|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

עשה שבת לעצמו

מדוע ממחזר מנכ"ל הבורסה לניירות ערך הצעה להנהגת מסחר בימים שני עד שישי אותה שללה הבורסה לאחר שמצאה כי אינה ישימה ומדוע דנה ועדת מנכ"לים ממשלתית שוב בהצעה לאחר שוועדה אחרת שמינתה הממשלה פסלה את ההצעה
01/01/2016  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
ביינארט. יכה יוסי את יוסי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

במסיבת העיתונאים השנתית של הבורסה, דיבר מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט על ביטול המסחר בימי ראשון ומעבר למסחר בימים שני עד שישי, בדומה לשווקים אחרים בעולם. הוא בעד, אבל מציין מודע לכך שמדובר בתהליך סבוך אבל אפשרי, וכה אמר:

  • "זה מהלך מורכב מאוד. זה תנאי הכרחי כדי שמחשבי המדדים העולמיים בכלל יסתכלו עלינו. זה לא תנאי מספיק כי יכול להיות שהם בכלל יגידו לנו 'אתם לא מעניינים אותנו'. אבל ברור לי מאוד למה זה מהלך מסובך מאוד - יש פה סיכוני סליקה קטנים, ויש פה שינויים שחברי הבורסה, בעיקר הבנקים, ואחרים צריכים לבצע בהסכמי העבודה שלהם. ולכן זה ייעשה בזהירות. ההחלטה היא לא רק שלי - אני לא מחליט ועושה. ההחלטה צריכה להיות של דירקטוריון הבורסה וחברי הבורסה. אנחנו נביא את המהלך הזה לסיום, בצורה כזו או אחרת, בתחילת השנה. גם אם זה יקרה - זה ייקח בין שנה לשנה וחצי".


איני מצליח להבין מה ראה ביינארט לשטות זו, ואת מי בדיוק משרת סחריר זה. הרי הבורסה לניירות ערך עצמה הביעה עמדה נחרצת נגד הצעה זו וראתה בה לא ישימה, וזאת במסגרת נייר עמדה שהגישה לוועדה לבחינת שבוע העבודה בישראל שהקימה הממשלה ומסקנותיה הוגשו ב-2013.

ישראל נבדלת ממרבית מדינות העולם בכך שימי המנוחה השבועיים שלה הם שישי ושבת, ולא שבת וראשון - כפי שנהוג בשאר מדינות העולם. משמעות אפשרית להבדל זה היא חוסר סנכרון שבין המשק הישראלי לבין שוקי העולם, חוסר סנכרון שעשוי להקשות על סחר החוץ של ישראל. החלופה שהוצעה למעבר למסחר בימים ב'-ו' נועדה לשיפור תיאום פעילות המגזר העסקי מול העולם על-ידי מעבר לימי מנוחה בדומה לנהוג בעולם המערבי.

עם זאת, ניתוח מעמיק של המצב העלה ספקות באשר לאפשרות לשפר משמעותית את היקפי סחר החוץ. זאת, מן הסיבות הבאות:

  • סנכרון קיים - עסקים אשר פעילותם מחייבת פעילות רבה למול העולם ועבורם לחוסר סנכרון עלות משמעותית כבר התאימו את מבנה העבודה שלהם כדי לעבוד ביעילות מקסימלית, זאת ללא התערבות המדינה וללא צורך בשינוי של כלל המשק. עסקים אלו בוחרים פעמים רבות להעניק לעובדיהם את יום ראשון כיום המנוחה השבועי (במקום יום שישי), כפי שמאפשר כיום החוק. אשר על כן, העסקים שלהם התועלת הגדולה ביותר מסנכרון מול שווקי העולם כלל לא יושפעו מן השינוי.

  • הבדלי שעות - לאחר יישום החלופה, יום העבודה בשישי יהיה יום קצר, התחום בשעת כניסת השבת, לעומת שאר העולם המערבי בו יום שישי הוא יום עבודה מלא. מעובדה זו, יחד עם הפרשי השעות למול מרכזי העסקים באסיה וצפון אמריקה, נובע כי הרווח משינוי שבוע העבודה הוא בעיקר כתוצאה מהגברת ההלימה עם שעות העבודה באירופה. לעומת זאת, ההלימה עם שעות העבודה באסיה וצפון אמריקה תגבר בצורה מצומצמת. כלומר, גם לאחר יישום ההצעה, עסקים שזקוקים לתיאום מוגבר מול העולם ייאלצו לפעול במסגרות שמחוץ למבנה שבוע העבודה המקובל. בהקשר זה ראוי לציין כי עיקר סחר החוץ של ישראל מתבצע אל מול ארצות הברית, וזאת על-אף הבדלי השעות הניכרים בין המדינות, מה שמעלה ספק באשר למרכזיותה של העבודה המסונכרנת בקביעת היקף הסחר.

  • תועלת מחוסר הסנכרון - יש לזכור כי גם לחוסר התיאום שהמשק נמצא בו כיום למול מדינות אחרות יש יתרונות תחרותיים, למשל המשך העבודה ביום ראשון מאפשר לעסקים בינלאומיים להיעזר בשירותי חברות ישראליות כדי להמשיך ולעבוד ברציפות שבעה ימים בשבוע.

  • מגבלה על שעות הסנכרון האפשרויות - גם אם נתעלם מן האמור לעיל, עדיין קיימת מגבלה אפקטיבית על שעות הסנכרון, שכן במבנה שבוע העבודה המוצע, ימי ב'-ה' יהיו ארוכים במיוחד ויכללו 9 שעות עבודה. במרבית מדינות העולם - אם לא בכולן - ימי העבודה הם קצרים יותר, ועל כן שעות העבודה המשותפות האפשריות הן מועטות יותר. אשר על כן, גם במדינות שמולן אין כלל הפרשי שעות, יתקשה המגזר העסקי להגיע לסנכרון מלא של 42.5 שעות שבועיות.

לוועדה לבחינת שבוע העבודה הגיעו בזמנה חוות דעת מנוגדות במהלך דיוניה. הראשונה, של מכון היצוא, ולפיה מעבר לחלופה המוצעת יהיה חיובי, שכן הוא עשוי להגדיל את שעות הסנכרון של ישראל אל מול חלק מן המדינות מסך של 34 שעות כיום לסך של 42.5, ובכך לשפר את אפשרויות הסחר. את חוות דעת השנייה הגישה הבורסה לניירות ערך (חוות דעת דומה הוגשה גם על-ידי איגוד החברות הציבוריות), המייצגת במידה רבה את חברות הפיננסים התלויות גם הן בסנכרון מול העולם.

המסחר יסתיים ב-12:15

הבורסה לני"ע מציינת בחוות דעתה כי יום שישי יהווה יום מסחר קצר שכמעט לא יאפשר לזרים לסחור בו. למה? משום שבתום המסחר נדרשות לבורסה עוד כשעתיים נוספות כדי לבצע פעולות משלימות הכרחיות. עובדה זו, יחד עם שעת כניסת השבת, שממנה נגזרת שעת סיום העבודה, תאלץ לסיים את המסחר ביום שישי בשעה 12:15 בתקופת שעון החורף. לכן, בזמן הפעלת שעון חורף, יום שישי יהווה יום מסחר מקוצר של כ-3 שעות, כאשר המסחר יסתיים בשעה בה משקיעים זרים מתחילים לפעול בשוק הישראלי. לבסוף, הבורסה לני"ע מציינת כי מנקודת ראותה המצב הקיים עדיף על פני חלופה זו.

בנוסף, התאחדות התעשיינים שאינה תומכת בחלופה זו, ציינה בחוות דעתה כי לסנכרון מול העולם לא צפויה להיות השפעה רבה, ואין הוא יכול לפצות על הנזק הצפוי מן החלופה.

"עז" ועדת המנכ"לים

לפני כשבועיים החליטה הממשלה להעביר לידיה של ועדת מנכ"לים את בחינת סוגיית הפעלת מרכולים בשבת בעיר תל אביב-יפו. כדי לקבל הכרעה בעניין, לא נדרש זמן ממושך כדי להשלים את המלאכה בעניין.

אבל ממשלת נתניהו, במהלך לא מוסבר, הכניסה "עז" לדיוני הוועדה והסמיכה אותה לדון גם בנושא שכלל אינו קשור לפתיחת מכולות בתל אביב - והוא, כלשון החלטת הממשלה: "הצורך בבחינת התאמתו של שבוע העבודה הנהוג במדינת ישראל לזה הנהוג בעולם המודרני בכלל ובשוקי ההון הגלובליים בפרט...לעניין קביעת יום ראשון כיום מנוחה".

לצורך זאת נתנה הממשלה לוועדה 180 יום, ועוד לא דיברנו על אפשרות להארכה. בזמן הזה יכולות ממשלות להתחלף ושינויים פוליטיים בעקבותיהם. מאז מסרה הוועדה לבחינת שבוע העבודה לפני שנתיים בלבד את מסקנותיה, שבמסגרתם גם נדונו (ונפסלו!) ההצעות לשינוי ימי המסחר בבורסה, דבר לא השתנה ודיון מחודש בסוגיית הפיכת יום ראשון ליום מנוחה אינו מוצדק. עוד יותר לא מוצדקת הכריכה של הדיון בסוגיית פתיחת בתי העסק בתל אביב בשבת עם הסוגיה הארצית, ובמידה מסוימת גם העולמית, של הרעיון להפיכת יום ראשון ליום מנוחה. סחריר כבר אמרנו?
העברת הסמכות הנתונה לשר הפנים על פי סעיף 258 לפקודת העיריות / הצעה להחלטה
מחליטים לנוכח המשמעות הגלומה בסוגיית הפעלת מרכולים בשבת בעיר תל אביב-יפו, והצורך בבחינת התאמתו של שבוע העבודה הנהוג במדינת ישראל לזה הנהוג בעולם המודרני בכלל ובשוקי ההון הגלובליים בפרט להעביר לממשלה סמכויות של שר הפנים ולמנות ועדת מנכ"לים בעניין הנ"ל ובעניין קביעת יום ראשון כיום מנוחה.
הוועדה לבחינת מבנה שבוע העבודה / דוח
הוועדה לבחינת מבנה שבוע העבודה מונתה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבחון באופן מקיף את הבעיות הקיימות כיום במבנה שבוע העבודה בישראל, ובמידה שתמצאנה כאלו – להמליץ על חלופות לפתרון. מבחינה השוואתית שערכה הוועדה, עולה כי שבוע העבודה בישראל חריג במספר מובנים מהמדינות המפותחות. בוועדה היו חברים: פרופ' יוג'ין קנדל – ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יו"ר הוועדה; דלית שטאובר - מנכ"ל משרד החינוך; אורנה הוזמן בכור - מנכ"ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל; שרון קדמי - מנכ"ל משרד התמ"ת; אביגדור אוחנה - מנכ"ל משרד הדתות; פרופ' נתן זוסמן - מנהל מחלקת המחקר, בנק ישראל; אורית קורן - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה); גל הרשקוביץ - הממונה על התקציבים, משרד האוצר (137 עמ')

תאריך:  01/01/2016   |   עודכן:  04/01/2016
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשה שבת לעצמו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טמבל
2/01/16 06:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילו היה משה בא בימים אלה ומעמיד עצמו לבחירות להנהגת האומה, הוא היה זוכה מן הסתם לקיתונות של ביקורת, והיה נפסל על-ידי הציבור כמו גם התקשורת. משה חוזר למצרים כמסתנן העולה מן המדבר, כאשר העבר שלו אינו מוכר. אין באמתחתו כל ניסיון דיפלומטי, אין הוא מביא עדים על כישורים, ולא רקורד של פעילות ציבורית בקורות החיים.
01/01/2016  |  הרב ד"ר רונן לוביץ  |   מאמרים
יריית ביב השופכין של עופר כסיף, מהאוניברסיטת העברית, אל עבר איילת שקד, שרת המשפטים, שוב מעלה את התחושה המכאיבה והקשה על אלה שהשואה היא כלי ניגוח פוליטי בידיהם ובפיותיהם, והם מזלזלים בערכה הכואב ובניצוליה. רק לפני מספר שנים חוקק חוק בהול שעימו עונשין רב ויד משפטית קשה כלפי מי שישתמש בסמלי הנאצים כנגד אחרים, או יכנה בשמות הנאצים יריבים כלשהם. אבל מסתבר שהחוק הזה יועד ומיועד נגד יהודים חרדים בלבד והוא חוקק לאחר לבוש הפסים של מפגיני ה"עדה החרדית" נגד המשטרה. את החוק הזה לא הפעילו בעבר נגד פר' ליבוביץ שכינה חיילים "יודו-נאצים" ואת החוק הזה לא מפעילים נגד אנשי ימין המכנים ערבים ואנשי שמאל בתארים נאצים, ואת החוק הזה גם לא יפעילו נגד האיש שכל אוניברסיטה נורמאלית הייתה צריכה לסלקו: עופר כסיף, מאוניברסיטת י"ם.
31/12/2015  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בדעותיי אני קרוב לדעות הימין מאשר לשמאל. אני סבור שהחיים של כולנו חשובים מיופי הנפש שלנו, ולכן שיקולי ביטחון עומדים מעל לשיקולים של להיות נחמד לעולם ולשכנינו. אני חושב שרעיונות השיתוף והשוויון השמאליים נכשלו והביאו מדינו ועמים אל עבר פי פחת, והכלכלה החופשית עדיפה עשרות מונים על החלופות.
31/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
אני מעריך מאוד את השר נפתלי בנט. לדעתי הוא שר החינוך מעולה וגם היה שר תעשיה טוב, אך בימים אחרונים קרה לו משהו - הפחידו אותו עד אימה על-רקע אירועי כפר דומא והוא החל להפחיד אחרים. ההתחלה הייתה בראיון לגל"ץ (22.12.15): "זה חמור ביותר מה שאנחנו רואים פה. זה טרור. יש פה כמה עשרות אנשים שמטרתם היא בכלל לא רצח, אלא קיעקוע יסודות המדינה..." ההמשך היה עוד יותר בומבסטי: "מנסים לחולל מלחמת גוג ומגוג ולהקים עלינו את העולם..."
31/12/2015  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בשולי הכותרות: מיהו החֶלאה, ד"ר כסיף? טרור יהודי? אין חיה כזאת הפשע משתלם? תשאלו את כבוד השופט ציון קפאח ישראל היפה בהתגלמותה: משפחת בן-ארי הירדנה (ארזי) זורמת פעמיים ולקינוח: פסוקו
31/12/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il