|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

הפופוליסטים

בשורה של נושאים חשובים, וגם בנושאים פחות חשובים, את הדיון הציבורי והתקשורתי מובילים גורמים פופוליסטיים שהעובדות לא מעניינות אותם. כך היה בתיק הולילנד, כך זה בנושא הגז, כך יהיה בעניינו של משה קצב
01/01/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   גז טבעי   |   תגובות
ביקורת והסכמה [צילום: פלאש 90]


ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / פס"ד
פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד
ת"פ 39303-07-14, מדינת ישראל נ' יניב נחמן / גז"ד
שישה חודשי עבודות שירות על אונס ומעשה מגונה בשל פער עצום בין כתב האישום המקורי לבין הסדר הטיעון ובשל הפרסום הרב שניתן לחשדות שלא הוכחו
חוק שחרור על תנאי ממאסר
החוק הקובע את הכללים לשחרור ממאסר בניכוי שליש

נגד השופטים (א')
ממש לא פגע במאבק בשחיתות

לפי חלק מאמצעי התקשורת, השופט דוד רוזן חטף על הראש מבית המשפט העליון בפסק הדין בפרשת הולילנד. לפי אמצעי תקשורת אחרים, בית המשפט העליון הנחית מכה על המלחמה בשחיתות. לנוכח המהירות בה פורסמו הדברים – פחות מיממה לאחר פרסום פסק הדין – מדובר בלא יותר מאשר פופוליזם שטחי. בזמן הזה הספיקו הכותבים לכל היותר לקרוא את התמצית בת 57 העמודים; במקרה הטוב הם העיפו מבט על כל 948 עמודי פסק הדין.

גם אני לא קראתי הכל, למרות שחלפו שלושה ימים מאז הפרסום. כמי שמכיר היטב את הפרשה, אני מרשה לעצמי לומר שהקריאה החלקית שלי ("לקרוא באלכסון", כינה זאת אדם ברוך המנוח) מאפשרת לי לומר מה באמת יש בפסק הדין. ובכן, יש בו ביקורת לא מעטה על רוזן, כולל ביקורת אישית שאינה שכיחה בפסקי דין של העליון – אבל בסופו של יום, פסק דינו נותר על-כנו עם עשר הרשעות ועונשי מאסר משמעותיים. לצד זאת, העליון אכן הקל בצורה ממשית בכמה מן העונשים, אבל ממש לא פגע במאבק בשחיתות. האמירות שם ברורות ונחרצות, וגם עונשים של שנתיים מאסר אינם קלים.

נגד השופטים (ב')
קופצים כל מיני חכמולוגים

מה שנותר הוא מעשה פעוט-ערך שמבחינה חוקית נחשב לאונס, בבחורה שהייתה עימו בקשר מיני לפני ואחרי האירוע, ושנזכרה להתלונן רק אחרי כמה שנים, כאשר פורסמו התלונות האחרות – מהן כאמור המדינה חזרה בה. קרוב לוודאי שאם המעשה הזה היה עומד בפני עצמו, כלל לא היה מוגש כתב אישום נגד נחמן

כמה מאמצעי התקשורת התנפלו השבוע על שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב מרים דיסקין, ציון קאפח ורענן בן-יוסף, שגזרו רק שישה חודשי עבודות שירות על יניב נחמן שהודה באונס ובמעשה מגונה בכוח. כמו ברוב המקרים הללו, זה היה פופוליזם לשמו מצד מי שלפי כל הסימנים – לא טרחו לקרוא את גזר הדין (שכל אורכו 12 עמודים).

הנה העובדות. נחמן הואשם במקור בשורה ארוכה של עבירות מין קשות, אותן עשה לטענת המדינה לאחר שהשתה לשוכרה את קורבנותיו. אבל המדינה חזרה בה לחלוטין מכל האישומים הללו. מה שנותר הוא מעשה פעוט-ערך שמבחינה חוקית נחשב לאונס, בבחורה שהייתה עימו בקשר מיני לפני ואחרי האירוע, ושנזכרה להתלונן רק אחרי כמה שנים, כאשר פורסמו התלונות האחרות – מהן כאמור המדינה חזרה בה. קרוב לוודאי שאם המעשה הזה היה עומד בפני עצמו, כלל לא היה מוגש כתב אישום נגד נחמן.

נחמן ישב חצי שנה במעצר (שהוא גרוע יותר ממאסר), היה משוחרר שנה בתנאים מגבילים ועבר פרסום שלילי רחב-יריעה אשר מן הסתם לא יימחה לעולם. באו השופטים ואמרו: אחרי כל זה ולאור כל זה – העונש המתאים איננו מאסר בפועל (ויש שם גם ענישה של 40,000 שקל). ואז קופצים כל מיני חכמולוגים, שהתגובות שלהן נשלפות מהמותן ובלי שום קשר לעובדות.

ועוד הערה: חלק מאותם אמצעי תקשורת היו אלו שבשבוע שעבר טענו לחפותו של רומן זדורוב אחרי ששופט אחד מתוך שלושה הציע לזכותו מחמת הספק – ועכשיו לא מספיק להם פסק דין פה אחד של שלושה שופטים.

נגד הכשרות
הרבה יותר קל, נוח ופופולרי

מיקי חיימוביץ' מצאה השבוע יעד חדש לפופוליזם הקבוע שלה: מערכת הכשרות. מונופול הכשרות של הרבנות עולה לנו מאות מיליונים ומשפיע במישרין על יוקר המחיה – קבעה בנחרצות. אלא שכמו תמיד אצל פופוליסטים, העובדות לא מפריעות.

אז ככה. הרבנות היא מונופול הרבה פחות גדול מאשר משרד הבריאות (המאשר כל מוצר מזון שאנחנו אוכלים) או – תתפלאו – מהממונה על ההגבלים (שקובע מי יכול לפעול באיזה שוק). ואני כבר לא מדבר על המונופולים של חברת החשמל, הנמלים ורכבת ישראל. למה? כי יש גם בד"צים חרדיים פרטיים, ויש מי שאוכלים רק מוצרים שבהשגחתם של אלו. אם כבר, אז הבד"צים הללו – שחלקם פועלים בניגוד לחוק – הם שמעלים את המחירים, משום שהם טוענים שהשגחה טובה יותר גם עולה יותר, ומשום שלעיתים הם באים כשכבה נוספת על הרבנות הממלכתית. אבל הרבה יותר קל, נוח ופופולרי להתנפל על משהו בעל אופי דתי.

נגד מתווה הגז
המדינה התחייבה [צילום: פלאש 90]

אני מתערב איתכם, ש-90% מאלו שיוצאים לרחובות נגד מתווה הגז הטבעי אינם יודעים אפילו מי הם הזכיינים של שדות הגז. כמה פוליטיקאים פופוליסטיים – כגון שלי יחימוביץ' ואיתן כבל – התקועים בתפישות עולם שאבד עליהן הכלח לפני שני עשורים, הצליחו לשכנע חלקים מהציבור שיש כאן מתנה לעשירים על חשבון כולנו. זה מספיק. לא צריך דיון רציני, לא צריך ללמוד את הפרטים, לא צריך להקשיב לדעות אחרות, ובוודאי שלא צריך להציע חלופות של ממש.

בעיקר מה שלא צריך הוא להתמודד עם שאלה פשוטה: המדינה חתמה על חוזים עם הזכיינים, שהשקיעו את כל הכסף ונטלו את כל הסיכון, ומשלמים למדינה עשרות אחוזים מרווחיהם. אין כבר קדושת חוזים? המדינה לא צריכה לקיים את התחייבויותיה? או שהחובה הזאת חלה רק כאשר המדינה מבטיחה משהו לאזרח מן השורה, ולא חלה כאשר היא מבטיחה משהו לאדם שבעוונותיו הרבים הצליח והתעשר? ואיך רוצים שיבואו משקיעים זרים למקום בו חתימה של הריבון אינה שווה את הנייר שהיא כתובה עליו? פופוליסטים, כמו פופוליסטים, פטורים מסימני שאלה; הם זכאים להסתפק בסימני קריאה.

נגד משה קצב
שתי פריזמות עיקריות [צילום: AP]

האם קצב הוא עבריין מין מסוכן, העלול לחזור על מעשיו? התשובה היא לא בא' רבתי. הוא ביצע את העבירות תוך ניצול ציני ומגעיל של מעמדו הציבורי, וממעמד זה כידוע לא נותר אפילו צל-צילו של זכר. לא נראה שבשנותיו האחרונות יהיו בסביבתו נשים שבהן יוכל לפגוע, והוא לא האנס התופס קורבנות אקראיים בסימטה חשוכה

יריית הפתיחה בסוגיית קיצור עונשו של משה קצב נורתה השבוע, כאשר פורסם שוועדת השחרורים תדון בעוד חודשיים בבקשתו להשתחרר בתום ריצוי שני שלישים משבע שנות המאסר שנגזרו עליו. אין צל של ספק: הדיון בנושא יהיה מלווה ברעש וצלצולים פופוליסטיים, בעיקר מצד ארגוני נשים וח"כיות מאוד מסוימות.

בקשות לניכוי שליש נבחנות, על-פי החוק לשחרור על תנאי ממאסר, בשתי פריזמות עיקריות: התנהגות ומסוכנות - האם האסיר התנהג למופת והאם נשקפת ממנו סכנה לשלום הציבור. הוויכוח סביב קצב לא יהיה סביב המרכיב הראשון אלא השני, משום שבדרך כלל מצפה הוועדה שהאסיר יביע חרטה וישתלב בפעילות שיקומית כדי להוכיח שאיננו מסוכן לציבור. קצב, כידוע, דבק בתוקף בחפותו וממילא אינו מודה ואינו מוכן לקבל את הטיפול הרגיל המוצע לעברייני מין.

אלא שאין להתבלבל בין העיקר לטפל. האם קצב הוא עבריין מין מסוכן, העלול לחזור על מעשיו? התשובה היא לא בא' רבתי. הוא ביצע את העבירות תוך ניצול ציני ומגעיל של מעמדו הציבורי, וממעמד זה כידוע לא נותר אפילו צל-צילו של זכר. לא נראה שבשנותיו האחרונות יהיו בסביבתו נשים שבהן יוכל לפגוע, והוא לא האנס התופס קורבנות אקראיים בסימטה חשוכה. לכן, סירובו להודות ולקבל טיפול לא אמור להשפיע על ההחלטה בעניינו. אלא שכאמור, קשה לראות את הדיון מתנהל באווירה עניינית ואוביקטיבית. יהיה מה שיהיה, אין כמעט ספק שבסופו של יום מי שיכריע יהיה בית המשפט העליון.

נגד הפופוליסטים
מפקד אמיתי [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

אם רוני אלשיך היה רוצה לקבל החלטה פופוליסטית, הוא היה שולח את ניצב רוני ריטמן הביתה או ליחידה אחרת, פחות יוקרתית ורגישה מאשר להב 433. אבל המפכ"ל הטרי מוכיח, שהוא קרוץ מחומר אחר – חומר של מפקדים אמיתיים, כאלו שפועלים לגופו של עניין ולטובת הארגון.

הטענות כאילו ריטמן הטריד מינית היו נקודתיות, של קצינה אחת (שאיננה בדיוק חסודה וצנועה), והתייחסו לאירועים שלפי הנטען התרחשו לפני חמש שנים. היועץ המשפטי לממשלה קבע שזה לא פלילי ואפילו לא משמעתי, ואלשיך החליט שבשבילו זה מספיק. הוא צודק. נגד ריטמן אין ראיות, אלא רק טענות בעייתיות וישנות. לא הורסים קריירה וחיים בגלל דבר כזה, לא פוגעים במשטרה כולה בגלל דבר כזה.

לעומת זאת, אלשיך שלח מיידית לחופשה כפויה את תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין, נגדו הועלו טענות לקשר אינטימי עם קצינה בפיקודו ולהתעמרות בפקודיו. כאן מדובר על ממצאים של ועדת בדיקה פנימית, המתייחסים לאירועים אקטואליים. כך שאלשיך בהחלט יודע להפעיל יד קשה – במקומות הראויים.

תאריך:  01/01/2016   |   עודכן:  01/01/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אדם ברוך / Adam Baruch   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי כרמל / Uri Carmel   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן כבל / Eitan Cabel   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אריאל קצב   אריה פטר   ג'ואי אש   ג'ורג' קרא / George Kara   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גילה קצב   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יהודית שבח / Yehudit Sevah   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק תשובה   ליאור קצב   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מיקי חיימוביץ' / Miki  Haimovich   מני מזוז / Meni Mazuz   מרים דיסקין   מרים סוקולוב   משה קצב / Moshe  Katsav   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עדנה ארבל / Edna Arbel   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   ציון אמיר / Zion Amir   רוני אלשיך / Roni Alsheh   רונית עמיאל   רועי בלכר   רכבת ישראל   רענן בן-יוסף   רענן בן-יוסף   שלומי אילון   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמואל קליין   שמואל דכנר 

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפופוליסטים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
1/01/16 11:26
 
יוסי מ
1/01/16 13:26
 
בני בנקר
1/01/16 17:22
 
בני בנקר
1/01/16 17:28
 
יוסי מ
2/01/16 13:48
2
בבון זה קוף.
1/01/16 11:59
3
יוסי מ
1/01/16 12:52
 
י.ש העזתי...
2/01/16 10:28
 
אמנון111
2/01/16 16:52
4
עיניה
1/01/16 13:48
5
אהוד פרלסמן
1/01/16 16:59
 
אהוד פרלסמן
1/01/16 18:39
6
על רוזן
1/01/16 18:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
בדעותיי אני קרוב לדעות הימין מאשר לשמאל. אני סבור שהחיים של כולנו חשובים מיופי הנפש שלנו, ולכן שיקולי ביטחון עומדים מעל לשיקולים של להיות נחמד לעולם ולשכנינו. אני חושב שרעיונות השיתוף והשוויון השמאליים נכשלו והביאו מדינו ועמים אל עבר פי פחת, והכלכלה החופשית עדיפה עשרות מונים על החלופות.
31/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
התנועה לאיכות השלטון, אגודת אדם טבע ודין והפורום הישראלי לאנרגיה מבקשים (יום א', 27.12.15) מבג"ץ לבטל את מתווה הגז הטבעי שאישר ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
27/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, מאפשר למדינה להתקדם הן במתווה הגז הטבעי והן ברפורמה במשק החשמל. פוגלמן דחה (יום ה', 24.12.15) בקשות לצווי ביניים נגד יישום שני המהלכים עד להכרעה בעתירות נגדם.
24/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
המדינה מבקשת מבג"ץ (יום ה', 24.12.15) לדחות את בקשתה של ח"כ זהבה גלאון לצו ביניים נגד יישום מתווה הגז הטבעי עד להכרעה בעתירתה נגד המתווה.
24/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשנות ה-80 פסקו כמעט לחלוטין עבודות הפיתוח בישראל. זו עובדה היסטורית, תמוהה. שראויה אולי לדיון נפרד. אחת האחרונות בעבודות אלו, הייתה סלילת נתיבי איילון. זו נמשכה בקצב איטי ובעצלתיים כ-20 שנה. בשל קצבה האיטי זכתה אף לביקורת קשה של מבקרת המדינה דאז, מרים בן פורת. המבקרת (1993), דיברה אז על "סלילה של 10 ק"מ כביש ב... 20 שנה".
23/12/2015  |  מרדכי ליפמן   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד - הערעור  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
בג"ץ אישר את התמ"א להולכת הגז הטבעי  /  איתמר לוין
"לאלקבץ אסור היה לאשר פרסומות הגז"  /  עידן יוסף
נתניהו חתם על מתווה הגז  /  מחלקה ראשונה
המתווה למונופול החדש  /  דביר מור
שלי והמלעזגזים  /  אפרים הלפרין
מתווה הגז - המתווה לשבירת הדיקטטורה   /  שמעון זיו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il