי האופוזיציה - שמאל, ונסחפת אחרי מקסם השווא הדמגוגי של "הגזל הנורא" שמתעתדת הממשלה לעשות לאזרחי ישראל.
09/12/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
איזה מזל שבעת מציאת פך השמן הטהור בידי החשמונאים בבית המקדש, בכ"ה בכסלו ג'תרכ"ב, לא הייתה למשפחת החשמונאים אופוזיציה אנטי יהודית ואנטי לאומית.
09/12/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (ג') לדיונים בוועדת הכלכלה על מתווה הגז, לאחר שעד כה הדיונים כללו בעיקר חברי אופוזיציה ופקידי ממשלה, לצד ארגוני סביבה. נתניהו לקח על עצמו את תפקיד שר הכלכלה לאחר ההתפטרות המתוזמנת של אריה דרעי, ורה"מ מתכנן לנצל את סמכויותיו החדשות ולהפעיל את סעיף 52 כנראה כבר בתחילת השבוע הבא כדי להעביר סופית את מתווה הגז בניגוד לעמדת הממונה על ההגבלים ומטיעונים ביטחוניים.
08/12/2015  |  הדי כהן  |   חדשות
אנו נמצאים בישורת האחרונה של אישור מתווה הגז. לאחר סיום השימוע שמקיימת ועדת הכלכלה של הכנסת, ראש הממשלה בכובעו כשר הכלכלה (לאחר הקומבינה עם אריה דרעי) שיופיע בפניה השבוע, יהיה חופשי לקדם את המתווה לפי סעיף 52 המפורסם בחוק ההגבלים העסקיים, וייקוב הדין את ההר.
07/12/2015  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת פינטו  /  מי ומי  
בצוק איתן היו ניסיונות לפגוע באסדת הגז  /  עידן יוסף
חברות טורקיות מבקשות לרכוש גז מישראל  /  עידן יוסף
משרד החוץ: ירדן עלולה לפנות לגז האירני  /  עידן יוסף
למפגינים לשווא - הידד!  /  יהודה דרורי
השר גבאי ושדה תמר  /  אפרים הלפרין
רוורס בפוּל גז  /  מנחם רהט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il