|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"וְשׁוּב אֲנִי כְּעוּל היַּמִים"

יוסף כהן-אלרן מצביע ביצירותיו גם על פן הזוגיות, וגם על פן הלבדיות, כשהרגשות מעורבות פיזית ונפשית ונותרות בלעדיות בעיקר, כאשר המשורר ממלא בתוֹכֵן את המהויות ומציג גם פתרונות ופרשנויות בתוך הערפל והבלבול שצצים ועולים ממילא בכל שלב משלבי החיים
27/12/2015  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות

שירתו של יוסף כהן-אלרן נעה במטוטלת הזמן בין השפל לגאות. לעיתים השפל חושף את גלימת האי-ודאות וצובעת את פני הים, הרוח והחול, במכחול שצבעו אחיד. לעיתים, הגאות מבהירה יציבותה בשלל צבעי הקשת ואין יפה מהמשפט (ע' 12-13): ..."זוֹ דַּרְכּוֹ לָבוֹא אֵלַיִךְ/לַחֲשׁוֹ שֶׁל גַּל לוֹטֵף/זוֹרֶה מֶלַח/עַל עֵינַיךְ/וּבָרוּחַ הוּא שׁוֹטֵף"... כאשר הדו-משמעי המשתמע, משמש מוסר השכל.

המשורר נוטל את נושא האהבה והרגש, מפריד בין הקול הנקבי, לבין הקול הזכרי, ומעמידן לעיני הקורא כיחידות נפרדות. לעיתים נמצא שהקולות מתערבבים ובאים בשלמות אחת. אך אז המרומז העולה מבין השיטין מדבר בלשון רבים (ע' 5): ..."אֲנַחְנוּ חָוִינוּ אֶת הֶאְתמוֹל/רָאִינוּ בָּרָק/רָאִינוּ גַּם רַעַם/כְּמוֹ יָם כְּמוֹ רוּחַ כְּמוֹ חוֹל"...

כהן-אלרן מצביע ביצירותיו גם על פן 'הזוגיות', וגם על פן 'הלבדיות', 'כשהרגשות' מעורבות פיזית ונפשית ונותרות בלעדיות. בעיקר, כאשר המשורר ממלא בתוֹכֵן את המהויות ומציג גם פתרונות ופרשנויות בתוך הערפל והבלבול אשר צצים ועולים ממילא בכל שלב משלבי החיים (ע' 52): ..."הַאִם חבָרְוּ יַחְדָּיו/זֶה אֲשֶׁר זָרָה וְזֶה/אֲשֶׁר נִזְרָה מוּלֵנוּ/עִרְפֵּל כָּךְ אֶת יָמֵינוּ"...

מה שממחיש את תמונת 'היות האדם', מפעם ומאזן בין השפל והגאות הוא המשפט (ע' 27): ..."אֲנִי שָׁר לָךְ אֶת הַיֹּפִי/וְאֵיךְ רֶגֶשׁ מִתְעוֹרֵר/אֲנִי שָׁר לָךְ גַּם עַל דֹּפִי/וְעַל עוֹלָם שֶׁמִתְפּוֹרֵר"... בהמשך השיר, מנגיש המשורר את הרוחניות ומעמיד אותה בלב התרחיש. עילה הגורמת לתעצומות הנפש: ..."אֲנִי שָׁר לְמַעַן כּוֹחַ/כִּי אֵיךְ יִחְיֶה הַמְּשׁוֹרֵר/אֲנִי שָׁר לִקְרַאת רוּחַ/שֶׁתָּבוֹא מִמָּקוֹם אַחֵר"...

היות ואין תוקף 'ליציבות', האדם נובר בשאלות 'המהות' ככוח המניע את הקיום. ומי אם לא - הים; הרוח; והחול, אשר משמשים ללא הרף ככלי התהיה המשרת את מנוע החיפוש (ע' 79): ..."אֵיךְ חָטְפָה אוֹתָם הָרוּחַ/הֵם הָיוּ כָאן רַק אֲתְמוֹל/אֵיךְ זָרְמוּ כְּמוֹ הַמַּיִם/אֵיךְ כִּסָּה אוֹתָם הַחוֹל"...

המחדל במציאת פתרונות סבירים שונות שב בשירים שתי וערב (ע' 79): ..."לוּ אַךְ יָכֹל לֶאֱחוֹז בַּמַּיִם/וְלּוּ יָכֹל לְשָׁעָה לִלְכֹּד/אֶת הָרוּחַ שֶׁל אֶתְמוֹל/כְּי אָז אוּלַי הֵבִין הַכֹּל"... ובכן, למרות 'שהמחשבה' חסרת תכלית, הרי היא יכולה להוות תחליף מלהיב אשר תופס את הדמיון ומאפשר חלימה ופורקן שהם כשלעצמם מצרך נדיר שיש לאחוז בהם כעל מצרך רב ערך ולא להרפות.

המין החלש מוביל ונוכח כציר מרכזי גם בקובץ שלפנינו, ממש כמו בקובצי שירתו הקודמת. הדמות הנשית מניעה ודוחפת את גלגל היצירה המפעמת במשורר ומעצימה את רוחו וכוחותיו. בשירתו, כהן-אלרן מבליט כוחה ויופייה הפנימי והחיצוני של האישה אשר מתמזגת עם הטבע בשלל צבעיה, שואבת משם את כוחותיה בהישרדותה ומשמשת מודל לחיקוי ולהשראה.

מאליו, כי כאשר המשורר משווה את האישה לשלושת האלמנטים: הים, הרוח, והחול - בד-בבד הוא מעניק גם חרות מוחלטת ליצירותיו לזרום באפיקים משלהן (ע' 23): ..."מָה יָפוּ תַּלְתַּלַּיךְ בִּזְרֹחַ/הַשֶּׁמֶשׁ אוֹר בְּאִישׁוֹנַיִךְ/אֵיךְ הַכֶּהֶה נַעֲשֶׂה בָּהִיר/אֵיךְ נִמְזָג הַדְּבַשׁ לְעֵינַיךְ"... ובהמשך: ..."פְּנִים וְאָחוֹר אֵיךְ נָעוֹת יְרַכַיךְ/אַחַת הוֹדְפֶת אַחַת מְאַחֶרֶת"... מכאן, כי תהליך היצירה הופך את הנגטיב לפוזיטיב ומציב רף גבוה למידתיות חיובית.

הציפיה הדרוכה 'לנס' - בניגוד למצופה - באה מהצד הגברי. אך הנסים מתעכבים (ע' 78): ..."כִּי זוֹ שִׁירַת הָאִישׁ/אֲשֶׁר שָׁלַח בַּקְבּוּק/שֶׁל יָם גּוֹעֵשׁ שֶׁאֵין לוֹ חוֹף"...//..."אֶל רָקִיעַ שֶׁאֵין בּוֹ אוֹת/וְאֶל אָדָם שֶׁלֹא יָדַע /וְלֹא לָמַד כֵּיצָד לִחְיוֹת"... באותה 'ציפייה' לנס, נדרכים כל החושים, אשר מופנים כלפי חוץ, כאשר מנגד -ישנה שאיפה לקבלה העצמית.

כך נהפכת שירת הכלל, ומקבלת צורת הבנייה אישית, הדוברת את הפרט (ע' 44): ..."אֲנִי שַׁלְהֶבֶת הוּא אָמַר/רוֹכֵן בְּתוֹךְ הַשֶּׁקֶט/לְהָבָה מְעָלַי דּוֹלֶקֶת/נֶחְבָּא מִפְּנֵי הָרוּחַ/אַךְ שַׁלְהַבְתִי שֶׁלִי בוֹעֶרֶת/וּמְכַלָּה אוֹתִי"...

מכאן נבחין במודעות מדוע זקוק האדם לאותו נס שיציל אותו מעצמו (ע' 47): ..."מְגַשֵּׁשׁ אֶת הֶעָבָר/אַשֶׁר כֻּסָּה בֵּינְתַיִם/בְּעוֹדוֹ חוֹלֵם לִהְיוֹת מִדְבַּר"... עם זאת, שואלים אנו - אם 'העבר' נטמן בחול ונשכח, איך זה כי עדיין נחוצה חלימה להמשיך להיות מִדְבָּר?!
ובכן, רב הנסתר מהנגלה. שאלות כמו: מה טובה תצמח לחולם מכך. האם החידלון שולט ברוחו עד אובדן עשתונות? היתכן כי הליך מחשבתי זה מכוון כלפי 'עתיד' שעשוי להתחולל בו שינוי מהותי בקיום האנושי (ע' 82): ..."שֶׁקֶט יָרַד עַל הָעוֹלָם/דְמָמָה שָׁלְטָה בַּכֹּל/לִבְנֵי אָדם אָבַד קוֹלָם/תֵּבֵל עָמְדָה לַחְדֹּל"...

וכמובן כשיש סוף כזה טרגי כמשתמע מהשורות האחרונות, חייב להימצא גואל על-מנת להציל את העולם מלחדול. וכדברי הימים, נמצא בסדום איש צדיק וישר דרך שאלוהים האציל עליו את סמכותו, וכל מעשה בראשית - שב אל עצמו ומתעורר (ע' 83): ..."וְשֶּׁקֶט בָּא/וַיֵּרְא כִּי טוֹב/ אָמַר מֵהַתְחָלָה"!

ובאווירה זאת של תחייה, אסיים את הגותו של המשורר בפסוק משירו (ע' 41): ..."וְהִיא נוֹשֶׁפֶת בִּי בְּסֹמֶת/שֶׁנּוֹשֵׂאת מִמָּקוֹם אַחֵר/כְּמוֹ נוֹשֵׂאת אֶלֶף גָּנִים/וְּכמוֹ בָּאִים אֵלַי יָמַי/ יְמֵי חַיַּי הַרְחוֹקִים/וְשׁוּב אֲנִי כְּעוּל הַיָּמִים"... ועל כל אלה, אין צורך להוסיף
דבר.

"הים כמו הרוח כמו החול", יוסף כהן-אלרן, הוצאת צבעונים - 2015
תאריך:  27/12/2015   |   עודכן:  27/12/2015
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"וְשׁוּב אֲנִי כְּעוּל היַּמִים"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף כהן אלרן
28/12/15 01:10
2
א. וינשטיין
28/12/15 08:34
3
סיידוף מזרחי רחל
28/12/15 12:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה בהם חוגג מזל גדי, את יום ההולדת, מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא......לשאר המזלות.
27/12/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"המלך שאול" הוא מחזמר-כיס מקורי, העולה בסוזן דלל בנוה צדק בתל אביב, השזור 11 שירים ועם טקסטים שנונים, המתארים בזוית קומית-טראגית את עלייתו ונפילתו של המלך שאול. המחזמר מלוהק בידי 5 שחקנים וזמרים כישרוניים, המלווים בידי פסנתרן מעולה.
27/12/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
חופים רחבים של חול בלובן של קמח, בשולי צבע טורקיז של מי האוקיינוס ההודי, שוניות אלמוגים ולהקות של דגים טרופיים צבעוניים בינתם, מפרצי צלילה במי בדולח, צבי ענק בבריכות עמוקות, דולפינים שמזמינים שחייה איתם, שלל של עצים טרופיים, שמורות של חיות בר, ביניהם קוף הקולבוס האדום, חוות פרפרים מרהבים בצבעיהם, בוסתני בשמים וכפרי נופש מסוגננים מפוארים ונוצצים לאורך החוף. זאת זנזיבר ככותרת לתיאורים ארוכים על יפי וקסם של האי. אלה מופעים בלווי תמונות מרהיבות,בפרסומים כתובים ווירטואליים של סוכנויות התיירות. זאת אמת. אבל לא כול האמת .
27/12/2015  |  צבי גיל  |   כתבות
כאשר עורך דין מייצג את עצמו - מעבר לשאלה האם הדבר נכון (ידועה האמרה: "עורך דין המייצג את עצמו מעניק שירות גרוע ללקוח טיפש") - ביכולתו לנקוט הליכים אשר בן תמותה רגיל לא ינקוט. הסיבה פשוטה: לעורך הדין זה לא יעלה כסף אלא רק זמן. אבל יש מי שמשלם את המחיר: המדינה.
27/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
שקריו של פרקליט המדינה, שי ניצן, מתחילים להדאיג עוד יותר מכפי ששקרים מדאיגים בלאו-הכי. וזה לא רק בגלל התפקיד המאוד-מאוד-בכיר שהוא ממלא, אלא גם ובעיקר משום שהם הפכו להיות סדרתיים. נוצר הרושם מעורר החלחלה, לפיו או שניצן מזלזל לחלוטין באמת, או שהוא אינו יכול לשלוט בשקרים היוצאים מפיו. לפניכם המקרים הבולטים מהשנתיים בהן ניצן מכהן בתפקידו. תחליטו אתם האם מדובר בצירוף מקרים, האם אנחנו רודפים אותו לחינם, או שמא יש דברים בגו.
27/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il